AnonymBruker Skrevet 6. februar 2015 #21 Skrevet 6. februar 2015 Sammenlign kjøpspris + fellesgjeld i de to boligene og se hva du får mest for pengene i. Eierformen ville ikke vært avgjørende for meg, hvis jeg ikke skulle investere for å leie ut. Og der har vi ulempen med selveier. Du risikerer mindre stabilitet og flere eiere som engasjerer seg lite i boligen og fellesområdene. Utgiftsmessig går det vel noenlunde opp i opp. Kanskje jeg vil få litt lavere bokostander med selveier, men der må jeg til gjengjeld sette til side penger til eventuelle uforutsette kostnader, som jeg egentlig ikke har noe kontroll på hva skulle måtte bli. Sameiet består av 4 boenheter. Har i ettertid funnet ut at selveieren har utbedringer som må gjøres på loft grunnet funn av svertesopp. Jeg aner ikke hvor omfattende denne jobben kan vise seg å bli, så det er mulig akkurat denne leiligheten må gå. Med mindre selger utbedrer før salg. Anonymous poster hash: 1cc0a...135
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2015 #22 Skrevet 6. februar 2015 Så da koster den egentlig 1,6? Kjøpssummen er 1,2, fellesgjeld ca 400. Så ja.. Anonymous poster hash: 1cc0a...135
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2015 #23 Skrevet 6. februar 2015 Du kan også tenke på hvor lenge du har tenkt å bo der, i og med at du slipper dokumentavgift i borettslag sparer deg for noen tusen da:) Det sies vel at dersom du ikke har tenkt å bo der i så mange år kan det lønne seg med borettslag pga. dokumentavgifta Anonymous poster hash: d013e...547 4
Puny Skrevet 6. februar 2015 #24 Skrevet 6. februar 2015 Du kan også tenke på hvor lenge du har tenkt å bo der, i og med at du slipper dokumentavgift i borettslag sparer deg for noen tusen da:) Det sies vel at dersom du ikke har tenkt å bo der i så mange år kan det lønne seg med borettslag pga. dokumentavgiftaAnonymous poster hash: d013e...547 Dette!
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2015 #25 Skrevet 6. februar 2015 Du kan også tenke på hvor lenge du har tenkt å bo der, i og med at du slipper dokumentavgift i borettslag sparer deg for noen tusen da:) Det sies vel at dersom du ikke har tenkt å bo der i så mange år kan det lønne seg med borettslag pga. dokumentavgifta Anonymous poster hash: d013e...547 Du slipper dog ikke tinglysningen(kostet oss 20000) Anonymous poster hash: aab0a...b48
Puny Skrevet 6. februar 2015 #26 Skrevet 6. februar 2015 (endret) Du slipper dog ikke tinglysningen(kostet oss 20000)Anonymous poster hash: aab0a...b48 What? Det har vi aldri betalt, og vi har eid en del leiligheter... Altså vi har betalt tinglysningsgebyr men det har aldri kommet over tusenlappen. Dette er jo bare et gebyr for tinglysing av skjøtet... Endret 6. februar 2015 av Zereta 2
ztl Skrevet 6. februar 2015 #27 Skrevet 6. februar 2015 Du slipper dog ikke tinglysningen(kostet oss 20000) Anonymous poster hash: aab0a...b48 Hvorfor? Tinglysningsgebyret for borettslagsleiligheter er 430 kr pr dokument i tillegg til 430 kr for tinglysning av hjemmeldokument.. ? (sånn ca) 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2015 #28 Skrevet 6. februar 2015 What? Det har vi aldri betalt, og vi har eid en del leiligheter... Hvorfor? Tinglysningsgebyret for borettslagsleiligheter er 430 kr pr dokument i tillegg til 430 kr for tinglysning av hjemmeldokument.. ? (sånn ca) Fordi vi har en dust av en forretningsfører. Anonymous poster hash: aab0a...b48
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2015 #29 Skrevet 6. februar 2015 Fordi vi har en dust av en forretningsfører. Anonymous poster hash: aab0a...b48 Har aldri betalt mer enn et par tusenlapper for å kjøpe bbl-leilighet.. Det er jo umulig for meg å vite hvor lenge jeg skal bo et sted på forhånd. Jeg kjøper jo ikke for å flytte igjen neste år, men om jeg blir værende i 5 eller 15 år er jo umulig å forutsi. Anonymous poster hash: 1cc0a...135
Lista Skrevet 6. februar 2015 #30 Skrevet 6. februar 2015 Jeg liker best tanken på selveier, da er det mitt! Med andelsleilighet så er ikke leiligheten din, og du har bare en "rett" på det. Du kan ikke gjøre særlig endringer, og jeg liker ikke det økonomiske aspektet. Selv om det er mer teori enn praksis, så vil jeg eie mitt. Føler også at det ofte er vanskeligere å selge andelsleiligheter enn selveier. Det er vel ikke noe forskjell på dette i selveier vs. borettslag. Du kan pusse opp begge deler som du vil. Jeg bor i et (veldrevet) borettslag, og anbefaler det på det sterkeste Det er eierne som bor i leilighetene her, ikke noe bråk og tull. Folk er interessert i å holde ting i orden, så det er høy deltakelse på dugnader ol.
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2015 #31 Skrevet 6. februar 2015 Det er vel ikke noe forskjell på dette i selveier vs. borettslag. Du kan pusse opp begge deler som du vil. Jeg bor i et (veldrevet) borettslag, og anbefaler det på det sterkeste Det er eierne som bor i leilighetene her, ikke noe bråk og tull. Folk er interessert i å holde ting i orden, så det er høy deltakelse på dugnader ol. Ja du har et poeng i dette. Jeg har leid en selveier i et lite sameie, og skal innrømme at jeg ikke er veldig interessert i å bidra i aktivitetene her. Det er jo ikke mitt. Men hadde jeg eid leiligheten, ville det såklart vært annerledes. Og det er selvsagt sant; du eier jo andelen og kan gjøre akkurat som du vil inne i leiligheten. Du kan bare ikke gjøre som du vil på utsiden, og du må forholde deg til ordensregler. Men ordensregler er bra Anonymous poster hash: 1cc0a...135
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2015 #32 Skrevet 6. februar 2015 Fordi vi har en dust av en forretningsfører. Anonymous poster hash: aab0a...b48 Høres merkelig ut. Betalte nettopp tinglysing ifm refinansiering og det var en plass rundt 500 kr. Jeg bor i selveier, og kunne jeg fått det til ville jeg heller bo i borettslag, men det har de lite av i det området jeg vil bo i. Her må vi selv spare opp til store ting, slik som tak, bytte av kledning etc. Styrene i sameiene er heller ikke like godt styrt som de i brl. Det er også veldig greit å ha en vaktmester som strør, måker, klikker plen, kutter hekk og så videre. Her må vi selv ut å strø tidlig om morgenen for at søppelbilen skal komme frem f.eks. I tillegg slipper du dokumentavgifta. Vi betalte 50 000 i dokumentavgift for en leilighet på 1 850 000, hva den egentlig gikk til vet nå gudene. Anonymous poster hash: 4125d...867
ini Skrevet 7. februar 2015 #33 Skrevet 7. februar 2015 Jeg tror den eneste ulempen med brl er regulering i forhold til evt. utleie, men dette i seg selv er egentlig ikke problematisk. Hos oss er det i utgangspunktet slik at man kan leie ut i inntil 3 år etter å selv ha bodd i leiligheten i 1 år. Jeg leide ut i 3 år mens jeg studerte utenlands, og må leie ut i ytterligere 4-5 år før jeg er ferdig utdannet. Nå bor jeg i leiligheten selv i et år eller to før jeg fortsetter med utdannelse igjen. Imidlertid har det seg sånn at dersom man ønsker å leie ut lenger pga utdannelse eller jobb kan man få dispensasjon fra reglene, så jeg krysser fingrene for at forretningsfører har en bra dag når jeg skal søke om å leie ut for lengre tid. Uansett - lykke til med boligkjøp! Det er en vanvittig spennende prosess, og selv om det tærer mye på nervene mens det står på, er det absolutt verdt det den dagen du får telefon fra megler om at du har vunnet budrunden (særlig når det er snakk om budrunde nr 24!). Vi snakker gledestårer, champagne til middag og en lykkerus ut av en annen verden.
Gjest Vind Skrevet 7. februar 2015 #34 Skrevet 7. februar 2015 Dette har ingenting med innleggene å gjøre, men jeg er trett, og leste: Salvesen vs andelseier og stussa voldsomt. Tar det som et tegn på sovetid 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2015 #35 Skrevet 7. februar 2015 Bor selv i borettslag, og er fornøyd med valget. Kommunale avgifter, husforsikring og lignende er innbakt i felleskostnadene, samt gangvask og TV-pakke, så felleskostnadene er egentlig ikke så veldig høye om man tenker over det - dette er jo utgifter man ville hatt uansett (med unntak av styrehonorar, men dette er jo ofte i sameier også, og utgjør ikke store summen, tror det er en 100-lapp per andelseier i måneden, som jo er rimelig for at noen gidder å jobbe noen timer for fellesskapet). I tillegg sparte jeg 50.000 på dokumentavgift, som hadde vært sure penger. Spesielt om man ikke er sikker på hvor lenge man blir boende i leiligheten, som ofte er svært usikkert for de litt yngre av oss, mtp. jobb og familiestiftelse etter hvert. Mener jeg betalte et sted mellom 800 og 1800 totalt i omkostninger ved kjøp. Vår BRL er også medlem av OBOS, så føler at det er god og ordentlig styring på ting, noe som gir god trygghet. Ville følt meg mer utrygg i et sameie, hvor man ikke har noen "kyndig leder" på toppen som kan gi veiledning og ordne opp hvis noe alvorlig mot formodning skulle skje. Når det kommer til andres eventuelle betalingsmislighold, så er vel de aller, aller fleste BRL medlem av sikringsordning mot dette (også vi), så det bekymrer meg ikke i det hele tatt. Dette er opplysninger som skal være tilgjengelig, og står vel i prospektene. Hvis ikke er det bare å spørre megler. Ordensregler/regler om utleie er det vel også noen som har nevnt. Nå er jeg litt usikker, men mener at BRL selv står fritt til å velge regler for dette. Hos oss tror jeg bare man må søke styret om tillatelse (er vel ikke gitt at man får ja, men har inntrykk av at dette ikke er noe problem). Ordensreglene går også egentlig kun på vanlig folkeskikk - ingen hamring/banking etter 23, kast bosset ditt der det skal og slikt. Anonymous poster hash: ecb7e...89b
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2015 #36 Skrevet 7. februar 2015 Etter en del vurdering har jeg ihvertfall bestemt meg for å ikke gå videre med selveieren jeg allerede har sett på. Jeg har ikke slått fra meg selveier, det er flere interessante 3-rommere til rundt 1,7 som er helt nye. Altså fra ca 2010. Jeg ser for meg at kanskje det ikke er så utrygt økonomisk når alt er nytt? Lenge til større arbeid må gjøres. En her jeg bor har 1300 kr i fellesutgifter, som inkl kabel, bredbånd, brøyting, og vedlikehold. Det er vel ca 20 enheter i sameiet. Anonymous poster hash: 1cc0a...135
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2015 #37 Skrevet 8. februar 2015 Noen flere som har tanker rundt det? Anonymous poster hash: 1cc0a...135
smilo Skrevet 8. februar 2015 #38 Skrevet 8. februar 2015 Jeg tror den eneste ulempen med brl er regulering i forhold til evt. utleie, men dette i seg selv er egentlig ikke problematisk. Hos oss er det i utgangspunktet slik at man kan leie ut i inntil 3 år etter å selv ha bodd i leiligheten i 1 år. Jeg leide ut i 3 år mens jeg studerte utenlands, og må leie ut i ytterligere 4-5 år før jeg er ferdig utdannet. Nå bor jeg i leiligheten selv i et år eller to før jeg fortsetter med utdannelse igjen. Imidlertid har det seg sånn at dersom man ønsker å leie ut lenger pga utdannelse eller jobb kan man få dispensasjon fra reglene, så jeg krysser fingrene for at forretningsfører har en bra dag når jeg skal søke om å leie ut for lengre tid. Uansett - lykke til med boligkjøp! Det er en vanvittig spennende prosess, og selv om det tærer mye på nervene mens det står på, er det absolutt verdt det den dagen du får telefon fra megler om at du har vunnet budrunden (særlig når det er snakk om budrunde nr 24!). Vi snakker gledestårer, champagne til middag og en lykkerus ut av en annen verden. Vil bare skyte inn at det er styret i borettslaget som bestemmer om du får leie ut, og ikke forretningsfører Etter en del vurdering har jeg ihvertfall bestemt meg for å ikke gå videre med selveieren jeg allerede har sett på. Jeg har ikke slått fra meg selveier, det er flere interessante 3-rommere til rundt 1,7 som er helt nye. Altså fra ca 2010. Jeg ser for meg at kanskje det ikke er så utrygt økonomisk når alt er nytt? Lenge til større arbeid må gjøres. En her jeg bor har 1300 kr i fellesutgifter, som inkl kabel, bredbånd, brøyting, og vedlikehold. Det er vel ca 20 enheter i sameiet. Anonymous poster hash: 1cc0a...135 Er kostnader for renovasjon, kommunale avgifter og eiendomsskatt med i felleskostnadene der? Hvis ikke må du regne med noen hundre pr mnd for dette. Her jeg bor vil det si minst 1500 pr mnd, og her er det ikke spesielt dyrt.
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2015 #39 Skrevet 8. februar 2015 Vil bare skyte inn at det er styret i borettslaget som bestemmer om du får leie ut, og ikke forretningsfører Er kostnader for renovasjon, kommunale avgifter og eiendomsskatt med i felleskostnadene der? Hvis ikke må du regne med noen hundre pr mnd for dette. Her jeg bor vil det si minst 1500 pr mnd, og her er det ikke spesielt dyrt. jeg tror renovasjon kommer i tillegg, så alt i alt vil husleien ligge på ca 2000 kr i mnd. Da er dette inkl bredbånd og kabeltv, styrehonnorar, brøyting, og avsetning til vedlikehold. Anonymous poster hash: 1cc0a...135
ini Skrevet 10. februar 2015 #40 Skrevet 10. februar 2015 Vil bare skyte inn at det er styret i borettslaget som bestemmer om du får leie ut, og ikke forretningsfører Det har du helt rett i - men hos oss skal søknaden sendes til forretningsfører, som deretter innhenter godkjenning hos styret.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå