Gå til innhold

Selveier vs andelseier

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal kjøpe meg leilighet, og har falt for 2 boliger. Den ene er en selveier fra 1992, den andre en blokkleilighet fra ca 1970. Borettslaget har nylig hatt en omfattende renovering hvor isolasjon er byttet, og hele fasaden er pusset opp. Nye vinduer og nye innglasserte store balkonger.

Selveier koster 1.7 og har 600 kr i fellesutgifter (dette inkluderer ikke tv, bredbånd), den andre koster 1,2 og har 4700 kr i fellesutgifter. Dette inkluderer "alt" foruten strøm og varmtvann.

Sånn raskt regnet kommer jeg best ut av det med selveierleiligheten, men så påpeker folk for meg at med slike leiligheter så kommer det ofte ekstrautgifter i forhold til vedlikehold/utbedringer etc.

Hva tenker dere, hva ville dere gjort, og hvorfor?

Anonymous poster hash: 1cc0a...135
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Husk at andelsleiligheter kan være litt skummelt. Er det én i borettslaget som kødder med betaling/ikke klarer å betale, så blir utgiftene hans på sin leilighet ofte skjøvet over på de andre i borettslaget. Altså det blir dyrere for de andre hvis det er en som ikke klarer å betale (Med mindre borettslaget ikke har forsikring som unngår dette da).

Skrevet

Husk at andelsleiligheter kan være litt skummelt. Er det én i borettslaget som kødder med betaling/ikke klarer å betale, så blir utgiftene hans på sin leilighet ofte skjøvet over på de andre i borettslaget.

Kan du dokumentere at dette skjer "ofte"?

Så langt jeg kjenner til, er dette mer teori enn praksis, i hvert fall i borettslag der felleslånet utgjør en liten del av boligprisen.

Svært mye skal til før en lite betalingsdyktig klarer å velte sine kostnader over på de andre,.

Anonymous poster hash: 90c86...33a

• Liker 6
Skrevet

Husk at andelsleiligheter kan være litt skummelt. Er det én i borettslaget som kødder med betaling/ikke klarer å betale, så blir utgiftene hans på sin leilighet ofte skjøvet over på de andre i borettslaget. Altså det blir dyrere for de andre hvis det er en som ikke klarer å betale (Med mindre borettslaget ikke har forsikring som unngår dette da).

De aller fleste borettslag er med i sikringsfond for garantert innbetaling av fellesutgifter.

Personlig liker jeg at det er mindre attraktivt for boliginvestorer å kjøpe i borettslag, slik at det blir færre utleieleiligheter og mindre gjennomtrekk i blokka.

Anonymous poster hash: bb04e...9fe

• Liker 9
Skrevet

Jeg ville i utgangspunktet alltid valgt selveier. Pga at du har mer kontroll over det økonomiske, kan betale ned lånet i eget tempo, og gjøre oppussing, endre på ting, etter eget ønske. Hadde en venninne som bodde i aorettslagsleilighet, og var misfornøyd med badet, men måtte bare beholde det slik det var, og vente til resten av blokka skulle pusse opp (da skulle alt skje samtidig, helt likt).

Men det viktigste for meg ville vært beliggenhet og magefølelse. Hvis den ene leiligheten klaffer best på disse punktene, er det ikke så nøye om det er selveier eller ikke.

Anonymous poster hash: 4e5c8...b11
Skrevet

Jeg liker best tanken på selveier, da er det mitt! Med andelsleilighet så er ikke leiligheten din, og du har bare en "rett" på det. Du kan ikke gjøre særlig endringer, og jeg liker ikke det økonomiske aspektet. Selv om det er mer teori enn praksis, så vil jeg eie mitt.

Føler også at det ofte er vanskeligere å selge andelsleiligheter enn selveier.

Skrevet

Jeg bor i selveier, og skal snart selge å kjøpe bbl leilighet. Dette grunnet tryggheten i at yttervegger, vinduer og tak ikke er mitt ansvar i bbl. Hos meg er vi 2 leiligheter i en enebolig, og skal vi skifte tak koster det 150 000, skifte kledning kr 750 000, og dette er noe som må gjøres innen få år. Denne kostnaden er da delt på 2. Det er også felles hage der vi har naturlig hver vår del, men ikke seksjonert, men det faller ofte på oss med plenklipping, hekk-klipping, luking i grusen i inngangspartiet, kantklipping, osv, osv. de andre oppfører seg som om de bor i bbl leilighet der de bare lukker sin egen inngangsdør og ikke har ansvar for det som er utenfor.

Så jeg vil også det, kunne lukke min dør, og ikke ha ansvar for alt det som må gjøres på fellesområdene, så jeg kjøper bbl leilighet..

Anonymous poster hash: 60256...293
  • Liker 2
Skrevet

Jeg bor i selveier, og skal snart selge å kjøpe bbl leilighet. Dette grunnet tryggheten i at yttervegger, vinduer og tak ikke er mitt ansvar i bbl. Hos meg er vi 2 leiligheter i en enebolig, og skal vi skifte tak koster det 150 000, skifte kledning kr 750 000, og dette er noe som må gjøres innen få år. Denne kostnaden er da delt på 2. Det er også felles hage der vi har naturlig hver vår del, men ikke seksjonert, men det faller ofte på oss med plenklipping, hekk-klipping, luking i grusen i inngangspartiet, kantklipping, osv, osv. de andre oppfører seg som om de bor i bbl leilighet der de bare lukker sin egen inngangsdør og ikke har ansvar for det som er utenfor.

Så jeg vil også det, kunne lukke min dør, og ikke ha ansvar for alt det som må gjøres på fellesområdene, så jeg kjøper bbl leilighet..

750k for å skifte kledning, det kan ikke stemme! Vi betalte 20 000 for å gjøre det på endeveggen vår. To- og en halv etasje, 10 meter langt hus. Da lektet vi ut og etterisolerte også.

Eller er det med full utskiftning av vinduer og dører, pluss etterisolering også? Det vet jeg at ville kommet på 500k her, inklusiv arbeid.

Anonymous poster hash: a4862...bf7

Skrevet

Dette er en bbl leilighet uten skyhøy fellesgjeld, og det vil ikke bli flere økninger i husleien i o m at all oppussing som skal gjøres i regi av bbl allerede er gjort.

Jeg syns det er trygt med bbl, jeg slipper å tenke på noe som helst av vedlikehold utenfor boligen. Ingen uforutsette utgifter, og ikke minst ordensregler. Har aldri hørt om at noen blir nektet å pusse opp sitt eget bad, så lenge det kan dokumenteres at det gjøres av fagfolk. I min gamle leilighet fikk andelseiere som kunne dokumentere dette tilbakebetalt 30 000 kr.

Fordelen er jo også som noen sier, at det er mer stabilt mtp naboer. Bare selveiere i boligfeltet jeg bor i nå, og det er enorm utskiftning.

Men så er jeg jo enig i dette med at det føles mer som MITT med selveier. Selveier betyr likevel ikke at man kan gjøre som man vil, for man er likevel med i et sameie hvor det skal være enighet om ting.

• Liker 3
Skrevet

Jeg ville valgt andel. Her har vi 4 blokker som var idetiske da de ble bygget. 2 er selveier, to er andel. Det er mye mindre probler i andelsleilighetene. I selveierblokkene er det ingen som gidder å hjelpe til utenfor, det er mye større utskiftninger og andre problemer.

Husk at også selveierleiligheter kan ha felles lån og utgifter.

Anonymous poster hash: aab0a...b48
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Dette er en bbl leilighet uten skyhøy fellesgjeld, og det vil ikke bli flere økninger i husleien i o m at all oppussing som skal gjøres i regi av bbl allerede er gjort.

Jeg syns det er trygt med bbl, jeg slipper å tenke på noe som helst av vedlikehold utenfor boligen. Ingen uforutsette utgifter, og ikke minst ordensregler. Har aldri hørt om at noen blir nektet å pusse opp sitt eget bad, så lenge det kan dokumenteres at det gjøres av fagfolk. I min gamle leilighet fikk andelseiere som kunne dokumentere dette tilbakebetalt 30 000 kr.

Fordelen er jo også som noen sier, at det er mer stabilt mtp naboer. Bare selveiere i boligfeltet jeg bor i nå, og det er enorm utskiftning.

Men så er jeg jo enig i dette med at det føles mer som MITT med selveier. Selveier betyr likevel ikke at man kan gjøre som man vil, for man er likevel med i et sameie hvor det skal være enighet om ting.

Samme erfaring har jeg. Jeg bor i Obos-leilighet og føler meg rimelig trygg. Selv om folk flytter inn og ut (det er et veldig stort borettslag) så har det aldri vært noen store prisøkninger. Her betaler jeg derimot under 2000 kr per måned for fellesutgifter, og disse dekker også varmtvann og fyring.

Å pusse opp var heller ikke et problem, selv fikk jeg igjen litt for å ha pusset opp badet av borettslaget.

Er det et veldrevent borettslag hadde jeg ikke vært redd for å kjøpe borettslagsleilighet. Og hvis f.eks bad er pusset opp og det generelt er godt vedlikehold ville jeg nok godt for borettslagsleilighet.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 1
Skrevet

Kan du dokumentere at dette skjer "ofte"?

Så langt jeg kjenner til, er dette mer teori enn praksis, i hvert fall i borettslag der felleslånet utgjør en liten del av boligprisen.

Svært mye skal til før en lite betalingsdyktig klarer å velte sine kostnader over på de andre,.

Anonymous poster hash: 90c86...33a

Er bare noe jeg har hørt og "lært", men jeg aner ikke hvor ofte det skjer :-)

Skrevet

750k for å skifte kledning, det kan ikke stemme! Vi betalte 20 000 for å gjøre det på endeveggen vår. To- og en halv etasje, 10 meter langt hus. Da lektet vi ut og etterisolerte også.

Eller er det med full utskiftning av vinduer og dører, pluss etterisolering også? Det vet jeg at ville kommet på 500k her, inklusiv arbeid.

Anonymous poster hash: a4862...bf7

Ja, dette er med full utskiftning

Skrevet

Samme erfaring har jeg. Jeg bor i Obos-leilighet og føler meg rimelig trygg. Selv om folk flytter inn og ut (det er et veldig stort borettslag) så har det aldri vært noen store prisøkninger. Her betaler jeg derimot under 2000 kr per måned for fellesutgifter, og disse dekker også varmtvann og fyring.

Å pusse opp var heller ikke et problem, selv fikk jeg igjen litt for å ha pusset opp badet av borettslaget.

Er det et veldrevent borettslag hadde jeg ikke vært redd for å kjøpe borettslagsleilighet. Og hvis f.eks bad er pusset opp og det generelt er godt vedlikehold ville jeg nok godt for borettslagsleilighet.

Badet er ikke pusset opp, og det burde vel kanskje pusses opp etterhvert (hvis jeg går for nettopp denne bbl-leiligheten jeg tenker på nå). Det har nettopp vært omfattende oppussingsarbeid av fasaden, det er lektet ut og isolert på nytt, og helt ny kledning. Oppgang er oppusset, og helt nye vinduer som ble tatt nå i høst. Husleien er på 4700 ca, inkl kabeltv, bredbånd, og alle sånne "borettslagsting". Jeg ser det er dette husleien ca ligger på for tilsvarende blokkleiligheter i denne byen.

Oppvarming/vv er ikke inkludert.

Selveier høres fristende ut på flere plan, men jeg frykter vel uforutsette utgifter hvis jeg kjøper en eldre selveier (90-tallet). Kanskje en nyere selveier, for da er det vel ikke så mye man skal tenke på mtp vedlikehold på mange mange år enda?

Skrevet (endret)

Jeg skal kjøpe meg leilighet, og har falt for 2 boliger. Den ene er en selveier fra 1992, den andre en blokkleilighet fra ca 1970. Borettslaget har nylig hatt en omfattende renovering hvor isolasjon er byttet, og hele fasaden er pusset opp. Nye vinduer og nye innglasserte store balkonger.

Selveier koster 1.7 og har 600 kr i fellesutgifter (dette inkluderer ikke tv, bredbånd), den andre koster 1,2 og har 4700 kr i fellesutgifter. Dette inkluderer "alt" foruten strøm og varmtvann.

Sånn raskt regnet kommer jeg best ut av det med selveierleiligheten, men så påpeker folk for meg at med slike leiligheter så kommer det ofte ekstrautgifter i forhold til vedlikehold/utbedringer etc.

Hva tenker dere, hva ville dere gjort, og hvorfor?

Hva er fellesgjelden på denne eller er den medregnet?

Endret av Zereta
Skrevet

Jeg har borettslagsleilighet, og så lenge det er et god drevet borettslag er dette svært sjeldent noe problem. I prospektet står det som regel om borettslaget er forsikret mot ubetalte fellesutgifter.

Kjæresten min har selveierleilighet, og fikk seg en solid økonomisk overraskelse i fjor høst når hele taket plutselig måtte byttes. Min bufferkonto hadde ikke tålt den smellen, for å si det sånn. :murvegg:

• Liker 1
Skrevet (endret)

Badet er ikke pusset opp, og det burde vel kanskje pusses opp etterhvert (hvis jeg går for nettopp denne bbl-leiligheten jeg tenker på nå). Det har nettopp vært omfattende oppussingsarbeid av fasaden, det er lektet ut og isolert på nytt, og helt ny kledning. Oppgang er oppusset, og helt nye vinduer som ble tatt nå i høst. Husleien er på 4700 ca, inkl kabeltv, bredbånd, og alle sånne "borettslagsting". Jeg ser det er dette husleien ca ligger på for tilsvarende blokkleiligheter i denne byen.

Oppvarming/vv er ikke inkludert.

Selveier høres fristende ut på flere plan, men jeg frykter vel uforutsette utgifter hvis jeg kjøper en eldre selveier (90-tallet). Kanskje en nyere selveier, for da er det vel ikke så mye man skal tenke på mtp vedlikehold på mange mange år enda?

Beklager, ser jeg leste litt fort.

Jeg er vokst opp i en selveierleilighet og ja, det er jo litt mer ansvar. Skal det males eller pusses opp utvendig må man stå for dette selv, og det er litt mer ift vedlikehold. Samtidig har jeg inntrykk av at det egentlig gikk greit, men det er klart at det kan komme uforutsette ting.

Jeg trives dog veldig godt i borettslag, men jeg bor i et veldrevent borettslag fra 1965. Det er veldig deilig at det er månedlige containerdager hvor vaktmesteren tar seg av kastingen (legger det vi vil kaste utenfor utgangsdøra, så plukker han opp og kaster og vi slipper å bruke bil som vi da ikke har til å kaste store ting), vaktmesteren fikser det meste av ting og tang, og det er generelt veldig hyggelig og sosialt. Det er også betryggende å vite at hvis noe skjer, f.eks da noen satte fyr på alle søppelhusene så dekket borettslaget dette, det var ikke en kostnad vi merket særlig til. Og det førte også til at de omgjorde alle søppelhus til søppelrom i bakken (veldig praktisk fordi man da slipper ekkel lukt og lignende). Og så er det også avslappende at det kommer noen og vasker gangene våre, noen som steller de mange plenene og buksene, at det generelt ser pent ut. Man slipper liksom å gjøre en god del selv. ;)

4700 kr synes jeg egentlig er litt smådyrt, men er det nettopp gjort mye vedlikehold så er det jo klart at dette er inkludert og må beregnes. Og spesielt hvis det ikke er mange enheter, da blir det jo mer på hver. Jeg bor som sagt i en Obos-leilighet (i Oslo) med fellesutgifter på litt under 2000 kr. Her har de også nettopp hatt omfattende vedlikehold av fasadene, så de inkluderer jo dette gjennom nedbetaling av fellesgjeld, samt fyring og varmtvann som nevnt, og bredbånd og tv.

Endret av Yvonne
Skrevet

Hva er fellesgjelden på denne eller er den medregnet?

Fellesgjelden er på ca 400 000

4700 kr synes jeg egentlig er litt smådyrt, men er det nettopp gjort mye vedlikehold så er det jo klart at dette er inkludert og må beregnes. Og spesielt hvis det ikke er mange enheter, da blir det jo mer på hver. Jeg bor som sagt i en Obos-leilighet (i Oslo) med fellesutgifter på litt under 2000 kr. Her har de også nettopp hatt omfattende vedlikehold av fasadene, så de inkluderer jo dette gjennom nedbetaling av fellesgjeld, samt fyring og varmtvann som nevnt, og bredbånd og tv.

4700 er høy husleie ja, men det er som sagt nettopp gjort omfattende rehabilitering av fasaden, og det er ikke et stort borettslag dette. Husleiene i Oslo er lavere, men så er det til gjengjeld langt dyrere å kjøpe.

Skrevet

Sammenlign kjøpspris + fellesgjeld i de to boligene og se hva du får mest for pengene i.

Eierformen ville ikke vært avgjørende for meg, hvis jeg ikke skulle investere for å leie ut.

Og der har vi ulempen med selveier. Du risikerer mindre stabilitet og flere eiere som engasjerer seg lite i boligen og fellesområdene.

Skrevet

Fellesgjelden er på ca 400 000

4700 er høy husleie ja, men det er som sagt nettopp gjort omfattende rehabilitering av fasaden, og det er ikke et stort borettslag dette. Husleiene i Oslo er lavere, men så er det til gjengjeld langt dyrere å kjøpe.

Så da koster den egentlig 1,6?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...