Gå til innhold

Fyller man ikke foccacia ?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er vant med at foccacia deles i to på langs og fylles med skinke ost, tomater og slikt. Men i alle oppskrifter på foccacia på nettet står det ingenting om dette og jeg er redd de blir litt for tynne til å dele slik. Noen tips? Eller må jeg ty til butikk ferdig foccacia :(

Anonymous poster hash: 170fe...8ad

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke de blir for tynne, de hever mye i ovnen

Anonymous poster hash: 72ec2...d44
Skrevet

Jeg lager ofte focaccia (ikke foccacia), og har aldri opplevd at den har blitt for tynn,

Anonymous poster hash: 74373...e30
Gjest hulderjenta
Skrevet

Samme her, aldri blitt for tynn.

Skrevet

Enig med de over! Synes det hever helt vannvittig bra i ovnen!

Skrevet

Jeg fyller aldri focaccia! Den hever jo veldig i ovnen og blir veldig saftig.
Men prikker slike groper i den, pensler med olivenolje og drysser over maldonsalt og rosmarin!

• Liker 1
Gjest Ennasus
Skrevet

Vi pleier aldri å fylle foccaciaen, men lager en oljeblanding med basilikum som vi smøret godt utover og lager mange små groper i deigen. Etterpå strør vi over med maldonsalt, og noen ganger oliven/paprika/soltørka tomat.

Trenger ikke mer enn det syntes nå jeg :fnise:

Men ellers så hever den og blir så stor at det lett blir plass til å skjære den i to og fylle med pålegg.

Anbefaler deg også å lage ciabatta, det er veldig godt med ost og skinke osv :smilyblomst:

Skrevet

Tror de to siste posterne misforstår mht fylling?

Det TS bekymrer seg for er at focacciaen etter typisk "norsk" oppskrift vil bli for flat til å skjære stykkene over tvers i topp og bunn og fylle som en sandwich. At den har olje, urter og flaksalt på toppen har jo ikke noe med dette å gjøre.

Jeg pleier å lage knafri focaccia som hever i 8-10 timer, og den blir ca. 10-15 cm høy og veldig hullete og fin inni, og egner seg perfekt til å lage sandwicher av, slik TS beskriver (steak sandwich, club sandwich eller BLT, feks). Søk etter Ole Martins Ahlsens oppskrift, den tror jeg kan minne, og blir også høy og luftig.

Anonymous poster hash: 9350c...461
Gjest Ennasus
Skrevet

Tror de to siste posterne misforstår mht fylling?

Det TS bekymrer seg for er at focacciaen etter typisk "norsk" oppskrift vil bli for flat til å skjære stykkene over tvers i topp og bunn og fylle som en sandwich. At den har olje, urter og flaksalt på toppen har jo ikke noe med dette å gjøre.

Nei, misforstod ikke. Sier jo segselv at du kan lage foccacia både med og uten urter osv på toppen, og spise det sammen med fyll eller ikke. Svarte på både tittelen (fyller man ikke foccacia?) og spørsmålet i innlegget om den blir høy nok.

Kom jo også bare med ekstra tips som ts kunne benytte seg av dersom det ble nødvendig :)

Skrevet

Vi pleier å lage foccacia ganske ofte, og vi fyller den med ost og skinke. Aldri opplevd at den har blitt for tynn.

Anonymous poster hash: f7ded...4ae

Skrevet

For å svare først på trådtittelen:

Noen bruker focaccia med pålegg/fyll, og da deler man den i to. Men mange spiser focaccia uten noe fyll/pålegg. Det er også ganske vanlig - ihvertfall i Italia - å legge noe på toppen av focaccia. Det kan være tomater, løk og andre grønnsaker. Min favoritt er med stekt løk :-)

Ellers har jeg aldri opplevd at focaccia blir for tynn til å deles i to. Og jeg har prøvd ganske mange forskjellige oppskrifter.

• Liker 1
Skrevet

Nei, i mitt hode fyller man ikke focaccia. Til sandwhich bruker jeg annen type brød som skal være saftig og grovt, men focaccia med god topping er så smaksrikt i seg selv at jeg ikke ser behovet for å fylle med noe som helst.

• Liker 1
Skrevet

Gumler dere bare i dere dette brødet, eller spiser dere det til noe? Har aldri skjønt greia...

Anonymous poster hash: 1db6f...7b1
Skrevet

Aldri opplevd at den har blitt for tynn. Den ble derimot steinhard ett par ganger :fnise:

Skrevet

Gumler dere bare i dere dette brødet, eller spiser dere det til noe? Har aldri skjønt greia...

Anonymous poster hash: 1db6f...7b1

Jeg spiser det til suppe, gryteretter, tapas o.l., i tillegg til å bruke det til sandwich. Synes også det er godt som "ventemat" på restaurant.

Anonymous poster hash: 04b16...948

Skrevet

Focaccia smaker godt sånn helt uten videre. Bunnpris hadde et flott focaccia produkt her før jul, men så tok de det bort, lurer på om det var en sånn sesong greie.

Skrevet

Selv om focaccia smaker godt på egenhånd og som brød ved siden av middags- eller lunsjretter, betyr det ikke at det smaker mindre bra som sandwich med fyll inni.

Jeg lager mine focacciaer runde, og skjærer dem gjerne opp i "kakestykker" som jeg deler i to og fyller med alskens lekkerheter (feks rester av stekt kjøtt, alt fra andebryst til hjortefilet, med diverse tilpasset grønt garnityr). Med sprø båtpoteter til og feks en aïoli blir dette et sandwich-måltid med skikkelig restaurant-schvung. Den ekstra smaken og sprøheten fra focacciaskorpen er selvsagt en bonus som jeg sier jatakk til - for mye av det gode er sjelden feil. :spise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...