Nelle Skrevet 9. august 2004 #1 Skrevet 9. august 2004 Har vært ute og flydd i helga igjen. Og -det slår aldri feil: I det vi er i ferd med å lande begynner barna å gråte. Noe så vanvittig! Fortvilte foreldre sitter og hysjer, trøster og hysjer enda mer -men barna er trøstesløse. Ofte er det spedbarn og/eller svært små barn som ikke selv klarer å fortelle hva som er i veien. Jeg tipper de har problemer med ørene. Det kan gjøre sinnsykt vondt, det har jeg kjent selv mange ganger! Det var en periode på flere år som jeg unnlot å fly i det hele tatt pga. vondt i ørene under avgang og landing, og særlig under landing. Jeg trodde ikke det var noe å gjøre med dette, men nevnte det for en flyvertninne jeg var på fest med en gang. Jeg spurte henne hvordan hun holdt ut, og hun sa at hun aldri hadde problemer med ørene. Så kom tipset hennes: Kjøp en pakke ørevoksrens (eller hva det nå heter) på apoteket (Navnet på middelet er Revaxør tror jeg), og følg instruksjonen på pakken slik at du får rensket ut alt av ørevoks som ligger langt inni øregangene og som vi ikke kan se. Husk også å kjøpe en sånn ballong hvis det ikke følger med i pakken! Rens ørene godt før hver flytur, og husk for all del også barna! Det er så sårt og sitte å høre på hvor vondt disse barna har det under landing når problemet er så enkelt å løse! I begynnelsen måtte jeg rense ørene mine før hver eneste flytur, men nå trenger jeg ikke det. Jeg renser kanskje et par-tre ganger i året, helt uavhengig av om jeg skal reise eller ikke, og jeg har aldri lenger noe problemer med ørene under flyturer. Nelle :-)
Dreyer Skrevet 9. august 2004 #2 Skrevet 9. august 2004 Tror ikke bittesmå barn har noe utbytte av ørevoks-tipset ditt. Ja de gråter pga vondt i øret under nedstigning. Jeg har brukt nesespray på mitt barn, det må være "ordentlig" spray (Rhinox el.), ikke bare saltvannsoppløsning. Sprayer nesa når vi setter oss i flyet, gjør det med meg selv også - og det hjelper å få "åpna opp nesa". I tillegg hjelper det å suge på noe, men nå er det slutt med pupp og flaske for vår del, så jeg er litt spent på neste flytur. Man må imidlertid ta fram puppen eller flaska litt i forkant (men ikke så tidlig at det er tomt der når nedstigninga er igang), det er for seint når barnet har fått vondt i øret og dermed nekter å suge. Før plasserte de barna foran i flyet, men nå kan de jo bli plassert hvor som helst så det er ingen steder du er sikret "fred" under flyturen. Man må nok bare godta litt gråting.
Gjest Turi Skrevet 9. august 2004 #3 Skrevet 9. august 2004 Huff - skal snart ut og fly med min lille snupp. Gruer meg til gråtingen som nesten garantert kommer.
Mistyen Skrevet 9. august 2004 #4 Skrevet 9. august 2004 Huff - skal snart ut og fly med min lille snupp. Gruer meg til gråtingen som nesten garantert kommer. Me too, Sissan. Da vi reiste med lillen til syden i fjor, var det ingen problemer. Han sov under både opp- og nedstigning. Og ettåringen vi hadde i reisefølget vårt hadde heller inegn problemer, så jeg bare krysser fingrene for at det går bra.
Nelle Skrevet 9. august 2004 Forfatter #5 Skrevet 9. august 2004 Jeg skrev ikke innlegget fordi jeg er iritert over at barn gråter. Jeg skrev det fordi rense øre-tipset kan være nyttig for flere enn meg selv! Jeg kjenner mange (også barn) som har problemer med ørene når de flyr, skulle ønske flere av disse var klar over at det er veldig enkelt å gjøre noe med det. Da jeg var 9 år gjorde det så vondt i ørene å fly at jeg var nær ved å utvikle flyskrekk, en gang jeg var 17 var jeg helt døv på det ene øret i to dager etter å ha flydd i 24 timer tilsammen med en haug av opp- og nedstigninger pga. mellomlandinger og bytting av fly. Og tenk -alt kunne jo ha vært unngått hvis jeg visste om rense-ørene-tipset! Nelle
dreamy Skrevet 9. august 2004 #6 Skrevet 9. august 2004 Jeg skrev ikke innlegget fordi jeg er iritert over at barn gråter. Jeg skrev det fordi rense øre-tipset kan være nyttig for flere enn meg selv! Jeg kjenner mange (også barn) som har problemer med ørene når de flyr, skulle ønske flere av disse var klar over at det er veldig enkelt å gjøre noe med det. Da jeg var 9 år gjorde det så vondt i ørene å fly at jeg var nær ved å utvikle flyskrekk, en gang jeg var 17 var jeg helt døv på det ene øret i to dager etter å ha flydd i 24 timer tilsammen med en haug av opp- og nedstigninger pga. mellomlandinger og bytting av fly. Og tenk -alt kunne jo ha vært unngått hvis jeg visste om rense-ørene-tipset! Nelle Jeg takker for tipset. Jeg har også hatt kjempevondt i ørene.. Under landing.. Føltes som om jeg skulle "eksplodere" .. Jeg ble redd Vet bedre nå, men har ikke flydd langt siden den gangen (over 10 år siden)..
Catlin Skrevet 9. august 2004 #7 Skrevet 9. august 2004 Jeg har to barn som begge har vært mye på flyreiser. Jeg har aldri hatt problemer med gråt på flyet. Hvis det har vært gråting, har det vært pga andre ting enn selve flyreisen (begge vil ha samme leken, får ikke sjokoladen som han i nabosete har osv). Når de var bittesmå, fikk de pupp eller smokk under avgang og landing. Har også med meg et par favoritt leker + et par bestikkelser i form av kjeks og noe godt å drikke på.
Snorkie Skrevet 9. august 2004 #8 Skrevet 9. august 2004 Det skal vi prøve ut! Vi skal ut og reise om to uker, og største jenta (på 8) er veldig plaget med ørene på opp- og nedstiging. Er faktisk litt plaget av det selv jeg, da vi var i Tyrkia for 3 år siden, hadde jeg en uke med vondt i ørene på grunn av nedstigningen :-?
:-) anna Skrevet 9. august 2004 #9 Skrevet 9. august 2004 Tror nok ørevokstipset funker best på voksne... For slik jeg har fått det forklart har barn oftere problemer enn voksne fordi de har smalere øreganger (naturlig nok) og fordi de ikke alltid utligner trykkforskjeller automatisk ved å svelge. Det er lurt å amme spebarn mens man lander og letter, eller gi de som er litt større flaske/annen drikke. Fordi da svelger de iog utligner trykket. Men det er slett ikke alle barn som sliter med dette. Sønnen min er en av dem som ikke har problemer i det hele tatt.
Suzy Skrevet 10. august 2004 #10 Skrevet 10. august 2004 Det var et tips som jeg kan tenke meg å bruke på meg selv! Jeg sliter med dotter i ørene bare jeg går opp en bakke, så det kunne sikkert hjelpe å få åpnet litt. Takk nelle!
Steggen Skrevet 10. august 2004 #11 Skrevet 10. august 2004 Årsaka til at det gjer vondt er endringa i trykket inne i øyra og på utsida. Eg fekk det rådet at eg burde bruke tyggegummi på flyturen. No er dette ei vare eg sjeldan nyttar og den kan fort bli gløymt, men ein kan jo late som ein tygg på noko eller rett og slett opne munnen litt.
Fakse Skrevet 10. august 2004 #12 Skrevet 10. august 2004 Kan bare skrive under på tipset om nesespray. Har vært mye plaga med dotter i ørene tidtdligere, og vet at det hjelper utrolig bra å få åpna opp. Har ikke prøvd rensing av ørevoks, men tipper at det også fungerer bra. Tygging og svelging for å utligne trykk fungerer bare dersom det er åpent, hvist ikke får man ikke utligna selv om man tygger og svelger aldri så mye.
Gjest gjest1 Skrevet 11. august 2004 #13 Skrevet 11. august 2004 Da jeg fløy med Liten, da hun var liten, holdt jeg for ørene hennes under landing. Hun gråt ikke. Holdt ordentlig ved å legge tuppen på pekefiner mot øregangen, og så kan man jo slippe den opp innimellom. Gjør det på meg selv ved dotter i ørene også jeg
Gjest Anonymous Skrevet 11. august 2004 #14 Skrevet 11. august 2004 Vi har heldigvis ikke opplevd det som du forteller om de gangene vi har flydd med jenta vår på 14 mnd. Men jeg har vanligvis hatt en tåteflaske med meg. Dersom de suger skal det ta bort litt av trykket fikk jeg beskjed om av helsesøster og jordmor og det har hjulpet også. Hun er mer irritert fordi hun må sitte mye på fanget.
Bø Skrevet 11. august 2004 #15 Skrevet 11. august 2004 Det finnes også en type ørepropper til både voksne og barn, som skal gjøre samme nytten. (Har ikke sett hvor de selger det, men har sett reklame...)
Gjest celine Skrevet 11. august 2004 #16 Skrevet 11. august 2004 Får selv tette ører ved flyvning, oppoverbakker med videre, og jeg har en metode som fungerer greit for meg: Jeg holder meg for nesen, lukker munnen og blåser hardt som om jeg skulle snyte meg.. Så gjesper jeg etpar ganger. De som sitter rundt meg, må bare stirre så mye de vil, men vondt i ørene får jeg heldigvis aldri mer! 8) Mener jeg hørte ett eller annet på helsestasjonen om at barn på under ett år mangler den funksjonen i ørene som gjør at de må utligne.. Er ikke helt sikker, men det gikk iallefall bra med mine da de var så små.. Celine
Gjest Gjesta Skrevet 12. august 2004 #17 Skrevet 12. august 2004 Det tipset tar jeg med meg. Jeg har alltid problem med ørene når jeg flyr. (Hadde det ikke når jeg var liten)
Gjest Cuddly Skrevet 12. august 2004 #18 Skrevet 12. august 2004 Tusen takk for tips, det skal prøves! De siste årene har det vært så vondt at svette og tårer siler, og jeg har nedsatt hørsel i et par dager etterpå :-? Får frysninger på ryggen bare ved tanken!!!
Gjest Anonymous Skrevet 12. august 2004 #19 Skrevet 12. august 2004 Jeg har ikke problem med smerter, men får jo dotter i ørene. Jeg bruker svelge- og gjespe-trikset. Klarer også å "åpne ørene" uten å verken svelge eller gjespe, jeg aaaaaner ikke hvilken muskel det er!! :-) Tyggis og amme-trikset funker vel fordi vi da svelger jevnlig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå