Gå til innhold

Er "hjemmelaget" hamburger så usunt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går på Grete Roede, og må derfor passe godt på hva jeg eter.

Hamburgerkjøtt (gilde), stekt i en t-skje med Vita hjertegod olje

+ fullkornsbrød med salat og løk, er det så usunt?

Jeg liker ikke dressing, eller ost, så slipper unna kaloriene der :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hamburgerkjøtt, er det da ferdiglagde hamburgre som du steker? Det kommer altså veldig an på hvilke varer du handler og hva dette inneholder. Det er mye sunnere å lage det selv av karbonadedeig + egg, enn å kjøpe ferdige burgere f.eks., og det er sunnere å bake brødet selv.

• Liker 1
Gjest Runforit
Skrevet

Er ikke usunt med hjemmelaget, variert og balansert mat.

• Liker 6
Skrevet

Burde du ikke heller tenke på deg selv, enn denne Gretedamen (hvem hun nå er)??

:laugh:

(Kunne ikke dy meg - jeg ser bare så altfor ofte at folk følger ett eller annet opplegg som krever ditt eller datt. Det er ikke nødvendig. Du kan spise hva som helst og gå ned i vekt om du holder deg under kalorigrensen som er ditt vedlikeholdsnivå. For helse og trivsel er det viktig at du spiser det du liker og får i deg de næringsstoffene kroppen din trenger. Hamburger med brød og salat kan være en del av en godt sammensatt dagsmeny. Om den er godt sammensatt, avhenger mye av hva du spiser resten av dagen, og andre dager. Variert og minst mulig klusset med, er sentrale stikkord, etter min overbevisning.)

• Liker 1
Skrevet

Burde du ikke heller tenke på deg selv, enn denne Gretedamen (hvem hun nå er)??

:laugh:

(Kunne ikke dy meg - jeg ser bare så altfor ofte at folk følger ett eller annet opplegg som krever ditt eller datt. Det er ikke nødvendig. Du kan spise hva som helst og gå ned i vekt om du holder deg under kalorigrensen som er ditt vedlikeholdsnivå. For helse og trivsel er det viktig at du spiser det du liker og får i deg de næringsstoffene kroppen din trenger. Hamburger med brød og salat kan være en del av en godt sammensatt dagsmeny. Om den er godt sammensatt, avhenger mye av hva du spiser resten av dagen, og andre dager. Variert og minst mulig klusset med, er sentrale stikkord, etter min overbevisning.)

Enig! Har gått ned 18 kg på under ett år ved å kun spise mindre, sulter meg ikke, og spiser hva jeg vil. Eks spiser en hjemmelaget burger og ekstra mye salat, istedenfor å spise to burgere som jeg gjorde før. Har dressing og ost på :) Eneste at jeg spiser knapt gotteri. Har bevegd meg litt mer men trener ikke da jeg hater å trene :P

Anonymous poster hash: bc5ce...d5e

• Liker 2
Skrevet

Hva er hamburgerkjøtt? Tenker du på faktiske, ferdige hamburgere fra Gilde? De er jo ikke "hjemmelaget" og heller ikke det sunneste du kan få i deg.

Faktisk hjemmelagede burgere kan være sunt da. Og GODT! Og enkelt! Gildeburgerne er jo en gedigen nedtur i forhold.

Skrevet

Kjøp karbonadedeig, bland denne med pepper, salt, kanskje et knust fedd med hvitløk og litt chili, form til kaker og stek i pannen. Så serverer du det du vil av tilbehør til. Ost og dressing er jo heller ikke usunt, det handler jo stadig bare om mengde og type. En skives smeltet ost får ikke magisk veldig mye mer kalorier enn om du spiser den kald på et knekkebrød.
Hvis du vil ha poteter til, så lager du raskt noen potetbåte ri stekeovn ved å kutte de opp i båter - med skallet på, og krydre.
Og du; hjemmelagde burgere er så utrolig mye bedre enn kjøpevarianten - gled deg!

• Liker 3
Skrevet

Det aller beste er jo om du kverner kjøttet selv :) Da har du kontroll på absolutt alt som er i burgeren.

Sett at du baker brødet selv.

• Liker 1
Skrevet

Jeg spiste hamburger i grove burgerbrød mes salat, agurk, ananas og tomat på da jeg gikk på GR. Mener det kom helt greit ut sånn innholdsmessig.

Vi kjøper alltid ferdigburgere med høyest mulig kjøttinnhold da. Jeg innbiller meg at det er sunnere enn mange av de med mye "fyllstoff"

Gjest Coolaid
Skrevet

Hvorfor lager du ikke Grete Roede sin hamburger selv ? Oppskriften finner du på Roedeklubben eller i en av kursbøkene. Da slipper du å lure på hvor sunn den er.

Generelt sett så er er det greit å bruke farseprodukter, men aller helst ikke mer enn en gang eller to i uken.

Gjest avocadoen
Skrevet

Hva er hamburgerkjøtt? Tenker du på faktiske, ferdige hamburgere fra Gilde? De er jo ikke "hjemmelaget" og heller ikke det sunneste du kan få i deg.

Faktisk hjemmelagede burgere kan være sunt da. Og GODT! Og enkelt! Gildeburgerne er jo en gedigen nedtur i forhold.

Ja, og så kan man lage hamburgerbrødene selv!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...