Gå til innhold

Menn som er hardhendte mot kona.......

Fremhevede innlegg

Skrevet

Naboene våre er venner av oss har 2 barn på 1,5 og snart 3. De krangler en del og far/mannen i huset har et sinneproblem. Han har knust opptil flere ting i sinne, bl.a mobiltelefoner, bilder og laptop. For en uke siden kranglet de igjen og imens jeg så på tok han tak i dama si og rev henne bakover i håret... Han var kjempesint. Jeg tok med barna inn i et annet rom for å skåne dem...gud vet hva de har sett før..

Jeg tror aldri han har slått.

Det jeg lurer på nå, er om denne mannen kan være truende til å være hardhendt/skade barna sine også? Burde jeg melde bekymring til barnevernet??

Anonymous poster hash: ad1bf...abf

Videoannonse
Annonse
Gjest Magdalene
Skrevet

At barn er vitner til vold er absolutt bekymringsverdig!

• Liker 21
Skrevet

Synes du burde melde fra! Selv om faren ikke fysisk skader barna, så tar barn utrolig stor skade av å se/høre foreldrene krangle

• Liker 6
Skrevet

Du burde melde fra. En mann som utagerer slik er ikke en skikkelig mann, og det kan utvikle seg. Barn burde ikke oppleve slikt. :(

• Liker 2
Skrevet

Takk for så raske svar! Dette har gått og gnagd meg helt siden helgen og jeg har ikke turt å snakke med noen om det. Jeg vet de krangler ofte og de skriker til hverandre foran barna. Kaller hverandre opp og mor gråter ofte også. Jeg vet at barna blir tatt godt vare på ellers, men jeg er faktisk ikke trygg på barnefar her... Han er tydelig ustabil. Og jeg er redd for hva han kan finne på om han blir enda sintere enn denne gangen....

• Liker 2
Skrevet

Absolutt grunn til bekymring, og jeg synes du bør melde ifra. Men har du prøvd å snakke med damen alene? Fortalt din bekymring til henne? De vil jo finne ut at melding kommer fra deg, og det kan være hun vil kjenne det som en lettelse at noen melder ifra og kommer inn og hjelper, men jeg tenker det kunne vært greit å snakke med henne også.

Anonymous poster hash: a8499...b01
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg syntes at det å kalle denne oppførselen 'å være hardhendt med kona' er å maskere vold i familien. Ja, dette er veldig bekymringsverdig. Hvis han gjorde dette MENS DU SÅ PÅ, bare tenk på hva han gjør bak 4 vegger!

PS: det er ikke et spørsmål OM dette kan eskalere, det har allerede eskalert. Den første gangen man skader partneren sin er ikke mens noen ser på. Han har blitt så vandt med det at han til og med syntes det er greit å gjøre i offentlighet.

Endret av Zereta
  • Liker 23
Gjest Haaploes
Skrevet

Du burde ringt politiet på flekken.

Skrevet

Selv om han fysisk ikke skader barna, så er det psykisk skadelig for dem å være vitne til dette!!

Moren burde tatt barna og forlatt mannen, men hun er tydeligvis "hjernevasket". Hvem vil hun være lojal mot hvis han en gang skader barna fysisk?

Anonymous poster hash: a4190...1d6
  • Liker 2
Skrevet

For et barn på 1,5 oppleves en trussel mot mor som en trussel mot dem, de er avhengige av mor og dette er veldig skadelig.

• Liker 4
Skrevet

Ta en telefon til Barnevernet i morgen. Ring til kommunen og be om å bli satt over til barnevernet. Dette synes jeg er av så alvorlighetsgrad at man bør ringe barnevernet og ikke vente på at papirmølla med skriftlig melding skal gå igjennom prosessen. Men som sagt, det kan kanskje være greit å snakke med mor i tilegg og forklare din bekymring og si at du har meldt ifra fordi du ønsker at de skal få hjelp til å være gode omsorgspersoner fra barna og ha et godt familieliv?

• Liker 4
Skrevet

Absolutt grunn til bekymring, og jeg synes du bør melde ifra. Men har du prøvd å snakke med damen alene? Fortalt din bekymring til henne? De vil jo finne ut at melding kommer fra deg, og det kan være hun vil kjenne det som en lettelse at noen melder ifra og kommer inn og hjelper, men jeg tenker det kunne vært greit å snakke med henne også. Anonymous poster hash: a8499...b01

Lettelse for henne at noen melder til barnevernet? Det kan faktisk bli et helvete for henne. Hun kan miste foreldreretten for dette, selv om det er far som sliter med sinne. Men fordi hun ikke har gjort noe med situasjonen, er hun medskyldige. Jeg ville ha snakket med henne, og sagt at hun må flytte fra barnefaren for å skåne barn. Og si at sånn oppførsel ikke er lov, og at hun kan miste foreldreretten ved å "godta" dette. Dersom hun er uenig, får du si at du ikke kan annet enn å melde barnevernet.

Anonymous poster hash: 542b5...f1c

• Liker 2
Skrevet

Lettelse for henne at noen melder til barnevernet? Det kan faktisk bli et helvete for henne. Hun kan miste foreldreretten for dette, selv om det er far som sliter med sinne. Men fordi hun ikke har gjort noe med situasjonen, er hun medskyldige. Jeg ville ha snakket med henne, og sagt at hun må flytte fra barnefaren for å skåne barn. Og si at sånn oppførsel ikke er lov, og at hun kan miste foreldreretten ved å "godta" dette. Dersom hun er uenig, får du si at du ikke kan annet enn å melde barnevernet.

Det var ikke det jeg mente! Slutt å vri på det jeg sier! Det jeg mener er at mor som blir fysisk og psykisk mishandlet av far kan oppleve det som en lettelse at noen BRYR seg! At TS griper inn, selvom mor antageligvis vil bli fortvilet. Og man mister ikke omsorgretten uten videre, barenvernet setter igang tiltak og vurderer situasjonen, antagelig vil de pålegge mor og flytte fra far. Slutt å angrip folk som prøver å hjelpe og snu på det folk sier.

• Liker 7
Skrevet

Det var ikke det jeg mente! Slutt å vri på det jeg sier! Det jeg mener er at mor som blir fysisk og psykisk mishandlet av far kan oppleve det som en lettelse at noen BRYR seg! At TS griper inn, selvom mor antageligvis vil bli fortvilet. Og man mister ikke omsorgretten uten videre, barenvernet setter igang tiltak og vurderer situasjonen, antagelig vil de pålegge mor og flytte fra far. Slutt å angrip folk som prøver å hjelpe og snu på det folk sier. Anonymous poster hash: a8499...b01

Eneste jeg reagerte på var lettelse for henne. Ved vold, kan de hente barnet i beredskapshjem. Og sånn som TS beskriver det, er dette nok til å hente barnet. Jeg vet lignende situasjoner der dette har skjedd. Og moren som har gjort alt etter boken etterpå, får ikke barna tilbake. Derfor mener jeg at TS bør snakke med mor først, for dette er uholdbart for barnet. Men samtidig har jeg vært vitne til at barnevernet ikke alltid gjør det beste for barna både den ene og andre veien.

Skrevet

Eneste jeg reagerte på var lettelse for henne. Ved vold, kan de hente barnet i beredskapshjem. Og sånn som TS beskriver det, er dette nok til å hente barnet. Jeg vet lignende situasjoner der dette har skjedd. Og moren som har gjort alt etter boken etterpå, får ikke barna tilbake. Derfor mener jeg at TS bør snakke med mor først, for dette er uholdbart for barnet. Men samtidig har jeg vært vitne til at barnevernet ikke alltid gjør det beste for barna både den ene og andre veien.

Da ser du virkelig ikke poenget. Og om du leser så sier jeg at TS skal snakke med henne. For mange som blir utsatt for vold i hjemmet kan og vil de føle en lettelse på sikt selvom de ikke føler dette akkurat da. Jeg kjenner en dame som jobber på krisesenter, dette er noe som går igjen. De vil føle en lettelse for at noen har grepet inn og brydd seg, men dette vil være vanskelig for mor å se med en gang. Ja de kan hente barnet ved vold, men dette er da vold mot barna, de stiller ofte mor til veggs, setter igang tiltak og ber henne flytte ifra far for å kunne fortsett å ha omsorg for barna. Nok om det, det viktigste er at denne familien får hjelp. Det ser vel du også?

• Liker 1
Skrevet

Hadde en nabo jeg overhørte dasket kona fora ungen, ringte politiet, de satte på blålys, kom med en gang og tok med seg mannen.
Jeg forstår at det gnager og du er usikker, samtidig synes jeg det er hårreisende og grusomt at du ikke har ringt tidligere...
Jeg har ringt BV hvor jeg har TRODD far har slått, du kan sjelden ringe en gang for mye.
Man ringer ikke BV uten ordentlig mistanke om ting, og folk som er voldelige og bråkete burde revurdere hva de vil med en familie.

Anonymous poster hash: 36f47...6b5
  • Liker 1
Skrevet

Takk for svar alle sammen!

Dette er så grusomt fordi JEG føler jeg må ta ansvar fordi ingen andre gjør det. Jeg kjenner denne dama veldig godt men jeg vet ikke hvor ærlig hun er. Jeg ringte henne etter hendelsen og forklarte min oppfatning av saken og at det absolutt IKKE er greit å oppføre seg sånn som mannen hennes gjorde. Og jeg stilte spørsmål ang barna og hva hun synes. Men hun rodde det vekk og ville ikke snakke om det.

Men MÅ de få vite at det er meg som har ringt BV?

Jeg har ikke vært helt ærlig i denne saken for jeg er redd for å bli igjenkjent... Men broren og kona til mannen i huset var også der. Jeg håpet egentlig kanskje at de hadde ringt/kontaktet barnevernet. Men det er vel ikke så lett for en bror å melde sin egen bror.... Ikke att et brorskap burde ha noe å si i en sånn situasjon, men.........

Skrevet

Mener bestemt du kan være anonym mtp barneværnet. Og du bør sende en bekymringsmelding fortest mulig.

Anonymous poster hash: 2ea0c...5e6
  • Liker 1
Skrevet

Du trenger ikke vite mer. Meld inn det ene du så, det er absolutt alvorlig nok

• Liker 2
Skrevet

Takk for svar alle sammen!

Dette er så grusomt fordi JEG føler jeg må ta ansvar fordi ingen andre gjør det. Jeg kjenner denne dama veldig godt men jeg vet ikke hvor ærlig hun er. Jeg ringte henne etter hendelsen og forklarte min oppfatning av saken og at det absolutt IKKE er greit å oppføre seg sånn som mannen hennes gjorde. Og jeg stilte spørsmål ang barna og hva hun synes. Men hun rodde det vekk og ville ikke snakke om det.

Men MÅ de få vite at det er meg som har ringt BV?

Jeg har ikke vært helt ærlig i denne saken for jeg er redd for å bli igjenkjent... Men broren og kona til mannen i huset var også der. Jeg håpet egentlig kanskje at de hadde ringt/kontaktet barnevernet. Men det er vel ikke så lett for en bror å melde sin egen bror.... Ikke att et brorskap burde ha noe å si i en sånn situasjon, men.........

Du kan være anonym, men det er ikke vanskelig å finne ut hvem som har meldt ifra når situasjonen er som den er.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...