Gå til innhold

Noen der ute som har blitt kvitt angst?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om noen som har erfaring med angst kan fortelle meg hva som hjalp for dem, eller hva som må til for å bli bedre/kvitt det. Jeg jobber med meg selv hver dag for å komme meg over dette og gå videre med livet, men det kommer stadig tilbake. Er det noen som har klart å legge dette bak seg, eller må jeg dra på dette resten av livet? Noen som vil dele noen erfaringer rundt hvordan dere mestret dette eller kom over det?

Anonymous poster hash: 3e031...ca7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er 50, altså sannsynligvis mye eldre enn deg. Jeg slet med angst da jeg var i slutten av 20-årene. Jeg var sykmeldt, gikk hos psykolog, tok medisiner. Jeg vet ikke hva som hjalp til slutt.

Men jeg kan trøste deg med dette: Jeg er 99% kvitt angsten. Og har lagt den delen av livet mitt bak meg. Det har vel hendt 4-5 ganger i løpet av de siste 20 årene at jeg har merket små tendenser (stressete perioder, tenkt for mye på pusten). Men jeg har ikke hatt angstanfall på over 20 år.

Så det går an å kvitte seg med det! Lykke til, og gode klemmer fra meg til deg :hug:

Anonymous poster hash: 6a1bd...d89
  • Liker 1
Skrevet

Jeg har det :) Sleit med panikkangst og sterk sosialangst i åresvis. Jeg gikk på medisiner en god stund og gikk igjennom kognitiv terapi. Jeg utfordret meg selv hele tiden og oppsøkte ubehagelige situasjoner. Det var beinhardt, men det virket :)

Skrevet

Jeg slet veldig med angst før, men er kommet så og si helt over det nå. For meg hjalp det å utfordre meg litt hver dag. De dagene jeg absolutt ikke orket tanken på å gå ut av døren, bestemte jeg meg for å hvertfall gå til postkassen - så gjerne litt lenger når jeg var først ute. Hadde jeg én innedag, ble jeg litt verre igjen, så jeg måtte komme meg ut hver eneste dag. Etter jeg er kommet i skole og arbeid har angsten holdt seg borte, og det er vel sikkert fordi jeg generelt har fått bedre selvtillit av å gjøre noe konstruktivt med dagene mine, og fordi jeg kommer meg mye mer ut enn før generelt sett. Når jeg merket et anfall komme på vei måtte jeg puste dypt, rolig og telle til ti.

Skrevet

Åh! Så godt å høre! Jeg gleder meg til den dagen jeg slipper denne følelsen. Tusen takk for oppmuntrende tilbakemeldinger og gode råd :-)

TS

Skrevet

Har kommet over panikkangsten, men desverre ikke de andre typene. Det er i alle fall håp for oss :)

Skrevet

Åh! Så godt å høre! Jeg gleder meg til den dagen jeg slipper denne følelsen. Tusen takk for oppmuntrende tilbakemeldinger og gode råd :-)

TS

Bare husk at for å slippe den følelsen så må du jobbe for å bli kvitt den ;) Den går ikke over av seg selv

Anonymous poster hash: 1fd80...dc5

Skrevet

Jeg har blitt utrolig mye bedre etter mange års øving på å faktisk innse at angsten ER blitt mye bedre - og at den angsten jeg eventuelt har er angst for angsten.

Eller; det er ikke lengre ordentlige panikkanfall, det blir ikke like sterke fysiske responser som før - mye fordi jeg ikke lengre alltid flykter fra situasjonen.

Det jgør at jeg har lært mange ganger at det faktisk går over, og at jeg får bedre selvfølelse ved å stå i situasjonen uten å forsøke å bli kvitt de fysiske og mentale symptomene.

Jeg bare har sluttet å drive med masse teknikker for å unngå det, jeg har turt å bare slippe innpå alt.

Og for meg betydde det mindre grad av angst enn jeg fryktet.

Sånn er det jo ikke for alle, jeg har ikke hatt slik at jeg har besvimt/kastet opp og slikt - jeg er bare veldig unngående av meg og går glipp av endel ting pga det.

Det som hjalp mest var eksponeringsterapi og mindfullness(en hjelpebok på amazon).

Anonymous poster hash: 50e65...8e2
Skrevet

Vet ikke hva slags angst du har, men jeg har slitt med kraftig sosial fobi hele livet. Har gått i forskjellige typer terapi i en årrekke uten noe særlig bedring. For noen år siden fikk jeg diagnosen unnvikende personlighetsforstyrrelse og den er nok årsaken til uteblitt bedring hos meg. Led forresten også av OCD tidligere, den ble kanskje 90 prosent borte med behandling.

Anonymous poster hash: a787e...e40

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...