AnonymBruker Skrevet 4. februar 2015 #1 Skrevet 4. februar 2015 Vet noen hvor lang tid man kan forvente at det tar å bli utreda for ADHD eller add? Anonymous poster hash: 17567...295
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2015 #2 Skrevet 4. februar 2015 det er nok litt ventetid for å komme inn hos dps eller hvor utredninga skal finne sted, men når du først er i gang med timer der tror jeg det går ganske kjapt :-) Anonymous poster hash: e3edc...f72
KaDust Skrevet 4. februar 2015 #3 Skrevet 4. februar 2015 Det kommer helt an på. For meg tok det 3 måneder, for andre kan det ta lenger (eller kortere) tid.
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2015 #5 Skrevet 4. februar 2015 Først var jeg hos fastlegen som henviste meg til DPS og tok en blodprøve for å sjekke stoffskiftet og andre sykdommer som kan oppdages via blodet og gi konsentrasjonsvansker. Blodprøven var fin. DPS mente at jeg var en rettighetspasient og ga seg selv 5 mnd innkallingsfrist. Den brøt de og jeg ringte dagen etter fristen gikk ut til dem og de sa at jeg måtte vente 2-3 mnd til, så jeg ringte Helfo og klagde muntlig. Dagen etter ble jeg oppringt av ei dame hos Helfo som ga meg time uken etter hos en privat utreder. Da fikk jeg 1-2 timer i uken og 29 dager etter hadde jeg fått diagnosen. Keg betalte kun DPS-pris og fikk frikort raskt, DPS måtte betale resten til den private utrederen. Så det nytter å klage Måtte ha med meg et brev fra mine foreldre om meg som barn, de bekreftet at jeg var "annerledes" før skolestart og, men den gangen var ikke ADHD så kjent. Først hadde jeg samtaler med en psykolog og fylte ut noen skjemaer. Hadde en EEG for å utelukke epilepsi, som kan gi konsentrasjonsvansker. Fikk en samtale med en nevropsykolog som ga meg diagnosen uten å tvile. Og fikk da oppfølging av en psykiater i flere mnd og hun ga meg ritalin, noe som hjelper meg veldig. Har snakket med et par styk som hadde EN samtale med en psykiater og fikk da diagnosen, resept på ritalin og ingen oppfølging. Kun "lykke til". Dette er galt! Utredningen skal ta litt tid og man har krav på oppfølging både psykisk og medisiner. Og man skal utelukke andre diagnoser for å ikke få diagnosen uten å ha det, det går an å feile andre ting som gir like symptomer. Men noen utredere tenker ikke så langt. Anonymous poster hash: 0e805...621
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2015 #6 Skrevet 4. februar 2015 Hvis du er ung (under 18? husker ikke aldersbegrensningen) kan du sikkert få fastlegen til å henvise deg til BUP for utredning der. Anonymous poster hash: d1d2a...9bc
ohdeergod Skrevet 4. februar 2015 #7 Skrevet 4. februar 2015 Jeg tok først masse masse tester, og tenke-oppgaver. Da jeg var ferdig, tok det ca et halvt år før jeg fikk beskjed om at alle papirene er til utredning. Så vet ikke når jeg får svar.. Forventer at det tar ca 1-2 år før jeg får vite noe mer.
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2015 #8 Skrevet 4. februar 2015 Jeg tok først masse masse tester, og tenke-oppgaver. Da jeg var ferdig, tok det ca et halvt år før jeg fikk beskjed om at alle papirene er til utredning. Så vet ikke når jeg får svar.. Forventer at det tar ca 1-2 år før jeg får vite noe mer. Eh, det høres ikke normalt ut. Jeg ville purret på svar hvis jeg var deg. Jo før du får svar, jo tidligere kan du få hjelp til vanskene dine! Anonymous poster hash: be992...496
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå