Gå til innhold

Utmattelse som ikke er ME


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har slitt med varig utmattelse i flere år nå. På grunn av flere av symptomene har jeg vært innom tanken på ME, men det er enkelte ting som ikke stemmer perfekt med Canada-kriteriene, og jeg er ikke overbevist.

Hva er det som er viktig å få utredet hos legen når man sliter med utmattelse?

Kan utmattelsen ha bakgrunn i fysiske og psykiske belastninger (som en svært belastende jobb- eller familiesituasjon) og er det normalt at den kan sitte i så lenge?

Det er slitsomt å gå rundt i uvitenhet, slitsomt at utmattelsen hindrer en i så mye som virker lett for andre, og det hadde vært en lettelse å vite om det finnes en løsning...



Anonymous poster hash: c7ac0...e93
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Margit Spat

Utmattelse kan komme av mye annet enn ME. ME-diagnosen gis først når alt annet er utelukket.

Langvarige fysiske og psykiske påkjenninger, og milde (eller tyngre) depresjoner kan gi utmattelse. Det samme kan mangel på ulike vitaminer og mineraler (B-12, folat, jern ++). I tillegg kan utmattelse være et symptom på andre sykdommer.

Og ja, det kan sitte i lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

siden du har slitt med dette i flere år regner jeg med at du har tatt masse prøver hos legen. har de ikke funnet noe som helst? jeg sliter selv med utmattelse og andre ting, og har vært under utredning i et par år nå. det de har funnet hos meg er jern-, folat- og b12-mangel, høye leververdier og mulig leverbetennelse. har ikke jernmangel lenger, men mangler fortsatt folat og b12 - selv om jeg har tatt b12 sprøyter. likevel tror jeg utmattelsen kommer på grunn av sykdom i leveren. har du sjekka leververdiene dine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

siden du har slitt med dette i flere år regner jeg med at du har tatt masse prøver hos legen. har de ikke funnet noe som helst? jeg sliter selv med utmattelse og andre ting, og har vært under utredning i et par år nå. det de har funnet hos meg er jern-, folat- og b12-mangel, høye leververdier og mulig leverbetennelse. har ikke jernmangel lenger, men mangler fortsatt folat og b12 - selv om jeg har tatt b12 sprøyter. likevel tror jeg utmattelsen kommer på grunn av sykdom i leveren. har du sjekka leververdiene dine?

Høye leververdier kan være tegn på kyssesyken. Har du sjekka det?

Anonymous poster hash: 7e1b6...5f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har slitt med varig utmattelse i flere år nå. På grunn av flere av symptomene har jeg vært innom tanken på ME, men det er enkelte ting som ikke stemmer perfekt med Canada-kriteriene, og jeg er ikke overbevist.

Hva er det som er viktig å få utredet hos legen når man sliter med utmattelse?

Kan utmattelsen ha bakgrunn i fysiske og psykiske belastninger (som en svært belastende jobb- eller familiesituasjon) og er det normalt at den kan sitte i så lenge?

Det er slitsomt å gå rundt i uvitenhet, slitsomt at utmattelsen hindrer en i så mye som virker lett for andre, og det hadde vært en lettelse å vite om det finnes en løsning...

Anonymous poster hash: c7ac0...e93

Hvis det fysiske er i orden, så kan depresjon og/eller angst gi utmattelse. Det er vel en grunn til at mange kaller depresjon for utbrenthet..? En følelse av flatt batteri. Et tips: les om (evt. snakk med legen om) atypisk depresjon eller generell angstlidelse. Kanskje det kan være en forklaring?

Anonymous poster hash: 7e1b6...5f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høye leververdier kan være tegn på kyssesyken. Har du sjekka det?

Anonymous poster hash: 7e1b6...5f4

de har sett på blodprøver at jeg har hatt kyssesyken, men prøvene sier jo ingenting om når det var. jeg har ofte hatt influensa, halsbetennelser osv. så kan jo ha vært en av de gangene, for har aldri vært hos legen for det. har bare latt det gå over av seg selv, selv om det av og til har vart i flere uker. jeg har hatt høye leververdier helt siden jeg sjekka de for første gang høsten 2013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan være mye annet som forårsaker utmattelseshet. Feil kosthold (f.eks. inntak av mat man er allergisk mot eller har utviklet intoleranse for kan gjøre deg slapp (og syk)), psykiske påkjenninger, lite fysisk aktivitet (ja, vi føler oss mer slitne hvis vi generelt er i lite aktivitet), dårlig luft eller lite oksygenopptak, depresjoner o.l.. Jeg ville tatt meg en prat med fastlegen for å komme til bunns i utmattelsen om jeg var deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har tatt tester osv hos legen i evigheter kan faktisk årsaken være noe som enkelt som mangel på næring eller at det er psykisk.



Anonymous poster hash: aa1a5...392
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville bedt om henvisning til psykolog.

Anonymous poster hash: 87a9f...400

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...