Gå til innhold

redd for arv

Fremhevede innlegg

Skrevet

Min mor har ADHD og to av tre søsken fikk det (jeg er faktisk den heldige som slapp unna). Det har vert mye turbulens i vårt hjem for å si det sånn. :fnise:
Alle tre (mamma, lillebror og lillesøster) går på medisiner nå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det blir helt feil av deg å si at det er egoistisk, det ville vært me eglistisk å ikke la mannen min få barn kunn fordi han har en diagnose, ingen i familien hans har add så alle har en sjanse for å få det. Og du spør om vi tenker på det beste for barnet, ja det gjør vi, barnet kommer til å få to foreldre som elsker det og vil gjøre alt for at det skal ha det bra.

Ts

Anonymous poster hash: 40f60...105

Det er da ingen menneskerett å få barn. Skal barnets ve og vel gå på bekostning av mannens ønske? Barnet skal tross alt leve med dette hele livet.

Anonymous poster hash: ea846...ca9

• Liker 4
Skrevet

Det er da ingen menneskerett å få barn. Skal barnets ve og vel gå på bekostning av mannens ønske? Barnet skal tross alt leve med dette hele livet.

Jeg mener det er en menneskerett, uansett var ikke spørsmålet mitt om du synes jeg er egoistisk eller ikke, jeg stillte spørsmål om hvor arvelig det er og erfaringer

Ts

Skrevet

Jeg synes det er barnemishandling å formere seg når man har en stor risiko for å videreføre arvelige sykdommer.

Anonymous poster hash: 6a881...bea
  • Liker 4
Skrevet

Jeg synes det er barnemishandling å formere seg når man har en stor risiko for å videreføre arvelige sykdommer.

Da er det vel barnemishandling å formere seg i det heletatt? Det er risiko for å få et sykt barn selvom man ikke har noe arvelig i familien og dessuten er ikke ADHD en sykdom. Vil ikke si det er en funksjonshemming engang, mer som en annen personlighetstype.

Man kan leve like fint liv med ADHD som uten.

Og man har ingen garanti for å få et funksjonsfriskt barn selvom familien har plettfritt DNA

Anonymous poster hash: c176b...fe3

• Liker 4
Skrevet

Latterligste jeg har hørt, hvis du har et så nedverdigende syn på de som har en diagnose så synes jeg du skal tenke deg om to ganger før du latterligjør deg selv, blir forbanna av å lese sånn

• 3 uker senere...
Skrevet

Jeg blir så utrolig trist av å lese alle de fordomsfulle og kunnskapsløse svarene som har kommet her.

Det er ingen entydig forhold mellom psykisk sykdom hos foreldrene og psykisk sykdom hos barna.

Utviklingen av psykisk lidelse skyldes et bredt spekter av personlige og kontekstuelle årsaker hvor biologi er en bitteliten del. Disse predisponerende faktorene virker så sammen med utløsende og vedlikeholdende faktorer.

Har man en god relasjon til partneren, inntekt og overskudd til å ha barn, skal man ikke droppe å få det fordi man har slitt med psykisk sykdom. Man er ikke sykdommen sin, men lever med den, ofte for en periode.

Anonymous poster hash: e3bc8...c3a

Skrevet

Jeg tror nok jeg ville tenkt som vedkommende i innlegg 5 tenker. Det er flere faktorer å tenke over enn kun risikoen for å arve diagnosen.

Anonymous poster hash: 3966d...756
Skrevet

Har man AD(H)D selv er det stor sannsynlighet for at arvinger vil få det ja.

Mange med ADHD har barn. Det dere bør tenke nøye igjennom før dere får barn, er om dere vil takle å få barn overhodet. Og selvsagt; vil dere takle å få barn med spesielle behov. Husk at dette barnet kan ha kraftigere ADHD enn foreldrene. Og husk at barn med ADHD trenger grenser og struktur.

Anonymous poster hash: 9a259...855
Skrevet

Nå blir man vel ikke satt i spesialgrupper og sett på som annerledes med astma og allergi. Men de andre diagnosene burde tenke mer på barnets beste og ikke sine egne ønsker og behov.

Jeg har både astma og dysleksi. Hvis jeg kunne velge bort en av de hadde det helt uten tvil vært astmaen. Men jeg vil uansett heller leve med begge deler enn å ikke leve i det hele tatt! Tror du virkelig at det ikke går an å ha et godt liv selv om man er annerledes?

Anonymous poster hash: 30ca2...083

• Liker 2
Skrevet

Da er det vel barnemishandling å formere seg i det heletatt? Det er risiko for å få et sykt barn selvom man ikke har noe arvelig i familien og dessuten er ikke ADHD en sykdom. Vil ikke si det er en funksjonshemming engang, mer som en annen personlighetstype.

Man kan leve like fint liv med ADHD som uten.

Og man har ingen garanti for å få et funksjonsfriskt barn selvom familien har plettfritt DNA Anonymous poster hash: c176b...fe3

Ja, jeg og samboer er helt friske, og fikk en sønn med en sjelden sykdom som vi aldri hadde hørt om fra før. Vi er bærere begge to uten å være klar over det. Og dermed har vi i ettertid funnet ut at det er 25% sjans for at vi vil få barn med denne diagnosen. Har en frisk datter fra før.

ADHD er en diagnose. Men kjenner flere voksene med ADHD diagnosen som er ressurs sterke og fantastiske mennesker. Kjenner også til en lege som har ADHD og i tillegg spesialisert seg på ADHD/ADD. Veldig dyktig lege.

Det jeg vil si til deg TS er at uansett og far har ADHD eller ikke er det ingen garanti for at du vil få et "friskt" barn. Så da er det jo opp til dere om dere vil ta den sjansen. Om barnet får ADHD, er det ikke akkurat verdens undergang.

Anonymous poster hash: 3df25...705

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...