Gå til innhold

Bra restaurant for alenebesøk?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen som har tips til bra restauranter i Oslo der man behandles som fullverdig kunde selv om man kommer alene? Har prøvd forskjellige steder med vekslende hell. Noen eksempler:

Jeg står og studerer menyen utenfor, og en ansatt kommer ilende til... løper forbi meg og prøver å piske inn en familie som det viste seg ikke var interessert i noe restaurantbesøk. Den skuffede ansatte måtte gå inn igjen uten kunder. Meg enset han ikke.

På en annen restaurant fikk jeg bord, og etter en stund maten. I det jeg setter gaffelen i første bit kommer kelneren og plasserer en familien ved mitt lille bord, foreldrene stirrende på motsatt side, barnet hylende ved siden av meg.

En gang ble jeg faktisk bedt om å bytte bord til et mindre, etter at jeg hadde begynt å spise. Har også opplevd å bli fratatt tallerken med mat på, mens jeg fortsatt tygget.

Nå sist hadde jeg bestilt bord på en restaurant for å være sikker på å få plass. Kom inn døra etter et par som ikke hadde bestilt, de fikk bord. Jeg fikk beskjed om at det var overbooket, og måtte gå...

Opplever aldri sånt når jeg spiser med andre, man kan gjerne sitte lenge etter man har spist så lenge man er flere. Skjønner jo at de ikke ser på alenespisende som gode kunder, men dog...

Så, noen tips til hvor man kan gå alene?

Anonymous poster hash: d9000...7a8
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dessverre er det slik å spise alene i Norge, i utlandet blir man derimot behandlet som en fullverdig kunde fordi om en er alene. Nå bor ikke jeg i Oslo, men har samme erfaring som deg. Dt verste er at jeg sannsynligvis legger igjen mer penger enn to studenter med hver sin kaffekopp eller en bestemot med et barnebarn som spiser en bolle hver. Har funnet med et par steder her jeg bor der behandlingen er grei nok, men serveringsbransjen burde seriøst tatt seg ett kritisk blikk på behandlingen av alenespisende!

Anonymous poster hash: c7696...6c4

Skrevet

Spiser ute alene relativt ofte . Bor i Oslo , og aldri opplevd dårlig service når jeg er alene. Tvert i mot.

• Liker 2
Skrevet

Kommer nok an på hvilke steder du velger, tror jeg? Typiske familie-/venneflokk-restauranter der det er om å gjøre å tjene maks pr. bord (eksempel: Egon) er et dårlig alene-alternativ.

Jeg har spist alene mange ganger i Oslo, og har kun opplevd lignende som du beskriver 2 ganger. Begge ganger var det på typiske familie-/vennegjeng-steder.

Anonymous poster hash: 4651f...7d7
Skrevet

Vet ikke helt hvilket budsjett du legger deg på når du spiser ute, men steder som Smalhans, Mat og mer, Kolonihagen, Popolare og Sudøst gir deg god service selv om du er alene :)

• Liker 1
Skrevet

Noe av det mest irriterende med å spise alene på restaurant, er at det altfor ofte tar lang tid før kelneren kommer for å levere meny/ta opp bestilling. Fordi de automatisk går utifra at man venter på noen. Det har jeg opplevd mange ganger. Ihvertfall er det det de sier når de endelig kommer til bordet mitt. "Å, beklager, jeg trodde du ventet på noen."

Bortsett i fra det, har jeg som sagt gode erfaringer - bortsett fra de tidligere nevnte 2 gangene, som forøvrig var på Olivia og på Egon (Egon-besøket var kriseløsning fordi det var nærmest og jeg nesten svimte av fordi jeg var så sulten, jeg synes maten der er mer enn elendig. Men det er jo en helt annen sak :lol: )

Anonymous poster hash: 4651f...7d7
  • Liker 1
Skrevet

Jeg bor rett nok ikke i Oslo, men Egon er et av de stedene jeg tyr til når jeg må sitte alene og vente i en time eller mer, f.eks. fra jobb til noe skjer og jeg ikke har tid til å dra hjem. Da finner jeg meg en krok innerst (har et par faste bord jeg liker) og bestiller det jeg vil ha. Jeg får maten når jeg forventer og gjerne et "smakte maten?" når servitøren går forbi første gang etterpå. Jeg har aldri følt meg jaget. Nå er jo dette rett nok på ettermiddagstid når det sjelden er fullt i lokalet, så vet ikke hvordan det er når lokalet er fullt fra før av.

Men jeg har opplevd det motsatte på en kinarestarant jeg normalt liker. Kom inn fikk bord og fikk bestilt og mat fort nok, men til tross for at det bare var ett bord til der det satt noen, virket det som både herr og fru restauranteier kom bort til meg litt mange ganger når jeg var ferdig med å spise for å få meg til å betale og komme meg ut. Har ikke dratt dit alene igjen.

Skrevet

Eneste stedene du kan spise alene uten å bli behandlet som Viggo venneløs må nok bli macern eller burger king.

Anonymous poster hash: 53eb9...e6d
  • Liker 1
Skrevet

Skjønner egentlig ikke hvorfor det er så rart å spise alene. Er jo så mange som feks reiser i jobben sin, som må spise middag alene. Det betyr jo ikke at man ikke har venner.. Og om man faktisk ikke har venner, så må jo det være lov å gå ut å spise god mat allikevel.

Hvilke restauranter er det du skriver om TS?

• Liker 1
Skrevet

Jeg bor rett nok ikke i Oslo, men Egon er et av de stedene jeg tyr til når jeg må sitte alene og vente i en time eller mer, f.eks. fra jobb til noe skjer og jeg ikke har tid til å dra hjem.

Egon har jeg gitt opp, siden man først må finne bord og så gå og bestille. Er ikke så lett å holde av et bord alene samtidig som man står i kø for å bestille.. Det er forsåvidt et problem på steder som macern også, innen man har fått mat så er kanskje alle bord opptatt. Fikk et tips om å ta med en lurvete frakk som kan holde av plassen til meg. :fnise:

Anonymous poster hash: d9000...7a8

Skrevet

Har kun opplevd noe frekt i forbindelse med alenespising 1 gang.

Halvveis i maten kom en kelner og ba meg flytte meg til et mindre bord fordi noen andre skulle ha plassen, hu sa det ikke på noen hyggelig måte og som en slags kommando.

Jeg reiste meg og gikk...den feite purka prøvde å stoppe meg og trua med å ringe politi men men, jeg bare fortsatte å gå.

Kanskje litt barnslig, men de kan da for faen meg ikke "jage"meg midt i et måltid.

• Liker 4
Skrevet

Smalhans, Dovrehallen, Tullins, Kaffistova, Cafe Sara. Det jeg kom på i farta.

Anonymous poster hash: dc3b1...3d0
Skrevet

Sjelden jeg har blitt behandlet dårlig fordi jeg er alenespiser. Men så pleier jeg å si "bord til en" til kelneren først og blir vist til enten hjørne eller alenebord. Vært fåtalls tilfeller der jeg måtte sitte på større bord.

Ikke ofte jeg spiser på fjonge restauranter egentlig, sist var på Nygård Steakhouse og det var ganske bra, både behandling og mat. :)

Skrevet

Jeg reiser veldig mye i jobben og spiser stort sett alene på restaurant fem ganger eller fler i løpet av en uke (lunch og/eller middag) over de siste 15 årene og har til dags dato aldri opplevd noe av det du beskriver.

Anonymous poster hash: 5ea6f...162

• Liker 2
Skrevet (endret)

Oj! Dette har jeg aldri opplevd før! Jeg hadde eksplodert om jeg som betalende gjest hadde blitt behandlet sånn!

Endret av peppermyntete

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...