AnonymBruker Skrevet 3. februar 2015 #1 Skrevet 3. februar 2015 Hei! Jeg har et problem med min Macbook Pro og vil gjerne få råd til hva jeg kan gjøre for å fikse dette. Jeg har aldri hatt noen problemer med dataen før, men for et par dager siden kom det visst et slags virus på dataen min - hver gang jeg åpner et browser vindu blir jeg 'hijacket' og tatt til en annen side enn dit jeg ville, pluss litt annet forskjellig. Har foretatt en scan og slettet det som hadde kommet inn på dataen min (det hadde antagelig kommet som en del av et eller annet jeg har lastet ned), og problemene har blitt mindre, men er der til en viss grad enda. Er redd for at det skal bli verre, og på tross av mye googling finner jeg ingen løsning på dette. Da lurer jeg på: jeg har allerede en annen brukerkonto med brukernavn på dataen min. Kan jeg bare overføre alle mine dokumenter, bilder osv til denne brukerkontoen og bare slette den andre kontoen som altså er infisert av virus? Vil det gjøre at problemene forsvinner? Jeg er på den andre brukerkontoen nå, og det ser ikke ut til at problemene finnes på denne kontoen. Setter veldig pris på svar, og gjerne fort! Anonymous poster hash: dfdf5...9ca
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2015 #2 Skrevet 3. februar 2015 Ingen som vet noe om dette? Er så redd for at hele dataen min skal bli ødelagt! TS Anonymous poster hash: dfdf5...9ca
Minya Skrevet 3. februar 2015 #3 Skrevet 3. februar 2015 (endret) Du har fått en browserhicjack, et virus som starter med å kødde med browseren din og etter hvert også vil kødde med resten av maskina di. Noen browserhijacks er skikkelig vanskelige å bli kvitt, og formatering er beste løsning, men prøv dette først; Last ned AVG antivirus og Malwarebytes, fortrinnsvis med en annen maskin for å unngå at malwaren kødde med nedlastingen av virusprogrammene, og innstaller begge programmene på din egen pc. Kjør først AVG scan og så Malwarebytes scan etterpå. Sett quarantine eller delete på actions når scan er utført. Restart maskinen. Kjør ny scan med begge programmene en gang til. Finner de ingenting, er maskinen ren. Finner de noe igjen, rinse and repeat til maskinen er ren. Edit; Og nei, malware sniker seg over i andre brukere også, så det vil ikke hjelpe å fortsette med en annen bruker, da viruset vil fortsette å kødde med maskina. Endret 3. februar 2015 av Minya
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2015 #4 Skrevet 3. februar 2015 Du har fått en browserhicjack, et virus som starter med å kødde med browseren din og etter hvert også vil kødde med resten av maskina di. Noen browserhijacks er skikkelig vanskelige å bli kvitt, og formatering er beste løsning, men prøv dette først; Last ned AVG antivirus og Malwarebytes, fortrinnsvis med en annen maskin for å unngå at malwaren kødde med nedlastingen av virusprogrammene, og innstaller begge programmene på din egen pc. Kjør først AVG scan og så Malwarebytes scan etterpå. Sett quarantine eller delete på actions når scan er utført. Restart maskinen. Kjør ny scan med begge programmene en gang til. Finner de ingenting, er maskinen ren. Finner de noe igjen, rinse and repeat til maskinen er ren. Edit; Og nei, malware sniker seg over i andre brukere også, så det vil ikke hjelpe å fortsette med en annen bruker, da viruset vil fortsette å kødde med maskina. Tusen takk for svar! Da gjør jeg dette. Anonymous poster hash: dfdf5...9ca
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2015 #5 Skrevet 4. februar 2015 Du har fått en browserhicjack, et virus som starter med å kødde med browseren din og etter hvert også vil kødde med resten av maskina di. Noen browserhijacks er skikkelig vanskelige å bli kvitt, og formatering er beste løsning, men prøv dette først; Last ned AVG antivirus og Malwarebytes, fortrinnsvis med en annen maskin for å unngå at malwaren kødde med nedlastingen av virusprogrammene, og innstaller begge programmene på din egen pc. Kjør først AVG scan og så Malwarebytes scan etterpå. Sett quarantine eller delete på actions når scan er utført. Restart maskinen. Kjør ny scan med begge programmene en gang til. Finner de ingenting, er maskinen ren. Finner de noe igjen, rinse and repeat til maskinen er ren. Edit; Og nei, malware sniker seg over i andre brukere også, så det vil ikke hjelpe å fortsette med en annen bruker, da viruset vil fortsette å kødde med maskina. Hei igjen, jeg har kjørt AVG og det hjalp, men jeg kan visst ikke bruke Malwarebytes siden jeg har mac. På internett skriver folk at ClamXav er et bra alternativ for mac-brukere - kan jeg laste ned og bruke det istedet for Malwarebytes? TS Anonymous poster hash: dfdf5...9ca
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2015 #6 Skrevet 4. februar 2015 Du har fått en browserhicjack, et virus som starter med å kødde med browseren din og etter hvert også vil kødde med resten av maskina di. Noen browserhijacks er skikkelig vanskelige å bli kvitt, og formatering er beste løsning, men prøv dette først; Last ned AVG antivirus og Malwarebytes, fortrinnsvis med en annen maskin for å unngå at malwaren kødde med nedlastingen av virusprogrammene, og innstaller begge programmene på din egen pc. Kjør først AVG scan og så Malwarebytes scan etterpå. Sett quarantine eller delete på actions når scan er utført. Restart maskinen. Kjør ny scan med begge programmene en gang til. Finner de ingenting, er maskinen ren. Finner de noe igjen, rinse and repeat til maskinen er ren. Edit; Og nei, malware sniker seg over i andre brukere også, så det vil ikke hjelpe å fortsette med en annen bruker, da viruset vil fortsette å kødde med maskina. Ja, da har jeg kjørt både AVG og ClamXav. AVG fant noe, så jeg slettet dem, restartet maskinen, kjørte begge programmene igjen men de fant ingenting. Likevel har jeg fortsatt litt problemer - det er bare i browseren at det er noe galt. Jeg har rare reklamer som dukker opp, og som jeg sa i hovedinnlegget mitt blir browservinduene mine ofte 'hijacked' og tatt til andre sider når jeg klikker på noe. Hva kan jeg gjøre? Setter veldig pris på all hjelp! TS Anonymous poster hash: dfdf5...9ca
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2015 #7 Skrevet 5. februar 2015 TS igjen. Jeg skjønner ingenting av dette jeg. Har kjørt AVG og ClamXav igjen og de finner ingenting, men det er fortsatt slike rare reklamer som popper opp og jeg blir ofte tatt med til en nettside som jeg ikke vil inn på. Det er internettet som har problemer, det er ikke noe galt som jeg kan se med resten av dataen. Vil problemet gå vekk dersom jeg tar backup av alt på dataen og rebooter/setter den tilbake til factory settings? Eller bør jeg ta med hele dataen til apple store? Setter veldig pris på hjelp! Anonymous poster hash: dfdf5...9ca
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2015 #8 Skrevet 5. februar 2015 Om det er browseren som har problemer, hva med å avinstallere den og installere den på nytt. Ikke sikker på dette så kanskje du burde vente på svar fra noen andre. Men det er vel hva jeg ville gjort. Avinstallere, omstarte, installere. Anonymous poster hash: 32c74...52e
Gjest Castielz Skrevet 5. februar 2015 #9 Skrevet 5. februar 2015 Her må du nok formatere. Håper du har backup av eventuelle filer du vil ta vare på. Antivirus er i 9/10 tilfeller totalt ubrukelige og waste of time, har selv aldri hatt noe sånt installert. Holder lenge med sunn fornuft.
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2015 #10 Skrevet 5. februar 2015 Neste gang sjekker du grundig hva du sier ja til når du laster ned et program ol. Les retningslinjene, se etter om det er noe annet som blir lastet ned sammen med det du vil ha og sjekk alltid hva du har krysset av på i dialogboksene. Dette er nesten ALLTID grunnen til at sånne ting finner fram til datamaskinen din, og du kan være ditt eget antivirusprogram med litt sunn fornuft og nettvett. Anonymous poster hash: a3e80...471 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2015 #11 Skrevet 5. februar 2015 Om det er browseren som har problemer, hva med å avinstallere den og installere den på nytt. Ikke sikker på dette så kanskje du burde vente på svar fra noen andre. Men det er vel hva jeg ville gjort. Avinstallere, omstarte, installere. Anonymous poster hash: 32c74...52e Takk for svar! Browseren jeg bruker er safari. Er det mulig å avinstallere den? TS Anonymous poster hash: dfdf5...9ca
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2015 #12 Skrevet 5. februar 2015 Neste gang sjekker du grundig hva du sier ja til når du laster ned et program ol. Les retningslinjene, se etter om det er noe annet som blir lastet ned sammen med det du vil ha og sjekk alltid hva du har krysset av på i dialogboksene. Dette er nesten ALLTID grunnen til at sånne ting finner fram til datamaskinen din, og du kan være ditt eget antivirusprogram med litt sunn fornuft og nettvett. Anonymous poster hash: a3e80...471 Tro meg, dette skal jeg være mye mer forsiktig med i fremtiden! Har definitivt lært leksen min. TS Anonymous poster hash: dfdf5...9ca
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2015 #13 Skrevet 5. februar 2015 Her må du nok formatere. Håper du har backup av eventuelle filer du vil ta vare på. Antivirus er i 9/10 tilfeller totalt ubrukelige og waste of time, har selv aldri hatt noe sånt installert. Holder lenge med sunn fornuft. Hva vil det si å formatere? Hvordan gjør jeg det? Jeg har backup av nesten alt, jeg skal ta backup av hele datamaskinen idag i tilfelle jeg skal slette alt på dataen og restore to factory settings. TS Anonymous poster hash: dfdf5...9ca
Gjest Godjente Skrevet 6. februar 2015 #14 Skrevet 6. februar 2015 Du må nok formatere den, Gjenopprette den til fabrikkinnstillinger. Har selv vært plaget av et slikt virus og ikke noe hjalp.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2015 #15 Skrevet 7. februar 2015 Takk for svar! Browseren jeg bruker er safari. Er det mulig å avinstallere den? TS Anonymous poster hash: dfdf5...9ca Det er det. Om du går inn på kontrollpanel på start-menyen, og så ser under overskriften "programmer og trykker der det står "avinstalere ett program" Da kommer det opp en liste over programmene du har. Avinstaler og ta en omstart. Men !! du må jo ha en browser da for å komme deg på nett for å laste ned en ny browser. Så da ville jeg satset på å laste ned en annen før du avinstallerer. F.eks Google chrom. Og så bruke den til å laste ned firefox på nytt om det er den browseren du vil ha og bruke Anonymous poster hash: 32c74...52e
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2015 #16 Skrevet 7. februar 2015 Det er det. Om du går inn på kontrollpanel på start-menyen, og så ser under overskriften "programmer og trykker der det står "avinstalere ett program" Da kommer det opp en liste over programmene du har. Avinstaler og ta en omstart. Men !! du må jo ha en browser da for å komme deg på nett for å laste ned en ny browser. Så da ville jeg satset på å laste ned en annen før du avinstallerer. F.eks Google chrom. Og så bruke den til å laste ned firefox på nytt om det er den browseren du vil ha og bruke Anonymous poster hash: 32c74...52e Men som sagt.. :jeg er ingen ekspert. Sier bare hva jeg ville forsøkt. Anonymous poster hash: 32c74...52e
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2015 #17 Skrevet 7. februar 2015 Men som sagt.. :jeg er ingen ekspert. Sier bare hva jeg ville forsøkt. Anonymous poster hash: 32c74...52e Ser nå du har Mac. Mine instruksjoner om hvordan avinstallere ett program er for pc... Har aldri hatt mac dessverre. Men om de fleste mener du må formatere så må du kanskje det. Hva med å spørre på forumet : diskusjon.no. Virker som det er endel data-kyndige der. Lykke til Anonymous poster hash: 32c74...52e
Eolin Skrevet 14. mai 2015 #18 Skrevet 14. mai 2015 Håper det er OK at jeg låner denne tråden da jeg har akkurat samme problem - bare på en windows 7. Jeg har et virus jeg ikke blir kvitt, jeg har kjørt flere virus-scan og slettet alt den har oppdaget, jeg har fjernet programmer (avinnstaller ved kontrollpanel), jeg har fjernet alle programfiler under -min datamaskin - programfiler og programfiler (x86). Jeg har re-innstallert browserne (firefox og chrome) hvor jeg også har fjernet add-ons/tilleggsprogrammer til browser. Og likevel blir jeg ikke kvitt driten. Den dukker opp hver eneste gang, og etter den siste runden hvor jeg var gjennom alle filer, virusscan, avinnstallasjoner og reinnstallasjoner er jeg litt... hva nå? er formatering det eneste som jeg kan gjøre? er det trygt å overføre bildene og dokumenter (word og PDF) på USB-pin eller over på dropbox eller risikerer jeg noe her?
Gjest Godjente Skrevet 14. mai 2015 #19 Skrevet 14. mai 2015 Håper det er OK at jeg låner denne tråden da jeg har akkurat samme problem - bare på en windows 7. Jeg har et virus jeg ikke blir kvitt, jeg har kjørt flere virus-scan og slettet alt den har oppdaget, jeg har fjernet programmer (avinnstaller ved kontrollpanel), jeg har fjernet alle programfiler under -min datamaskin - programfiler og programfiler (x86). Jeg har re-innstallert browserne (firefox og chrome) hvor jeg også har fjernet add-ons/tilleggsprogrammer til browser. Og likevel blir jeg ikke kvitt driten. Den dukker opp hver eneste gang, og etter den siste runden hvor jeg var gjennom alle filer, virusscan, avinnstallasjoner og reinnstallasjoner er jeg litt... hva nå? er formatering det eneste som jeg kan gjøre? er det trygt å overføre bildene og dokumenter (word og PDF) på USB-pin eller over på dropbox eller risikerer jeg noe her? Du må formatere, hadde selv et slikt virus. Ingenting nytter foruten om å gjenopprette den til fabrikkinnstillinger. Uansett hvor mye jeg sletter browsere og reinstallert, var det der. Rare reklamer og ny side som spratt opp og førte deg til andre sier igjen osv..Få butikken som du kjøpte den av til å gjøre det, samt ta sikkerhetskopi av dine bilder, så er du iallefall trygg på at det blir gjort rett 1
Eolin Skrevet 14. mai 2015 #20 Skrevet 14. mai 2015 Tusen takk for svar! PCen er dessverre blitt ganske gammel (5 år, men fungerer fremdeles veldig fint utennom dette viruset da) og jeg bor ikke lenger i Norge, så det er vanskelig å ta den med til butikken. Men jeg har CD med windows 7 (mener jeg da!) hjemme, så tenker at det er sånn det blir. er usikker på om jeg skal ta sikkerhetskopi med USB eller over på dropbox, er det det samme eller er det fare for at viruset kommer med? :S
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå