AnonymBruker Skrevet 3. februar 2015 #1 Skrevet 3. februar 2015 Etter mye om og men har jeg innsett at jeg trenger pause fra jobblivet en liten stund. Jeg skulle egentlig få AAP i fjor, men siden jeg ikke var under behandling da så ble søknaden min trukket tilbake. Nå har jeg begynt på behandling igjen, og derfor skal jeg til legen i morgen for å få henne til å faktisk innse at jeg trenger et skriv fra henne som kan sendes til NAV. Jeg har nå gått over 2 måneder uten en inntekt, og jeg lever på oppsparte midler som snart er over. Jeg snakket med psykologen min og han ville ikke skrive et brev til NAV om at jeg trenger pause fra jobb, og mener at jeg bør jobbe uansett. Dette er jeg noe enig i, men dessverre så lar det seg ikke gjøre da jeg trenger tid til meg selv. Jeg har gått på en smell flere ganger nå og jeg har skaffet meg jobb selv men siden de la ned har jeg igjen blitt utbrent ved å søke på mange jobber uten hell. Jeg har mest lyst til å ta vare på meg selv, jobbe med angsten, og i tillegg til dette gjøre meg klar til å starte på utdanning igjen til høsten. I tillegg til dette har jeg diagnosen ADHD, og går derfor på en medisin som sløver meg såpass ned at jeg store deler av dagen sover... Jeg føler jeg bør bruke dette året på å finne en riktig medisin, samt få struktur på livet mitt igjen osv.. Har ikke time til lege før 11 Feb, men skal prøve å få en time i morgen istedet da jeg ikke har penger igjen. Jeg er veldig redd for at legen ikke skal skrive dette brevet til NAV, og at jeg derfor må leve uten penger da jeg ikke har mulighet til å jobbe akkurat nå. Jeg prøver virkelig ikke å lure systemet eller noe, jeg trenger rett og slett hjelp. Men jeg føler at hele systemet vil at jeg skal fikse alt selv, men det fikser jeg rett og slett ikke. Hva skal jeg si til legen for at hun forstår alvoret i at jeg trenger denne økonomiske hjelpen samt sender dette brevet. Jeg har hatt flere jobber dette året, men jeg har blitt sagt opp på nesten alle plassene da jeg ikke gjør en god nok jobb osv. Det å hele tiden prøve å mestre noe jeg ikke har energi til tapper meg enda mere samtidig om jeg skal slåss mot en system.. Flere? Anonymous poster hash: dde4a...48f
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2015 #2 Skrevet 3. februar 2015 Er ikke i samme situasjon som deg, men tenker at her bør du få hjelp fra NAV. Er usikker på om AAP er det rette, i og med at dette er ARBEIDSavklaringspenger og du ser for deg studier til høsten. Det NAV kan hjelpe med (hvertfall her i kommunen hvor jeg bor) er ulike programmer som er laget for at du får tilbake mestringsfølelsen når det kommer til jobb, evt studier. Ta en prat med legen og hør hva hun har å si. Situasjonen din høres fortvilende ut, og håper du virkelig klarer å få kommunsert at du gjerne vil ha hjelp. Lykke til! Anonymous poster hash: 5686d...192 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2015 #3 Skrevet 3. februar 2015 Hvorfor kan du ikke ta studielån? Anonymous poster hash: 645a4...1e2 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2015 #4 Skrevet 3. februar 2015 Hvorfor kan du ikke ta studielån? Anonymous poster hash: 645a4...1e2 Jeg studerer ikke nå, derfor kan jeg ikke ta studielån. Anonymous poster hash: dde4a...48f
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2015 #5 Skrevet 3. februar 2015 Jeg studerer ikke nå, derfor kan jeg ikke ta studielån. Anonymous poster hash: dde4a...48f Men du kan ta studielån NÅR du skal studere. Det er ikke NAV du skal henvende deg til, det er Lånekassen. Anonymous poster hash: 645a4...1e2 2
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2015 #6 Skrevet 3. februar 2015 Er ikke i samme situasjon som deg, men tenker at her bør du få hjelp fra NAV. Er usikker på om AAP er det rette, i og med at dette er ARBEIDSavklaringspenger og du ser for deg studier til høsten. Det NAV kan hjelpe med (hvertfall her i kommunen hvor jeg bor) er ulike programmer som er laget for at du får tilbake mestringsfølelsen når det kommer til jobb, evt studier. Ta en prat med legen og hør hva hun har å si. Situasjonen din høres fortvilende ut, og håper du virkelig klarer å få kommunsert at du gjerne vil ha hjelp. Lykke til! Anonymous poster hash: 5686d...192 Jeg har prøvd dette før med jobbtrening, men det er AAP jeg kun fyller kriterier for å få. Jeg trenger ro og hvile, og jeg trenger ikke å bekymre meg for økonomi. Anonymous poster hash: dde4a...48f
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2015 #7 Skrevet 3. februar 2015 Er psykologen med på at du jobber en viss % og har AAP på resten? Jeg møtte også veggen og etter en stund begynte jeg å bli klar til å gå inn for full jobb igjen. Men psykologen min mente det var bedre å starte med noen få dager i uka og gå gradvis oppover. Syns det er litt rart at din mener at du skal kjøre på full peis når du sliter? Jeg ser i ettertid at det å begynne gradvis var det beste. Jeg fikk tid til å jobbe med alt stresset som bygde seg opp etter kort tid. Etter hvert ble jeg bedre på å håndtere hverdagen og kunne jobbe 100% igjen. Bedre på den måten enn at man skal kræsje rett i veggen igjen. Anonymous poster hash: 35bc5...2e4
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2015 #8 Skrevet 3. februar 2015 Men du kan ta studielån NÅR du skal studere. Det er ikke NAV du skal henvende deg til, det er Lånekassen. Anonymous poster hash: 645a4...1e2 Ja, men jeg vet ikke om jeg er frisk nok til å studere igjen til høsten selv om jeg ønsker det. Jeg kan ikke ta studielån nå... Skjønner ikke helt hva du mener? Jeg har vært arbeidsledig i 2 måneder, og jeg kan ikke jobbe. Jeg er per dags dato uten noen form for inntekt og psykologtimer er dyrt! Anonymous poster hash: dde4a...48f
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2015 #9 Skrevet 3. februar 2015 Er psykologen med på at du jobber en viss % og har AAP på resten? Jeg møtte også veggen og etter en stund begynte jeg å bli klar til å gå inn for full jobb igjen. Men psykologen min mente det var bedre å starte med noen få dager i uka og gå gradvis oppover. Syns det er litt rart at din mener at du skal kjøre på full peis når du sliter? Jeg ser i ettertid at det å begynne gradvis var det beste. Jeg fikk tid til å jobbe med alt stresset som bygde seg opp etter kort tid. Etter hvert ble jeg bedre på å håndtere hverdagen og kunne jobbe 100% igjen. Bedre på den måten enn at man skal kræsje rett i veggen igjen. Anonymous poster hash: 35bc5...2e4 Takk for svar. Nei, jeg skjønner ikke helt selv. Min psykolog skal derfor se på saken til neste uke, men han mener at det er bedre for meg å jobbe osv. Dette er nå helt feil for meg! Håper at legen min som faktisk har fulgt meg i mange år ser sykdomsbilde litt bedre enn han. Dessuten er psykologen min bare student enda, og det er mye han ikke kan enda. Føler det blir helt feil av han å avgjøre dette da han rett og slett mangler kompetanse på dette området her og nå, Huff, håper jeg endelig for hjelp snart. Jeg er sliten av å sloss mot et system som bare bryter meg enda mer ned. Jeg klarer ikke å jobbe, og jeg har prøvd! Ferdig. Akkurat nå har jeg opp i alt fått nedsatt immunforsvar pga stress, og har grunnet dette får herpes-utbrudd i ansiktet samt sliter med kaldsvette og forkjølelse. Det skal ikke mye til før jeg blir syk, og jeg sover mye. Bare tanken av å måtte jobbe gjør meg sykere. Må prøve å få dette fram til legen i morgen:) Anonymous poster hash: dde4a...48f
altflyter Skrevet 3. februar 2015 #10 Skrevet 3. februar 2015 Vanskelig spørsmål du stiller. nav er ikke lette å ha med å gjøre, og de vil ha en klar plan og et formål. Hva er hensikten med at du skal få aap? Jeg ville ikke brukt "jeg trenger tid for meg selv" som et argument til at staten skal gi deg penger. Jeg kjenner ikke din situasjon, så jeg syntes det er vanskelig å vite hva du konkret kan gjøre. Du sier psykologtimer er dyrt, men du når vel snart egenandelstaket på ca 2000. Etter det er det gratis for deg, så det er ikke den største krisen. Psykologen din sier nei. Hva begrunner han/hun dette med? Alle har det vanskelig iblant, men de fleste må jobbe seg igjennom det. Er du helt sikker på at pause fra jobb faktisk er det rette for deg? Det virker som en enkel løsning, men ofte vet man ikke hva man går til. Det er ikke så kjekt å bare sitte hjemme når du har gjort det en stund. Mener ikke å være belærende, bare tenker/håper at psykologen vet hva h*n snakker om. Du kan jo gå på sosialen om det skulle bli helt krise. Få en second opinion fra legen eller en annen psykolog, da kan dere i felleskap finne ut hva som er best Håper ikke du tolker dette som en "bare dra deg ut i jobb igjen". Jeg prøver å tenke rasjonelt og kynisk, fordi det er det nav vil gjøre. Jeg får vondt av deg og vet hvor vanskelig ting kan være, så jeg håper det ordner seg og at du får aap om dere finner ut at det er det rette for deg Lykke til! Håper du får det bedre snart
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2015 #11 Skrevet 3. februar 2015 Vanskelig spørsmål du stiller. nav er ikke lette å ha med å gjøre, og de vil ha en klar plan og et formål. Hva er hensikten med at du skal få aap? Jeg ville ikke brukt "jeg trenger tid for meg selv" som et argument til at staten skal gi deg penger. Jeg kjenner ikke din situasjon, så jeg syntes det er vanskelig å vite hva du konkret kan gjøre. Du sier psykologtimer er dyrt, men du når vel snart egenandelstaket på ca 2000. Etter det er det gratis for deg, så det er ikke den største krisen. Psykologen din sier nei. Hva begrunner han/hun dette med? Alle har det vanskelig iblant, men de fleste må jobbe seg igjennom det. Er du helt sikker på at pause fra jobb faktisk er det rette for deg? Det virker som en enkel løsning, men ofte vet man ikke hva man går til. Det er ikke så kjekt å bare sitte hjemme når du har gjort det en stund. Mener ikke å være belærende, bare tenker/håper at psykologen vet hva h*n snakker om. Du kan jo gå på sosialen om det skulle bli helt krise. Få en second opinion fra legen eller en annen psykolog, da kan dere i felleskap finne ut hva som er best Håper ikke du tolker dette som en "bare dra deg ut i jobb igjen". Jeg prøver å tenke rasjonelt og kynisk, fordi det er det nav vil gjøre. Jeg får vondt av deg og vet hvor vanskelig ting kan være, så jeg håper det ordner seg og at du får aap om dere finner ut at det er det rette for deg Lykke til! Håper du får det bedre snart Jeg trenger tid til meg selv, og da mener jeg fikse meg selv. Jeg må operere to tær, begynne på ny medisin, gå til terapi for omgjøring av destruktiv tankegang, og begynne å få struktur på livet mitt igjen. Jeg jobber en gang i uken som støttekontakt, og to ganger i uken som frivillig. Resten av tiden er jeg sosial og trener, og dette er mer en nok for meg her og nå! Jeg er redd jeg blir utbrent om jeg begynner å jobbe igjen nå, da jeg trenger å være klar for skolestart til høsten igjen! Ja, jeg krever at jeg får AAP. Skulle egentlig få det i fjor men da ville jeg klare meg selv og dette klarte jeg bare nesten. Jeg har virkelig møtt veggen, og jeg har vært langt nede. Mye har skjedd i livet mitt og derfor trenger jeg ro til å finne tilbake til meg selv igjen, noe som ikke lar seg gjøre om jeg skal fokusere på jobb. Jeg trenger å fokusere på meg selv 100%. Jeg håper at jeg blir så frisk at jeg kan flytte for meg selv, samt klare meg selv til høsten. Jeg er 24 år snart å bor enda hjem, og dette vil jeg ikke skal fortsette for alltid osv. Mye har også skjedd gjennom oppveksten og dette har jeg enda ikke helt klart å legge bak meg. Har også vært uten kjæreste i 3.5 år, og jeg har nå møtt en fantastisk mann. Jeg er livredd for at jeg skal miste han om jeg igjen går på en smell, så ja.. Mye som spiller inn! Anonymous poster hash: dde4a...48f
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2015 #12 Skrevet 3. februar 2015 Så du sa opp forrige jobben istedet for å bli sykemeldt? Hvorfor har du ikke søkt dagpenger hvis du ble arbeidsledig uten å si opp selv? Dette virker jo helt merkelig. Anonymous poster hash: f8209...b9d 2
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2015 #13 Skrevet 3. februar 2015 Så du sa opp forrige jobben istedet for å bli sykemeldt? Hvorfor har du ikke søkt dagpenger hvis du ble arbeidsledig uten å si opp selv? Dette virker jo helt merkelig. Anonymous poster hash: f8209...b9d Mulig jeg har forklart meg veldig dårlig her. Jeg fikk en jobb på en fabrikk i sommer, og der skulle jeg egentlig bare jobbe i to uker men jeg var så heldig at jeg fikk forlengelse helt til de la ned før jul. Jeg sa aldri opp, men plassen jeg jobbet på ble lagt ned å flyttet til Oslo! Anonymous poster hash: dde4a...48f
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2015 #14 Skrevet 3. februar 2015 Mulig jeg har forklart meg veldig dårlig her. Jeg fikk en jobb på en fabrikk i sommer, og der skulle jeg egentlig bare jobbe i to uker men jeg var så heldig at jeg fikk forlengelse helt til de la ned før jul. Jeg sa aldri opp, men plassen jeg jobbet på ble lagt ned å flyttet til Oslo!Anonymous poster hash: dde4a...48f Da har du jo rett på dagpenger? Anonymous poster hash: 63b37...371 2
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2015 #15 Skrevet 4. februar 2015 Ts her. Jeg har vært til legen i dag å hun skrev et brev til NAV. Håper alt ordner seg nå, slik at jeg kan fokusere på meg selv! Anonymous poster hash: dde4a...48f
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2015 #16 Skrevet 4. februar 2015 Da har du jo rett på dagpenger?Anonymous poster hash: 63b37...371 Ts her. Nei, dessverre. Jeg har ikke tjent nok. Anonymous poster hash: dde4a...48f
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå