Gå til innhold

Vanskelig pasient? venter på svar..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg fikk epost om at resultat av hpv-test og celkeprøve var sendt til sykehuset fra patologisk avd på fredag(etter forespørsel). Jeg ringte gyn (resepsjon) idag og spurte om resultatene da jeg ventet på brev. Der var ikke sendt ut noe brev som hun kunne se og ikke registrert noe resultater. Hun kunne heller ikke gi ut resultat pr tlf. Hun ville gi beskjed til gyn om jeg hadde ringt, men ville ikke spørre om hun kunne ringe meg. Er det virkelig sånn at gynokologen ikke praksiserer med tlf-dialog? Tidligrre erfaringer med sykehuset er at viktig informasjon har blitt utelatt og jeg har fått oppfølgingsamtale pr tlf i etterkant av mottatt brev. Jeg er tidligere operert og fått dårlig info i posten og blitt dritbwkymra. Forstår det er trangt med tid for de som jobber med dette, men er det virkelig så vanskelig når en pasient har gått 6 uker å engstet seg? Det er antydet at ny operasjon kan vere aktuelt om forandringene og hpv ikke er borte, da dem ikke fikk bort alt etter forrige operasjon. Dritredd for at det har utviklet seg, og i tilleg har jeg fått en kul. Må jeg til fastlegen da, isteden for å snakke med gynokologen direkte? Ny runde for å få time?

Jeg er høflig på tlf og alt det der, men utrolig frustrert etter jeg har lagt på :( Føler meg bare vanskelig, men egentlig ønsker jeg bare beroligende ord og god informasjon...

Anonymous poster hash: 60928...340

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Normalt så sender de ut et brev om svar på prøven. Noen steder får man bare svar om det er celleforandringer.

Helsesekretæren får ikke lov å oppgi prøvesvar på tlf.



Anonymous poster hash: cf8b3...156
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er normalt sett ikke vanlig at leger er tilgjengelig på telefon når pasienter ringer. Tenk deg at du ligger og bli rundersøkt og legen/ gynekologen blir sittende i telefonen med andre pasienter mens du som har time, blir bare liggende på "vent". Ville du likt dette og rollene var byttet?

Når noe er galt er det opp til legen hvordan legen vil følge opp, og hvordan legen velger å meddele pasienten det som er galt.

Tror ikke fastlegen kan gjøre så mye, når det er prøvesvar som er avgjørende for hva som skal skje videre.

Dette sagt og skrevet, jeg som pasient forstår din situasjon, men jeg som helsearbeider kombinert med å ha vært pasient, forstår

alle pasienters behov. Dog må legene prioritere.

Anonymous poster hash: 76eab...eb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må belage deg på mer enn to virkedager før du får svar, skjønner at det er frustrerende, men sykehuset har mange pasienter å ta seg av. Som nevnt over kan ikke legen gå fra poliklinikk, operasjoner, undervisning e.l. for å ta telefoner, får vedkommende beskjed om at du har ringt så tar hun nok kontakt dersom det er nødvendig. Hvis du syns det likevel tar for lang tid (ville gitt det minst en uke, da legen skal ha tid til å sjekke svar, skrive og sende brev, og postgangen tar noen dager) er det bedre å få fastlegen til å purre. Fra et pasientsynspunkt forstår jeg godt at du vil de sender svar med en gang, fra et helseansattsynspunkt vet jeg at det sjelden er mulig, spesielt ikke dersom det ikke er kritiske prøvesvar.

Anonymous poster hash: 4830b...b6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke alle som gir resultater over telefon nei. Og de gir ikke gode nyheter heller, for at du ikke skal skjønne at det er dårlige nyheter om du ikke får det over telefon. Legen min gir alt f2f.



Anonymous poster hash: 74986...da8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke noe alvorlig kan det ta lang tid før du får svar, forde de prioriterer det som er hastverk først.. Hører man ikke noe på lang tid så kan man regne med gode nyheter. men ja forstår at du er bekymret!



Anonymous poster hash: 58155...a67
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De har mange prøver og analysere så du må vente som alle andre. er det noe galt får du beskjed.



Anonymous poster hash: 898a8...18d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her! Jeg forventer selvsagt ikke at gynokologen skal avbryte pasienter for å snakke med meg. Men skulle gjerne ønske at hun kunne gi meg resultatene pr tlf når hun har sett resultatene og skal sende ut brev. Det hører med historien at resultatet på operasjonen ga feil informasjon, og sa alt var fint, noe jeg fikk avkreftet på etterkontrollen. De hadde ikke fått bort alt. Forstår de må prioritere og at administrative oppg tar tid, men forstår ikke hvorfor det skal være så vanskelig å etterkomme et ønske om muntlig beskjed. Spesielt med tanke på misforståelsene som har oppstått. Og ikke nok med det, forrige gang disse prøvene ble tatt fikk jeg innkalling til operasjon uten å vite hva de skulle operere bort. Ble hysterisk, men fikk heldigvis oppklart situasjonen etter noen dager med ringing da resultatbrevet ikke hadde blitt sendt grunnet usikkerhet rundt adresse. Men innkalling til operasjon fikk jeg i posten..

Hehe.. tror hypokonderen i meg har våknet.. Er vel bare å smøre seg med tolmodighet! Har heldigvis ikke latt fustrasjonen min gå ut over snille resepsjonistdamer ;)

Anonymous poster hash: 60928...340

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har ikke lov og utgi sensitiv info over telefon. Hvem som helst kan ringe og si at de er deg, sånn er det bare.



Anonymous poster hash: 898a8...18d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. vel vil jo tro legen eller gynekologen kan gi sensitiv informasjon over tlf? Har jo gått andre prøvesvar på den måten. Heldigvis får jeg resultat pr brev fra sykehuset uansett videre behandling eller ikke.

Anonymous poster hash: 60928...340

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, forstår at du er utåmodig på svar. Eneste jeg kommer på, er at ved mitt legekontor, så har de e-konsultasjon. Altså, man sender en melding, og får da raskt svar tilbake. Man logger inn med personnummer osv., så vil tro de kan gi sensitive opplysninger på den måten. At du da bare spør om prøveresultatene, og ikke noe mer.

Det forutsetter jo at de har det tilbudet hos denne legen, så sjekk ut hjemmesiden deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, hvorfor tok du ikke opp medmlegen da du var der hvordan du ønsker svar, denne gangen? Det ville gjort ting mye enklere.

Anonymous poster hash: 76eab...eb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her! Jeg kom ikke på å spørre om muntlig beskjed når jeg var der, men panikken slo meg først noen dager etter jeg var der å fikk vite de ikke hadde fått bort alt. Dette er gyn på sykehuset, så fastlegen får ikke svar på prøvene før behandlingen er ferdig der? Når de skriver epikrise? Er jo fremdeles "under behandling" som hun sa, til prøvene blir fine og jeg kan returnere til det normale screeningprogrammet. Blir fulgt opp på sykehuset 12 mnd tror jeg. Her jeg bor har de ikke e-løsning, verken hos fastlegen eller på sykehuset. Ville gjort kommunikasjonen enklere :) men må vel bare vente. Har jo hørt at forandringene kan gå bort av seg selv før operasjon, så er vel en åpen dør for at det kan skje etter operasjonen også?? Men som hun sa.. viruset sitter i forandringene, så om de ikke har fått bort alt er vel sjangsen stor for at det fremdeles er. Men nå avventer jeg det og ser om tlf eller brevet dukker opp ila uken, og ringer å purrer om jeg ikke hører noe før da.

Anonymous poster hash: 60928...340

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts her! Jeg kom ikke på å spørre om muntlig beskjed når jeg var der, men panikken slo meg først noen dager etter jeg var der å fikk vite de ikke hadde fått bort alt. Dette er gyn på sykehuset, så fastlegen får ikke svar på prøvene før behandlingen er ferdig der? Når de skriver epikrise? Er jo fremdeles "under behandling" som hun sa, til prøvene blir fine og jeg kan returnere til det normale screeningprogrammet. Blir fulgt opp på sykehuset 12 mnd tror jeg. Her jeg bor har de ikke e-løsning, verken hos fastlegen eller på sykehuset. Ville gjort kommunikasjonen enklere :) men må vel bare vente. Har jo hørt at forandringene kan gå bort av seg selv før operasjon, så er vel en åpen dør for at det kan skje etter operasjonen også?? Men som hun sa.. viruset sitter i forandringene, så om de ikke har fått bort alt er vel sjangsen stor for at det fremdeles er. Men nå avventer jeg det og ser om tlf eller brevet dukker opp ila uken, og ringer å purrer om jeg ikke hører noe før da.

Anonymous poster hash: 60928...340

Er det ikke 3 ukers ventetid på prøvesvar da?

Anonymous poster hash: cb264...dce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...