Gå til innhold

"Gyldig" grunn til å melde avbud?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger råd om hva som går an når det gjelder å melde avbud fra et bryllup.

Min samboer og jeg er bedt i min venninnes bryllup og har for lenge siden takket ja. Nå viser det seg at min samboer skal ha en viktig eksamen tre dager etter bryllupet og han vil melde avbud. Han mener han ikke har mulighet til å reise bort helga før og at dette vil ta alt for mye tid. Han har tatt et intensivkurs for å komme inn på to års påbygging og stryker han på denne eksamen står han uten studieplass. Han henger allerede etter og ser ikke muligheten til å reise bort hele lørdag og deler av søndag. Han trodde bryllupet var helgen etter eksamen og ikke helgen før.

Jeg på min side har ikke lyst til å ringe og si at han ikke kommer. Jeg tror han vil klare denne eksamen hvis han står på denne uka og mener det er dårlig planlegging dersom han ikke kan få til dette.

Mitt spørsmål er altså; hva er "godkjent" grunn til å melde avbud så sent? Ville dere som skal gifte dere blitt veldig skuffet over en slik grunn? Han er ingen nær venn av brudeparet. Hva mener folk om dette?

Takker for svar.

Videoannonse
Annonse
Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

På den ene siden synes jeg det er litt slapt av ham å ikke klare å organisere såpass, men på den annen side: Eksamen kommer først.

Jeg synes du skal ringe og si at du kommer alene, for følget ditt har eksamen. Det er ikke et større problem enn du gjør det til.

Lykke til!

Skrevet

Jeg synes at det var en særdeles dårlig grunn!

Hadde det vært mannen min hadde jeg bedt ham ta seg sammen, lese intensivt i forkant og evt. ta det rolig på bryllupsfesten slik at han kan stå tidlig opp på søndagen for å lese.

Skrevet

Jeg ville forstått. Spurte nettopp typen og han er enig.

Eksamen er viktig, dumt han ikke skjekket datoen først for å være helt sikkert, men gjort er gjort.

Skrevet

Jeg synes ikke dette er noe du kan diktere for han uansett hva du måtte mene om hans avgjørelse. Men la han ringe og forklare selv da...

Skrevet

Hadde det vært min mann hadde han blitt hjemme.

Har full forståelse for at man vil konsentrere seg til en eksamen...

Skrevet

Jeg syns det er en dårlig grunn, med mindre denne eksamenen er noe som kom brått på. Du skriver at dere takket ja for lenge siden. Han må ta konsekvensene av at han er en dårlig planlegger.

Min mann hadde gått i bryllup.

Gjest Madley
Skrevet

Eksamen kommer foran alt.

Så det er ingen dårlig grunn.

Skrevet

Datoer kan surres med. Å henge etter før eksamen er så jævlig stressende, bryllup en hel helg hadde nok ikke jeg orket heller. Jeg synes det er en god nok grunn, du får reise alene. For du skal vel ikke melde avbud?

Skrevet

Jeg synes du skal ringe og si at du kommer alene, for følget ditt har eksamen. Det er ikke et større problem enn du gjør det til.

Lykke til!

:Nikke:

Gjest Poirot
Skrevet

Jeg synes HAN kan ringe og si at han ikke kommer allikevel. Skikkelig useriøst å surre med datoer slik.

Selv hadde jeg gått, da jeg ikke er noe skippertaksmenneske mht eksamen.

Skrevet

Hadde det vært meg, og jeg hadde surret med datoene, hadde en kjempeviktig eksamen og hadde "dobbeltbooket" meg i ett bryllup til noen jeg egentlig ikke kjente så veldig godt eller hadde noe nært forhold til, så hadde jeg forsøkt å få meldt avbud om det ikke var for sent og om det ikke hadde ødelagt for min partner!

er det for sent, så er det dårlig gjort, det kan fort koste ekteparet 3-500 kroner (mat) for den maten de har bestilt til en, selv om det ikke er mye i den store sammenheng, så hadde det nok vært vanskeligere om det hadde vært en "for sen" avmelding.

Hadde det gjort at partneren min ikke ville dra eller ikke koste seg med anledningen, så hadde jeg også revurdert. Mine feil retter jeg som best jeg kan, så lenge det ikke går utover noen jeg bryr meg om og er glad i.

hvem som sier ifra er det bare dere to som vet hva som passer, det er din venninde, føler du at det er best at du sier ifra, så gjør du det, vil du han skal ta støyten selv, så får han ringe selv.

Skrevet

Synes eksamen er gyldig grunn, uansett. Hadde det vært meg hadde jeg ikke hatt noe glede av festen så kort tid før uansett hvor mye jeg hadde lest på forhånd. Hadde vært hyperstresset!

Kan være tusen grunner til at man ikke har lest mye først også, forresten. Vet det veldig godt fra i fjor, hvor vi hadde så mye å gjøre med prosjekter og oppgaver at vi "aldri" fikk tid til å lese til eksamen. Og i en av modulene hadde vi ikke noe innleveringer, så da ble det nedprioritert...

Skrevet

Javel så var det dumt av han å ikke sjekke datoene på forhånd før han takket ja til bryllupsinvitasjonen, men det er lite å få gjort med det nå !

Jeg syns eksamen er en gyldig grunn for å stå over et bryllup, men jeg ville fått han til å ringe og forklart situasjonen for brudeparet selv.

Jeg har også forståelse for om dette ikke faller helt i god jord hos brudeparet, men det er nå din samboers eksamen og din samboers avgjørelse.

Skrevet

Sørg iallefall for å få tatt en avgjørelse og informer brudeparet så raskt som mulig.

Skrevet

Jeg hadde syntes det var en gyldig grunn - på en måte. Iallfall om dere må reise bort å overnatte et annet sted. Hadde det vært på hjemplassen deres, så hadde jeg ikke syntes det var en gyldig grunn. Da kunne han blitt med og gått etter kaffe og kaker. Man trenger jo ikke å "ta den helt ut" i et bryllup.

Selv hadde jeg nok blitt veldig skuffet om kjæresten til venninna mi ikke ble med i mitt bryllup. Men det er meg, da..

Skrevet

Absolutt en gyldig grunn, men husk å få gitt beskjed så fort som mulig. Det gjør ting lettere for brudeparet, med tanke på bordplassering osv.

Selv fikk vi en som meldte avbud 2 dager før, han hadde klart å få hjernrystelse.. Så vi endret antallet gjester til festlokalet, bordplassering osv, fikk vi ikke gjort noe med, annet enn å flytte gjestene et hakk oppover på bordet han skulle sittet. I min bok er eksamen og plutselig sykdom, definitivt gode grunner.

Skrevet

Takk for svar alle samme.

Avgjørelsen er nå tatt og han har selv ringt og informert bruden. Han tilbød seg å betale det de måtte "tape" på han, men bruden mente det ikke var for sent å melde avbud av mat.

Når det gjelder kluss med datoene så har jeg sagt at det er 14. august -altså helga etter studiestart. Jeg regnet da med at studiestart var 11, noe det ikke var. Han har bare fått med seg "helga etter studiestart" og trodde dermed det var helgen etter.

Han har tatt et tre ukers intensivkurs i sommer i en annen by, men den siste uka kunne han ikke være der og mistet altså 1/3 av kurset. Derfor er det ekstra kritisk å måtte reise langt bort helgen før. Hadde det gått fly opp og ned på dagen, ville han kanskje ha blitt med.

Nå er avgjørelsen tatt og jeg går alene i bryllupet. Bruden sa hun forsto og at det var en gyldig grunn og jeg tror hun snakket sant.

Takker igjen for mange svar.

Skrevet

Flott at det ordnet seg, tror brudeparet er glad for at i hvert fall du kan komme :). Selv har vi kanskje to avbud i siste liten pga en operasjon, en pga av at hun plutselig skal på ferie - hun fikk gratis tur og kunne ikke endre avreise-dato. Men det positive er at flere har sagt at de likevel kan komme i den siste tiden. Litt stress i forhold til bordkartet, men vi skal da få det ferdig i tide.

Skrevet

Visste han ikke om eksamen tidligere?

Uansett, eksamen kan avgjøre framtiden hans.

Han bør ikke ha dårlig samvittighet for å melde

avbud

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...