Gå til innhold

Hva er egentlig tungtvann?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tungtvann og Rjukan er noe jeg alltid har hørt om, men hva er egentlig tungtvann, og hva brukes dette til?



Anonymous poster hash: 94589...71d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vann som er presset sammen så det veier mer enn vanlig vann, så vidt jeg har forstått.



Anonymous poster hash: f2d91...550
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vann som er presset sammen så det veier mer enn vanlig vann, så vidt jeg har forstått.

Anonymous poster hash: f2d91...550

Hva bruker man dette vannet til, og hvorfor er det så viktig?

Anonymous poster hash: 94589...71d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva bruker man dette vannet til, og hvorfor er det så viktig?

Anonymous poster hash: 94589...71d

Det er en ingrediens i atombomber.

Anonymous poster hash: f2d91...550

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er en ingrediens i atombomber.

Anonymous poster hash: f2d91...550

Ok, så Norge produserte faktisk det til ca 1988?

Anonymous poster hash: 94589...71d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sammenpresset vann. Det er vann der hydrogenatomene inneholder et ekstra nøytron. Slikt hydrogen kalles deuterium. Det er heller ikke en ingrediens i atombomber, men kan brukes i en type atomreaktorer der plutonium produseres som avfallsstoff. Plutonium kan brukes i atomvåpen.

Endret av likeasir
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vann der hydrogenet har et nøytron i kjernen, og det endrer vannets egenskaper slik at det kan utnyttes til f. eks. å utvinne plutonium. Normalt vann består av hydrogen og oksygen, og hydrogenet har ett proton og et elektron. I tungtvann har hydrogenet i tillegg et nøytron i kjernen, og dette kalles nå deuterium. Det finnes også en isotop med to nøytroner (tritium.....?).

Anonymous poster hash: f561d...4ad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vann som er presset sammen så det veier mer enn vanlig vann, så vidt jeg har forstått.

Anonymous poster hash: f2d91...550

Feil! Det er inntørket vann. Tørket vann er mer konsentrert, derfor er det også tyngre.

Nei, altså, tungtvann er vann (H2O) der kjernen i hydrogenatomene inneholder et nøytron og et proton. Et vanlig hydrogenatom har bare et proton i kjernen. Det ekstra nøytronene bidrar til å bremse ned frie nøytroner fra for eksempel atomreaktorer, slik at flere nøytroner kan holde igang kjerneprosessen. Såkalt moderator.

En slik tungtvannsreaktor kan brukes til å produsere kraft, eller den kan brukes til å produsere plutonium. Under krigen var det det siste som var målet. Vemorkanlegget produserte bare tungtvann, ikke atomvåpen!

Anonymous poster hash: 9548c...2c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Det er ikke farlig i små mengder, og alt vannet i kroppen din inneholder også litt tungtvann fra før (5-10 gram). Du måtte drukket kun tungtvann over en lengre periode før det ville skapt problemer i kroppen.

Endret av likeasir
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man drikke tungtvann?

Tungtvann er svært giftig når du erstatter omtrent halve væskevolumet i kroppen din med det. Da ødelegges cellemembraner og vev skades i et omfang som ikke lar seg reparere.

Man har en mindre mengde tungtvann i kroppen til en hver tid, men det har ingen praktisk betydning. Å drikke tungtvann er ikke å anbefale.

Anonymous poster hash: f561d...4ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gunfreak

Kan nevnes at dette ekstra nøytronet øker massen på hydrogenet ca. Dobbelt. Dette er jo en minimal økning i forhold til totale vekten på et h2o molekyl. Men nok til at det funker bedre som kjølevann for atom reaktorer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke 100% sikker, men når man i en fissjonsprosess med isotopet U 235 benytter vann til å bremse stråling fra brenselsstavene i en atomreaktor, så tror jeg det er slik at tungtvann (2H 2O eller D 2O) øker bremseeffekten, slik at strålingen fra fissjonsprosessen ikke forlater reaktoren.

Fissjonsprosessen i atomreaktorer starter når det er en såkalt kritisk masse av U235 isotopet, og kontrollstaver av grafitt benyttes til å bringe massen av uran inn og ut av en tilstand av kritisk masse av hva jeg har skjønt.

Husker ikke lenger, men i dag så består vel brensesstavene av diverse materiale. Både U235 og P239 i enkelte raktorer, kanskje i en blandet masse. Hvis man legger til U238 isotopet (som det er mest av i uran tror jeg) så blir dette omsider gjort om til Plutonium 239, noe som i likhet med U235 kan benyttes til en atombombe (fissjon), eller til fissjonsprosessen i en atomreaktor.

* Leser på wikipedia at moderne atomreaktordesign ikke benytter grafikkstaver lenger, noe om at Chernobyl katastrofen med brennende grafittstaver var en uting.

* Leser også at tungtvann benyttes som en moderator, som sies å hjelpe til med å få strålingen av nøytroner til å reagere mer med u235 enn med 238 i brenselsstavene.

Filmtips: Silkwood (1983) m. Meryl Streep, Kurt Russel

Endret av Vux
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sies at tungtvann smaker søtt. Skulle gjerne tatt en liten slurk hadde jeg hatt mulighet til det.



Anonymous poster hash: d5558...4cc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det sies at tungtvann smaker søtt. Skulle gjerne tatt en liten slurk hadde jeg hatt mulighet til det.

Anonymous poster hash: d5558...4cc

Nei, det smaker akkurat som vanlig vann.

Anonymous poster hash: b7826...f47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det smaker akkurat som vanlig vann.

Anonymous poster hash: b7826...f47

Vet du det fordi du har smakt det selv?

Anonymous poster hash: d5558...4cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...