AnonymBruker Skrevet 1. februar 2015 #1 Skrevet 1. februar 2015 Tungtvann og Rjukan er noe jeg alltid har hørt om, men hva er egentlig tungtvann, og hva brukes dette til? Anonymous poster hash: 94589...71d
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2015 #2 Skrevet 1. februar 2015 https://snl.no/tungtvann Anonymous poster hash: b8ddb...943
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2015 #3 Skrevet 1. februar 2015 Det er vann som er presset sammen så det veier mer enn vanlig vann, så vidt jeg har forstått. Anonymous poster hash: f2d91...550
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2015 #4 Skrevet 1. februar 2015 Det er vann som er presset sammen så det veier mer enn vanlig vann, så vidt jeg har forstått. Anonymous poster hash: f2d91...550 Hva bruker man dette vannet til, og hvorfor er det så viktig? Anonymous poster hash: 94589...71d
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2015 #5 Skrevet 1. februar 2015 https://snl.no/tungtvann Anonymous poster hash: b8ddb...943 Takk, men ville ha det forklart kort og enkelt Anonymous poster hash: 94589...71d
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2015 #6 Skrevet 1. februar 2015 Hva bruker man dette vannet til, og hvorfor er det så viktig? Anonymous poster hash: 94589...71d Det er en ingrediens i atombomber. Anonymous poster hash: f2d91...550
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2015 #7 Skrevet 1. februar 2015 Det er en ingrediens i atombomber. Anonymous poster hash: f2d91...550 Ok, så Norge produserte faktisk det til ca 1988? Anonymous poster hash: 94589...71d
likeasir Skrevet 1. februar 2015 #8 Skrevet 1. februar 2015 (endret) Det er ikke sammenpresset vann. Det er vann der hydrogenatomene inneholder et ekstra nøytron. Slikt hydrogen kalles deuterium. Det er heller ikke en ingrediens i atombomber, men kan brukes i en type atomreaktorer der plutonium produseres som avfallsstoff. Plutonium kan brukes i atomvåpen. Endret 1. februar 2015 av likeasir 10
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2015 #9 Skrevet 1. februar 2015 Det er vann der hydrogenet har et nøytron i kjernen, og det endrer vannets egenskaper slik at det kan utnyttes til f. eks. å utvinne plutonium. Normalt vann består av hydrogen og oksygen, og hydrogenet har ett proton og et elektron. I tungtvann har hydrogenet i tillegg et nøytron i kjernen, og dette kalles nå deuterium. Det finnes også en isotop med to nøytroner (tritium.....?).Anonymous poster hash: f561d...4ad 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2015 #10 Skrevet 1. februar 2015 Det er vann som er presset sammen så det veier mer enn vanlig vann, så vidt jeg har forstått. Anonymous poster hash: f2d91...550 Feil! Det er inntørket vann. Tørket vann er mer konsentrert, derfor er det også tyngre. Nei, altså, tungtvann er vann (H2O) der kjernen i hydrogenatomene inneholder et nøytron og et proton. Et vanlig hydrogenatom har bare et proton i kjernen. Det ekstra nøytronene bidrar til å bremse ned frie nøytroner fra for eksempel atomreaktorer, slik at flere nøytroner kan holde igang kjerneprosessen. Såkalt moderator. En slik tungtvannsreaktor kan brukes til å produsere kraft, eller den kan brukes til å produsere plutonium. Under krigen var det det siste som var målet. Vemorkanlegget produserte bare tungtvann, ikke atomvåpen! Anonymous poster hash: 9548c...2c4
likeasir Skrevet 1. februar 2015 #12 Skrevet 1. februar 2015 (endret) Ja. Det er ikke farlig i små mengder, og alt vannet i kroppen din inneholder også litt tungtvann fra før (5-10 gram). Du måtte drukket kun tungtvann over en lengre periode før det ville skapt problemer i kroppen. Endret 1. februar 2015 av likeasir 3
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2015 #13 Skrevet 1. februar 2015 Kan man drikke tungtvann? Tungtvann er svært giftig når du erstatter omtrent halve væskevolumet i kroppen din med det. Da ødelegges cellemembraner og vev skades i et omfang som ikke lar seg reparere. Man har en mindre mengde tungtvann i kroppen til en hver tid, men det har ingen praktisk betydning. Å drikke tungtvann er ikke å anbefale.Anonymous poster hash: f561d...4ad
Gjest Gunfreak Skrevet 2. februar 2015 #14 Skrevet 2. februar 2015 Kan nevnes at dette ekstra nøytronet øker massen på hydrogenet ca. Dobbelt. Dette er jo en minimal økning i forhold til totale vekten på et h2o molekyl. Men nok til at det funker bedre som kjølevann for atom reaktorer
Gjest Vux Skrevet 2. februar 2015 #15 Skrevet 2. februar 2015 (endret) Er ikke 100% sikker, men når man i en fissjonsprosess med isotopet U 235 benytter vann til å bremse stråling fra brenselsstavene i en atomreaktor, så tror jeg det er slik at tungtvann (2H 2O eller D 2O) øker bremseeffekten, slik at strålingen fra fissjonsprosessen ikke forlater reaktoren. Fissjonsprosessen i atomreaktorer starter når det er en såkalt kritisk masse av U235 isotopet, og kontrollstaver av grafitt benyttes til å bringe massen av uran inn og ut av en tilstand av kritisk masse av hva jeg har skjønt. Husker ikke lenger, men i dag så består vel brensesstavene av diverse materiale. Både U235 og P239 i enkelte raktorer, kanskje i en blandet masse. Hvis man legger til U238 isotopet (som det er mest av i uran tror jeg) så blir dette omsider gjort om til Plutonium 239, noe som i likhet med U235 kan benyttes til en atombombe (fissjon), eller til fissjonsprosessen i en atomreaktor. * Leser på wikipedia at moderne atomreaktordesign ikke benytter grafikkstaver lenger, noe om at Chernobyl katastrofen med brennende grafittstaver var en uting. * Leser også at tungtvann benyttes som en moderator, som sies å hjelpe til med å få strålingen av nøytroner til å reagere mer med u235 enn med 238 i brenselsstavene. Filmtips: Silkwood (1983) m. Meryl Streep, Kurt Russel Endret 2. februar 2015 av Vux
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2015 #16 Skrevet 2. februar 2015 Det sies at tungtvann smaker søtt. Skulle gjerne tatt en liten slurk hadde jeg hatt mulighet til det. Anonymous poster hash: d5558...4cc
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2015 #17 Skrevet 2. februar 2015 Det sies at tungtvann smaker søtt. Skulle gjerne tatt en liten slurk hadde jeg hatt mulighet til det. Anonymous poster hash: d5558...4cc Nei, det smaker akkurat som vanlig vann. Anonymous poster hash: b7826...f47
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2015 #18 Skrevet 2. februar 2015 Nei, det smaker akkurat som vanlig vann. Anonymous poster hash: b7826...f47 Vet du det fordi du har smakt det selv? Anonymous poster hash: d5558...4cc
Gjest lurven Skrevet 2. februar 2015 #20 Skrevet 2. februar 2015 Kan man drikke tungtvann? ja men det kan bli tungt å tisse etterpå
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå