KaDust Skrevet 1. februar 2015 #1 Skrevet 1. februar 2015 I det siste har jeg hatt et problem med at jeg bruker så innmari lang tid på å sovne. Jeg kan legge meg helt utslitt og stuptrett, men når jeg treffer hodeputa får jeg bare ikke sove. Noen ganger er det fordi hodet går på høygir, andre ganger vet jeg ikke. Det er veldig slitsomt å bruke flere timer på innsoving, da det ender med at jeg får altfor lite søvn. Så, jeg lurte på om det er noen som har noen tips om tiltak jeg kan gjøre for at jeg kan sovne fortere? Det skal sies at rommet er helt mørkt, og telefonen ligger utenfor rekkevidde.
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2015 #2 Skrevet 1. februar 2015 Slik er jeg i perioder også. Spesielt rundt eggløsning og når det er fullmåne. Anonymous poster hash: 73f21...049
Gjest incognita Skrevet 1. februar 2015 #3 Skrevet 1. februar 2015 Når du legger deg, har du "dårlig tid" på å sovne? Altså, legger du deg slik at du skal opp igjen om 5-6-7 timer, og er dette noe du tenker mye på?
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2015 #4 Skrevet 1. februar 2015 For meg hjelper det mye å meditere før jeg legger meg og skrive dagbok. Da roer jeg hodet og får utløp for ting jeg grubler på.Anonymous poster hash: 1f0c9...030 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2015 #5 Skrevet 1. februar 2015 Lydbøker på telefoenen. Storytel er en fin app der du kan fråtse i alt som er av lydbøker til under kr 200,- måneden. Da gjelder det å finne en lydbok som er såpas intr. at du gidder å høre på den. Men ikke så spennende at du blir helt oppslukt. Hsitoriske skildringer fungerer bra. Ellers så er bøkene til Hans Olav Lahlum ren sovemedisin å regne De kan du høre på mobilen med ørepropper. Anonymous poster hash: 901bc...0b0
KaDust Skrevet 1. februar 2015 Forfatter #6 Skrevet 1. februar 2015 Slik er jeg i perioder også. Spesielt rundt eggløsning og når det er fullmåne. Anonymous poster hash: 73f21...049 Jeg ser ikke noe mønster i når det skjer med meg, og når det skjer så kan det være sånn i flere måneder. Når du legger deg, har du "dårlig tid" på å sovne? Altså, legger du deg slik at du skal opp igjen om 5-6-7 timer, og er dette noe du tenker mye på? Nei, jeg legger meg vanligvis rundt 21:00. Da er det omtrent 10 timer til jeg må opp, litt avhengig av timeplanen på skolen. For meg hjelper det mye å meditere før jeg legger meg og skrive dagbok. Da roer jeg hodet og får utløp for ting jeg grubler på.Anonymous poster hash: 1f0c9...030 Hvordan mediterer du da? Jeg har dagbok og skriver i den hvis det er mye jeg tenker på, men det hjelper sjeldent for søvnens skyld likevel. Lydbøker på telefoenen. Storytel er en fin app der du kan fråtse i alt som er av lydbøker til under kr 200,- måneden. Da gjelder det å finne en lydbok som er såpas intr. at du gidder å høre på den. Men ikke så spennende at du blir helt oppslukt. Hsitoriske skildringer fungerer bra. Ellers så er bøkene til Hans Olav Lahlum ren sovemedisin å regne De kan du høre på mobilen med ørepropper. Anonymous poster hash: 901bc...0b0 Sovner du med øreproppene da eller?
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2015 #7 Skrevet 1. februar 2015 På YouTube er det mange meditasjonsvideoer, så søk f.eks. guided meditation sleep. Denne gjør meg avslappet i hele meg: http://youtu.be/bEl6_pRK4-wAnonymous poster hash: 1f0c9...030
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2015 #8 Skrevet 2. februar 2015 Til vanlig foretrekker jeg ro og stille rundt meg når jeg skal sove. Men når hodet mitt er overaktivt, hjelper det å høre på veldig rolig musikk mens jeg sovner. For eks http://www.psybient.org/love/release/eguana-eguanica-cosmicleaf/ Ellers kan det være lurt å skru av alt av skjermer en time eller to før du skal legge deg. Les en bok i stedet. Dersom du har lys du kan justere styrken på, kan du skru dem ned et par timer før leggetid. Dersom du ligger og tenker mye, si til deg selv at dette kan du tenke på i morgen klokken fem. Ikke spis for store porsjoner av mat før leggetid. Anonymous poster hash: c9bfc...e27
skruf Skrevet 2. februar 2015 #9 Skrevet 2. februar 2015 Sliter selv i perioder med å finne søvnen, selv om jeg er stuptrøtt og helt klar for å sove. Til meg så virker helsekostproduktet Valerina Forte veldig bra. Tar 2stk et par timer før jeg skal legge meg sånn at kropp og hode blir mere avslappet, også 1-2 i det jeg legger meg. Helt naturlig produkt og ingen bivirkninger, kjøper det på helsekost, apotek eller Vita.
Sillicious Skrevet 2. februar 2015 #10 Skrevet 2. februar 2015 Sliter med akkurat det samme! I tillegg har jeg en samboer som snorker, og jeg rekker ikke å sovne før han begynner.. Tror det stresser meg, at jeg må sovne før han begynner å snorke. Utrolig slitsomt! Har ingen råd å komme med selv, men følger denne tråden
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2015 #11 Skrevet 2. februar 2015 Ting som hjelper for meg er å legge meg en halvtime før jeg skal legge meg, og så lese i en bok. Da får jeg slappet av, og jeg får roet øynene. Når jeg skal sovne konsentrerer jeg meg om å holde pusten rolig. Hvis jeg sliter med tenking teller jeg. Enten helt vanlig (1,2,3,4...), eller varianter som tregangen (3,6,9,12...), toerpotenser (1,2,4,8,16...) eller faktorisert (1,2,3,2*2,5,2*3,7,2*2*2...). Jeg teller ofte de mer kompliserte måtene hvis jeg tenker veldig mye, fordi det krever større konsentrasjon. Når tankene har blitt helt stille kan jeg stoppe tellingen og sovne, hvis jeg ikke har sovnet av kjedsomhet før det. Anonymous poster hash: 34e50...52b 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2015 #12 Skrevet 2. februar 2015 Det er to ting som hjelper meg i disse periodene: Enten ser jeg på et eller annet fra f.eks. nrk nett på ipaden, (jada, veit om rådet om at man ikke skal etc. men som sagt, det virker for meg) eller så går jeg gjennom noe i hodet, f.eks alle rom i husene jeg har bodd, barneskolen jeg gikk på etc. Anonymous poster hash: 16d41...417 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2015 #13 Skrevet 2. februar 2015 Har ikke så mange gode tips. Men hvis det varerlenge ville jeg tatt en tur til legen og fått noe for og sove. Det finnes en del som gjør en trøtt uten at det er vanedannende. Anonymous poster hash: 58a51...ba3
Cowboy Lotte Skrevet 2. februar 2015 #14 Skrevet 2. februar 2015 Sliter med det samme. Med en gang jeg legger meg begynner hodet å tenke de aller utroligste tanker og det fører meg bare lenger og lenger i et absurd tankekjør... Kjenner jeg blir sliten når jeg våkner, fordi søvnen var så blodfattig...
Teardrop Skrevet 9. februar 2015 #15 Skrevet 9. februar 2015 Jeg sliter også, har ingen tips å gi bort
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2015 #16 Skrevet 9. februar 2015 Sliter selv i perioder, men har funnet noe som fungerer for meg. Må være mørkt og kjølig i rommet, men også ha musikk, lydbok eller podcast på ørene. Det trekker fokuset vekk fra tankene:) Og før man vet ordet av det, sovner man. Anonymous poster hash: b8530...e63 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå