Gå til innhold

Er jeg egoistisk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er mor og stemor. Datteren min er hos faren sin 2-3 uker hver sommer. Stedatteren min er hos oss 2 uker og litt fra og til. Jeg synes det er fint at stedatteren får tid med faren sin alene. Men jeg har så lyst til å være alene uten barn eller stebarn sammenhengende minst en uke, helst mere.

Det er jeg som lager mat, vasker klær etc. her i huset. Det blir alltid litt ekstra. Ikke at stedatteren min roter fælt og hun er veldig grei. Og jeg er veldig glad i henne. Føler meg kjempe-egoistisk og får dårlig samvittighet når jeg tar det opp med faren. Faren jobber ca. 50% uke hele sommeren.

Ser at det er dårlig formulert så jeg føyer til ett par linjer og håper noen skjønner hva jeg mener :wink: :

Jeg har lyst til å ha ferie uten barn. Denne sommeren har stedatteren min vært her når datteren min er bortreist. Jeg har tatt opp med faren hennes om vi kan dele det litt opp til neste år. Det er grunnen til at jeg føler meg egoistisk..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjønte ikke helt hva det var du ønsket deg...?

Skrevet

Ferie uten barn.. Det var veldig dårlig formulert..

Skrevet

Å, sånn å forstå....

Da har jeg bare en ting å si.....

DU ER IKKE EGOISTISK !!!!

Alle trenger voksentid og særlig kjærester som har barn. Man trenger tid til å pleie forholdet ifred. Det burde ikke være umulig å få til.....

Datteren hans er vel også tjent med at dere voksne har det bra......

Skrevet

Ja det synes jeg..

Har man barn så har man barn... - og i oppveksten deres er det de som er det viktigste..

Men du kan jo legge opp til at hans datter får komme på besøk når du ikke har ferie da... så kan du ta din ferie når datteren din er borte... da oppnår du jo det du vil.

Skrevet

Både ja och nej.

Visst är det egoistiskt att önska sig en vecka barnfri. Men egoistiskt på ett bra sett.

Du önskar dig en vecka tillsammans med du älskar, bara ni två i några dagar, utan att behöva ta hand om barn och hem.

Jag tycker det är helt naturligt att önska sig det. Nu när ni har chansen att få till det genom lite planering så tycker jag att det är riktigt smart att planera in en barnfri vecka. Barnen har det ju (antar jag) bra hos era X och de lär knappast ta skada av att ni tar en vecka barnfri. Snarare tvärt om. Det ger ER chansen att ta det lugnt, vara vuxna och slappna av i vardagen tillsammans - och det är viktigt för er och för förhållandet.

Prata med din sambo och tala om varför du vill det. Det är viktigast för att han inte ska missförstå och tro att du inte vill ha era barn eller nåt sånt dumt.

Gjest lilletroll
Skrevet

Men det går vel an å ordne sånn at begge barna er hos dere samtidig? På den måten blir det jo tid til bare dere også.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg synes ikke du er egoistisk i det hele tatt! Du trenger jo fri du også.

Og er det ikke et poeng at barna får treffe hverandre også, og bli litt kjent?

Gjest Ikke innlogget
Skrevet

Jeg vil at datteren hans skal ha mulighet til å være her hos oss litt alene også, men ikke hele ferien. Dessuten er det jammen ikke enkelt å få til ferie sammen når ungene ikke er her på likt ..

Jeg har ansvaret for min datter alene, har ingen familie el. annen avlastning. Selv om jeg savner henne når hun er bortreist så gjør det på en måte litt godt også. Føler at jeg trenger det.

Det ideelle for alle tror jeg hadde vært at vi var en uke sammen alle sammen og at datteren hans fikk en uke alene med oss. Jentene kjenner hverandre kjempegodt etter at vi har vært sammen i ca. 4 år :wink: , så det er ikke noe problem.

hilsen dreamy

Skrevet

Jeg synes ikke det er egoistisk. Jeg er "bare" stemor foreløpig, vi har ingen felles barn - men den ferien som sambo og jeg har alene, den verdsettes VELDIG høyt - og det til tross for at jeg forguder ungene hans, og savner dem når vi ikke har dem!

Ethvert forhold har godt av tid til å pleies! :)

Skrevet

Jeg er også mor og stemor og syns ikke du er egoistisk. Vi passer på at ungene er hos den andre foreldren samtidig, sånn at vi kan få være kjærester alene. Det trenger vi. Det å reise på ferie alene derimot det gjør vi ikke. Da får vi begge for dårlig samvittighet fordi vi har reist uten barna.

Heldige er vi som er enige!

Skrevet

Jeg er i samme situasjon som deg og syns ikke du er ego i det hele tatt! Om du snur litt på flisa vil det være bra for barna å være sammen slik at de får et forhold til hverandre også...

Denne sommeren ble det omtrent slik du beskriver hos oss også pga endel komplikasjoner med moren til stedatteren min - dermed ble det ferie for stedatteren hos oss mens datteren min var borte og det syns jeg er leit.

Jeg har igrunnen forlangt at det blir langt opp annerledes neste år og at vi gjør noe for oss selv også og ikke bare sammen med barna (behøver jo ikke være mer enn en tredagers biltur så får man vært litt kjærester også)

Skrevet

Det gjorde utrolig godt å få disse svarene :wink: . Jeg har følt meg skikkelig egoistisk men samtidig kjempefrustrert. Jeg har også forlangt en annerledes ordning til neste år, og nå skal jeg prøve å la være å ha dårlig samvittighet for det.. :-)

Skrevet

Det forstår jeg kjempegodt!!

Alle har behov for tid sammen alene.

Det er også viktig for at kjærligheten

skal vare, at dere setter pris på hverandre.

Med barn og mas og kjas hele tiden kan

jeg godt forstå hvorfor skilsmissestatistikken er høy!

Skrevet

Det forstår jeg kjempegodt!!

Alle har behov for tid sammen alene.

Det er også viktig for at kjærligheten

skal vare, at dere setter pris på hverandre.

Med barn og mas og kjas hele tiden kan

jeg godt forstå hvorfor skilsmissestatistikken er høy!

Fortell at du ønsker en romantisk ferie med han,

bare dere to.. :)

Skrevet

Hei! Syns ikke du er egoistisk! Vi har hvert vårt barn, og har dem sammen 2 uker om sommeren, og 2 uker aleneferie uten barn. Koser oss glugg ihjel med ungene, og de 2 ukene vi har alene, gjør vi "våre" ting! Kos for ungene å ha ferie sammen også!

Skrevet

Jeg syns det er en lit tmerkelig problemstilling jeg faktisk. Ser at de fleste som svarer her er har egne barn fra tidligere forhold, og samboer med barn fra tidligere forhold. Altså, man har egne barn man sender bort i perioder til sin ex, og så har man barn man får på "besøk/overnatting" i perioder fra samboers ex.

Jeg skjønner at det er slitsomt å ordne/samkjøre dette med samværsordninger og barn som skal hit og dit til enhver tid. Men, jeg skjønner ikke helt den ekstrem tankegangen på at man skal ha ferie alene med samboer. Det virker på meg som om mange har dette som et ønske fordi man er blitt litt "vant til" å sende bort en eller flere barn til sin ex, og dermed har fått en vane om at man har helger eller uker der man er uten barn.

Hva om dere fortsatt hadde vært sammen med deres ex'er, barnas opprinnelige far/mor og ikke hadde slike samværsordninger. Måtte dere ikke da bare pent ha innfunnet dere med at man til enhver tid ville måtte ha barna rundt seg? Selvsagt kan må la barn være hos besteforldre osv. dersom disse stiller opp, men mange har jo faktisk ikke familie rundt seg som er villige til dette.

Som konklusjon vil jeg vel egentlig med dette si at jeg syns det virker som om de som er i en situasjon der man er uten barn i perioder bør tenke seg litt om. Hadde dere ikke vært i nye forhold så måtte dere kanskje ha hatt barna rundt dere til enhver tid. Barn er som kjent noe man ikke bare kan velge bort når man først har fått de.

Regner med at en del blir provosert her nå, men jeg tar sjansen. :wink:

Gjest Anonymous
Skrevet

man har lov til å ønske seg fri og faktisk ta seg fri fra barna om det er mulig.

Man sitter da ikke i fengsel fordi om man har barn.

Kan du/dere fikse det slik at dere får ferie uten barn så unner jeg dere det.

Om du får kritikk her inne så bare la det renne av med en gang,det finnes alltid kvinnfolk som er sånne bessewisere skjønner du.

Alle har behov for voksentid og tid for seg selv,slappe av og alt det der.

Kanskje du skulle prøvd å¨planlegge feriene til barna likt,så når de har ferie og skal bort så har du fri.

Men få gubben din til å forstå dette her nå da.

Det er du som tar vare på ungen hans når han jobber,så litt åpen for forslag og litt forståelse bør han vel ha.

Kanskje han også vil synes det er deilig med en helg eller en uke helt uten unger.

Skrevet
Jeg syns det er en lit tmerkelig problemstilling jeg faktisk. Ser at de fleste som svarer her er har egne barn fra tidligere forhold, og samboer med barn fra tidligere forhold. Altså, man har egne barn man sender bort i perioder til sin ex, og så har man barn man får på "besøk/overnatting" i perioder fra samboers ex.

Jeg skjønner at det er slitsomt å ordne/samkjøre dette med samværsordninger og barn som skal hit og dit til enhver tid. Men, jeg skjønner ikke helt den ekstrem tankegangen på at man skal ha ferie alene med samboer. Det virker på meg som om mange har dette som et ønske fordi man er blitt litt "vant til" å sende bort en eller flere barn til sin ex, og dermed har fått en vane om at man har helger eller uker der man er uten barn.

Hva om dere fortsatt hadde vært sammen med deres ex'er, barnas opprinnelige far/mor og ikke hadde slike samværsordninger. Måtte dere ikke da bare pent ha innfunnet dere med at man til enhver tid ville måtte ha barna rundt seg? Selvsagt kan må la barn være hos besteforldre osv. dersom disse stiller opp, men mange har jo faktisk ikke familie rundt seg som er villige til dette.

Som konklusjon vil jeg vel egentlig med dette si at jeg syns det virker som om de som er i en situasjon der man er uten barn i perioder bør tenke seg litt om. Hadde dere ikke vært i nye forhold så måtte dere kanskje ha hatt barna rundt dere til enhver tid. Barn er som kjent noe man ikke bare kan velge bort når man først har fått de.

Regner med at en del blir provosert her nå, men jeg tar sjansen. :wink:

Jeg er ikke provosert, men fikk lyst til å svare likevel :wink:

For meg så blir dette en helt annen problemstilling og har ikke noe med hva tråden handler om. (Hadde jeg fortsatt vært sammen med barnefaren så hadde jeg ikke skrevet dette :wink: .)

Det er ikke alle som har familie. Samboeren min har ikke familie og min bort ca. 50 mil vekk og jeg har ikke kontakt med dem.

Vi har hvert vårt barn fra tidligere forhold, ingen felles. Så ingen av barna er her absolutt hele tiden. De er hos sine "andre" foreldre også.

Jeg sender ikke datteren min bort i 14 dager av egoisme. Det er fordi hun skal være sammen med faren sin også. (jeg savner henne hele tiden)

Skrevet

Vet ikke om jeg synes du er egoistisk, men du er jo i en heldig situasjon hvis du kan legge opp slik at du får helt barnefri i en uke. Jeg er gift med mine barns far og ingen av oss har unger på si. Vi har aldri hatt noen kjærestferie, det kunne egentlig aldri falt meg inn å spørre andre om å passe mine barn i ferien for at vi skulle få en ungefri feire.

Hilsen BritElin

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...