AnonymBruker Skrevet 31. januar 2015 #1 Skrevet 31. januar 2015 Har lagt merke til at barn generelt snakker så utrolig høyt? Nesten så de skriker når de skal fortelle noe? Noen som vet hvorfor? Er student, har lite erfaring med barn, men tar ofte bussen eller oppholder meg på steder der det iblant er barn og foreldre. Og det som gjentar seg er at barn generelt, uansett alder, snakker så utrolig høyt når de prater til forelderen sin. Selv om de omtrent sitter på fanget, eller i setet rett ved siden av, så skriker de liksom når de snakker? Hvorfor det egentlig? Jeg forstår at de prøver å gjøre seg forstått så godt de kan, er engasjerte og babler i vei om sitt, men forstår ikke hvorfor de har behov for å prate så støyende høyt? Får nesten lyst til å hysje på de, for det er så utrolig ubehagelig når de hyler opp fra setet rett bak meg! Men dette er kanskje normalt? Er det ikke irriterende for dere foreldre også? Å ha en slags skrike-samtale-partner? Skal sies at jeg er litt var for høye lyder, og liker bedre å prate med folk som snakker med normalt volum, fremfor folk som snakker høyt og skjærende. Anonymous poster hash: 70fc7...a69
Gjest Hummels Skrevet 31. januar 2015 #2 Skrevet 31. januar 2015 De vil vel bare bli hørt, ha mest mulig oppmerksomhet
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2015 #3 Skrevet 31. januar 2015 De er oppvokst i barnehagen der man må hyle høyest for å bli hørt. Anonymous poster hash: 24331...343 9
Blåklokke Skrevet 31. januar 2015 #4 Skrevet 31. januar 2015 På grunn av at de går i barnehage. Der er støynivået høyt, og de må rope for å bli hørt. 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2015 #5 Skrevet 31. januar 2015 De er oppvokst i barnehagen der man må hyle høyest for å bli hørt. Anonymous poster hash: 24331...343 En på seks mnd...?Anonymous poster hash: 6f954...c9a
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2015 #6 Skrevet 31. januar 2015 Det er fordi de er vant til å si "Mamma? Mamma. Mamma! Mamma!! Mammaaaa!!!! MAAAAMMAAAAAA!!!!!" før de omsider blir hørt. Har jeg i hvert fall observert ute i offentligheten...Anonymous poster hash: 9bf59...2e2
Blåklokke Skrevet 31. januar 2015 #7 Skrevet 31. januar 2015 De er oppvokst i barnehagen der man må hyle høyest for å bli hørt. Anonymous poster hash: 24331...343 Hihi, vi postet dette på likt og er visst hjertens enige!
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2015 #8 Skrevet 31. januar 2015 En på seks mnd...?Anonymous poster hash: 6f954...c9a En på 6 mnd som snakker? Anonymous poster hash: 06996...374 3
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2015 #9 Skrevet 31. januar 2015 Så det er ikke normalt fra et utviklingsperspektiv? Noe med stemme-trening/prøving osv? Synes det gjelder alle barn omtrent? De hyler jo iallfall ut om de blir sinna / gråter - men helt vanlige samtaler.. Jeg hadde blitt sliten av det Litt sånn "Jeg VIL HA MIDDAG når vi KOMMER HJEM. nam NAM NAM!!! JA! vil du HA middag?" <-- Altså noen ord i normalt toneleie, andre ord høøøyt, gjerne etterfulgt av en høy fnisete latter Anonymous poster hash: 70fc7...a69
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2015 #10 Skrevet 31. januar 2015 En på 6 mnd som snakker? Anonymous poster hash: 06996...374 Min på seks skravler verre enn ei kjerring jeg har møtt, kunne fint hatt henne på fanget på bussen, hun prater HØYT! Skriker. Men jo, andre unger, storebroren, prater også høyt. Men skriker jo ikke...Anonymous poster hash: 6f954...c9a
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2015 #11 Skrevet 31. januar 2015 Min på seks skravler verre enn ei kjerring jeg har møtt, kunne fint hatt henne på fanget på bussen, hun prater HØYT! Skriker. Men jo, andre unger, storebroren, prater også høyt. Men skriker jo ikke...Anonymous poster hash: 6f954...c9a Men hvorfor gjør de dette? Har dåre forsøkt å si; "Snakk med innestemme / snakk lavere, mamma får vondt i ørene / mamma hører deg godt selv om du snakker lavere" Eller skal man ikke kommentere slikt? Må innrømme at jeg har vært farlig nær på bussen, når en unge sitter og skrike-snakker rett bak meg! Er jo ikke vant med det, så jeg blir jo helt sånn "shhhhh" :D Anonymous poster hash: 70fc7...a69
Papirfly Skrevet 31. januar 2015 #12 Skrevet 31. januar 2015 Det er jo en læring det også, å tilpasse volum etter situasjonen. Barn vet ikke at man ikke kan snakke om hva som helst inne på en buss, at man må snakke direkte mot mottaker for at bare mottakeren skal høre det, eller at man må justere lydvolum etter sosial setting eller fysisk miljø. Barn vet at når de snakker høyt - da blir de hørt. Resten kommer etterhvert. 2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2015 #13 Skrevet 31. januar 2015 Prøvde å google det nå forresten, og en artikkel skrev at barn prater høyt fordi de har "korte stemmebånd". Interessant å vite faktisk Anonymous poster hash: 70fc7...a69
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2015 #14 Skrevet 31. januar 2015 En på 6 mnd som snakker? Anonymous poster hash: 06996...374 Tja, ifølge en annen tråd her kan babyer på 3 mnd snakke og si med ord at de "må bæsje". KG er stedet der det skjer.Anonymous poster hash: 51fe0...e0f
Teriyaki Skrevet 31. januar 2015 #15 Skrevet 31. januar 2015 Kan ikke si jeg har lagt merke til dette selv. Verken på min egen treåring eller andre. Hender jo så klart de er gira og snakker høyere enn til vanlig, men ellers snakkes det med normalt toneleie. 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2015 #16 Skrevet 31. januar 2015 Stebarn snakker så utrolig høyt til tider. Må ofte minnes på å bruke innestemme. Barnet er 10 år så skulle tro at barnet er over stadiet å snakke høyt men.Anonymous poster hash: a0402...2fe
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2015 #17 Skrevet 31. januar 2015 Fordi de er irriterende 😩🙊Anonymous poster hash: 5f40f...734
Vera Vinge Skrevet 31. januar 2015 #18 Skrevet 31. januar 2015 Foreldre bør jo lære barn å ikke rope-snakke, da. Særlig ikke ute blant folk. Men når det gjelder en 6 mnd gammel baby, som det nevnes her, får man jo ikke gjort stort. Annet enn å putte i smokk. Det samme gjelder barn på rundt 1-1,5. Ikke så lett å få dem til å forstå at de skal bable lavere.
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2015 #19 Skrevet 31. januar 2015 Min på seks skravler verre enn ei kjerring jeg har møtt, kunne fint hatt henne på fanget på bussen, hun prater HØYT! Skriker. Men jo, andre unger, storebroren, prater også høyt. Men skriker jo ikke...Anonymous poster hash: 6f954...c9a Og da forteller du henne selvsagt at hun må snakke med lavere stemme, at hun blir hørt om hun bruker innestemme, men ikke om hun fortsetter å rope? Eller? Anonymous poster hash: 948a9...5a2 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2015 #20 Skrevet 31. januar 2015 Jeg reiser ikke så ofte med buss, men har hatt noen flyturer hvor jeg har vært kraftig irritert, men har klart å holde det i meg, ikke barnets skyld at det er lov å sparke i setet foran eller plukke i håret mitt. Men jeg synes de fleste foreldre gjør så godt de kan, ikke alltid lett å reise med en liten en Jeg synes det er verre på kafe. Jeg bor i en liten by og vi har bare tre kafeer å gå på, der ropes det og det løpes rundt beina på oss. Mange sitter i timevis med barn som er lei av å prøve å sitte stille. Barn skal få lov å løpe og leke, men kanskje ikke på en kafe? I hvert fall ikke i timevis. En annen ting som har blitt veldig vanlig og det er barn som avbryter hele tiden uten å bli korrigert. Hvordan skal de lære manerer og hvordan vi oppfører oss i det offentlige rom, når ingen reagerer på at barnet går over grensen? Jeg har en sjelden type migrene og reagerer på høye lyder i perioder, det er en av grunnene til at jeg ikke kjører buss, hodet klarer ikke hvining og roping, men det kan jeg gjøre noe med, og det er å holde meg vekk fra slike triggere. Ta barna med ut i skogen, park eller lekeplass, der kan barna løpe, herje og være barn. Fysisk og psykisk utvikling går hånd i hånd. Anonymous poster hash: 36e68...c18
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå