Gå til innhold

bakteriell vaginose


Gjest renati89

Anbefalte innlegg

Gjest renati89

Har slitt med bakteriell vaginose i ett år nå. Fått antibiotika på antibiotika. Gått til gynekolog osv, fått annen type. En gel som man spruter opp i underlivet 5 kvelder på rad. Blir ikke bedre. Lukter forferdelig og det er lite Kjekt.. Noen råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bruker ecovag kapsler når jeg begynner å merke symptomene. Da holder det med 2-4 dager med en kapsel hver kveld. Det første halvåret måtte jeg ta en runde med kapslene 1-2 ganger i måneden, men nå holder det med en kort kur 1-2 ganger i året.

Antibiotikakurene ga meg bare sopp i stedet som var ennå verre å bli kvitt.



Anonymous poster hash: 46d28...7d3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har slitt med bakteriell vaginose i ett år nå. Fått antibiotika på antibiotika. Gått til gynekolog osv, fått annen type. En gel som man spruter opp i underlivet 5 kvelder på rad. Blir ikke bedre. Lukter forferdelig og det er lite Kjekt.. Noen råd?

Har sekretet vært dyrket for bestemmelse av hvilken mikroorganisme som forårsaker vaginosen? Selv om nesten alle vaginoser er forårsaket av gardnerella vaginalis, kan andre organismer som ikke er sensitive for metronidazol forårsake tilstanden.

Både mikroskopi og dyrkning må gjøres. Jeg regner med at det er gjort, men spør for sikkerhets skyld.

Kan det være andre forhold ved din helse som gjør deg mottagelig for gjentagende vaginoser? Er det noe mønster i hvor ofte det skjer?

Anonymous poster hash: 37f3a...ec6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest renati89

Vet ikke om han dyrket det. Gynekologen altså. Men han tok klamydia og trichomanis eller hva det heter tester også. Han luktet bare på vattpinnen så fikk jeg resept x3 på en gel.

Har tidligere reagert kraftig på en antibiotika jeg fikk mot bv for 5 år siden. Men den tok knekken på det.

Jeg er underernært av natur holdtepåsi. Er 160 høy og veier 40 kilo. Høy forbrenning, generell depresjon og angstlidelse osv, ikke mye angst nå tildags men en god del depresjon. Dette i tillegg ødelegger jo en del for meg da jeg har samboer. Han sier han ikke merker til noe lukt, men jeg gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om han dyrket det. Gynekologen altså. Men han tok klamydia og trichomanis eller hva det heter tester også. Han luktet bare på vattpinnen så fikk jeg resept x3 på en gel.

Har tidligere reagert kraftig på en antibiotika jeg fikk mot bv for 5 år siden. Men den tok knekken på det.

Jeg er underernært av natur holdtepåsi. Er 160 høy og veier 40 kilo. Høy forbrenning, generell depresjon og angstlidelse osv, ikke mye angst nå tildags men en god del depresjon. Dette i tillegg ødelegger jo en del for meg da jeg har samboer. Han sier han ikke merker til noe lukt, men jeg gjør.

Da antar vi at trichomonas er utelukket (det skal egentlig verifiseres mikroskopisk), og at du har såkalt positiv "whiff test" (den skal egentlig verifiseres ved tilsetning av kaliumhydroksid, men hvis lukten er tydelig direkte i utstryket burde det ikke være tvil).

Det er sannsynligvis gardnerella, men den virker ikke helt tilfredsstillende bekreftet.

Jeg antar at ernæringstilstanden din er årsak til at vaginosen kommer igjen og igjen. Det kan du faktisk gjøre noe med.

Anonymous poster hash: 37f3a...ec6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også slitt med dette i over et år. Har tatt flere antibiotikakurer, men det er tilbake med en gang. Noen dager verre enn andre osv. Bruker Multigyn gel og vivag, men det demper bare symptomene der og da. Tror ikke kontorjobben med mye sitting gjør det noe bedre. Har lest på nettet at en mer langvarig antibiotikakur kan ta knekken på det, så må kanskje prøve det? Like rådløs som deg TS!



Anonymous poster hash: 59f04...543
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må dere ta opp med behandlende lege. Be om at prøven skal dyrkes for å få verifisert hvilken organisme som forårsaker tilstanden.

Utred mulige andre årsaker til at behandlingen ikke virker.

Anonymous poster hash: 37f3a...ec6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest renati89

Da antar vi at trichomonas er utelukket (det skal egentlig verifiseres mikroskopisk), og at du har såkalt positiv "whiff test" (den skal egentlig verifiseres ved tilsetning av kaliumhydroksid, men hvis lukten er tydelig direkte i utstryket burde det ikke være tvil).

Det er sannsynligvis gardnerella, men den virker ikke helt tilfredsstillende bekreftet.

Jeg antar at ernæringstilstanden din er årsak til at vaginosen kommer igjen og igjen. Det kan du faktisk gjøre noe med.

Anonymous poster hash: 37f3a...ec6

Jeg har vært i "krangel" med legen og sykehus i ett år om å få ernæringsdrikker på resept slikt at jeg får i meg disse pluss måltider. Sliter med kvalme ved inntak av mat osv. Men det er visst veldig vanskelig. Så må se om det går i boks. Har gått veldig lang tid nå og jeg er helt utslitt og rådvill. Men tusen takk for gode svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ta det opp med legen. Men jeg lurer litt på om dette er noe som ikke går an å bli kvitt hos noen? Eller er det feil antibiotika som gjør at vi ikke blir kvitt det? Tror ikke det har blitt tatt noe dyrkningsprøve hos meg...



Anonymous poster hash: 59f04...543
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest renati89

Jeg har også slitt med dette i over et år. Har tatt flere antibiotikakurer, men det er tilbake med en gang. Noen dager verre enn andre osv. Bruker Multigyn gel og vivag, men det demper bare symptomene der og da. Tror ikke kontorjobben med mye sitting gjør det noe bedre. Har lest på nettet at en mer langvarig antibiotikakur kan ta knekken på det, så må kanskje prøve det? Like rådløs som deg TS!

Anonymous poster hash: 59f04...543

Det er noe herk.. Av og til vil jeg bare fjerne hele underlivet. Misunnelig på gutta som ikke sliter på NÆRT like mye som vi kvinner gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i "krangel" med legen og sykehus i ett år om å få ernæringsdrikker på resept slikt at jeg får i meg disse pluss måltider. Sliter med kvalme ved inntak av mat osv. Men det er visst veldig vanskelig. Så må se om det går i boks. Har gått veldig lang tid nå og jeg er helt utslitt og rådvill. Men tusen takk for gode svar!

Kanskje du trenger en diettplan i samarbeid med en ernæringsfysiolog? Jeg antar at heksen din er relativt godt utredet. Da bør journalen din kunne være et godt utgangspunkt for hvordan man kan planlegge en kontrollert vektøkning, og evaluere videre når det målet er nådd.

Hvis det er lenge siden du har fått en generell blodstatus, bør nok det gjøres, slik at man kan tilpasse og korrigere for eventuelle mangler. Med din vekt til høyde-ratio ville det overraske meg om alt er i orden. Kmmer du opp i normalvekt burde immunresponsen din være betydelig bedre.

Jeg håper du finner en løsning.

Anonymous poster hash: 37f3a...ec6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest renati89

Kanskje du trenger en diettplan i samarbeid med en ernæringsfysiolog? Jeg antar at heksen din er relativt godt utredet. Da bør journalen din kunne være et godt utgangspunkt for hvordan man kan planlegge en kontrollert vektøkning, og evaluere videre når det målet er nådd.

Hvis det er lenge siden du har fått en generell blodstatus, bør nok det gjøres, slik at man kan tilpasse og korrigere for eventuelle mangler. Med din vekt til høyde-ratio ville det overraske meg om alt er i orden. Kmmer du opp i normalvekt burde immunresponsen din være betydelig bedre.

Jeg håper du finner en løsning.

Anonymous poster hash: 37f3a...ec6

Det er laget, men har problemer med tilstrekkelig inntak mat da jeg blir kvalm. Magesekken min er nok kjempe liten. Men takk for svar så langt, skal til ernæringsfysiologen igjen den 9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal ta det opp med legen. Men jeg lurer litt på om dette er noe som ikke går an å bli kvitt hos noen? Eller er det feil antibiotika som gjør at vi ikke blir kvitt det? Tror ikke det har blitt tatt noe dyrkningsprøve hos meg... Anonymous poster hash: 59f04...543

Man gjør normalt ikke dyrkning av gardnerella fordi den er så karakteristisk påviselig gjennom lukt. Diagnostiske kriterier er vanligvis (foruten de symptomene du opplever) intens fiskelukt ved tilsetning av en dråpe 10% KOH, og/eller påvisning av såkalte "clue-celler" mikroskopisk.

At du ikke har respons tyder enten på at man bruker galt antibiotikum, at man administrerer dette til gal bakterie, eller at bakterien er resistent (det er svært lite trolig). Hvis immunforsvaret ditt er svekket (og det er typisk ved feil- eller underernæring), vil infeksjonen gjerne raskt blusse opp igjen. Eventuelt (men det er sjeldent) kan det være forandringer i vaginalslimhinnene eller sekresjonen som fører til at pH-verdien i skjeden forrykkes, og derved skaper dårlige vekstbetingelser for lactobacillus, som er den normale skjedefloraen.

Alt dette bør lege og gynekolog vite og ha tenkt på.

Anonymous poster hash: 37f3a...ec6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du ikke har respons tyder enten på at man bruker galt antibiotikum, at man administrerer dette til gal bakterie, eller at bakterien er resistent (det er svært lite trolig). Anonymous poster hash: 37f3a...ec6

...eller selvsagt også gal dosering eller varighet av kuren....

Anonymous poster hash: 37f3a...ec6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man gjør normalt ikke dyrkning av gardnerella fordi den er så karakteristisk påviselig gjennom lukt. Diagnostiske kriterier er vanligvis (foruten de symptomene du opplever) intens fiskelukt ved tilsetning av en dråpe 10% KOH, og/eller påvisning av såkalte "clue-celler" mikroskopisk.

At du ikke har respons tyder enten på at man bruker galt antibiotikum, at man administrerer dette til gal bakterie, eller at bakterien er resistent (det er svært lite trolig). Hvis immunforsvaret ditt er svekket (og det er typisk ved feil- eller underernæring), vil infeksjonen gjerne raskt blusse opp igjen. Eventuelt (men det er sjeldent) kan det være forandringer i vaginalslimhinnene eller sekresjonen som fører til at pH-verdien i skjeden forrykkes, og derved skaper dårlige vekstbetingelser for lactobacillus, som er den normale skjedefloraen.

Alt dette bør lege og gynekolog vite og ha tenkt på.

Anonymous poster hash: 37f3a...ec6

Takk for bra svar. Tror ikke det er noe med immunforsvaret hos meg, normalvektig og variert kost, ikke helseplager ellers, bortsett fra litt psykisk pga stress. Syns det er litt merkelig at legen utskriver resept på resept på antibiotika uten å sjekke nøyere. Får mase mer på legen! :)

Anonymous poster hash: 59f04...543

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Takk for bra svar. Tror ikke det er noe med immunforsvaret hos meg, normalvektig og variert kost, ikke helseplager ellers, bortsett fra litt psykisk pga stress. Syns det er litt merkelig at legen utskriver resept på resept på antibiotika uten å sjekke nøyere. Får mase mer på legen! :)Anonymous poster hash: 59f04...543

Det er ikke så veldig merkelig - men det er litt merkeligere når responsen på medikamentet ikke kommer.

Anonymous poster hash: 37f3a...ec6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så veldig merkelig - men det er litt merkeligere når responsen på medikamentet ikke kommer.

Anonymous poster hash: 37f3a...ec6

Hmm ja. Antibiotika tar jo knekken på det en stund, men det er tilbake etter alt fra noen dager til et par-tre uker. Mistenker at jeg tar for korte kurer, dvs 3 dagers Dalacin vaginalkapsler. Men en gang med en sterk og kort Flagyl-kur, og den virka ikke i det hele tatt.

Anonymous poster hash: 59f04...543

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...