Gå til innhold

Norsk mat ut?

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

I min by er det nå blitt slik at alle resturanter som har vanlig norsk husmannskost har gått konkurs, nå vet ikke jeg om det er slik for alle byer eller om det er en trend.

Men disse norske resturantene blir byttet ut med litt mer "eksotiske" resturanter som går så det suser.

F.eks : I min by var det helt inntil nylig en meget velkjent og anerkjent resturant som bare har hatt norske retter på menyen, den resturanten har vært en av byens med populære i hele 20 år.

Det var helt inntil det åpnet både en tyrkisk og en japansk sushi resturant rett ved siden av. Enden på visa ble til at den populære norske resturanten mistet sin kundemasse å gikk konkurs. Den tyrkisk og den japanske resturentene derimot går så det suser.

Det siste året har det blitt åpnet hele : 5 sushi resturanter , 2 chinese food resturanter, 1 tyrkisk, 1 gresk og 1 indisk.

Alle disse er stappfulle av mennesker. For bare noen år tilbake så var det endel norske resturanter også men nå er det ingen igjen om vi ser bortifra CooP kafeterian.

Byen min er liten med bare 30 000 innbyggere så det er selvfølgelig en grense for hvor mange resturanter det kan være her som tjener penger. Allikevel, alle de norske blir utkonkurrert.

Så ja, er folk flest lei norsk mat å foretrekker nå mat fra andre kulturer?

Endret av WubWub
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skandinavisk mat er det hotteste nå i hele verden, og har vært i noen år. Så vet ikke om jeg er helt med på tankegangen din der.

Anonymous poster hash: 105e3...694
  • Liker 1
Skrevet (endret)

For min del så foretrekker jeg norsk mat jeg (eventuelt min mor eller andre familiemedlemmer lager) har laget selv framfor å spise den på restaurant. Jeg har et ganske tradisjonsbundet forhold til en del type retter og ingen kan liksom måle seg med mine egne eller mamma sine. ;) Går jeg først på restaurant spiser jeg heller noe annet som jeg ikke lager så ofte hjemme selv.

Nå skal det sies, jeg har inntrykk av at skandinavisk mat generelt sett er veldig i vinden.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Skandinavisk mat er det hotteste nå i hele verden, og har vært i noen år. Så vet ikke om jeg er helt med på tankegangen din der.

Anonymous poster hash: 105e3...694

Det er ikke tankegangen min. Jeg liker også skandinavisk mat. Har leilighet i tyrkia og jeg tilbringer flere måneder i året der nede og jeg går utelukkende på 2 norske resturanter (og 1 tysk) når jeg er i tyrkia.

Norsk mat er godt :) Men jeg har bitt meg fast i at alle norske resturanter i min by har gått konkurs for så å bli byttet ut med eksotiske resturanter fra andre land, og de er populære som fy.

Så jeg stusset litt på om denne trenden gjaldt for hele Norge eller bare min by

Endret av WubWub
Skrevet (endret)

Inkluderer norsk husmannskost en stor god biff med saus? Isåfall er jeg helt med på å være motstander av at de forsvinner..

Endret av Noope
Skrevet

Når jeg går på restaurant vil jeg gjerne ha noe som jeg ikke spiser hjemme selv. Jeg vet ikke helt hva du legger i begrepet "norsk husmannskost", men jeg regner med at dette er typiske retter de fleste lager hjemme. Kinesisk, tyrkisk, gresk, italiensk etc. er noe annerledes og også veldig godt. Alle restaurantene jeg går til er likevel ikke bare av utenlandsk opphav. Jeg setter pris på for eksempel en god og saftig biff, og da er det vel som oftest en norsk restaurant jeg havner på.

Noe av det viktigste er å ha en meny som appellerer til folk. Har man ikke det er det det samme hvor høy standarden er. Generelt sett har mat i norske hjem gått fra tradisjonell bondekost til mer eksotisk mat som vi har tatt fra andre kulturer. Dette blir nok oppfattet som mer luksuriøst enn "flesk og potetstappe".

Anonymous poster hash: 91f97...850

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...