Gå til innhold

Hvor stor buffer konto har du?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har vært heldig og fått jobbe mye overtid siste året, det har resultert i 400 000,- på sparekontoen.

Anonymous poster hash: 6147d...bed

De pengene bør du jo vurdere å plassere et sted - dårlig rente på sparekonto.

Man anbefaler vel å ha 2 månedslønner lett tilgjengelig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Phoenix

De pengene bør du jo vurdere å plassere et sted - dårlig rente på sparekonto.

Man anbefaler vel å ha 2 månedslønner lett tilgjengelig.

Er det ikke tre de har anbefalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De pengene bør du jo vurdere å plassere et sted - dårlig rente på sparekonto.

Man anbefaler vel å ha 2 månedslønner lett tilgjengelig.

Hvem er denne "man" og hva vet "man" om mine motiver for å ha pengene plassert hvor de er? Kanskje jeg er en oljeingeniør som for tiden er permittert og dermed ser et klart behov for å ha tilgjengelig kapital kontra et noe mindre huslån?

Anonymous poster hash: 6147d...bed

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting. Aldri hatt behov for det, selv om jeg er 40+ og har to barn. Skjønner ikke poenget med å sitte å gnure på penger i banken. Da kjøleskapet røk i høst i en stram måned, fant vi et brukt på finn.no for 1000 kroner. Det var et to år gammelt elektroluxskap som skulle selges pga oppussing. Denne måneden kom det en reparasjon på bilen på 20 000. Det ville vi kunne greid med å spare et måneder, så uansett ingen uoverkommelig krise, men jeg har og mulighet til å få en lønn eller to på forskudd hvis det dukker opp noe ekstraordinært, som denne bilreparasjonen. Ellers kan jeg ikke helt se hva som skulle dukke opp, som jeg ikke allerede har opplevd i løpet av de siste 20 årene. Jeg synes ærlig talt behovet for buffer er sterkt overvurdert.

Anonymous poster hash: aa11d...ded

Poenget er der for alle dem som ikke har mulighet til å få forskudd på lønn, som ikke har råd til at både bilen og sikringsskapet ryker samme måneden, samt for dem som har behov for å føle en ekstra trygghet, eller uansett har penger avsette.

Alle er ikke deg, vi er ulike, med ulike behov.

Anonymous poster hash: ec1c8...d0f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig med det, men samboer tjener bra og når jeg er ferdig som student, så får vi god økonomi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke tre de har anbefalt?

Det er ingen enighet om dette, alt fra mellom to - seks måneders lønning er blitt anbefalt av økonomer.

Anonymous poster hash: ec1c8...d0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det ikke tre de har anbefalt?

Kan godt være noen som sier det også - jeg tror vel ikke det finnes noe fasitsvar.

Nå er det jo ganske dårlige renter på sparekonto så å ha altfor mange penger der trenger man jo ikke. Man bør jo ha litt penger disponibelt for å håndtere uforutsette utgifter . Jeg har aldri hatt slike store plutselige utgifter - men jeg har feks. fleksilån og der har jeg i verste fall penger disponibelt. Litt skummelt å ha disse pengene i fond da man da kan bli tvunget til å selge de på et dårlig tidspunkt - men samtidig vil man jo få bedre rente der (sånn som det er nå).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen enighet om dette, alt fra mellom to - seks måneders lønning er blitt anbefalt av økonomer.

Anonymous poster hash: ec1c8...d0f

Det er livssituasjonen som avgjør behovet.

Anonymous poster hash: ec1c8...d0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er denne "man" og hva vet "man" om mine motiver for å ha pengene plassert hvor de er? Kanskje jeg er en oljeingeniør som for tiden er permittert og dermed ser et klart behov for å ha tilgjengelig kapital kontra et noe mindre huslån?

Anonymous poster hash: 6147d...bed

Det var bare ment som gode råd fra en amatør - så ikke noe du trenger å ta hensyn til. Såklart så må jo ver enkelt vurdere selv - og det er mange faktorer som spiller inn i hva man skal velge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller prøver du å spare opp til? :)

Anonymous poster hash: ec1c8...d0f

10.000kr. Ser ikke poenget med og ha 50-100.000kr i banken uten og få avkastning på dem. Hadde jeg hatt en sinnsykt dyr bil så ville jeg vurdert litt høyere buffer.

Anonymous poster hash: 66851...2ea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi hadde 60 000, så dukket drømmeleiligheten vår opp og vi strakk budsjettet vårt til smertegrensen. Hele bufferen og 10 000 på masterkardet røk. Men det er jo verd det. Vi får bruke skattepengene og feriepengene på å komme asjur igjen. For oss var det verd det da vi virkelig ikke ville gå glipp av akkurat den leiligheten...



Anonymous poster hash: 73b83...49a
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1kr :skratte:

Suger sånn til å spare! irriterende

Blir du ikke redd for at noe skal skje? At noe blir ødelagt og du ikke har penger til det? At du må kjøpe kjøleskap og ikke har råd til mat resten av måneden, og måtte leve på nudler og havregrøt over tid? At du ikke har råd til å bli med på sosiale ting, eller råd til å feire jul etc uten å ligge langt på etterkudd?

Anonymous poster hash: ec1c8...d0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Veritaserum

Blir du ikke redd for at noe skal skje? At noe blir ødelagt og du ikke har penger til det? At du må kjøpe kjøleskap og ikke har råd til mat resten av måneden, og måtte leve på nudler og havregrøt over tid? At du ikke har råd til å bli med på sosiale ting, eller råd til å feire jul etc uten å ligge langt på etterkudd?

Anonymous poster hash: ec1c8...d0f

Jo, men mat har jeg mye av, det er det pengene går til!

Har tenkt å ro ned på mat innkjøp også spise ut av skapene før jeg kjøper mer. Også sparer jeg resten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har ca 100.000 til meg selv, og så har jeg en "liten" bufferkonto til bilen og en til båten. De to sistnevnte er ikke ment som sparing, men mer for å få jevnet ut utgiftene utover året istedenfor at de skal komme som et bombenedslag når forsikringer/avgifter/reparasjoner skal betales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ble veldig mye mindre etter flere besøk hos tannlegen.. Jeg er midlertidig ufør så det er vanskelig å spare, tuller med at om ting plutselig skulle ryke så kan jeg bruke gaffateip på det meste :) jeg spiser nesten ikke i perioder og bruker minimalt med strøm så lenge det ikke er noen andre her. Bufferen min er vel på 1600kr i utgangen av mars når tannlegeluringen er ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

70 000, sparer for å spare for nå, de forsvinner snart nå når jeg snart skal selge leiligheten å kjøpe ny og har da lyst på ny sofa og hvitevarer



Anonymous poster hash: a589a...6d3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opparbeidet meg en på over 130.000 i løpet av noen måneder med store lønnsutbetalinger, men sydentur og to mnd uten inntekt, samtidig som jeg flyttet for meg selv igjen og måtte reparere bilen, gjør at den er krympet til under det halve.

Har fått meg et måneds vikariat, også får vi se om jeg finner meg noe fast igjen med gode muligheter for overtid!

Anonymous poster hash: ea4fa...4a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...