Gå til innhold

Hvor finne Jamie Oliver olivenolje?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, hvor finne? Jeg har kikket på enkelte dagligvarebutikker men ikke funnet så langt.

Grunnen til jeg spør var at forbrukermagasinet eller et lignende program nettopp avslørte at det er ikke noe særlig/om noe ekte kaldpresset olivenolje i de vanligste vi kjøper på dagligvaren, men Jamie Oliver`s sin var ok.

Anonymous poster hash: acc4e...3fd
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har sett den på meny.

Anonymous poster hash: e7360...309

Skrevet

Også sett det på Meny.

Anonymous poster hash: c10af...7d7
Skrevet

Okey, takk :)

TS

Skrevet

Tror neppe den vil gjøre underverker for livet ditt..

Anonymous poster hash: fdf66...c25

• Liker 3
Skrevet

Hva skiller den fra andre olivenoljer?

Anonymous poster hash: c7f40...58e
Skrevet

Hvor bor du, TS? Det er mange supre olivenoljer å få kjøpt som ikke nødvendigvis selges på supern. Og som ikke nødvendigvis er kjempedyre.

Anonymous poster hash: 27f10...1ff
Skrevet

Hvorfor ikke kjøpe olivenoljen på innvandrerbutikker?

Skrevet

Jeg bor i Stavanger, og tenker at jeg vil ikke betale full pris for kaldpresset olivenolje, som ikke er det, som det viste seg at mange ikke var. Fant en veldig god på Oliver`s & Co, men den var noe dyr til å brukes i det daglige.

Skrevet

Jeg bor i Stavanger, og tenker at jeg vil ikke betale full pris for kaldpresset olivenolje, som ikke er det, som det viste seg at mange ikke var. Fant en veldig god på Oliver`s & Co, men den var noe dyr til å brukes i det daglige.

Hilsen TS

Skrevet

Jeg ble nysgjerrig på testen, siden jeg er veldig glad i god olivenolje. :) Jeg fant denne, og regner med det er den du også har sett?

Jeg legger merke til at flere av oljene som falt gjennom i testen er typiske "billigoljer". God olivenolje koster, og er verdt prisen etter min mening.

Jeg har også inntrykk av at mye fra Jamie Oliver ikke nødvendigvis er verdt pengene. Alt jeg har vært borti fra ham har vært gode produkter, enten det er mat eller kjøkkenutstyr, men man kan fint få like bra ting til en lavere pris. Jeg hadde derfor heller kjøpt en annen olje i samme prisklasse. Skulle jeg plukke en olje fra denne testen, hadde jeg heller gått for Monini-oljen.

Selv er jeg så heldig å bo i nærheten av svenskegrensa, og mine "harryturer" dreier seg ofte om olivenolje, spansk spekemat, fersk pasta og godteri. :) Jeg pleier å hamstre olivenolje fra Grappolini. Aner ikke hvordan den ville slå ut i en tilsvarende test, men den er tappet under vakuum og smaker ferskt og godt og mye.

Anonymous poster hash: 0ee35...0ce
Skrevet

Har også sett den hos Ultra.

Anonymous poster hash: a8859...cac
Skrevet

Jeg bor i Italia, og selv her koster en god olje ganske mye. Og det blir akseptert blant forbrukerne. Fordi alle her vet at en italiensk extra vergine skal koste litt. Koster den for lite, er det fake.

Men også her selges det oljer som koster mindre enn det det koster å produsere oljen. Oljene blir solgt, hvis ikke hadde de ikke vært på markedet. Men det blir billig-oljer, som brukes deretter.

Og også her finner man "fake liksom-italienske" oljer som for eksempel Bertolli. Bertolli er ikke italiensk. Den bare later som. De kjøper olje fra store tankskip fra Hellas, Marokko, Spania. Tapper den på flaske i Italia. Og selger den som om den var italiensk. Hvis du ser på Bertolli-flaskene, står det ikke at den er produsert i Italia. Kun at den er importert fra Italia. Ganske stor forskjell, altså. Men på hjemmesidene til Bertolli kan det se ut som om dette er en familiedrevet olivengård som er såååå italiensk og såååå ekte. Det er bare tull. Bertolli har ikke ett eneste oliventre. De kjøper oljen. All oljen.

Her i Italia har man gjerne minst 2 typer extra vergine oljer på kjøkkenet. 1 olje til matlaging der smaken ikke betyr så mye. Og 1 som brukes til mat der oljen er en viktig del av smaken.

Skrevet

De selger den på Ica, noen kiwi butikker og Meny så vidt jeg vet.

Skrevet

Er det noen som vet om det er ekte italiensk extra vergin vi kjøper på Oliver`s & Co?

Takk for svar til alle, jeg skal være observant på Bertolli produkter å holde meg unna , jeg liker ikke produkter som utgir seg for å være noe annet enn hva de er.

TS

Skrevet

Her så bruker jeg en god dyr olje til salater og matlaging hvor smaken er viktig. Så har jeg en billigere olje der smaken ikke er så viktig.

Jeg synes monini sin er veldig god, har og kjøpt noen i innvandrer butikker. Så er jeg på reiser til både Italia og Hellas, og kjøper oljer der.

Anonymous poster hash: 5273d...6ff
Skrevet

Er det noen som vet om det er ekte italiensk extra vergin vi kjøper på Oliver`s & Co?

Takk for svar til alle, jeg skal være observant på Bertolli produkter å holde meg unna , jeg liker ikke produkter som utgir seg for å være noe annet enn hva de er.

TS

Jeg kan ikke uttale meg om alle oljene på Oliviers & co. Men jeg vet med sikkerhet at en av de italienske oljene stammer fra en gård jeg kjenner godt til. Den ligger kun 15 minutter fra her jeg bor. Og siden ihvertfall de italienske oljene jeg har sett på Oliviers har navn etter olivengården de kommer fra, er det ganske sannsynlig at dette er ekte varer.

Olivenoljen som kommer herfra området, fant jeg riktignok på en Olivers-butikk i Frankrike, men siden Oliviers er et stort internasjonalt franchisefirma, regner jeg med at den oljen også selges i Oliviers-butikkene i Norge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...