Gå til innhold

sette inn dren på barn 3 år.

Anbefalte innlegg

Skrevet

vi fikk beskjed sist vi var hos øre nese hals spesialis at jenta vår må ha dren da hun sliter mye med ørebetennelser og har hatt væske i mellomøret hver gang vi har vært der. også har hun fått litt nedsatt hørsel pga dette. også at de kanskje skal fjerne den falske mandelen. men åssen gjør de operasjoen? hvor langt tid tar det? må hun ligge der over natta ?og åssen blir den første tiden etterpå ? hun har vært i narkose en gang før og da var hun bare 7 måneder, og da ble hun litt dårlig etterpå, kasta opp..

Anonymous poster hash: 9962d...6c7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da min eldste sønn fikk satt inn dren i det ene øret da han var 2-3 år, tok det mindre enn en time fra vi kom inn til vi gikk ut igjen. Han hadde ingen bivirkninger av narkosen, men det er mye sannsynlig pga at vi valgte å ikke gi dosen med beroligende først. I følge informasjon jeg hadde fått fra helsepersonell er det beroligende som blir gitt før og ikke selve narkosen barna blir dårlige av. Etter han våknet av narkosen gikk det ca 15 minutter før vi gikk ut.

Vet at å fjerne mandlene er litt mer omfattende og at en må bli noen lengre på sykehuset, men det har ikke jeg erfaring med.

Anonymous poster hash: 1d747...53f
Skrevet

ok, takk for svar :)

får håpe det går like fint med jenta vår også, og at det ikke er så mye ekstra hvis de fjerner den falske mandelen. :)

ts

Skrevet

Da min eldste sønn fikk satt inn dren i det ene øret da han var 2-3 år, tok det mindre enn en time fra vi kom inn til vi gikk ut igjen. Han hadde ingen bivirkninger av narkosen, men det er mye sannsynlig pga at vi valgte å ikke gi dosen med beroligende først. I følge informasjon jeg hadde fått fra helsepersonell er det beroligende som blir gitt før og ikke selve narkosen barna blir dårlige av. Etter han våknet av narkosen gikk det ca 15 minutter før vi gikk ut.Vet at å fjerne mandlene er litt mer omfattende og at en må bli noen lengre på sykehuset, men det har ikke jeg erfaring med. Anonymous poster hash: 1d747...53f

Ettersom det er snakk om falsk mandel (polypper) så er det ikke noe særlig større inngrep enn det er med dren.

Ts. Sønnen min fikk dren første gang da han var 1,5år og andre gang da han var 2,5år. Det er fort gjort, ikke noe vondt i ettertid og skjeldent med komplikasjoner. Barnet kan blø ut av ørene i ettertid og bør bli hjemme fra bhg resten av dagen.

Sønnen min ble dårlig av narkosen den andre gangen, men ikke første gang. Vi var på sykehuset så lenge vi kunne etter operasjonen, men det er ikke snakk om noe overnatting, det skjer på dagkirurgisk.

Det verste med sånt som dette er å måtte legge barnet sitt i narkose. Det er ikke noe godt å se den lille sånn

Anonymous poster hash: 3a035...98b

Skrevet

Ettersom det er snakk om falsk mandel (polypper) så er det ikke noe særlig større inngrep enn det er med dren.

Ts. Sønnen min fikk dren første gang da han var 1,5år og andre gang da han var 2,5år. Det er fort gjort, ikke noe vondt i ettertid og skjeldent med komplikasjoner. Barnet kan blø ut av ørene i ettertid og bør bli hjemme fra bhg resten av dagen.

Sønnen min ble dårlig av narkosen den andre gangen, men ikke første gang. Vi var på sykehuset så lenge vi kunne etter operasjonen, men det er ikke snakk om noe overnatting, det skjer på dagkirurgisk.

Det verste med sånt som dette er å måtte legge barnet sitt i narkose. Det er ikke noe godt å se den lille sånn

trudde ikke det var lov og legge dren på barn under 3 år jeg. ?

ok, det er bra. ja regna med at de måtte være hjemme fra barnehagen, men hvor mange dager må de være hjemme fra barnehagen ?

får håpe hun ikke blir dårlig av narkosen denne gangen da, er ikke noe godt og se barnet blir lagt i narkose. første gangen hun fikk narkose så var hun bare 7 måneder for hun skulle ta mr. og da knakk jeg nesten sammen når hun lå på fanget mitt og fikk narkosen. :/ så håper det er bedre denne gangen.

for sist når hun ble dårlig av narkosen så måtte vi bli over natta.

ts

Skrevet

Dette er informasjon dere får brev om i posten fra det stedet der operasjonen skal foretas. Mitt barn har fått operert dren inn i ørene. Vi har heldigvis sluppet oppkast etter narkose. Men akkurat det er veldig individuelt. På Diploma der vi har vært har de prioritert at mandler tas tidlig på dagen. Vi som kun har dren har time senere på dagen. Om de tar begge deler i samme timeavtale aner jeg ikke. Ei heller om det blir overnatting. Jeg ville ringt til den aktuelle klinikken/sykehuset og spurt.

For øvrig hadde det vært en fordel om du brukte store bokstaver i begynnelsen av setninger slik man skal gjøre i det norske språket. Det er også en fordel å bytte ut muntlige ord som åssen med hvordan om du ønsker å bli tatt mer seriøst.

Håper det ordner seg for barnet. Det kan være tøft å være pårørende til barnet i slike situasjoner. Men vi har heldigvis mye bra helsepersonell her i landet, så det ordner seg i de fleste tilfeller. :)

Anonymous poster hash: bad65...f40
Skrevet

Operasjonen tar ca 1 time og dere kan dra hjem samme dag. Min datter måtte ha dren i øret når hun var en liten jente og legene fjernet også falske mandler/store polypper. Dette gjorde legene samtidig. Hun fikk heller ingen reaksjon på narkosen, så det vil jeg si er veldig individuelt.

Dette går nok bra, skal du se :wink: Det er kanskje litt skremmendes, siden jenten deres er så liten, men ha tillit til at legene vet hva de holder på med :hug:

Skrevet

Nevøen min på 3 hadde denne operasjonen for en drøy måned siden. Dren og fjerning av falsk mandel. De tok alt i samme operasjon. Tok ikke lang tid. Var i fin form på ettermiddagen. Kunne gått i barnehagen allerede dagen etterpå, men de valgte å holde ham hjemme.

Stor forbedring i hørselen allerede få dager etterpå.

Anonymous poster hash: ae0a5...f0f
Skrevet

Jeg var selv noe de kaller et "ørebarn", å mitt råd er rett og slett å få det inn så fort som mulig. Det er ikke vondt og tar kort tid. Jeg tok det i en så sen alder at hørselen min ble skadet av all den øreværken å norsken min var svært dårlig så jeg hang etter på skolen og i utviklingen generelt. Som deretter har påvirket meg til den dag i dag.

Så sett det inn før alt blir verre..

Er 21år nå å har fortsatt store skader fordi det ikke ble gjort

Skrevet

trudde ikke det var lov og legge dren på barn under 3 år jeg. ?ok, det er bra. ja regna med at de måtte være hjemme fra barnehagen, men hvor mange dager må de være hjemme fra barnehagen ? får håpe hun ikke blir dårlig av narkosen denne gangen da, er ikke noe godt og se barnet blir lagt i narkose. første gangen hun fikk narkose så var hun bare 7 måneder for hun skulle ta mr. og da knakk jeg nesten sammen når hun lå på fanget mitt og fikk narkosen. :/ så håper det er bedre denne gangen. for sist når hun ble dårlig av narkosen så måtte vi bli over natta. ts Anonymous poster hash: 9962d...6c7

Joda, men det er jo en vurderingssak og det settes ikke inn dren med mindre det er nødvendig. Noen kan bli vurdert med oppfølging hos ønh over lengre tid før det blir henvist til operasjon.

Min sønn fikk henvisning etter første gang hos ønh fordi det ble målt væske i mellomøret, nedsatt hørsel og i tillegg hadde han ikke begynt å få noe språk (det viste seg å være av andre årsaker, men var en av grunnene til at vi ikke ventet med å sette inn dren).

Snakk med de på poliklinikken ang det at barnet ble så dårlig sist. Kanskje de kan gjøre noe annerledes? Det er veldig fint om de får vite om slikt på forhånd.

Skrevet (endret)

Min sønn skal få dren og fjerning av falskmandler om en uke. Han har fått tildelt plass på barneavdelingen for overnatting, så dette er nok ulikt fra sykehus til sykehus. Hadde foretrukket å dra rett hjem, spesielt siden jeg da er 38+3 uker på vei, men er jo greit at de vil følge såpass godt opp. :)

Endret av Teriyaki
Skrevet

trudde ikke det var lov og legge dren på barn under 3 år jeg. ?

ok, det er bra. ja regna med at de måtte være hjemme fra barnehagen, men hvor mange dager må de være hjemme fra barnehagen ?

får håpe hun ikke blir dårlig av narkosen denne gangen da, er ikke noe godt og se barnet blir lagt i narkose. første gangen hun fikk narkose så var hun bare 7 måneder for hun skulle ta mr. og da knakk jeg nesten sammen når hun lå på fanget mitt og fikk narkosen. :/ så håper det er bedre denne gangen.

for sist når hun ble dårlig av narkosen så måtte vi bli over natta.

ts

Aldersgrensen for å legge inn dren og operere ut polypper på barn er 2 år.

Vet dette da mitt barn stod på venteliste for å få utført operasjonen med en

gang han fylte 2 år. Da hadde han vært kronisk plaget med ørebetennelse

fra han var veldig liten. Og vår øre-nese-hals kirurg var ganske irritert på denne

regelen, da han syns det var å plage barn med kroniske plager unødvendig.

Selve operasjonen tok ca 3 timer, han hadde store polypper og blødde mye.

Han fikk litt pusteproblemer av narkosen, og måtte derfor ligge på overvåking

etter operasjonen. Men alt i alt gikk det helt fint. Fikk reise hjem på kvelden,

han var da trøtt og sov mye mens vi passet på.

Grunnlaget for operasjonen var ikke bare kroniske ørebetennelser, men såpass

mye væske i øret at det gikk ut over hørsel og språk, og han har til dags dato

fortsatt språkproblemer mange år senere, så det er viktig å ta dette så tidlig

som mulig.

Anonymous poster hash: a70d6...cf9

Skrevet

Aldersgrensen for å legge inn dren og operere ut polypper på barn er 2 år.

Vet dette da mitt barn stod på venteliste for å få utført operasjonen med en

gang han fylte 2 år. Da hadde han vært kronisk plaget med ørebetennelse

fra han var veldig liten. Og vår øre-nese-hals kirurg var ganske irritert på denne

regelen, da han syns det var å plage barn med kroniske plager unødvendig.

Selve operasjonen tok ca 3 timer, han hadde store polypper og blødde mye.

Han fikk litt pusteproblemer av narkosen, og måtte derfor ligge på overvåking

etter operasjonen. Men alt i alt gikk det helt fint. Fikk reise hjem på kvelden,

han var da trøtt og sov mye mens vi passet på.

Grunnlaget for operasjonen var ikke bare kroniske ørebetennelser, men såpass

mye væske i øret at det gikk ut over hørsel og språk, og han har til dags dato

fortsatt språkproblemer mange år senere, så det er viktig å ta dette så tidlig

som mulig.

Anonymous poster hash: a70d6...cf9

Da er det nok ulik praksis på de forskjellige sykehusene. Hos oss var det aldri snakk om noe aldersgrense.

Men fjerning av mandler derimot er noe annet. På sykehuset her fikk jeg beskjed om at barnet må veie minst 12kg men helst over 15kg før de vil operere (med mindre det er veldig farlig å vente med operasjon, f.eks pusteproblemer pga store mandler). Det er fordi det kan bli komplikasjoner med blødninger som kan være livstruende når barna er for små.

Skrevet

Min sønn skal få dren og fjerning av falskmandler om en uke. Han har fått tildelt plass på barneavdelingen for overnatting, så dette er nok ulikt fra sykehus til sykehus. Hadde foretrukket å dra rett hjem, spesielt siden jeg da er 38+3 uker på vei, men er jo greit at de vil følge såpass godt opp. :)

Ja er nok veldig forskjell fra sykehus til sykehus, får bare håpe at hun kan dra hjem samme dag. Men hvis ikke så får vi være der en natt. Er jo for hennes beste, bare håper det ikke tar lang tid før det skjer noe. Har akkurat blitt henvist, og fikk beskjed om at det kunne bli lang ventetid.

Kan jeg spørre hvilket sykehus dette er? :)

Skrevet

Ja er nok veldig forskjell fra sykehus til sykehus, får bare håpe at hun kan dra hjem samme dag. Men hvis ikke så får vi være der en natt. Er jo for hennes beste, bare håper det ikke tar lang tid før det skjer noe. Har akkurat blitt henvist, og fikk beskjed om at det kunne bli lang ventetid.

Kan jeg spørre hvilket sykehus dette er? :)

Nordlandsykehuset i Bodø. :)
Skrevet

Aldersgrensen for å legge inn dren og operere ut polypper på barn er 2 år.Vet dette da mitt barn stod på venteliste for å få utført operasjonen med engang han fylte 2 år. Da hadde han vært kronisk plaget med ørebetennelsefra han var veldig liten. Og vår øre-nese-hals kirurg var ganske irritert på denneregelen, da han syns det var å plage barn med kroniske plager unødvendig. Selve operasjonen tok ca 3 timer, han hadde store polypper og blødde mye.Han fikk litt pusteproblemer av narkosen, og måtte derfor ligge på overvåkingetter operasjonen. Men alt i alt gikk det helt fint. Fikk reise hjem på kvelden,han var da trøtt og sov mye mens vi passet på.Grunnlaget for operasjonen var ikke bare kroniske ørebetennelser, men såpassmye væske i øret at det gikk ut over hørsel og språk, og han har til dags datofortsatt språkproblemer mange år senere, så det er viktig å ta dette så tidligsom mulig. Anonymous poster hash: a70d6...cf9

Jenta vår har også kronisk ørebetennelse hun får det omtrent bare hun går ut av døra. Ja skjønner den, vi fikk beskjed første gang vi var hos nese øre hals spesialist om at det var 3 år vi. Men kan jo varierer da så klart. Ok, fint og høre at det gikk bra da, er alltid litt skremmende at så små barn skal opereres syns jeg. Selv om det egentlig er en helt vanlig standar operasjon. Her er det også mye væske i øret, hun har hatt det alle gange hun var hos spesialisten så nå ble hun henvist videre. Går også utover hørselen hennes, må jo nesten snakke inn i øret hennes noen ganger. :/

Skrevet

Nordlandsykehuset i Bodø. :)

Ok, det var litt langt unna :)

Ts

Skrevet

Ulik praksis fra sykehus til sykehus, og barnet og plagen må jo også tas individuelt.

Her fikk eldste lagt inn dren og tatt falsk mandel da han var 12 mnd, og tok vanlige mandler da han var 16 mnd. Han var sterkt plaget. Med yngste ville de ikke gjøre noe før hun hadde fylt 2 år, så da tok de alle tre tingene i samme slengen. Ingen var i nærheten av minimumsvektgrensa.

Anonymous poster hash: 81a2b...5ee

Skrevet

Ulik praksis fra sykehus til sykehus, og barnet og plagen må jo også tas individuelt.

Her fikk eldste lagt inn dren og tatt falsk mandel da han var 12 mnd, og tok vanlige mandler da han var 16 mnd. Han var sterkt plaget. Med yngste ville de ikke gjøre noe før hun hadde fylt 2 år, så da tok de alle tre tingene i samme slengen. Ingen var i nærheten av minimumsvektgrensa.

Anonymous poster hash: 81a2b...5ee

ok, ja det er nok veldig indiviuelt for hvert barn. :) kan jeg spørre hvorfor vanlig mandler ble tatt ?

ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...