Gå til innhold

Kunne dere datet en med aspergers?

Gjest Winza

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 28.6.2015 den 21.00):

Poenget er å holde seg til saken . . . Da sier jeg takk til deg;-)

Anonymous poster hash: 71665...ccf

Nå var det vel du som avsporet ift HI.. 

Avslutter min deltagelse næææh, du gjorde det først-avsporingen med dette.

Anonymous poster hash: 2ca58...8d7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 28.6.2015 den 22.21):

Nå var det vel du som avsporet ift HI..  Avslutter min deltagelse næææh, du gjorde det først-avsporingen med dette. Anonymous poster hash: 2ca58...8d7

HI var ikke avsporet, men hadde utviklet seg av natulige grunner, og jeg kom med et metaperspektiv på tråden som du utfordret med å si at ikke stemte. Når du blir bedt om å gjøre rede for hva som ikke stemte, snakker du plutselig om noe annet og mener det ikke er relevant å gjøre rede for det du selv mener ikke stemmer. Sov godt;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har gjort rede for hva som ikke stemte.

Å ty til usannheter i sin streben etter å få siste ord/ha rett er vel omtalt i en av disse aspergertrådene, så vidt jeg erindrer, i tillegg til å være dårlig debattskikk.

Sov god.

Anonymous poster hash: 2ca58...8d7
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 28.6.2015 den 22.16):

Diagnosemanualer er veldig tekniske og lite konkrete. De er ikke ment for legfolk eller for å lære om hva AS er.

De er ment for fagfolk som vet hva som ligger i de ulike begrepene.

Man må sikkert være fagperson for å forstå terskelen for å sjekke av på de ulike kriteriene, men synes det er mer håndfast enn "alle med aspergers er ulike".  Det er jo ingen som har beskrevet en person som har aspergers som de tror vi som sier vi ikke vil date aspergere vil date. Og da ønsker jeg at personen beskrives slik at han/hun oppfyller kriteriene som står i en diagnosemanual. 

Anonymous poster hash: 72d1d...6d9

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 28.6.2015 den 22.16):

Diagnosemanualer er veldig tekniske og lite konkrete. De er ikke ment for legfolk eller for å lære om hva AS er.

De er ment for fagfolk som vet hva som ligger i de ulike begrepene.

Man må sikkert være fagperson for å forstå terskelen for å sjekke av på de ulike kriteriene, men synes det er mer håndfast enn "alle med aspergers er ulike".  Det er jo ingen som har beskrevet en person som har aspergers som de tror vi som sier vi ikke vil date aspergere vil date. Og da ønsker jeg at personen beskrives slik at han/hun oppfyller kriteriene som står i en diagnosemanual. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har ikke sjakkesset Magnus Carlsen aspergers?

Anonymous poster hash: 14664...b6b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 28.6.2015 den 23.10):

Man må sikkert være fagperson for å forstå terskelen for å sjekke av på de ulike kriteriene, men synes det er mer håndfast enn "alle med aspergers er ulike". Det er jo ingen som har beskrevet en person som har aspergers som de tror vi som sier vi ikke vil date aspergere vil date. Og da ønsker jeg at personen beskrives slik at han/hun oppfyller kriteriene som står i en diagnosemanual.

Det har vært gjort forsøk i denne tråden flere ganger å si litt om dette. Merkelig nok blir det stort sett bortforklart av andre på en kritisk måte.

Sanselig oversensitivitet - mæ det er jo ikke asperger det er høysensitiv person, ingen diagnose

Utslitt av å være sosial- mæ det blir vi jo alle

Spesielle interesser - mæ det har jo alle

Mye behov for å være alene og hente seg inn - mæ hvem Har ikke det?

Noen andre ting

Problem med øyekontakt, men ikke nødvendigvis

Bokstavlig forståelse av språk, men ikke nødvendigvis

Problemer med muntlig språk, men ikke nødvendigvis

Lav forståelse for gruppementalitet, men ikke nødvendigvis

Og mye annet

Og ja, mye av dette gjelder også mange uten diagnosen, men hos asperger opptrer trekkene samlet og i større grad enn hos normale, og på en slik måte at det medfører funksjonsnedsettelse i jobb eller hjem. Ikke nødvendigvis 100 prosent, og ikke nødvendigvis er man ufør i det hele ta tatt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når det gjelder snakk om diagnosekriterie, det dere glemmer er at asperger er en nevrologisk svikt, eller hva man kaller det disse dager. Utviklingsforstyrrelse kanskje. Uansett, det sitter i hjernen. Det er derfor store forskjeller på hvordan autismen kommer til uttrykk og hjernens evne til å bruke andre hjerneområder for å kompensere.

Personer med slag kan av og til ikke gå skikkelig de første dagene etterpå, men etter hvert kan man lære å gå igjen. Det som skjer da er at andre hjerneområder tar over oppgavene til de som ble skadet ved slag.

Dersom man øver på ting blir man bedre på det. Det er fordi man styrker nevronaktiviteten i de områdene av hjernen, noe som gjør prosessen bedre og mer effektiv.

Det er mange slike ting som gjør at asperger kan fremtre ulikt i ulike personer. Arv og miljø kommer også inn. Interesser. Dersom man vokser opp med 5 søsken vil man være en annen type sosial person enn om man er enebarn. Dersom man liker personer eller aktiviteter der man må være sosial, klarer man seg også ofte bedre enn de som liker å sitte med nesa i en bok.

Man har satt seg ned og sett at der er et mønster i hvordan autismen kommer til uttrykk når det er snakk om svikt i de områdene av hjernen. Man ser da ofte sosiale vansker, rigid tenking osv. Men pga alt det over, kan det være store variasjoner.

Forhåpentligvis vil psykologi i fremtiden være nærmest nevrologi og man ville enkelt kunne utrede hjernen i stedet for å være avhengige av vage og ufullstendige symptomer.

AnonymBruker skrev (På 28.6.2015 den 23.09):

Her er eksempel på en kvinne med autisme som aldri kommer til å bli diagnostisert:

https://youtu.be/HntureQsfB8?t=58

Hun vet hva hun skal si, men vet ikke i hvilken ende hun skal begynne, så hun høres litt "stammende ut" av og til.

Mindre følelse i ansiktet

En del med autisme har også en viss avstand mellom øynene og et slags "firkantelig" ansikt.

Anonymous poster hash: ada80...230
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.6.2015 den 9.02):

Her er eksempel på en kvinne med autisme som aldri kommer til å bli diagnostisert:

https://youtu.be/HntureQsfB8?t=58

Hun vet hva hun skal si, men vet ikke i hvilken ende hun skal begynne, så hun høres litt "stammende ut" av og til.

Jeg var ikke klar over at det var en del av diagnosen. Driver sånn selv, når jeg snakker, fordi jeg må ha korte tenkepasuer, hvor jeg må vurdere om dette er noe personen jeg snakker med har nok forkunnskap om til å vite hva jeg snakker om, eller for å være sikker på at jeg har forklart konteksten bra nok osv.

Det skjer ikke i vanlig dagligprat, men når jeg skal forklare noe som krever at personen må vite noe før han kan forstå poenget.

Hadde ingen anelse om at dette var en del av diagnosen min, så det syns jeg var litt artig <ahttp://forum.kvinneguiden.no/uploads//emoticons/default_ler.gif' alt=':ler:'> 

AnonymBruker skrev (På 29.6.2015 den 8.32):

Det har vært gjort forsøk i denne tråden flere ganger å si litt om dette. Merkelig nok blir det stort sett bortforklart av andre på en kritisk måte.

Problemet er vel en kombinasjon av at folk ikke har snøring på hva en diagnose er (noen av dem tror jo til og med de kan vite om diagnosen din er riktig, etter å ha utveksla 5 innlegg med deg over nettet), og at de vil beskytte synspunktet sitt og derfor er fulle av konfirmasjonsbias.

Jeg har gjentatte ganger prøvd å forklare at omtrent alle trekk i alle diagnoser, er ting som hvilken som helst nevrotypisk person kan ha, men at det blir stilt en diagnose på det om mange av disse trekkene er samlet i en og samme person.

Er noen fine eksempler på dette i denne tråden her.

Når vi som forteller at vi har asperger, misforstår noe, er det pga diagnosen vår.

Når de selv misforstår noe, er det fordi vi som har asperger har forklart oss dårlig, fordi vi er sosialt klønete...

Det handler jo enkelt og greit om at de har bestemt seg, og egentlig bare "diskuterer" for å beskytte synspunktet sitt...

Føler det er ganske sammenlignbart med bitre menn som mener at alle damer er gold diggers, fordi de har vært uheldig med 1 dame, eller eventuelt at de ikke forstår at grunnen til at de ikke har draget, er fordi de oppfører seg rævva selv.

Endret av Yme
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  Yme skrev (På 29.6.2015 den 9.25):

Jeg var ikke klar over at det var en del av diagnosen. Driver sånn selv, når jeg snakker, fordi jeg må ha korte tenkepasuer, hvor jeg må vurdere om dette er noe personen jeg snakker med har nok forkunnskap om til å vite hva jeg snakker om, eller for å være sikker på at jeg har forklart konteksten bra nok osv.

Det skjer ikke i vanlig dagligprat, men når jeg skal forklare noe som krever at personen må vite noe før han kan forstå poenget.

Om det er et offisielt trekk, vet jeg ikke. Men jeg kan si at de som ligger på enkelte steder på autismeskalaen tenker mer visuelt og det å gjøre om det visuelle til ord kan være en litt rotete prosess. Man kan ha en ide om hvilke tanker og følelser man vil formidle, men hvordan man skal få det til å bli ord kan være litt kronglete. 

Det er nok forskjell innenfor spekteret der du har "asperger" og de som er mer "høyt fungerende autister". Sistnevnte tenker sannsynligvis mer visuelt, kan være mer rotete eller forvirret i hodet, har mer generelle interesser. Mens aspergere har spesielle interesser, mer interessert i å være sosiale, føler generelt mer. Men per i dag har de ikke tenkt å skille disse, så..

Det du nevner her er vanlig med personer som klarer å sette seg inn i hvordan andre tenker og oppfatter virkeligheten, dvs mer intelligente personer. Prosessen er muligens mer effektiv og raskere hos intelligente personer som ikke har asperger. Mulig det er forskjell i hvor kronglete den prosessen kan være. Det vet jeg ikke. Ofte har en person med asperger mye å tenke på i en sosial situasjon, så det kan bli litt hakkete uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pærecider

Det kommer vel an på personen. Hvis vi fungerer bra sammen, så, ja. Men et lite forbehold. Har selv alvorlige helseproblemer, og har vært forsiktig med andre som også har "issues" det være seg aspergers, fysiske og psykiske problemer. Personen må jo takle meg og mine utfordringer, på samme måte som jeg må takle ham og hans utfordringer. Og hvis det blir for mye, så er det kanskje ikke liv laga for det forholdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 30.6.2015 den 14.50):

Dump han. Anonymous poster hash: c73e2...03d

Dump hvem?

Anonymous poster hash: 7898a...34c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 30.6.2015 den 14.51):

Dump hvem?

han  :fnise:

Anonymous poster hash: 1991f...d56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

nei, jeg foretrekker brokkoli

Anonymous poster hash: a5d80...993
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 30.6.2015 den 14.55):

nei, jeg foretrekker brokkoli Anonymous poster hash: a5d80...993

Er du helt tullete i hodet eller? Asparges er en grønnsak, jeg venter på en unnskyldning på alle du fornærmet akkurat...

AnonymBruker skrev (På 30.6.2015 den 14.53):

han  :fnise:Anonymous poster hash: 1991f...d56

dumper man noen fordi de har aspergers så er man en ond person og ikke verdt å ha

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 30.6.2015 den 14.59):

dumper man noen fordi de har aspergers så er man en ond person og ikke verdt å ha

men jeg er en borderline`r så jeg fårlov

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 30.6.2015 den 15.08):

Det kan fort bli en krangel om hvem som skal dumpe hvem snarest, så dump han.

Anonymous poster hash: fc770...ce0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 30.6.2015 den 15.08):

hæ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.6.2015 den 14.51):

Dump hvem?

Tipper det er en referanse til alle trådene som handler om et eller annet med dating, hvor folk stort sett bare ber TS om å dumpe personen, omtrent uansett hva innlegget lurer på...

"Er det normalt å spise 2 porsjoner kårnflekks til frokost? Mannen min gjør det"

"Dump han!"

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...