AnonymBruker Skrevet 28. juni 2015 #721 Del Skrevet 28. juni 2015 AnonymBruker skrev (På 28.6.2015 den 19.14): Det er trekkene ved aspergers som er problemet ikke diagnosen. Anonymous poster hash: 72d1d...6d9 Hvilke trekk sikter du da til? Og mener du at det at du vet diagnosen er tilstrekkelig til å anta at trekkene er tilstede hos en person?Anonymous poster hash: 71665...ccf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2015 #722 Del Skrevet 28. juni 2015 AnonymBruker skrev (På 28.6.2015 den 18.43): Men det går også igjen her i tråden at folk som ikke kjenner så godt til hva AS er, gjerne VIL at det skal være totalsvikt på alle kjernetrekkene med diagnosen. Men det er ikke slik det fungerer.Anonymous poster hash: 71665...ccf Nei, det du påstår stemmer ikke! Anonymous poster hash: 2ca58...8d7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2015 #723 Del Skrevet 28. juni 2015 AnonymBruker skrev (På 28.6.2015 den 19.26): Nei, det du påstår stemmer ikke! Anonymous poster hash: 2ca58...8d7 Jeg kan godt innrømme at jeg overdriver, men har et generelt inntrykk av at flere her ikke vill ta innover seg at man kan være relativt velfungerende selv om en har as. Kan du forklare hvorfor du mener det ikke stemmer? Hva er ditt inntrykk?Anonymous poster hash: 71665...ccf 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hold the door Skrevet 28. juni 2015 #724 Del Skrevet 28. juni 2015 (endret) - Endret 12. mai 2017 av Hold the door Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2015 #725 Del Skrevet 28. juni 2015 AnonymBruker skrev (På 28.6.2015 den 19.29): Jeg kan godt innrømme at jeg overdriver, men har et generelt inntrykk av at flere her ikke vill ta innover seg at man kan være relativt velfungerende selv om en har as. Kan du forklare hvorfor du mener det ikke stemmer? Hva er ditt inntrykk?Anonymous poster hash: 71665...ccf Mitt inntrykk er at det er gjentatt til det kjedsommelige at personer med asperger er like forskjellig som personer uten. Det er ingen som har påstått at en med asperger er type RainMan, men at de har vansker på flere områder. Hadde de ikke hatt vanskene ville det heller ikke vært en diagnose. Kort oppsummert innholdet i tråden. Anonymous poster hash: 2ca58...8d7 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2015 #726 Del Skrevet 28. juni 2015 AnonymBruker skrev (På 28.6.2015 den 19.33): Mitt inntrykk er at det er gjentatt til det kjedsommelige at personer med asperger er like forskjellig som personer uten.Det er ingen som har påstått at en med asperger er type RainMan, men at de har vansker på flere områder. Hadde de ikke hatt vanskene ville det heller ikke vært en diagnose. Kort oppsummert innholdet i tråden. Anonymous poster hash: 2ca58...8d7 Ja, de er like forskjellige som folk uten, de har vansker på flere områder, hadde de ikke hatt vanskene hadde de ikke hatt diagnose ... Men nå var det dette med å være relativt velfungerende til tross for vansker, og styrken av vansken osv jeg påpekte. Det sier du ikke noe om? Anonymous poster hash: 71665...ccf 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2015 #727 Del Skrevet 28. juni 2015 AnonymBruker skrev (På 28.6.2015 den 19.17): Hvilke trekk sikter du da til? Og mener du at det at du vet diagnosen er tilstrekkelig til å anta at trekkene er tilstede hos en person?Anonymous poster hash: 71665...ccf Samtlige trekk i innlegget jeg siterte. Jeg kommer ikke overens med folk som har dårlige sosiale antenner, ikke forstår ironi eller ikke skjønner når jeg er i dårlig humør. Andre spørsmålet er vanskelig å svare på for sosiale evner er jo på en glideskala det er ikke noe man enten har eller ikke har. Ikke har jeg møtt noen som har sagt de har diagnosen heller. visningsnamn skrev (På 28.6.2015 den 19.30): Takk for svar. Men tror du at alle de som har disse trekkene har Asperger? Nei, det tror jeg ikke. Anonymous poster hash: 72d1d...6d9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jacklost Skrevet 28. juni 2015 #728 Del Skrevet 28. juni 2015 Før jeg forlater tråden må jeg si at jeg tar tilbake det med at jeg ikke ville datet en med aspergers. Det jeg mente var at vi med aspergers kan ha kriterier med men det kom feil fram så da er det oppklart, jeg dater gjerne en med aspergers som også vil skjønne hvordan jeg har det 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
melly666 Skrevet 28. juni 2015 #729 Del Skrevet 28. juni 2015 Jeg skjønner ikke at det skal være så vanskelig å forstå at folk generaliserer? Når man stiller et slikt generelt spørsmål vil jo folk legge til grunn den "klassiske aspergeren" / egne erfaringer. Det må man nesten gjøre for å i det hele tatt kunne svare på spørsmålet. Hvis man skal tenke at "alle mennesker er individuelle og dette syndromet er ikke likt hos noen" så vil jo spørsmålet bli så generelt at det blir helt meningsløst. Da kunne man like gjerne spurt "Kunne du, en gang i løpet av livet ditt, tenkt deg å ha en kjæreste?". Det folk skriver er jo ikke at de hadde rømt med en gang man fikk høre at noen har AS, men at de klassiske symptomene på AS ville gjort et kjæresteforhold vanskelig for dem. Hvis man ikke har disse symptomene har man derfor ingenting å frykte. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2015 #730 Del Skrevet 28. juni 2015 AnonymBruker skrev (På 28.6.2015 den 19.39): Ja, de er like forskjellige som folk uten, de har vansker på flere områder, hadde de ikke hatt vanskene hadde de ikke hatt diagnose ... Men nå var det dette med å være relativt velfungerende til tross for vansker, og styrken av vansken osv jeg påpekte. Det sier du ikke noe om?Anonymous poster hash: 71665...ccf Nei, jeg gjør ikke det siden det ikke er relevant ift hvor jeg IKKE ville datet en med asperger. Slik jeg oppfatter spørsmålet oppfatter jeg det som at du ikke har tatt til deg det jeg sier at mennesker med asperger er like forskjellig som de uten - og at dette naturligvis gjelder på godt og vondt. En med aspberger er jo ikke noe mer fantastisk menneske enn én uten - eller vica versa. Anonymous poster hash: 2ca58...8d7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2015 #731 Del Skrevet 28. juni 2015 visningsnamn skrev (På 28.6.2015 den 19.04): Men dere som svarer "nei" på grunn av enkelte symptomer som AS kan medføre. Mener dere "jeg kunne ikke datet noen som mangler sosiale antenner," "jeg kunne ikke datet noen som har vansker med å forstå ironi," "jeg kunne ikke datet noen som ikke alltid skjønner når og hvorfor jeg er trist/sint/dårlig humør" osv. Eller mener dere dette kun når vedkommende med disse vanskene har Asperger? Det gjelder uansett om man har en diagnose eller ikke for min del. Det er ikke en mann jeg vil dele livet med som du beskriver der. Anonymous poster hash: a3470...fdb 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blod Skrevet 28. juni 2015 #732 Del Skrevet 28. juni 2015 AnonymBruker skrev (På 28.6.2015 den 19.14): Det er trekkene ved aspergers som er problemet ikke diagnosen. Anonymous poster hash: 72d1d...6d9 Men folk ser ut til å tro at ALLE med as har disse trekkene, og det er feil. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blod Skrevet 28. juni 2015 #733 Del Skrevet 28. juni 2015 AnonymBruker skrev (På 28.6.2015 den 19.39): Samtlige trekk i innlegget jeg siterte. Jeg kommer ikke overens med folk som har dårlige sosiale antenner, ikke forstår ironi eller ikke skjønner når jeg er i dårlig humør. Andre spørsmålet er vanskelig å svare på for sosiale evner er jo på en glideskala det er ikke noe man enten har eller ikke har. Ikke har jeg møtt noen som har sagt de har diagnosen heller. Nei, det tror jeg ikke. Anonymous poster hash: 72d1d...6d9 Du kommer ikke overens med folk som har dårlige antenner, ikke forstår ironi og/eller ikke skjønner når du er i et dårlig humør. Greit nok det, og mange med as kan ha disse utfordringene. Men ikke alle har, derfor blir det feil å si at man ikke kunne datet en med as. Er jo mange uten as som kan ha mangel på både ironi, empati ol. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2015 #734 Del Skrevet 28. juni 2015 AnonymBruker skrev (På 28.6.2015 den 19.50): Nei, jeg gjør ikke det siden det ikke er relevant ift hvor jeg IKKE ville datet en med asperger. Slik jeg oppfatter spørsmålet oppfatter jeg det som at du ikke har tatt til deg det jeg sier at mennesker med asperger er like forskjellig som de uten - og at dette naturligvis gjelder på godt og vondt. En med aspberger er jo ikke noe mer fantastisk menneske enn én uten - eller vica versa. Anonymous poster hash: 2ca58...8d7 Om jeg ikke husker feil, startet vår lille utveksling med at du skrev "nei, det du påstår stemmer ikke" om noe jeg skrev ang. tendense i denne tråden. Jeg ba deg forklare hva som ikke stemte osv. Det er naturlig for meg å anta at vi fremdeles snakker om det jeg snakket om i utgangpunktet, og da er det merkelig at dette plutselig ikke er relevant. . . Vår sideutveksling handlet ikke om hvorvidt du ville dateten med AS, men om tendenser i tråden. Har du glemt det? Anonymous poster hash: 71665...ccf 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yme Skrevet 28. juni 2015 #735 Del Skrevet 28. juni 2015 AnonymBruker skrev (På 27.6.2015 den 22.51): Mitt inntrykk (etter det jeg har sett hos aspergere) er at aspergere lyver mye, etter hva som passer de selv, og har svært liten selvinnsikt/forståelse for hvordan omverdenen oppfatter de, og hvor lett det er å gjennomskue f eks løgnene deres. De kan være små løgner, som å pynte på fasaden sin, eller fremstille seg selv som noe annet enn det man er. Det gjelder å alltid ha rett, og alltid være riktig, og samtidig bezzerwisser om ting de egentlig ikke har peiling på. Er dette en vanlig ting hos aspergere, eller er det bare noen som er sånn? Anonymous poster hash: c1509...fb5 Er ikke egentlig dette beskrivelsen av en stereotypisk "gubbe" egentlig? Menn rundt 45, med enorm kulemage, som ser foppal dagen lang og er misunnelig på naboen 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2015 #736 Del Skrevet 28. juni 2015 AnonymBruker skrev (På 28.6.2015 den 20.48): Om jeg ikke husker feil, startet vår lille utveksling med at du skrev "nei, det du påstår stemmer ikke" om noe jeg skrev ang. tendense i denne tråden. Jeg ba deg forklare hva som ikke stemte osv. Det er naturlig for meg å anta at vi fremdeles snakker om det jeg snakket om i utgangpunktet, og da er det merkelig at dette plutselig ikke er relevant. . . Vår sideutveksling handlet ikke om hvorvidt du ville dateten med AS, men om tendenser i tråden. Har du glemt det?Anonymous poster hash: 71665...ccf Nei, men ser fortsatt ikke relevansen din ift at jeg korrigerte at din påstand om tråden ikke stemte. Anonymous poster hash: 2ca58...8d7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2015 #737 Del Skrevet 28. juni 2015 AnonymBruker skrev (På 28.6.2015 den 20.55): Nei, men ser fortsatt ikke relevansen din ift at jeg korrigerte at din påstand om tråden ikke stemte. Anonymous poster hash: 2ca58...8d7 Poenget er å holde seg til saken . . . Da sier jeg takk til deg;-)Anonymous poster hash: 71665...ccf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2015 #738 Del Skrevet 28. juni 2015 Tror jeg datet en som har aspberger og det var forferdelig.Gjør det aldri igjen. Hvordan vet man egentlig om en fyr han denne sykdommen,hva er kjennetegn i dating-sammenheng? Han jeg traff har utrolig liten selvinnsikt og er veldig distansert følelsesmessig samtidig som han elsker oppmerksomher og trenger mye bekreftelse. Anonymous poster hash: 14664...b6b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2015 #739 Del Skrevet 28. juni 2015 Blod skrev (På 28.6.2015 den 20.33): Du kommer ikke overens med folk som har dårlige antenner, ikke forstår ironi og/eller ikke skjønner når du er i et dårlig humør. Greit nok det, og mange med as kan ha disse utfordringene. Men ikke alle har, derfor blir det feil å si at man ikke kunne datet en med as. Er jo mange uten as som kan ha mangel på både ironi, empati ol. Kan du beskrive en person med diagnosen aspergers som du tror folk vil date? Har slått opp aspergers og for meg så virker det ikke som om man både kan ha diagnosen og det kan være en person jeg kunne vært sammen med. An Asperger/HFA screening tool must meet all six areas defined by the DSM-IV description of Asperger Syndrome (A-F below) to qualify for a positive rating from First Signs: A. Qualitative impairment in social interaction, as manifested by at least two of the following: (1) marked impairment in the use of multiple nonverbal behaviors, such as eye-to-eye gaze, facial expression, body postures, and gestures to regulate social interaction (2) failure to develop peer relationships appropriate to developmental level (3) a lack of spontaneous seeking to share enjoyment, interests, or achievements with other people (e.g., by a lack of showing, bringing, or pointing out objects of interest to other people) (4) lack of social or emotional reciprocity B. Restricted, repetitive, and stereotyped patterns of behavior, interests, and activities, as manifested by at least one of the following: (1) encompassing preoccupation with one or more stereotyped and restricted patterns of interest that is abnormal either in intensity or focus (2) apparently inflexible adherence to specific, nonfunctional routines or rituals (3) stereotyped and repetitive motor mannerisms (e.g., hand or finger flapping or twisting, or complex whole-body movements) (4) persistent preoccupation with parts of objects C. The disturbance causes clinically significant impairment in social, occupational, or other important areas of functioning. D. There is no clinically significant general delay in language (e.g., single words used by age 2 years, communicative phrases used by age 3 years). E. There is no clinically significant delay in cognitive development or in the development of age-appropriate self-help skills, adaptive behavior (other than in social interaction), and curiosity about the environment in childhood. F. Criteria are not met for another specific pervasive developmental disorder or schizophrenia. http://www.firstsigns.org/screening/dsm4.htm#AS Anonymous poster hash: 72d1d...6d9 Anonymous poster hash: 72d1d...6d9 Anonymous poster hash: 72d1d...6d9 Anonymous poster hash: 72d1d...6d9 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2015 #740 Del Skrevet 28. juni 2015 Diagnosemanualer er veldig tekniske og lite konkrete. De er ikke ment for legfolk eller for å lære om hva AS er. De er ment for fagfolk som vet hva som ligger i de ulike begrepene. Anonymous poster hash: 71665...ccf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå