Gå til innhold

Kunne dere datet en med aspergers?

Gjest Winza

Anbefalte innlegg

Gjest Jacklost

Jeg har aspetergs og har ingen slektninger som har det og om man ikke vil få barn med aspergers så burde man ikke få barn i utgangspunktet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg stoler mer på personlig erfaring framfor en artikkel så det

Akkurat her gir du et godt eksempel på én av vanskene til autister. Nemlig det som kalles generalisering, å ta med seg kunnskap fra et nivå til neste.

Anonymous poster hash: 2ca58...8d7

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jacklost

Påpek hvor jeg generaliserte takk!

Hvis det er noen som generelisere er det du og hele gjengen din her...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jacklost

Litt komisk at hver gang vi er uenig i noe dere sier så skylder dere på aspergeren. Jøsses, i don't wanna live on this planet anymore…

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aspetergs og har ingen slektninger som har det og om man ikke vil få barn med aspergers så burde man ikke få barn i utgangspunktet...

Ditt tilfelle gjelder ikke alle.

"Årsaker bak Aspergers syndrom er ikke klarlagt. Arv ser imidlertid ut til å være av betydning. Rundt halvparten av alle personer med diagnosen har en nær slektning med Aspergers syndrom eller autistiske trekk.

Forskning har vist at diagnosen ikke skyldes psykososiale faktorer eller barndomsopplevelser."

http://www.helsenett.no/index.php?option=com_content&view=article&id=5594:aspergers-syndrom&catid=120&Itemid=533

Endret av Andreas_B
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Påpek hvor jeg generaliserte takk!

Hvis det er noen som generelisere er det du og hele gjengen din her...

Skal forsøke å enkelt forklare hva generalisere vil si på fagspråket.

Dersom jeg lærer en autist å vaske vinduene på rom a vil ikke personen kunne ta med seg denne kunnskapen til rom b.

Eksemplet: Dette gjelder ikke meg, derfor kan det ikke gjelde andre/ikke stemme.

Dersom du hadde vært oppmerksom så hadde du lagt merke til at jeg bruker faguttrykk. Dette bør være en indikator for at jeg har litt peiling på hva jeg snakker om.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Litt komisk at hver gang vi er uenig i noe dere sier så skylder dere på aspergeren. Jøsses, i don't wanna live on this planet anymore…

Eller vi kan snu det andre veien.

Hver gang dokumentasjon legges frem så hevdes det at forskning ikke stemmer siden det ikke stemmer for meg.

Det er en årsak til diagnosen, nemlig vansker som har synlig for andre. - først og fremst. At autister ikke opplever samme grad av alvorlighet ift opplevelser av disse henger nok sammen med empatiaspektet, vil jeg tro. 

Selvsagt gir vanskene problemer for personen selv, men de kan ofte være like utfordrende for de rundt personen mtp sinneutbrudd o.l. som disse ofte opplever.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vireo

Det kommer nok litt ann på. Min bror har aspergers og tror nok ikke han er veldig lett å være i et forhold med. Likevel mener jeg alle fortjener kjærlighet (bortsett fra mordere og lignende. Følte jeg måtte få med det da det er typisk at en kverulant her inne skulle nevnt det) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor vil de ikke klare det?

Fordi utviklingsforstyrrelsen de har gir de vansker med generalisering, nemlig å overføre et nivå av kunnskap til neste. Dette må trenes på. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Eller vi kan snu det andre veien.Hver gang dokumentasjon legges frem så hevdes det at forskning ikke stemmer siden det ikke stemmer for meg. Det er en årsak til diagnosen, nemlig vansker som har synlig for andre. - først og fremst. At autister ikke opplever samme grad av alvorlighet ift opplevelser av disse henger nok sammen med empatiaspektet, vil jeg tro. Selvsagt gir vanskene problemer for personen selv, men de kan ofte være like utfordrende for de rundt personen mtp sinneutbrudd o.l. som disse ofte opplever. Anonymous poster hash: 2ca58...8d7

Det gjelder noen. Det gjelder sikkert mange. Men det gjelder ikke alle... Selv om noe kan være vanskeligere enn for folk flest, så trenger ikke det å påvirke et forhold negativt. Alle forhold har jo sine utfordringer uansett.

Anonymous poster hash: 8a01d...27a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jacklost

For noe fjas, jeg kunne godt tatt med kunnskapen videre til neste rom og aspergers er ikke autisme uansett hva noen påstår

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er noen som har sammenlignet oss med Anders Brevik fordi han skal ha aspergers med...

Autismespekteret er stort, fra Rainman til de som defineres til høyere fungerende autister som man nesten ikke merker utviklingsforstyrrelsen hos.

Innenfor autismespekteret ligger det flere syndrom, bl.a. asperberger og tourettes som er de mest kjente.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen som har sammenlignet oss med Anders Brevik fordi han skal ha aspergers med...

Haha, de som gjør det er idioter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Innenfor autismespekteret ligger det flere syndrom, bl.a. asperberger og tourettes som er de mest kjente.

Tourettes? Hvem er det som klassifiserer det som autismespekterlidelse?

Anonymous poster hash: ada80...230

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For noe fjas, jeg kunne godt tatt med kunnskapen videre til neste rom og aspergers er ikke autisme uansett hva noen påstår

Manglende fleksibilitet er også noe som går igjen - både i tanker og handlinger.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jacklost

Autismespekteret er stort, fra Rainman til de som defineres til høyere fungerende autister som man nesten ikke merker utviklingsforstyrrelsen hos. Innenfor autismespekteret ligger det flere syndrom, bl.a. asperberger og tourettes som er de mest kjente. Anonymous poster hash: 2ca58...8d7

Hadde ikke rainman autisme? Det er folk som påstår at sheldon i the big bang theory har aspergers med men det er et helt annet syndrom. Aspergers gjør ikke at man oppfører seg anerledes i offentligheten. Ingen av dere her hadde kunne gjettet at jeg hadde noe form form aspergers om dere så meg ute
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke sånn at alt som skrives i denne tråden gjelder akkurat deg.

Anonymous poster hash: 67688...476

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...