Cherries Skrevet 26. juni 2015 #521 Del Skrevet 26. juni 2015 Det nytter jo ikke å diskutere dersom enkelte bestemmer seg for at absolutt alle med Asperger er så like at man kan vite nøyaktig hvordan de er som personer utelukkende på grunn av diagnosen. Har man dårlige erfaringer med Aspergere, mener jeg at man som normalt oppegående menneske burde skjønne at ingen ER diagnosen sin, alle er forskjellige selv om de kan ha fellestrekk på grunn av diagnosen. I stedet blir det skrevet at denne tråden, hvor kun et par stykker med Asperger har uttalt seg, forsterker det dårlige inntrykket. Kanskje gjør det det, men er man virkelig interessert i å vite hvor ulike mennesker med Asperger er og hvordan diagnosen kommer til uttrykk i forskjellige individer, så kan man vel være åpen for at synet man har er basert på veldig lite og ikke nødvendigvis stemmer med hvordan det egentlig er. Ja, de som har uttalt seg nå har i alle fall forsterket dette. Det er ikke bare MEG som sier disse tingene, det er mange andre som utelukker aspies som partnere, og vi har alle ca. samme erfaring. Denne tråden har ikke akkurat gjort et godt inntrykk for aspergere, vil jeg si. Jeg kunne ønske noen kunne endre min oppfatning, men det gikk dessverre ikke. Jeg har også sagt at jeg fint kan være venner med dem, som da ikke er av de mest hardt-rammede. Kjæresteforhold går bare ikke. Er det noen aspergere som vil motsi meg at våres personligheter kræsjer? At vi ikke kunne ha vært i forhold med hverandre, selv om vi kom kjempe godt overrens og hadde like interesser? Nei, tror ikke det. Dette er et av mine viktigste poeng i denne tråden. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andreas_B Skrevet 26. juni 2015 #522 Del Skrevet 26. juni 2015 Jeg har svart i denne tråden før. Men nå som jeg faktisk har møtt folk med aspergers så må jeg fortsatt si nei. De skjønner ikke sosiale koder og de virker som de lever i sin egen verden. Og jeg synes, for å være ærlig, at de er rare personer. Jeg er avhengig av en kjæreste som er oppegående sosialt. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hold the door Skrevet 26. juni 2015 #523 Del Skrevet 26. juni 2015 (endret) - Endret 12. mai 2017 av Hold the door Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cherries Skrevet 26. juni 2015 #524 Del Skrevet 26. juni 2015 Jeg vet at det ikke bare er deg, derfor henvendte jeg meg ikke kun til deg, men svarte uten å sitere noen. Mennesker med Asperger har jo like forskjellig personlighet som de uten diagnosen, så hvordan kan du være så sikker på at ALLE med Asperger har en personlighet du ikke kommer overens med? Hvis det er poenget ditt så baserer du det jo på noe du ikke kan vite. Bare i denne tråden har du jo uttalt at en av de med diagnosen (fritt sitert) er hardt rammet og bekrefter det negative synet ditt, mens en som ikke passer i ditt syn på Asperger, han mener du kan være feildiagnostisert. Jeg kan forstå at det er lett å tro at de fleste med Asperger er på samme måte, dersom man ikke vet nok om diagnosen fra før til å skjønne at de også er like forskjellige som andre. Men like lett synes jeg det er å sitte igjen med inntrykk av at de som ikke vet nok om diagnosen tror at dersom man ikke passer inn i en 100% stereoyp Asperger, så kan man ikke ha diagnosen i det hele tatt. (Selv om jeg vet at inntrykket ikke trenger å stemme.) Da har ikke du forstått det jeg sa. Jeg sa i begynnelsen at jeg ikke passer på kjærlighetsfronten med aspergere, pga forskjellige personligheter. Alle aspergere sliter med det sosiale, det er jo det som kjennetegner dem. Jeg hadde ikke klart å stifte familie med slike trekk. Samme som mange ikke vil kunne se for seg resten av sitt liv med en med Borderline, schozofreni, eller andre avvik som legges merke til og som er et stort avvik fra din egen hverdag. Jeg ser ikke blindt på diagnosen, og kan trives i et vennskap med en som ikke er hardt rammet. Perelandra kunne ha vært en av dem! Kom på at hun er den som har gitt et veldig godt inntrykk Det Yme sier, stemmer ikke helt med diagnosen. Jeg har spurt etter svar på diverse ting, og da kilder. Blant annet det med det sosiale, at han ikke har negative asperger trekk, som da det med å slite med sosiale antenner. Yme virker, i forhold til sin diagnose, litt "for god til å være sann". Jeg har forklart meg veldig bra n¨å, gjennom uendelige sider. Håper dere fikk svarene dere var ute etter nå. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2015 #525 Del Skrevet 26. juni 2015 Hadde i utgangspunktet ikke hatt problemer med å date en med aspergers, men det finnes jo ulike grader. De jeg kjenner med aspergers er helt fantastiske mennesker med store evner innen for eksempel kunst, men ganske hardt rammet sosialt sett. Hvordan det ville vært å leve sammen med en med aspergers, der er vanskelig å si. Har ingen erfaring.Anonymous poster hash: cf7ea...f5a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yme Skrevet 26. juni 2015 #526 Del Skrevet 26. juni 2015 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cherries Skrevet 26. juni 2015 #527 Del Skrevet 26. juni 2015 (endret) Det blir alt for mye arbeid å rydde opp i måten du har siterte dette innlegget på, når det er såpass mye tekst. Vennligst ikke skriv inni sitatboksen der jeg er sitert, for da må jeg sitte her i 20 minutter og redigere før jeg får skrevet svaret mitt på en mest mulig oversiktlig måte... Jeg er veldig glad i å diskuterer og prate med folk, men jeg er ikke så interessert i dette temaet at jeg syns det er verdt å bruke 30 minutter på hvert innlegg Jeg fjerner ting jeg ikke syns er relevante for diskusjonen denne gangen, fordi innleggene våre begynner å bli så lange at det tar for lang tid å holde på med. Hvis jeg har tatt vekk noe du mener jeg burde svare på, er det bare å spørre igjen, eller du kan sende meg en PM om du er hypp på det. Det betyr ikke at hver eneste person som har asperger, har dette trekket. Det betyr at det er veldig mange som har det. Det er ikke sånn at man må oppfylle hvert eneste krav i den diagnose, for at den blir satt. Det holder at men oppfyller mange av dem, så lenge det er flere enn det man ser i et nevrotypisk menneske, og at den spesifikke sammenhengen av symptomer ikke overlapper med en annen diagnose, veldig enkelt forklart. Nei, som sagt har jeg ingen kilder på det. Jeg lover å fortelle deg det, om jeg kommer på trekk jeg da eventuelt bare skulle ha glemt av en eller annen rar grunn. Har du hørt om eksformasjon før? Eksformasjon er alt du mener, som ikke står skrevet når du uttrykker deg. Informasjon er ordene som står skrevet. Misforståelser skjer når mottageren "plukker" feil eksformasjon. Dette er noe som skjer alle. Lav sosial intelligens er ikke noe jeg sliter med, så når jeg misforstår, er det av samme grunner som når du misforstår. Det at du mener mine misforståelser klart og tydelig er et tegn på diagnosen min, er bare konfirmasjonsbias. Du ser at jeg misforstår et eller annet, derfor må det være pga aspargisen i hodet mitt, og kam tydeligvis ikke bare være en normal misforståelse. Å være sosialt klønete, er ikke en del av min diagnose, enkelt og greit. Da misforsto du det jeg skrev. Jeg ser ikke at det er klønete formulert, når jeg ser tilbake på det nå. Han oppfører seg veldig defensivt, akkurat som at han er irritert og/eller oppgitt. Jeg syns han skriver umodent. Jeg veit ikke hvordan du er, men min empati fungerer sånn at jeg føler det den andre føler, og dermed automatisk setter meg inn i hvordan personen har det. For meg er det ikke riktig at det er "akkurat som om det var meg selv som følte dette". Jeg føler det likte ekte som personen selv. Det jeg skrev om å herme følelser, var en forklaring om hva jobben til speilnevronene er. Det er biologien bak empati. Det kan jeg ikke svare på, da jeg ikke har en utdannelse som gir meg evnen til å sette diagnoser på folk. Jeg kan ikke se de "usynlige" symptomene, og hadde ikke merka at en sånn person hadde hatt aspergersyndrom. Sånn er jeg også. Jeg syns mennesker som er merkbart aspergere, er slitsomme å ha med å gjøre, og syns de oppfører seg umodent. Jo mer man merker det, jo vanskeligere blir det. Det var poenget, ja. Det er ingen ting i min hverdag, som oser av tingene dere beskriver som aspergersyndrom. Mulig jeg har blitt gitt feil diagnose, men som sagt stoler jeg heller på leger som har observert meg dag ut og dag inn i 6 måneder, enn jeg stoler på folk som har skrevet 10 innlegg med meg på nettet, så jeg regner med at diagnosen er riktig. Det der gjelder epilepsien min også, for øvrig. Jeg har ingen symptomer som tilsier at jeg har epilepsi, sånn i hverdagen. Ingen anfall eller noe som helst... Den eneste måten man kan se det på, er om man kobler hjernen min til en maskin etter å ha holdt meg våken en hel natt, for så å blinke lys i øynene mine. Jeg får ikke anfall av det, men det registreres unormal aktivitet i hjernen, på skjermen dems. Jeg er enig i at de negative trekkene som asosieres med asperger, veier tyngre enn de positive (det er ikke alle som har de positive heller), så som sagt hadde heller ikke jeg orka å innlede noe forhold med en sånn person, eller utvikle noe bnetydelig vennskap osv. Jo? Du kan si jo så mange ganger du vil... Jeg har fortsatt ingen kilder på det For meg er det et negativt trekk, da det gjør at jeg føler ubehag. Jeg syns ikke det er relevant at du tror jeg kan være feildiagnostisert. Du er ikke kvalifisert til å sette diagnoser, og det er en grunn til at det er noe som gjøres over lang tid, og ikke på 3 dager, over internett. Tydeligvis ikke, nei... Jeg forteller deg at jeg har ganske god greie på mine egne personlighetstrekk, i tillegg til at jeg har studert psykologi, så forteller du meg at det ikke stemmer. Det er jo ganske spesielt, i og med at du bare har opplevd meg gjennom noen relativt få innlegg på internett. Da har du en veldig liberal tolkning av hvordan bevisføring fungerer, gitt. Trekkene jeg ga deg, er vanlig i flere forskjellige former for høytfungerende autisme. Her kan du få en kilde som er mest mulig nøytral, som sier litt både for og imot det. Jeg sliter ikke sosialt, uansett hva din personlige mening om dette er. Du kjenner meg ikke, så det er en merkelig ting å uttale seg om. Jeg hadde heller ikke ønsket å innlede noe forhold med mennesker som har disse negative egenskapene Sånn, dette tok alt for lang tid, så jeg kommer ikke til å sitte og fikle med redigering og den slags mer, i og med at dette egentlig ikke har noen betydning for meg. Du må gjerne gjøre det samme som meg, og klippe vekk ting du føler ikke er noe å svare på, så innleggene blir kortere enn de har blitt nå. Det er alt for å ha diskusjoner hvor man skriver innlegg som blir en meter lange. Finner du noen flotte skrivefeil, får du bare leve med det Unnskyld, men dette ble også litt for mye. Jeg er relativt ny, og er ikke helt sikker på hvordan jeg siterer slik du gjør. Uansett, kan du forkorte ditt svar, om mulig? Jeg er altfor sliten, og har ikke mulighet til å svare deg på det innlegget på noen dager. Edit: hjernen min er grøt og klarer ikke å konsentrere meg med slike tekster, og kroppen har for lengst kollapset av denne tråden. Forkorting, altså de viktigste poengene eller noe. Endret 26. juni 2015 av Cherries 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2015 #528 Del Skrevet 26. juni 2015 Har du ikke lest vurderingene som ble gjort av deg da diagnosen ble stilt, Yme? Anonymous poster hash: 67688...476 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yme Skrevet 26. juni 2015 #529 Del Skrevet 26. juni 2015 Det Yme sier, stemmer ikke helt med diagnosen. Jeg har spurt etter svar på diverse ting, og da kilder. Blant annet det med det sosiale, at han ikke har negative asperger trekk, som da det med å slite med sosiale antenner. Yme virker, i forhold til sin diagnose, litt "for god til å være sann". Jeg har forklart meg veldig bra n¨å, gjennom uendelige sider. Håper dere fikk svarene dere var ute etter nå. "Aspergere sliter med det sosiale""Det stemmer ikke. Jeg har aspergersyndrom, og sliter ikke med det sosiale""Nei, men det passer ikke med diagnosen. Alle aspergere sliter med det sosiale, så jeg står på mitt." 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yme Skrevet 26. juni 2015 #530 Del Skrevet 26. juni 2015 Unnskyld, men dette ble også litt for mye. Jeg er relativt ny, og er ikke helt sikker på hvordan jeg siterer slik du gjør. Uansett, kan du forkorte ditt svar, om mulig? Jeg er altfor sliten, og har ikke mulighet til å svare deg på det innlegget på noen dager. Edit: hjernen min er grøt og klarer ikke å konsentrere meg med slike tekster, og kroppen har for lengst kollapset av denne tråden. Forkorting, altså de viktigste poengene eller noe.Jeg er helt enig i at det må kortes ned. Kort og godt sier jeg det at jeg har aspergersyndrom, og jeg sliter ikke med det sosiale. Det er flere som er som meg. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cherries Skrevet 26. juni 2015 #531 Del Skrevet 26. juni 2015 "Aspergere sliter med det sosiale" "Det stemmer ikke. Jeg har aspergersyndrom, og sliter ikke med det sosiale" "Nei, men det passer ikke med diagnosen. Alle aspergere sliter med det sosiale, så jeg står på mitt." Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cherries Skrevet 26. juni 2015 #532 Del Skrevet 26. juni 2015 Jeg er helt enig i at det må kortes ned. Kort og godt sier jeg det at jeg har aspergersyndrom, og jeg sliter ikke med det sosiale. Det er flere som er som meg. Som ab 476 sier.. Vis meg gjerne kilder på at ikke alle med asperger sliter med det sosiale, da dette er vel det som kjennetegner dem mest. Lærer noe nytt om pålitelige kilder sier noe annet. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yme Skrevet 26. juni 2015 #533 Del Skrevet 26. juni 2015 Har du ikke lest vurderingene som ble gjort av deg da diagnosen ble stilt, Yme? Anonymous poster hash: 67688...476 Det er vel en del av legejournalen min? Begynner å bli noen år siden jeg var til utredning nå, så papirene jeg eventuelt fikk da, har jeg ikke liggende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2015 #534 Del Skrevet 26. juni 2015 Jeg er helt enig i at det må kortes ned. Kort og godt sier jeg det at jeg har aspergersyndrom, og jeg sliter ikke med det sosiale. Det er flere som er som meg. Hva er det du sliter med som gjorde at du fikk diagnosen, da? Du har vel vært på utredning av en grunn? Anonymous poster hash: 31225...1a2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2015 #535 Del Skrevet 26. juni 2015 Har du ikke lest vurderingene som ble gjort av deg da diagnosen ble stilt, Yme? Anonymous poster hash: 67688...476 Jeg spør deg fordi jeg har en bror som fikk beskjed i voksen alder om at det var veldig høy sannsynlighet for at han hadde Asperger. Og det har han ikke. De som utredet ham gikk tilbake på dette i etterkant. Så feildiagnostisering forekommer. Anonymous poster hash: 67688...476 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2015 #536 Del Skrevet 26. juni 2015 Det er vel en del av legejournalen min? Begynner å bli noen år siden jeg var til utredning nå, så papirene jeg eventuelt fikk da, har jeg ikke liggende. Så du leste dem ikke engang, du bare aksepterte diagnosen? Burde man ikke sette seg litt inn i egen sak når man får en slik diagnose? Anonymous poster hash: 67688...476 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2015 #537 Del Skrevet 26. juni 2015 Veldig interessant det du skriver Yme. Jeg tror vi er mange som kan lære av deg. Det er derimot ikke så rart at noen tenker at de ikke kjenner igjen Aspergeren i deg siden du ikke har sosiale vansker. Det et tross alt et hovedtrekk ved diagnosen. Når man diagnostiserer asperger skal personen gjerne ha to av tre av hovedtrekkene, som en annen bruker siterte tidligere i tråden (diagnosemanualen ICD 10). Det er helt klart vanlig å ha sosiale vansker i en eller annen grad, men det er selvsagt de som ikke har sosiale vansker, noe som Yme virker å ha sluppet unna. Det at du ble observert såpass lenge Yme, kan bety at det var vanskelig å sette diagnose på deg, da det ikke er vanlig i diagnostiseringen med så omfattende observasjoner. Det er jo også et tegn på at du ikke er den "typiske" asperger - misforstå meg rett, ingen er diagnosen sin, men noen er mer typiske og viser tydeligere de vanlige symptomene. Skjulte" symptomer på aspergers kan innebære blant annet økt stressnivå og høysensitivitet. Dette er ikke noe man kanskje legger merke til i vanlige relasjoner, men i et parforhold vil dette nok bli tydeligere. Om det er en dealbreaker er en annen sak. Det hadde det ikke vært for meg. Anonymous poster hash: 0b0f0...7f2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2015 #538 Del Skrevet 26. juni 2015 Så du leste dem ikke engang, du bare aksepterte diagnosen? Burde man ikke sette seg litt inn i egen sak når man får en slik diagnose? Anonymous poster hash: 67688...476 det kommer jo helt an på når man fikk diagnosen. Om Yme var et barn er det ikke så rart at han ikke leste utredningsrapporten som forelå i sin tid. Anonymous poster hash: 0b0f0...7f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2015 #539 Del Skrevet 26. juni 2015 For de som er noe over gjennomsnittlig intelligent kan det sosiale systemet til en viss grad læres på samme måte som man lærer fysikk eller å kjøre bil. Sosial oppførsel er bare enda et system man kan finne ut av om man har evner til det. Jeg går en omvei for å forstå slike ting, men med erfaring og observasjon så er det veldig mulig. I mitt tilfelle var jeg litt tregt ute (ut i 20-årene), men til gjengjeld er den forståelsen jeg har bygget opp nå bedre enn en gjennomsnittlig nevrotypisk persons. Når det er sagt, så er det ganske så greit for meg at folk velger bort aspergere. Jeg velger selv bort 98% av menn som partnere, for å si det slik. Med mindre aspergeren hadde lært å kompensere til en viss grad slik som meg selv, ville nok ikke jeg falt for den heller. Poenget er at Yme har rett når han sier det er mulig å klare seg sosialt med asperger. Anonymous poster hash: ada80...230 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nosoul Skrevet 26. juni 2015 #540 Del Skrevet 26. juni 2015 Har jobbet en god del med mennesker som har asperger, og ut fra de erfaringene og inntrykkene jeg har fra meg der, må svaret mitt være det at nei jeg kunne ikke tenkt meg å datet en med asperger. MEN, slikt forekommer i så mange ulike "grader", og det er svært individuelt, så man skal vel aldri si aldri. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå