AnonymBruker Skrevet 25. juni 2015 #461 Del Skrevet 25. juni 2015 Hvis man ikke kan bli helt kurert, vil det fortsatt merkes på denne personen. Dette er et av poengene jeg ville frem til. Selv om man kan lære seg ting, vil man aldri bli kvitt diagnosen, og om man bor tett med personen, som i en ektefelle, legger man merke til diverse trekk. Jeg skal finne frem spørsmålet jeg spurte Yme, og vil gjerne stille deg samme spøsmål. Ønsker utfyllende svar på dette, fra alle dere aspergere som har vært med i denne diskusjonen i natt. Bare for ordens skyld, hvordan mener du aspergere er, og leve tett på dem, og ikke legge merke til diagnosen? Hvilke kriterier har de da, for å kunne kalle seg selv en asperger? Dette kunne ha vært interessant å vite. Fortell meg, er ikke det å ikke forstå sosiale koder, og andre mennesker hovedtrekket? HVA er det som kjennetegner en asperger mest? HVA er "hovedtrekket"? Men det merkes jo ikke på de som har en mild form for aspergers, slik det har kommet fram i denne tråden. Og hvis det ikke gjør det, vil det ikke by på store utfodringer i hverdagen. Det er jo en grunn til at det heter "mild form", men hva vet vel jeg. Anonymous poster hash: 2dd18...16a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cherries Skrevet 25. juni 2015 #462 Del Skrevet 25. juni 2015 Jeg svarte på det? Så ikke noe flere spørsmål der når jeg kommenterte Jeg skal finne frem spørsmålet jeg spurte Yme, og vil gjerne stille deg samme spøsmål. Ønsker utfyllende svar på dette, fra alle dere aspergere som har vært med i denne diskusjonen i natt. Bare for ordens skyld, hvordan mener du aspergere er, og leve tett på dem, og ikke legge merke til diagnosen? Hvilke kriterier har de da, for å kunne kalle seg selv en asperger? Dette kunne ha vært interessant å vite. Fortell meg, er ikke det å ikke forstå sosiale koder, og andre mennesker hovedtrekket? HVA er det som kjennetegner en asperger mest? HVA er "hovedtrekket"? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yme Skrevet 25. juni 2015 #463 Del Skrevet 25. juni 2015 Siden dere alle mener jeg ikke kan noe om denne diagnosen, og misforstår, hadde det vært greit om jeg kunne ha fått et utfyllende svar på det jeg spurte om.Jeg svarer på det jeg kan svare på. Er ikke noe ekspert på diagnosen, men jeg veit at en del av det du mener gjelder alle aspergere, faktisk ikke gjelder alle aspergere.Nå sikter jeg ikke til bare deg, men alle sammen. Jeg har alltid trodd at det som kjennetegnet en asperger mest, eller et "hovedtrekk", var nettopp det at de ikke forsto sosiale koder, og va sosialt klønete. De sliter med å forstå andre mennesker (og deres tankegang/følelser?). Dette går ofte hånd i hånd med empati, ikke nødvendigvis, men ofte.Jeg veit fortsatt ikke hva du mener, når du skriver "hovedtrekk". Det stemmer feks at det er mange med aspergersyndrom som mangler empati, men det gjelder ikke alle.Det stemmer at det er vanlig at de sliter sosialt, men det er ikke alle som gjør det.Ufint og dust? Her kom din asperger tydelig frem i alle fall.For noe tull Det er da ingen som liker å få høre at "Du tror nok du oppfører deg normalt, men det gjør du ikke". Her er det jo du som viser lite empati.Hva var det du sa til Timza tidligere, da du mente han ikke forsto eller hadde empati med deg? Da svarte du også at syndromet kom tydelig fram... Komfirmasjonsbias heter det.Jeg vil dere skal lære meg det som dere mener er rett ang deres diagnose, og spesifikt det jeg spurte om i forrige innlegg. Vet ikke hvilken side det ligger på, da dette går altfor fort.Ja, det er veldig mange som skriver til deg nå, så jeg skjønner at det blir litt stress å svare. Jeg hadde gitt opp for lengst Jeg kan fortelle deg hvilke trekk jeg har, men dette vil jo heller ikke gjelde for alle... Nå har det seg sånn at min diagnose er satt pga ting som jeg føler er veldig positive egenskaper, som feks at jeg kan konsentrere meg enormt om ting jeg har interesse for, så jeg blir fort god, og gjerne mye raskere enn nevrotypiske.Jeg har en IQ som ligger i topp 5 prosenten av verdensbefolkningen.Jeg kan tegne fotorealistiske tegninger bare ut ifra hukommelse.Kroppen min tilpasser seg fysisk påkjenning bedre enn nevrotypiske, så jeg feks kan leve på veldig lite mat mye lengre enn andre, og får raskere utbytte av trening.Jeg har noen negative også, men de er knytta til ADD og Epilepsi. Aspergern får jeg bare goder av, syns jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cherries Skrevet 25. juni 2015 #464 Del Skrevet 25. juni 2015 Men det merkes jo ikke på de som har en mild form for aspergers, slik det har kommet fram i denne tråden. Og hvis det ikke gjør det, vil det ikke by på store utfodringer i hverdagen. Det er jo en grunn til at det heter "mild form", men hva vet vel jeg. Anonymous poster hash: 2dd18...16a Hvilke kriterier utfyller personen med (mild) aspergers da, om det ikke merkes? Hvorfor har den personen fått diagnosen aspergers? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2015 #465 Del Skrevet 25. juni 2015 Hvilke kriterier utfyller personen med (mild) aspergers da, om det ikke merkes? Hvorfor har den personen fått diagnosen aspergers? Som jeg har nevnt tidligere, jeg har ikke mye kunnskap om aspergers, så jeg kan ikke gi deg et godt svar. Jeg har ikke aspbergers og kjenner ingen som har det. Anonymous poster hash: 2dd18...16a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yme Skrevet 25. juni 2015 #466 Del Skrevet 25. juni 2015 Her står det det at aspergers er en diagnose i autismespekteret og det som er utfordrende for folk med denne diagnosen, er det sosialie. Kommunikasjonsvansker og forståelsesvansker, begrenset evne til sosial omgang, begrensede interesser, uvilje mot endringer i omgivelser. Det handler jo om problemer med samspill med andre mennesker. http://autismeforeningen.no/tema/individualitet-mangfold/hva-er-asperger-syndrom.html Men følgelig, en kan ikke glemme at det er noen som har en mild form, og de sliter ikke i samme grad, og har ikke nevneverdige problemer i samspill med medmennesker.Anonymous poster hash: 2dd18...16a Jeg regner med at det som står der, stemmer. Det er ikke noe jeg sliter med selv, så det er vel derfor jeg ikke hørte noe om det da jeg ble utreda.Jeg veit fortsatt ikke hva man mener, når man spør etter hovedtrekk. Som sagt, hvis det er trekk alle med diagnosen deler, er det ingen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cherries Skrevet 25. juni 2015 #467 Del Skrevet 25. juni 2015 Jeg svarer på det jeg kan svare på. Er ikke noe ekspert på diagnosen, men jeg veit at en del av det du mener gjelder alle aspergere, faktisk ikke gjelder alle aspergere. Jeg veit fortsatt ikke hva du mener, når du skriver "hovedtrekk". Det stemmer feks at det er mange med aspergersyndrom som mangler empati, men det gjelder ikke alle. Det stemmer at det er vanlig at de sliter sosialt, men det er ikke alle som gjør det. For noe tull Det er da ingen som liker å få høre at "Du tror nok du oppfører deg normalt, men det gjør du ikke". Her er det jo du som viser lite empati. Hva var det du sa til Timza tidligere, da du mente han ikke forsto eller hadde empati med deg? Da svarte du også at syndromet kom tydelig fram... Komfirmasjonsbias heter det. Ja, det er veldig mange som skriver til deg nå, så jeg skjønner at det blir litt stress å svare. Jeg hadde gitt opp for lengst Jeg kan fortelle deg hvilke trekk jeg har, men dette vil jo heller ikke gjelde for alle... Nå har det seg sånn at min diagnose er satt pga ting som jeg føler er veldig positive egenskaper, som feks at jeg kan konsentrere meg enormt om ting jeg har interesse for, så jeg blir fort god, og gjerne mye raskere enn nevrotypiske. Jeg har en IQ som ligger i topp 5 prosenten av verdensbefolkningen. Jeg kan tegne fotorealistiske tegninger bare ut ifra hukommelse. Kroppen min tilpasser seg fysisk påkjenning bedre enn nevrotypiske, så jeg feks kan leve på veldig lite mat mye lengre enn andre, og får raskere utbytte av trening. Jeg har noen negative også, men de er knytta til ADD og Epilepsi. Aspergern får jeg bare goder av, syns jeg. Om du selv ikke er ekspert på din diagnose, hvordan kan du sa si at jeg tar feil? Kanskje du var feil person til å spørre da, og håper på eg utfyllende svar fra dere andre aspergere. Hovedtrekk, det som kjennetegner de fleste aspergere, som er gjerne kanskje første tegn på at den skal bli utredet. Jeg gjetter det har med det sosiale, og kommunikasjonsproblemer med konsekvensene som følger. Hva tror du, eller, hva vet du? En ab kom med en veldig god forklaring, med en link til. De med mild asperger, som deg selv, hvilke kriterier har dere, som lever så og si normale liv? Hvorfor har dere den diagnosen, når dere nesten er "friske"? Jeg kan bekfrefte jeg ser tydelig at selv om du har mild aspergers, legger jeg godt merke til den Det innlegget hadde ikke noe som helst å gjøre med empati/ikke empati. Men jeg er genuint interessert i å vite dette, da fra dere som faktisk har diagnosen. Dere mener jeg konstant tar feil, og hvem er vel bedre på å korrigere meg/lære meg enn dere som har den diagnosen? Kanskje jeg lærer noe nytt, kanskje jeg ikke gjør det. Jeg trenger i alle fall utfyllende svar fra dere 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cherries Skrevet 25. juni 2015 #468 Del Skrevet 25. juni 2015 (endret) Jeg svarer på det jeg kan svare på. Er ikke noe ekspert på diagnosen, men jeg veit at en del av det du mener gjelder alle aspergere, faktisk ikke gjelder alle aspergere. Jeg veit fortsatt ikke hva du mener, når du skriver "hovedtrekk". Det stemmer feks at det er mange med aspergersyndrom som mangler empati, men det gjelder ikke alle. Det stemmer at det er vanlig at de sliter sosialt, men det er ikke alle som gjør det. For noe tull Det er da ingen som liker å få høre at "Du tror nok du oppfører deg normalt, men det gjør du ikke". Her er det jo du som viser lite empati. Hva var det du sa til Timza tidligere, da du mente han ikke forsto eller hadde empati med deg? Da svarte du også at syndromet kom tydelig fram... Komfirmasjonsbias heter det. Ja, det er veldig mange som skriver til deg nå, så jeg skjønner at det blir litt stress å svare. Jeg hadde gitt opp for lengst Jeg kan fortelle deg hvilke trekk jeg har, men dette vil jo heller ikke gjelde for alle... Nå har det seg sånn at min diagnose er satt pga ting som jeg føler er veldig positive egenskaper, som feks at jeg kan konsentrere meg enormt om ting jeg har interesse for, så jeg blir fort god, og gjerne mye raskere enn nevrotypiske. Jeg har en IQ som ligger i topp 5 prosenten av verdensbefolkningen. Jeg kan tegne fotorealistiske tegninger bare ut ifra hukommelse. Kroppen min tilpasser seg fysisk påkjenning bedre enn nevrotypiske, så jeg feks kan leve på veldig lite mat mye lengre enn andre, og får raskere utbytte av trening. Jeg har noen negative også, men de er knytta til ADD og Epilepsi. Aspergern får jeg bare goder av, syns jeg. Fikk ikke med meg siste biten her. Skal lese nå De trekkene du nevner, kan jo hvilken som helst person ha. Er dette typiske trekk for aspergere? Er dette med i diagnose-kriteriene? Gode egenskaper forresten Endret 26. juni 2015 av Cherries Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cherries Skrevet 26. juni 2015 #469 Del Skrevet 26. juni 2015 Som jeg har nevnt tidligere, jeg har ikke mye kunnskap om aspergers, så jeg kan ikke gi deg et godt svar. Jeg har ikke aspbergers og kjenner ingen som har det. Anonymous poster hash: 2dd18...16a Åå. Jeg mente heller de som har diagnosen, som kan fortelle meg dette. Er mange svar, og blander en del. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cherries Skrevet 26. juni 2015 #470 Del Skrevet 26. juni 2015 Jeg regner med at det som står der, stemmer. Det er ikke noe jeg sliter med selv, så det er vel derfor jeg ikke hørte noe om det da jeg ble utreda. Jeg veit fortsatt ikke hva man mener, når man spør etter hovedtrekk. Som sagt, hvis det er trekk alle med diagnosen deler, er det ingen. Da er det vel de andre, som Blod og Winza som er best til å svare på dette, eller de andre som har sagt jeg har misforstått hva deres diagnose går ut på. Venter i alle fall spent på svar 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yme Skrevet 26. juni 2015 #471 Del Skrevet 26. juni 2015 (endret) Om du selv ikke er ekspert på din diagnose, hvordan kan du sa si at jeg tar feil?Fordi tingene du forteller, er ting jeg kan noe om, og veit at ikke stemmer. Dette har jeg allerede forklart. Hovedtrekk, det som kjennetegner de fleste aspergere, som er gjerne kanskje første tegn på at den skal bli utredet. Jeg gjetter det har med det sosiale, og kommunikasjonsproblemer med konsekvensene som følger.Det stemmer, ja. Det jeg skriver, er at det ikke gjelder alle. Hva tror du, eller, hva vet du? En ab kom med en veldig god forklaring, med en link tiOm kriteriet for "hovedtrekk" er noe mange med diagnosen sliter med, er sosiale vansker et hovedtrekk. l.De med mild asperger, som deg selv, hvilke kriterier har dere, som lever så og si normale liv? Hvorfor har dere den diagnosen, når dere nesten er "friske"? Jeg er frisk og rask, og kan gjøre alt nevrotypiske kan, og i visse tilfeller mer og bedre. Jeg kan bekfrefte jeg ser tydelig at selv om du har mild aspergers, legger jeg godt merke til den Du kan det, ja? Innleggene mine viser tydelig at jeg har høyere IQ enn 95 prosent av verdens befolkning, har en kropp som bedre tilpasser seg fysisk påkjenning, er flink til å tegne og å konsentrere meg? ;PKonfirmasjonsbias, Cherris. Det innlegget hadde ikke noe som helst å gjøre med empati/ikke empati.På samme måte som at innlegget Winza skrev, da du kommenterte at han ikke hadde empati, ikke hadde noe med det å gjøre Men jeg er genuint interessert i å vite dette, da fra dere som faktisk har diagnosen.Jeg veit det, men jeg kan ikke sitte her og remse opp alt jeg kan om diagnosen. Da får du i så fall fortsette å stille psesifikke spørsmål, så svarer jeg på de jeg kan svare på. Dere mener jeg konstant tar feil, og hvem er vel bedre på å korrigere meg/lære meg enn dere som har den diagnosen? Kanskje jeg lærer noe nytt, kanskje jeg ikke gjør det. Jeg trenger i alle fall utfyllende svar fra dere Jeg skriver at du tar feil i at alle med asperger er sånn du fremstiller diagnosen... Det betyr at det du skriver er riktig, men at det ikke gjelder alle.Jeg hadde heller aldri kunnet vært sammen en person som har den typen asperger du fremstiller. Det hadde blitt for mye arbeid, og alt for mye missforståelser. Fikk ikke med meg siste biten her. Skal lese nå De trekkene du nevner, kan jo hvilken som helst person ha. Er dette typiske trekk for aspergere? Er dette med i diagnose-kriteriene? Gode egenskaper forresten Ja, som med alle andre trekk i diagnosen, er dette noe hvilken som helst person kan ha.Det er når en god del av trekkene samles i en flott liten pakke, det blir en diagnose.Jeg kom på en som er negativ. Jeg er ikke veldig glad i øynekontakt, om jeg ikke kjenner personen godt. Dette har visse unntak, og gjelder feks ikke om jeg snakker med kassedama på en eller annen butikk, eller hvis jeg er i en slåsskampt (driver med MMA, så jeg det er ikke sånn tilfeldig gatevold ;P) Endret 26. juni 2015 av Yme Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
melly666 Skrevet 26. juni 2015 #472 Del Skrevet 26. juni 2015 A. Det er ikke generell forsinkelse av den språklige eller kognitive utvikling. Diagnosen fordrer at enkelord skal ha vært uttalt ved 2-årsalderen eller tidligere, og at kommunikative setninger brukes ved 3-årsalderen eller tidligere. Selvhjelpsferdigheter, tilpassningsevne og nysgjerrighet over for omgivelsene gjennom de første 3 år skal være på linje med normal intellektuell utvikling. Den motoriske utvikling kan imidlertid være noe forsinket og motorisk klossethet er alminnelig (uten dog å være et nødvendig diagnostisk kriterium). Enkeltstående spesielle evner, ofte relatert til unormal sterk opptatthet av interesser er alminnelig, men ikke nødvendige for diagnosen. B. Kvalitative avvikelser i gjensidig sosial samspill, manifestet ved minst to av følgende: a. Bruker ikke øyenkontakt, ansiktsutrykk, kroppsholdning og gestikulasjon på en passende måte som et ledd i regulering av det sosiale samspill. b. Ikke i stand til å utvikle (avstemt til den mentale alder og tross tilstrekkelige muligheter) vennskap med jevnaldrende som innbefatter felles interesser, aktiviteter og følelser. c. Manglende sosio-emosjonell gjensidighet som viser seg gjennom nedsatt eller avvikende reaksjon på andres menneskes følelser og, eller manglende situasjonsfornemmelse, og eller svak integrasjon av sosial, emosjonell og kommunikativ atferd. d. Manglende lyst til spontant å dele fornøyelser, interesser eller aktiviteter med andre (for eksempel delaktiggjør ikke andre i ting av interesse for personen, ved å vise det eller utpeke det). C. Personen utviser usedvanlig interesse og omfattende interesser eller innsnevrende, repetitive og stereotype atferd- interesse- og aktivitetsmønster, manifestet ved minst en av følgende: a. En uttalt opptatthet av stereotype, innsnevret interesser, som er avvikende med hensyn til innhold eller fokus og eller opptatthet av en eller flere interesser, avvikende med hensyn til intensitet og omfang, men ikke innhold eller fokus. b. Umiddelbar tvangspreget fastholden ved spesifikke formålsløse rutiner eller ritualer. c. Stereotype, repetitive motoriske manérer, omfattende hånd- eller fingerbasken eller –vriden, eller komplekse kroppsbevegelser. d. Opptatthet av delelementer eller detaljer uten funksjonell betydning ved leketøy (så som farge, berøringsfornemmelse eller lyden/snurren som den frembringer). De siste to stereotype atferdsmønstre ses dog sjeldnere enn ved infantil autisme D. Forstyrrelsen forklares ikke ved andre utviklingsforstyrrelser eller tilstander: schizofreni, schizotypisk tilstand, obsessiv –kompulsiv tilstand, tvangspreget personlighetsforstyrrelse, gjennomgripende utviklingsforstyrrelser eller tilknytningsforstyrrelser. Diagnosekriteriene etter ICD-10. Så selv om manglende empati ikke er et nødvendig trekk, er i det minste avvikelser i sosialt samspill en av dem. Denne artikkelen, som tar for seg forskjellen mellom høytfungerende autister, og personer med aspergers går også inn på hvordan mennesker med aspergers syndrom skiller seg ut når det kommer til sosialt samspill. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cherries Skrevet 26. juni 2015 #473 Del Skrevet 26. juni 2015 Fordi tingene du forteller, er ting jeg kan noe om, og veit at ikke stemmer. Dette har jeg allerede forklart. Det stemmer, ja. Det jeg skriver, er at det ikke gjelder alle. Om kriteriet for "hovedtrekk" er noe mange med diagnosen sliter med, er sosiale vansker et hovedtrekk. Jeg har akkurat forklart deg min trekk. Jeg er frisk og rask, og kan gjøre alt nevrotypiske kan, og i visse tilfeller mer og bedre. Du kan det, ja? Innleggene mine viser tydelig at jeg har høyere IQ enn 95 prosent av verdens befolkning, har en kropp som tilpasser seg fysisk påkjenning, er flink til å tegne og å konsentrere meg? Konfirmasjonsbias, Cherris. På samme måte som at innlegget Winza skrev, da du kommenterte at han ikke hadde empati, ikke hadde noe med det å gjøre Jeg veit det, men jeg kan ikke sitte her og remse opp alt jeg kan om diagnosen. Da får du i så fall fortsette å stille psesifikke spørsmål, så svarer jeg på de jeg kan svare på. Jeg skriver at du tar feil i at alle med asperger er sånn du fremstiller diagnosen... Det betyr at det du skriver er riktig, men at det ikke gjelder alle. Ja, som med alle andre trekk i diagnosen, er dette noe hvilken som helst person kan ha. Det er når en god del av trekkene samles i en flott liten pakke, det blir en diagnose. Forklar på en tydeligere måte da. Men du innrømmer jo selv du ikke er helt ekspert på din diagnose, derfor er kanskje ikke du den rette til å svare utfyllende på mine spørsmål. Tror som sagt Winza og Blod kan komme med en del der. Om kriteriet for "hovedtrekk" er noe mange med diagnosen sliter med, er sosiale vansker et hovedtrekk. Sa ikke du nettopp at det ikke fantes noe hovedtrekk? Korrigerte du på meg ang den, eller blander jeg deg med en annen? Jo, du fortalte litt om din diagnose og med "mild" form. Jeg vil da vite om det du ramser opp, er med i kriteriene for å få aspergers. Jeg lurer også på hvilke kriterier de fleste med mild form har, da de lever så og si normale liv. HVORFOR har dere da denne diagnosen? Eller, hvilke negative trekk har dere da, med mild form? Du kan det, ja? Innleggene mine viser tydelig at jeg har høyere IQ enn 95 prosent av verdens befolkning, har en kropp som tilpasser seg fysisk påkjenning, er flink til å tegne og å konsentrere meg? Ja, da du misforsto mitt innlegg HELT. Jeg var ikke frekk, hånlig eller viste lite empati. Jeg var INTERESSERT i å få svar. At du har høy iq, betyr ikke at du er flink på det sosiale. Noe som ble bevist akkurat nå. På samme måte som at innlegget Winza skrev, da du kommenterte at han ikke hadde empati, ikke hadde noe med det å gjøre Forklar gjerne hva du mente med dette. Jeg har også stilt deg MEGET spesifikke spørsmål, hvor du ikke er i stand til å svare utfyllende. Jeg skriver at du tar feil i at alle med asperger er sånn du fremstiller diagnosen... Så forklar meg gjerne detaljert hvorfor jeg tar feil. Jeg har heller ikke sagt ALLE, men de fleste, så vidt jeg vet. Har du kilde på at nettopp dine positive asperger-trekk er med i asperger-diagnostikken? Kan jeg da spørre hva dine negative asperger-trekk er? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2015 #474 Del Skrevet 26. juni 2015 Jeg kan fortelle deg hvilke trekk jeg har, men dette vil jo heller ikke gjelde for alle... Nå har det seg sånn at min diagnose er satt pga ting som jeg føler er veldig positive egenskaper, som feks at jeg kan konsentrere meg enormt om ting jeg har interesse for, så jeg blir fort god, og gjerne mye raskere enn nevrotypiske. Jeg har en IQ som ligger i topp 5 prosenten av verdensbefolkningen. Jeg kan tegne fotorealistiske tegninger bare ut ifra hukommelse. Kroppen min tilpasser seg fysisk påkjenning bedre enn nevrotypiske, så jeg feks kan leve på veldig lite mat mye lengre enn andre, og får raskere utbytte av trening. Jeg har noen negative også, men de er knytta til ADD og Epilepsi. Aspergern får jeg bare goder av, syns jeg. Dette var ikke et svar til meg, men jeg svarer likevel (ettersom jeg er nysgjerrig). At du har høy IQ, kan konsentrere deg enormt om saker du har interesse for, etc. er veldig bra - men har dette noe å gjøre med diagnosen aspbergers syndrom? Det er jo folk som har disse trekkene, uten å ha denne diagnosen. Anonymous poster hash: 2dd18...16a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yme Skrevet 26. juni 2015 #475 Del Skrevet 26. juni 2015 Forklar på en tydeligere måte da. Men du innrømmer jo selv du ikke er helt ekspert på din diagnose, derfor er kanskje ikke du den rette til å svare utfyllende på mine spørsmål. Tror som sagt Winza og Blod kan komme med en del der.Det kan hende. Sa ikke du nettopp at det ikke fantes noe hovedtrekk? Korrigerte du på meg ang den, eller blander jeg deg med en annen? Jeg skrev at om hovedtrekk betydde at det var noe alle med aspergers delte, var det ingen ting. Dette skrev jeg samtidig som jeg ba deg spesifisere hva du egentlig mente med hovedtrekk. Jo, du fortalte litt om din diagnose og med "mild" form. Jeg vil da vite om det du ramser opp, er med i kriteriene for å få aspergers.Det jeg ramset opp var noen av grunnene til at jeg ble sendt til utredning, og fikk diagnosene jeg fikk.Aspergersyndromet mitt har bare positive sider, mens de to andre har milde, negative sider, som feks at jeg ikke greier å lese kjedelige ting, og ikke kan stirre på en lyspære. Jeg lurer også på hvilke kriterier de fleste med mild form har, da de lever så og si normale liv. HVORFOR har dere da denne diagnosen? Eller, hvilke negative trekk har dere da, med mild form?Jeg aner ikke hvorfor jeg har denne diagnosen, og det er ikke så mange andre jeg kjenner som forstår heller.Hadde det kjipt en periode, så jeg dro på nav og ba om hjelp, så sendte de meg avgårde på utredning. Bodde på sykehus et halvt år, mens de observerte og prata med meg. Det hele var egentlig ganske digg. Gratis mat, hyggelige folk, pene sykepleiere og ingen regninger. Ja, da du misforsto mitt innlegg HELT. Jeg var ikke frekk, hånlig eller viste lite empati. Jeg var INTERESSERT i å få svar. At du har høy iq, betyr ikke at du er flink på det sosiale. Noe som ble bevist akkurat nå.Som med alle andre mennesker, kan jeg selvfølgelig missforstå. Jeg veit at du ikke var dust, så det var derfor jeg formulerte meg på måten jeg gjorde, hvor jeg spurte deg om du forstå at det var dust å si at noen ikke er normale, selv om de tror de er det selv... Som da viser at du missforsto meg. Beviser det at du ikke er flink på det sosiale? På ingen måte. Det er ikke sånn bevisføring fungerer.Dårlige sosiale antenner har ingen ting med mine kriterier til denne diagnosen å gjøre, så om jeg missforstår, er det av samme grunn som når du missforstår, men siden du veit jeg har aspergersyndrom, trekker du linjene dit med en gang. Det er konfirmasjonsbias.Forklar gjerne hva du mente med dette.Jeg referer til dette konfirmasjonsbiaset igjen. Du påpeker ting som en hvilken som helst person gjør, for så å si at det tydelig viser en link til diagnosen, fordi du veit personen har aspergersyndrom.Du fortalte Winza at han ikke hadde empati, i en sammenheng som ikke hadde noe med empati å gjøre, akkurat som det som skjedde i denne kontektsen her.Jeg har også stilt deg MEGET spesifikke spørsmål, hvor du ikke er i stand til å svare utfyllende.Det har jeg glemt i farta, men det kan jo selvfølgelig hende. Som sagt, jeg svarer på det jeg greier å svare på. Så forklar meg gjerne detaljert hvorfor jeg tar feil. Jeg har heller ikke sagt ALLE, men de fleste, så vidt jeg vet.Du skriver i utganspunktet at å date en med asperger er utelukket, pga hvordan disse menneskene oppfører seg. Når man spør deg hva du mener, remser du opp kriterier som ikke gjelder for alle som har diagnosen, og det tok faktisk en del innlegg med forklaring før du gikk med på at det fantes aspergere som hadde "usynlige" symptomer.Selvfølgelig vil man ikke være sammen noen som har hemmende personlighetsforstyrrelser eller diagnoser, men å utelukke noen man ikke kan merke noe på, bare fordi de har en merkelapp som det står "asperger" på, er jo rart, når det er mange av dem som har fullstendig nevrotypisk adferd.Har du kilde på at nettopp dine positive asperger-trekk er med i asperger-diagnostikken?Kan jeg da spørre hva dine negative asperger-trekk er?Nei, det har jeg ingen kilder på, så du får bestemme selv om du syns det er sant eller ikke. Det har ikke stått noe om det på noen av lenkene som har vært lagt ut av andre her heller.Det nærmeste jeg kommer negativt aspergertrekk, er at jeg ikke er veldig glad i øynekontakt med fremmede. Dette har visse unntak, og gjelder feks ikke om jeg snakker med kassedama på en eller annen butikk, eller hvis jeg er i en slåsskampt (Kampsport). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yme Skrevet 26. juni 2015 #476 Del Skrevet 26. juni 2015 Dette var ikke et svar til meg, men jeg svarer likevel (ettersom jeg er nysgjerrig). At du har høy IQ, kan konsentrere deg enormt om saker du har interesse for, etc. er veldig bra - men har dette noe å gjøre med diagnosen aspbergers syndrom? Det er jo folk som har disse trekkene, uten å ha denne diagnosen. Anonymous poster hash: 2dd18...16a Alle trekkene i omtrent alle diagnoser, er trekk hvem som helst kan ha. Det er når trekkene samles i en og samme person, at det blir en diagnose av det.Høy intelligens er knyttet til mange former for høytfungerende autisme, og god konsentrasjon gjelder autisme generelt, og spesielt de som er savante (noe jeg ikke er). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cherries Skrevet 26. juni 2015 #477 Del Skrevet 26. juni 2015 Det kan hende. Jeg skrev at om hovedtrekk betydde at det var noe alle med aspergers delte, var det ingen ting. Dette skrev jeg samtidig som jeg ba deg spesifisere hva du egentlig mente med hovedtrekk. Det jeg ramset opp var noen av grunnene til at jeg ble sendt til utredning, og fikk diagnosene jeg fikk. Aspergersyndromet mitt har bare positive sider, mens de to andre har milde, negative sider, som feks at jeg ikke greier å lese kjedelige ting, og ikke kan stirre på en lyspære. Jeg aner ikke hvorfor jeg har denne diagnosen, og det er ikke så mange andre jeg kjenner som forstår heller. Hadde det kjipt en periode, så jeg dro på nav og ba om hjelp, så sendte de meg avgårde på utredning. Bodde på sykehus et halvt år, mens de observerte og prata med meg. Det hele var egentlig ganske digg. Gratis mat, hyggelige folk, pene sykepleiere og ingen regninger. Som med alle andre mennesker, kan jeg selvfølgelig missforstå. Jeg veit at du ikke var dust, så det var derfor jeg formulerte meg på måten jeg gjorde, hvor jeg spurte deg om du forstå at det var dust å si at noen ikke er normale, selv om de tror de er det selv... Som da viser at du missforsto meg. Beviser det at du ikke er flink på det sosiale? På ingen måte. Det er ikke sånn bevisføring fungerer. Dårlige sosiale antenner har ingen ting med mine kriterier til denne diagnosen å gjøre, så om jeg missforstår, er det av samme grunn som når du missforstår, men siden du veit jeg har aspergersyndrom, trekker du linjene dit med en gang. Det er konfirmasjonsbias. Jeg referer til dette konfirmasjonsbiaset igjen. Du påpeker ting som en hvilken som helst person gjør, for så å si at det tydelig viser en link til diagnosen, fordi du veit personen har aspergersyndrom. Du fortalte Winza at han ikke hadde empati, i en sammenheng som ikke hadde noe med empati å gjøre, akkurat som det som skjedde i denne kontektsen her. Det har jeg glemt i farta, men det kan jo selvfølgelig hende. Som sagt, jeg svarer på det jeg greier å svare på. Du skriver i utganspunktet at å date en med asperger er utelukket, pga hvordan disse menneskene oppfører seg. Når man spør deg hva du mener, remser du opp kriterier som ikke gjelder for alle som har diagnosen, og det tok faktisk en del innlegg med forklaring før du gikk med på at det fantes aspergere som hadde "usynlige" symptomer. Selvfølgelig vil man ikke være sammen noen som har hemmende personlighetsforstyrrelser eller diagnoser, men å utelukke noen man ikke kan merke noe på, bare fordi de har en merkelapp som det står "asperger" på, er jo rart, når det er mange av dem som har fullstendig nevrotypisk adferd. Nei, det har jeg ingen kilder på, så du får bestemme selv om du syns det er sant eller ikke. Det har ikke stått noe om det på noen av lenkene som har vært lagt ut av andre her heller. Det nærmeste jeg kommer negativt aspergertrekk, er at jeg ikke er veldig glad i øynekontakt med fremmede. Dette har visse unntak, og gjelder feks ikke om jeg snakker med kassedama på en eller annen butikk, eller hvis jeg er i en slåsskampt (Kampsport). Jeg skrev at om hovedtrekk betydde at det var noe alle med aspergers delte, var det ingen ting. Dette skrev jeg samtidig som jeg ba deg spesifisere hva du egentlig mente med hovedtrekk. Det er jo tydligvis noe alle deler, og det er det sosiale, med dets konsekvenser. Kan rett og slett hende du er feildiagnosert da. Tror ikke at det du har ramset opp, er nok til en asperger diagnose? Hadde som sagt vært greit, både for min og din del, om du hadde kilder på dette. Som med alle andre mennesker, kan jeg selvfølgelig missforstå. Jeg veit at du ikke var dust, så det var derfor jeg... Var dette avsnittet litt ro ro til fiskeskjær? Kanskje det bare er meg som er trøtt. Dårlige sosiale antenner har ingen ting med mine kriterier til denne diagnosen å gjøre, så om jeg missforstår. Altså, det å ha dårlige sosiale antenner er jo synonymt med aspergers, er det ikke det da? Er det ikke det vi har kommet frem til? At du misforstår, har jo også med din asperger å gjøre. Klart det ikke er like enkelt å tolke innlegg på nett, men det innlegget du misforsto kraftig, ville ikke en uten asperger ha misforstått (håper jeg). Var ganske rett frem det der. Du fortalte Winza at han ikke hadde empati, i en sammenheng som ikke hadde noe med empati å gjøre, akkurat som det som skjedde i denne kontektsen her. Var det ikke du som forsvarte meg litt der da? At han misforsto det jeg ville frem til? Sa ikke at han manglet det, men stilte spørsmål til hans empati og forståelse for andre folk, da han ikke viste noe tegn om det til meg i alle fall. Ikke om det temaet der, om hverdagslige temaer som han påstod han kunne. Fikk vel ikke noe skikkelig svar der, tror jeg. Igjen, det å forstå andre mennesker, deres følelser og tanker, går ofte hånd i hånd med å ha empati. Der er jo en selvfølge en del med asperger vil slite med dette. Sympati, ja helt klart! Du skriver i utganspunktet at å date en med asperger er utelukket, pga hvordan disse menneskene oppfører seg. Når man spør deg hva du mener, remser du opp kriterier som ikke gjelder for alle som har diagnosen, og det tok faktisk en del innlegg med forklaring før du gikk med på at det fantes aspergere som hadde "usynlige" symptomer. Når skrev jeg det med usynlige symptomer? I forbindelse med dette, vil jeg også vite hvordan det med mild asperger fungerer i det daglige liv. Jeg vet at jeg ikke passer med aspergere, ut i fra jeg har lest, erffart i det virkelige liv- og i denne tråden. Om du mener at man ikke legger merke til aspergerdiagnosen som mild, vil jeg gjerne vite HVORDAN. Det er ikke slik at jeg er den eneste som sier det er uaktuelt, det er mange. Da ligger det kanskje noe bak det. Aksepter det. Nei, det har jeg ingen kilder på, så du får bestemme selv om du syns det er sant eller ikke. Det har ikke stått noe om det på noen av lenkene som har vært lagt ut av andre her heller. Siden du er så bastant på at jeg tar feil, så bør du ha kilder som backer opp dine uttalelser, jo. Også med dine såkalte negative sider (som ikke egentlig er negative). Hvis ikke vet vi jo ikke om det du sier stemmer, spesielt med tanke på at du ikke kan veldig mye om diagnosen. Jeg tror at enten fremstiller du deg "bedre" enn det du er, ikke nevner flere av dine trekk, eller at du har blitt feildiagnosert. Kanskje du til og med ikke er klar over andre trekk ved deg selv en gang. De tingene du nevner, kunne like så gjerne vært meg, eller en annen person. Dette er ikke det de fleste assosierer med asperger. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cherries Skrevet 26. juni 2015 #478 Del Skrevet 26. juni 2015 Alle trekkene i omtrent alle diagnoser, er trekk hvem som helst kan ha. Det er når trekkene samles i en og samme person, at det blir en diagnose av det. Høy intelligens er knyttet til mange former for høytfungerende autisme, og god konsentrasjon gjelder autisme generelt, og spesielt de som er savante (noe jeg ikke er). Njaa. er det det da? Trodde det var mer at de med asperger/autisme blir VELDIG oppslukt i en ting, og blir spesialisert i dette emne. Dette kan også gjelde for "normale" personer uten diagnose, som har en sterk lidenskap. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2015 #479 Del Skrevet 26. juni 2015 Jeg synes det er rart og litt skremmende at dere med AS her inne vet så lite om deres egen diagnose og hvorfor dere har fått den. Det virker som om enkelte av dere ikke vet hva Asperger er engang. Anonymous poster hash: 67688...476 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jacklost Skrevet 26. juni 2015 #480 Del Skrevet 26. juni 2015 Jeg synes det er rart og litt skremmende at dere med AS her inne vet så lite om deres egen diagnose og hvorfor dere har fått den. Det virker som om enkelte av dere ikke vet hva Asperger er engang. Anonymous poster hash: 67688...476 For noe fjas, det er dere som ikke vet hva dere snakker om... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå