Gå til innhold

Er monogami naturlig for mennesker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Med så mye utroskap og så mange skilsmisser kan man jo spørre seg: ER MONOGAMI EGENTLIG NATURLIG FOR OSS MENNESKER? Kanskje vi kunne spart oss for mange skuffelser, sjalusi og drama dersom vi hadde andre typer forhold?

Anonymous poster hash: f6c1d...881
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Utroskap er hvertfall naturlig vet jeg.

Skrevet

Utroskap er hvertfall naturlig vet jeg.

Det er ikke noe som heter utroskap utenfor et monogamt forhold.

• Liker 3
Skrevet

Det er ikke noe poeng å henge seg opp i hva som er naturlig eller ikke. Ja, i mesteparten av menneskets historie har ikke monogami vært særlig utbredt, men på samme måte så har voldtekt og ekstrem vold i hytt og pine vært naturtilstanden like lenge. At noe har vært naturlig betyr ikke at det er noe folk nødvendigvis lengter etter eller ikke kan unngå ved å bruke huet, de fleste er ikke utro gjennom et liv.

• Liker 3
Skrevet

Snakker ikke om historie her, men om hva som er naturlig. Hvis vi blir ulykkelige i monogame forhold er det kanskje et tegn fra naturen om at vi ikke er ment for sånne forhold?

• Liker 3
Skrevet (endret)

Det er ikke noe som heter utroskap utenfor et monogamt forhold.

Sant, men det er fortsatt naturlig selvom monogame forhold kansje ikke er naturlig for mennesker og det ikke kan eksistere slikt utroskap uten et monogamt forhold.

Endret av Lilac
Skrevet

Hvordan kan utroskap være naturlig når monogami er unaturlig?

• Liker 2
Skrevet

Hvordan kan utroskap være naturlig når monogami er unaturlig?

Fordi moder jord er ikke svart hvitt.

Monogami viser seg å ha vært "naturlig" lenge før mennesker ble homo sapiens. Men utroskap har også fulgt med like lenge. Men det betyr ikke at alle er utro, eller at alle er monogame. Er mange spektre.

• Liker 4
Skrevet (endret)

Snakker ikke om historie her, men om hva som er naturlig. Hvis vi blir ulykkelige i monogame forhold er det kanskje et tegn fra naturen om at vi ikke er ment for sånne forhold?

Voldtekt er naturlig, jeg og omtrent alle menn føler ikke noen trang til å voldta av den grunn. Det er ikke slik at man nødvendigvis ønsker eller lengter etter det som er naturtilstanden, og at det som er naturlig nødvendigvis er bra. Hvis du er så utrolig viktig av at ting skal være naturlig lurer jeg på hvorfor du sitter og skriver på en PC i stedet for å sitte sulten i skauen og lete etter mat.

Endret av Meeh
  • Liker 3
Skrevet

Voldtekt er naturlig, jeg og omtrent alle menn føler ikke noen trang til å voldta av den grunn. Det er ikke slik at man nødvendigvis ønsker eller lengter etter det som er naturtilstanden, og at det som er naturlig nødvendigvis er bra. Hvis du er så utrolig viktig av at ting skal være naturlig lurer jeg på hvorfor du sitter og skriver på en PC i stedet for å sitte sulten i skauen og lete etter mat.

:klaske:

Anonymous poster hash: 56518...a1f

• Liker 7
Skrevet

Med så mye utroskap og så mange skilsmisser kan man jo spørre seg: ER MONOGAMI EGENTLIG NATURLIG FOR OSS MENNESKER? Kanskje vi kunne spart oss for mange skuffelser, sjalusi og drama dersom vi hadde andre typer forhold?

JA DET ER HELT NATURLIG. Snakk for deg selv om du stadig blir utsatt for utroskap og annen faenskap. Ikke forsøk å bortforklare egen hva jeg vil tro er råtne handlinger grunnet din usikkerhet på monogamiet.

Anonymous poster hash: 57d05...88a

Skrevet

Snakker ikke om historie her, men om hva som er naturlig. Hvis vi blir ulykkelige i monogame forhold er det kanskje et tegn fra naturen om at vi ikke er ment for sånne forhold? Anonymous poster hash: f6c1d...881

Er det så veldig vanskelig å skjønne at vi er forskjellige.

Et flertall er monogame og foretrekker det. For mindretallet som er ikke monogame

vil vel føle seg fanget og blir ulykkelige av den grunn. Men de kan ikke hevde at det

det er unaturlig for alle andre selv om det er unaturlig for dem.

Det som er et paradoks er et disse som hevder monogami er unaturlig er de reagerer

ofte like negativt på utroskap hvis de blir utsatt for selv.

Skrevet

For meg er monogami naturlig, men jeg innser at det ikke er det for alle andre.

Det viktigste er at "legningen" kommuniseres, og at en person som mener at han eller hun har en "ikke-monogam legning" ikke går inn i et forpliktende monogamt forhold med en person som ikke vet at kjæresten ikke har samme "legning" som en selv.

Anonymous poster hash: 9ace1...a2a
  • Liker 2
Skrevet

Tja, det er ihvertfall mer naturlig for oss enn blant dyr som bare parrer seg når de er i brunst eller har løpetid.

Kvinner er fruktbare hele året, er tilgjengelig for sex det meste av tiden og det synes ikke spesielt på oss om vi har eggløsning, derfor vet ikke mannen når vi er fruktbare og holder seg lengre sammen med oss.

I denne artikkelen, under : Jevn sex holder menn på matta, står det noe om dette http://www.lommelegen.no/artikkel/jevn-sex-holder-menn-på-matta

Skrevet

Vi er verken helt monogame eller polygame. "Monogamish" er et passende begrep. Men vi er intelligente vesener, og kan klare det vi vil. Jeg har ingen problemer med å holde meg monogram, derimot er det vanskelig å opprettholde en interesse over mange år. Det tro jeg mange har problemer med, og vi blir seriemonogamister. Jeg er, som de fleste andre, frelst av idéen om den store kjærligheten som varer livet ut, men det er en stor jobb av en grunn.

• Liker 3
Gjest Jon Are
Skrevet

Ja, det er naturlig. Mange av oss klarer å holde oss til en partner. Dersom du må tenke med det du har mellom beina, så passer du nok best somsingel. Har ingen problemer med å tenke på at jeg skal dele livetmed en person og kun den. Vi må ikke la det unormale bli det normale. Utro folk er simple og feige. Får ingen respekt fra meg.

Med hilsen fra:

Jon Are

Skrevet

Menneske er polygam, de fleste mennesker har flere sexualpartnere i løpet av livet. Hadde vi vært monogame hadde vi holdt oss til vår første kjærlighet og det er det få som gjør i dag.

Seriemonogame er arter som holder seg til en partner en sesong. Altså gjennom parring og perioden som avkommet bruker på å bli selvstendig.

http://no.wikipedia.org/wiki/Paringssystem

http://www.psykologibloggen.no/?p=2952

Utroskap er svært alminnelig blant ploygame arter som f.eks menneske, det er det som er vår natur.

Anonymous poster hash: 3a268...3dc
  • Liker 1
Gjest Trollkarlen
Skrevet

Det er mye rart som er unaturlig og naturlig for menneske. Det er mye ønsketekning vi driver med og vi prøver å følge disse ønsketenkningene så godt vi kan.

Skrevet

Det er naturlig for enkelte, mens for andre er det unaturlig. Menneske er ikke en homogen art. Vi er veldig forskjellig fra hverandre. syns ikke vi kan sammenlignes med andre arter sånn sett, det er mye større spredning i vår oppførsel.

Anonymous poster hash: 25d2f...053

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...