AnonymBruker Skrevet 30. januar 2015 #1 Skrevet 30. januar 2015 Om man fikk tvillinger første gang, og senere fikk et nytt barn, blir det riktig å si at 'man er blitt mor for tredje gang'? Jeg mener nei, først ble man mor da man fikk tvillinger og så igjen nå for andre gang, må da være antall svangerskap som teller og ikke antall barn?Anonymous poster hash: 38bcb...59c 4
Gjest BonBon Skrevet 30. januar 2015 #2 Skrevet 30. januar 2015 Dette var da noe å henge seg opp i. 5
Rotemor Skrevet 30. januar 2015 #3 Skrevet 30. januar 2015 Du er jo mor for tredje gang. Tre barn er tre morsroller.... Du fikk jo først en tvilling.....dernest....osv 2
Gjest Nori Skrevet 30. januar 2015 #4 Skrevet 30. januar 2015 (endret) Antall svangerskap er uinteressant. Hva med kvinner som adopterer? De blir også mødre selv om de ikke har vært gravide. Endret 30. januar 2015 av Nori
Rotemor Skrevet 30. januar 2015 #5 Skrevet 30. januar 2015 Antall svangerskap er uinteressant. Hva med kvinner som adopterer? De blir også mødre selv om de ikke har vært gravide. Selvsagt
skruf Skrevet 30. januar 2015 #6 Skrevet 30. januar 2015 Blir jo mor for tredje gang vel. Tviling 1 kom først, deretter tvilling 2 noen minutter ettepå, også minstemann. 1
Trampe Skrevet 30. januar 2015 #7 Skrevet 30. januar 2015 Jeg tenker andre gang jeg da. Ikke antall barn som er trykket ut, men antall ganger du er blitt mor. Første gang du ble mor fikk du to, andre gang en. Er en nybakt tvillingmamma blitt mor to ganger? Nei, hun er da blitt mor en gang. Gått gravid en gang. Og fikk to barn. Og har født en gang, der det kom to barn. 3
Trampe Skrevet 30. januar 2015 #8 Skrevet 30. januar 2015 En kvinne som adopterer et barn, blir mor en gang. En kvinne som adopterer to barn på en gang, har også bare gjort det en gang, men fikk to barn samtidig. Samme greia som med svangerskap det vel? 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2015 #9 Skrevet 30. januar 2015 En kvinne som adopterer et barn, blir mor en gang. En kvinne som adopterer to barn på en gang, har også bare gjort det en gang, men fikk to barn samtidig. Samme greia som med svangerskap det vel? Barna kommer jo ikke ut likt. Man blir mor to ganger uavhengig av om det er 2 min eller 2 år mellom fødslene.Anonymous poster hash: 887f8...91f
Heltprinsesseass Skrevet 30. januar 2015 #10 Skrevet 30. januar 2015 Jeg ville sagt tredje gang: 1 unge = ettbarnsmor 2 unger = tobarnsmor 3 unger = trebarnsmor
Silfen Skrevet 30. januar 2015 #11 Skrevet 30. januar 2015 Man er trebarnsmor og føder for andre gang.
Semydfe Skrevet 30. januar 2015 #12 Skrevet 30. januar 2015 (endret) Man føder strengt talt 2 ganger ved en tvillingsøster. De kommer ikke ut likt. Og det er heller ikke sånn at nr 2 kommer ut av seg selv. Det kommer nye pressrier og den må presses ut på samme måte som med nr 1. Noen (sjelden) ganger er det til og med timer imellom. Relativt ofte er det halvtime/time imellom. Så klart det regnes som 2 fødsler! Endret 30. januar 2015 av Semydfe 2
Silfen Skrevet 30. januar 2015 #13 Skrevet 30. januar 2015 Næsj, man er i en fødselssituasjon. Ikke to. 2
Thorn Skrevet 30. januar 2015 #14 Skrevet 30. januar 2015 Syns uttrykket "mor for andre/tredje/fjerde etc" gang er helt merkelig. Man blir mor når man får barn nummer en, etter det er man mor. Man blir ikke mer mor av å få flere barn. Jeg ville sagt at hun fikk sitt tredje barn, eller at hun var gjennom sin andre fødsel (jeg regner tvillingfødsel som én fødsel). 1
Trampe Skrevet 30. januar 2015 #15 Skrevet 30. januar 2015 Jeg kjenner ei som fødte tvillinger vaginalt, og hun har født en gang i følge seg selv. Så så "selvsagt" er det overhodet ikke at det regnes som to fødsler. Og hva med snitt, da? Jeg kjenner ei trebarnsmor. Hun har født en gang, og tatt et keisersnitt. You do the math.
Trampe Skrevet 30. januar 2015 #16 Skrevet 30. januar 2015 Jeg ville sagt tredje gang: 1 unge = ettbarnsmor 2 unger = tobarnsmor 3 unger = trebarnsmor Trebarnsmor, ja. Helt enig. Men to av de kom da i samme situasjon, så da har hun vært i to fødselssituasjoner.
Heltprinsesseass Skrevet 30. januar 2015 #17 Skrevet 30. januar 2015 Trebarnsmor, ja. Helt enig. Men to av de kom da i samme situasjon, så da har hun vært i to fødselssituasjoner. Men en fødselssituasjon avgjør jo strengt tatt ikke om du blir mor? Adopsjon og surrogati gjør deg jo også til mor, uten at du nødvendigvis går gjennom fødselssituasjonen. Jeg kan gå med på at man er førstegangsfødende med tvillingene og andregangsfødende med tredje ungen, men du blir mor for tredje gang.
Trampe Skrevet 30. januar 2015 #18 Skrevet 30. januar 2015 Nope. Du blir mor til tredje barn, med så lenge to kom samtidig har du jo bare gjort det to ganger. Uavhengig av hvordan barna kom - om de ble levert på døra, hentet i Brasil eller om du trykka de ut selv. Hva med meg da, som har mistet tvillinger halvveis i svangerskapet? Og har et keisersnitt bak meg før det igjen, og er gravid? Gravid for tredje gang, får barn nummer to, men er førstegangsfødende...? Jeg synes forsåvidt det er noe i det Thorn sier. Mor er man jo åkkesom.
Silfen Skrevet 30. januar 2015 #19 Skrevet 30. januar 2015 Ja, man har da også hatt tre keisersnitt om man får trillinger med den resonneringen der.
Tirkes Skrevet 30. januar 2015 #20 Skrevet 30. januar 2015 Snu på det, da høres det sært ut. Har en, venter to. Jeg blir snart mamma for andre og tredje gang? Tror jeg ville omgått hele formuleringen og sagt snart trebarnsmor. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå