Gå til innhold

Ytringsfriheten i Sverige


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En kristen forfatter, ansatt hos Expressen (i Sverige) kritiserte Islam på sin twitter konto, da fikk han sparken av Expressen, han mistet også en bok-kontrakt.

Expressen har tydligvis fulgt etter mannen og "fersket" ham i å spise lunch med to politikere fra Sverige demokratene, det slod de stort opp og nå ha han også blitt sparket fra en online side om fotball.

http://www.friatider.se/marcus-birro-t-lunch-med-sd-f-r-sparken-igen

For dere som ikke stoler på friatider.se

Så er det bare å gå inn å sjekke kildene/linkene.



Anonymous poster hash: b87d7...122
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hver gang jeg leser noe om Sverige og innvandring, Islam elelr rasisme anklager, blir jeg alltid helt oppgitt. Det er som om hele landet styres av tvangstanker, stakkars Sverige.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge lynsjemobben i Hermansen-tråden så er jo dette uproblematisk. Han har brukt ytringsfriheten sin og myndighetene har ikke straffet ham for det. En arbeidsgiver står fritt til å ansette eller beholde de han ønsker.

Alt er såre vel.. eller?



Anonymous poster hash: 8bb8d...b82
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kristen forfatter, ansatt hos Expressen (i Sverige) kritiserte Islam på sin twitter konto, da fikk han sparken av Expressen, han mistet også en bok-kontrakt.

Tror du har misforstått hva ytringsfrihet betyr. Ytringsfriheten sier ikke at du kan si hva du vil og samtidig forlange at folk skal gi deg jobb.

Anonymous poster hash: 94f90...640

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du har misforstått hva ytringsfrihet betyr. Ytringsfriheten sier ikke at du kan si hva du vil og samtidig forlange at folk skal gi deg jobb.

Anonymous poster hash: 94f90...640

Jo.

Anonymous poster hash: 8bb8d...b82

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Minner om ytringsfriheten i gamle sovjet. Du kunne si hva du ville, så lenge du holdt deg innenfor visse grenser og ikke kritiserte kommunismen. For de som ikke holdt seg innenfor disse grensene så risikerte man å miste jobben, ikke å få jobb, samt at trakassering og vold ble ignorert av staten.

Situasjonen i Sverige er såpass dårlig at det blir feil å beskrive Sverige som et demokrati med reel ytringsfrihet. Sverige er derimot et demokratur. For de som lurer på hva et demokratur er så skal jeg gi deg definisjon. Klipp og lim fra min side:

"Demokratur er et begrep som ble skapt av den franske sosiologen Gerard Mermet og som betegner et samfunn som på utsiden, dvs. nominelt, er et demokrati, men som i praksis mangler en reell og omfattende ytringsfrihet, og som mangler en mulighet for dissiderende politiske grupper å føre sin sak på like vilkår, som mangler et fullt ut rettssikkert rettsvesen og hvor lover og regler tillegges og appliseres ulike forhold utfra hvilken politisk leir man tilhører, hvor man risikerer å miste sin jobb på grunn av sine meninger, hvor man som dissident/dissiderende gruppe risikerer å bli utsatt for politisk vold av politiske motstandere og staten ser mellom fingrene på dette.

Et annet kjennetegn på et demokratur er når lovene som finnes ikke følges av staten selv.

Det bør også sies at det i definisjonen av et demokratur finnes det faktum at majoriteten av menneskene i samfunnet selv ikke oppfatter at de lever i et demokratur, men den statlige eller lobbystøttede propagandaen gjennom det etablerte media skildrer på slik måte et annet bilde på virkeligheten. Media har derfor en viktig rolle i sammenhengen, ettersom media kan forme en befolkning til majoritet i politiske spørsmål og derfor kan endre utgangspunktet i de allmenne valgene.

"I et demokratur rår allmenne og frie valg, meningsfrihet rår formelt men politikken og massemedia domineres av et etablissement som mener at bare visse meningsytringer skal få slippe frem. Konsekvensen blir at medborgerne lever i en forestilling om at de formidles et objektivt og allsidig bilde av virkeligheten. Meningsundertrykkelsen er godt skjult, den frie debatten kveles"

"

I Sverige ignorerer staten vold mot dissidenter, dvs Sverigedemokratarna, og tidligere statsminister Reinfeldt har hatt noen merkelig utsagn, der han nærmest legitimerer slik vold, med utsagn som at de nesten må forvente det når de spiller på fremmedfrykt. Listen på merkeligheter som kommer ut fra Sverige blir bare lengre og lengre og Norge bør bekymre seg over utviklingen. Tror de færreste i Norge er klar over hvilket press SD har opplevd, og hva slags mot reaksjoner, for ikke å snakke om vold, man risikerer dersom man ikke holder seg innenfor de gitte rammene. Sverige har en virkelig mørk framtid i møte.

Endret av Snof
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hersker en fryktkultur i Sverige når det gjelder Islam og innvandring.

Bare se på svensk TV, mange er så redde når man skal omtale sårbare temaer, at de helt enkelt unngår å snakke om det, eller finner på klønete uttrykk.

I Svenske politiet har de nå bestemt at man i noen tilfeller likevel kan bruke hud og hårfarge som etterlysning, men etnesitet og legning er det streng forbudt å bruke.

Så om en somalisk man farger håret blondt og går i kvinne klær, blir etterlysningen av en blond kvinne person med brun hud. Ganske villedende og det kan jo også få alvorlige konsekvenser. :( :(

http://www.frihetssmedjan.se/2012/02/nagra-ord-om-polisens-signalement/



Anonymous poster hash: e4e0a...725
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner om ytringsfriheten i gamle sovjet. Du kunne si hva du ville, så lenge du holdt deg innenfor visse grenser og ikke kritiserte kommunismen. For de som ikke holdt seg innenfor disse grensene så risikerte man å miste jobben, ikke å få jobb, samt at trakassering og vold ble ignorert av staten.

Nja. Det å snakke mot systemet i gamle soviet var faktisk mot loven1 og du kunne bli stemplet som folkefiende2.

Det er åpenbart at det er problematisk å la høylytte rasister jobbe som eks. skolelærere eller andre posisjoner der de kan utøve strukturell diskriminering mot andre. Med det sagt så har jeg i det siste lært at man ikke alltid sjeldent bør stole på media når de prøver å stemple noen som folkefiende rasist.

Dette lærte jeg da jeg i fjor engasjerte meg i en brevskrivings og boikottkampanje for å forandre etiske retningslinjer i den internasjonale spillpressen. Det endte med at hele bevegelsen ble (uriktig) stemplet som kvinnehatende homofobe rasistiske terrorister fandens oldemor.

1. http://en.wikipedia.org/wiki/Article_58_(RSFSR_Penal_Code)

2. http://en.wikipedia.org/wiki/Enemy_of_the_people#Soviet_Union

Anonymous poster hash: a9466...160

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner om ytringsfriheten i gamle sovjet. Du kunne si hva du ville, så lenge du holdt deg innenfor visse grenser og ikke kritiserte kommunismen. For de som ikke holdt seg innenfor disse grensene så risikerte man å miste jobben, ikke å få jobb, samt at trakassering og vold ble ignorert av staten.

Situasjonen i Sverige er såpass dårlig at det blir feil å beskrive Sverige som et demokrati med reel ytringsfrihet. Sverige er derimot et demokratur. For de som lurer på hva et demokratur er så skal jeg gi deg definisjon. Klipp og lim fra min side:

"Demokratur er et begrep som ble skapt av den franske sosiologen Gerard Mermet og som betegner et samfunn som på utsiden, dvs. nominelt, er et demokrati, men som i praksis mangler en reell og omfattende ytringsfrihet, og som mangler en mulighet for dissiderende politiske grupper å føre sin sak på like vilkår, som mangler et fullt ut rettssikkert rettsvesen og hvor lover og regler tillegges og appliseres ulike forhold utfra hvilken politisk leir man tilhører, hvor man risikerer å miste sin jobb på grunn av sine meninger, hvor man som dissident/dissiderende gruppe risikerer å bli utsatt for politisk vold av politiske motstandere og staten ser mellom fingrene på dette.

Et annet kjennetegn på et demokratur er når lovene som finnes ikke følges av staten selv.

Det bør også sies at det i definisjonen av et demokratur finnes det faktum at majoriteten av menneskene i samfunnet selv ikke oppfatter at de lever i et demokratur, men den statlige eller lobbystøttede propagandaen gjennom det etablerte media skildrer på slik måte et annet bilde på virkeligheten. Media har derfor en viktig rolle i sammenhengen, ettersom media kan forme en befolkning til majoritet i politiske spørsmål og derfor kan endre utgangspunktet i de allmenne valgene.

"I et demokratur rår allmenne og frie valg, meningsfrihet rår formelt men politikken og massemedia domineres av et etablissement som mener at bare visse meningsytringer skal få slippe frem. Konsekvensen blir at medborgerne lever i en forestilling om at de formidles et objektivt og allsidig bilde av virkeligheten. Meningsundertrykkelsen er godt skjult, den frie debatten kveles"

"

I Sverige ignorerer staten vold mot dissidenter, dvs Sverigedemokratarna, og tidligere statsminister Reinfeldt har hatt noen merkelig utsagn, der han nærmest legitimerer slik vold, med utsagn som at de nesten må forvente det når de spiller på fremmedfrykt. Listen på merkeligheter som kommer ut fra Sverige blir bare lengre og lengre og Norge bør bekymre seg over utviklingen. Tror de færreste i Norge er klar over hvilket press SD har opplevd, og hva slags mot reaksjoner, for ikke å snakke om vold, man risikerer dersom man ikke holder seg innenfor de gitte rammene. Sverige har en virkelig mørk framtid i møte.

Jeg synes nesten man kan ane tendenser til dette i Norge også, spesielt mot partier som FrP, men også Høyre.

Anonymous poster hash: 8bb8d...b82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pegida går i tog med nazister, men dere blir veldig fornærmet av å bli kalt høyre radikal. Derimot ser dere klare likheter mellom kommunisme/Sovjetunionen og Sverige....

Var dette et et politisk forum eller har jeg klikket meg inn feil 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ror du har misforstått hva ytringsfrihet betyr. Ytringsfriheten sier ikke at du kan si hva du vil og samtidig forlange at folk skal gi deg jobb.

Hvis man skal få sparken må det være på saklig grunnlag. Å gi noen sparken fordi de har meninger man ikke liker er ikke innafor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis man skal få sparken må det være på saklig grunnlag. Å gi noen sparken fordi de har meninger man ikke liker er ikke innafor.

Han har jo ikke fått sparken, han er sykemeldt... Så da er poenget at?

Anonymous poster hash: 80262...3f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har jo ikke fått sparken, han er sykemeldt... Så da er poenget at?Anonymous poster hash: 80262...3f7

Nei, ham har fått sparken. Les det som står du.

Anonymous poster hash: 37b13...754

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei, ham har fått sparken. Les det som står du.

Anonymous poster hash: 37b13...754

Det står at har mistet en deltidsjobb som innleid konsulent, så er han sykemeldt fra sin stilling som lærer? Kan ikke få sparken som konsulent, også har han vel uansett ikke lov å jobbe når han er sykemeldt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Tror du har misforstått hva ytringsfrihet betyr. Ytringsfriheten sier ikke at du kan si hva du vil og samtidig forlange at folk skal gi deg jobb. Anonymous poster hash: 94f90...640

Ikke? Må det vold til for at du skal anse ytringsfriheten som brutt?

Ser du for deg at du skal kunne gå på jobb og tenke "nei, det kan jeg ikke si, for da mister jeg jobben". Tenker du sånn ofte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står at har mistet en deltidsjobb som innleid konsulent, så er han sykemeldt fra sin stilling som lærer? Kan ikke få sparken som konsulent, også har han vel uansett ikke lov å jobbe når han er sykemeldt?

Kan ikke "få sparken" som konsulent, nei - men mistet oppdraget har han likefullt!

Men, jeg tenker det inntektstapet får han på bedre tanker, da kan han lære seg hva man kan protestere mot og hva man ikke bør uttrykke sin mening om i offentligheten.

Bare rett og rimelig, hvis du spør noen her på KG!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke "få sparken" som konsulent, nei - men mistet oppdraget har han likefullt!

Men, jeg tenker det inntektstapet får han på bedre tanker, da kan han lære seg hva man kan protestere mot og hva man ikke bør uttrykke sin mening om i offentligheten.

Bare rett og rimelig, hvis du spør noen her på KG!

Men nå er det mange rare oppfatninger her inne på KG, og det er ikke alle utsagn som jeg vil si faller under 'skarpeste kniven i skuffen'. Men ok? Er det da ok at han går sykemeldt, og likevel er frisk nok til å drive sin private bedrift for fult? Skal virkelig staten subsidiere personer som bygger om egne bedrifter med penger fra NAV? 😊

Det er så mye som er 'feil' med denne situasjonen likevel så lukket du øynene fullstendig for all kritikk av din store helt Max Hermansen. For meg uforståelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...