Gå til innhold

4,5% lønnsøkning


Bertha

Anbefalte innlegg

Jeg fikk 4,5% lønnsøkning i år.

Er det bra eller dårlig? Hva mener dere, hva tilsvarer normal prisøkning og "goodwill" fra bedriften året 2002?

Har en ok grunnlønn inkl overtid fra før hvis man sammenligner med andre her i distriktet, men vet ikke hva jeg skal si nå. Er også organisert, men har ingen formell lønnsforhandling siden det bare er et fåtall av oss i samme forening her.

Jobber som et dyr, dvs 7-800 timer overtid i år uten overtidsbetaling, og det er garentert ikke normalt her i området...

Noen råd fra dere der ute?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ebert

Sett utfra at prisstigningen nå ligger mellom 1 og 2% så har du jo reallønnsvekst.

I offentlig sektor så ligger jo lønnsveksten på ca. 6% i gjennomsnitt, men så har man jo der et etterslep å ta igjen.

Vanskelig å si om det er bra eller dårlig for deg når man ikke vet hvordan lønna di har endret seg over tid.

Og når jeg ikke vet hva du tjener så vet jeg heller ikke om jeg skal synes synd på deg.. :hoho:

Men det der med overtid uten overtidsbetaling hørtes ikke helt bra ut. Har du høy grunnlønn og andre goder kanskje ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg synes 4.5% høres normalt ut for et akademisk yrke i privat sektor, om det da ikke er ment å også være f.ex. ansiennitetstillegg inne i dette. Elles er jeg av den oppfatning at når arbeidstaker vet h*n ikke får betalt for frivillig overtidsarbeid, så er slik ekstrainnsats irrelevant og skal ikke tas hensyn til ved lønnsoppgjøret. Jeg vil råde deg til å ikke arbeide mer overtid enn det du får betalt for.

Elles vet jeg det blir mer og mer vanlig med såkalt "fastlønn" innen f.ex. IKT-bransjen. Det betyr i praksis en akkord; man får en gitt lønn og må jobbe den tiden det tar for å bli ferdig med det arbeid en blir pålagt. Selv er jeg sterkt imot dette, fordi det fører til at mer arbeid blir dyttet på den enkelte (for arbeidsgiver er jo lønnsutgiftene de samme uansett - han får bare mer gjort), og fordi det ikke er mulig å øke inntekten sin ved å jobbe mer.

Flott at det fremdeles er noen som er betalt etter tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...