Gå til innhold

Lavt stoffskifte


mnhi

Anbefalte innlegg

Hei!
Jeg er ei jente på 20 år som sliter mye at jeg er slapp og trøtt, orker sjeldent å gjøre stort (tiltaksløshet), til tider deprimert, mister mye hår og dårlige negler (frem til jeg begynte på Collett Multitotal, neglene bedret seg litt da.) Og fryser mye.
Var hos legen og tok blodprøver den 22. Jan og fikk svarene i dag.
Jeg tok også blodprøver for et år siden og legen så tegn til antistoffer mot skjoldbruskkjertelen. Hashimotos sykdom.
Verdiene mine i Desember 2013 var:
TSH: 0,8
Fritt T4: 19,4
Anti TPO: >1300

Verdiene mine i Januar 2015 er:
TSH: 2,0
Fritt T4: 16,8
Anti TPO: >1300
Fritt T3: 5,0 ( dette ble ikke testet i 2013)

Skal ringe legen i morgen å høre hva dette betyr, men er det noen som har erfaring med dette? Han skrev jo i første brevet "Alle blodprøver var normale bortsett fra antistoff mot skjoldbruskkjertelen hvilket på sikt kan gi lavt stoffskifte (men det er fortsatt helt normalt, men bør kontrolleres x1 årlig) Tilstanden kalles Hashimotos."

I brevet jeg fikk nå sto det bare "Fine blodprøver, stoffskifte uendret. "

Har leste både det ene og det andre om hvilke nivåer som regnes som normale og andre som har skrevet at de nivåene som jeg har ikke er normale osv. Og at mange leger ikke er nøye på å ta hensyn til sykdommen osv. og at folk går alt for lenge ubehandlet.
Vil jo selvfølgelig ikke være syk, men nå har jeg vært så trøtt og sliten i over et år og det hadde i alle fall vært fint med en forklaring..

Tusen takk til de som vil ta seg tid til å dele litt med meg..




Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Solstråla88

Har selv lavt stoffskifte og kan kun svare utifra de siste prøvesvarene jeg fikk. Der står det at referanseområde på tsj er 0,20-4,0 og fritt t4 er 11,0-23,0. Ellers har jeg veldig lite peilig på hva verdiene skal ligge på. Hvis du ikke føler legen din tar deg serriøst ville jeg byttet fastlege. Har man lavt stoffskifte får man en helt ny verden ved behandlig med levaxine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei takk for svar. Leste nå på Unilabs.no sine sider at referansenivået på Anti TPO skal være under 100.. da er det jo helt sykt at mitt er på 1300 og at legen mener at alt er normalt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har høye antistoffer, noe som betyr at kjertelen din er i ferd med å brytes ned. Det ser man nå på stoffskifteprøvene dine. Kroppen din klarer ikke helt å få til tilstrekkelig produksjon av stoffskiftehormon, og FT4 går ned og TSH går opp. Dette innebærer at du vil måtte begynne med stoffskiftehormon på et tidspunkt.

Siden du har symptomer på lavt stoffskifte, selv om prøvene er innenfor referanseområdet, er det rimelig å få begynne med en prøvebehandling med Levaxin etter min mening. Det har ingen hensikt å vente til du har fått enda lavere stoffskifte og blitt enda dårligere, når man vet at kjertelen er under angrep.

Du kan gjøre litt selv for å senke farten på den autoimmune reaksjonen. Selentilskudd og kutt av sukker og hvete(gluten) kan hjelpe til å minske antistoffene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solstråla88

Enig med zellica. Be om å få prøve levaxin. Hvis stoffskiftet blir for lavt kan det være meget ubehagelig, greit og starte på lavdose for så og øke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg ville skiftet lege hvis jeg var deg.... selv har jeg hatt lavt stoffskifte siden jeg var 9 år (dvs det var da det ble oppdaget... Hadde hatt VELDIG økende vekt i rundt et år før den tid, orket nesten ingenting, hadde lite matlyst - spiste en halv skive til frokost, droppet lunsj på skolen, spiste under halvparten av hva jeg pleide til middag etc..), og oppførte meg ikke som et normalt barn... var alltid lei meg - fordi alle andre var ute og lekte, mens jeg ikke orket.. Fikk levaxin og begynte på en veldig lang vei mot å føle meg normal igjen (det tok mange år før det var noenlunde stabilt, og jeg var 15 år før jeg begynte å gå ned mot normalvekt.)...

Så var det også slik når jeg var 16-17 at prøvene viste at jeg var innenfor normalområdet med den dosen jeg allerede gikk på (og som hadde fungert bra et par år), men jeg hadde begynt å få de samme symptomene som før stoffskiftet ble stabilt. Legen min og jeg ble da enige om at jeg skulle prøve å øke dosen litt selv om jeg var innenfor normalområdet - og det funket helt topp! Nå holder jeg meg litt "i øvre" normalområde, fordi det er det som fungerer for MIN kropp. Ikke alle fungerer normalt bare man såvidt er innenfor normalområdet, noen trenger å ligge litt høyere, og det er dèt fastlegen min har skjønt.

Håper for deg at du kan få komme til en lege som forstår det samme, og lar deg få et forsøk på levaxin. Jeg er ung og har aldri tenkt veldig på de langvarige konsekvensene av lavt stoffskifte, - det jeg har fokusert på er den kortvarige effekten, og jeg må bare få si at riktig dose levaxin har vært helt avgjørende for meg! :-)



Anonymous poster hash: 2aa66...a90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...