Gå til innhold

De politiske ungdomspartiene ønsker prøveordning for vin

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Vin i butikkene NÅ!!
Skrevet

Hva?! Finnes det ikke vin i butikkene i Norge??!!!

Er det steinalder?

Gjest gjest1
Skrevet

Fikk en tanke i forbindelse med dette.

Vil ikke vinen bli enda litt dyrere ved å innføre enda et mellomledd mellom produsent og konsument?

Gjest Anonymous
Skrevet

Enig med Mysan der. Det er dyrere å opprettholde vinmonopolet- enn å la produsentene ha direkte forbindelser med den enkelte butikk selv.

Statlige avgifter, kontroll og styring er gamle Sovjet.

Tiden er overmoden- for lengst- til at vi fornuftige forbrukere kan få kjøpe vin hvor vi vil- og når vi vil.

Skrevet

På den annen side;

Gjennom Vinmonopolet får vi i Norge temmelig bra vin, rett og slett fordi den har vært prøvesmakt av Vinmonopolets vinsmakere før den blir tatt inn. Gå på et fransk supermarked og kjøp billig vin - plutselig har du fått heeelt nye dimensjoner om hva virkelig dårlig vin er!

I tillegg er det jo et fantastisk utvalg av viner på polet - og de ansatte sitter med masse kunnskap og er alltid behjelpelige med tips og råd. Tilsvarende vinbutikker i utlandet har ofte høye marginer og bare dyre viner - og mye dårligere utvalg.

Bor selv i et land der jeg kan kjøpe vin på supern, det er praktisk og greit, men innimellom må jeg faktisk tilstå at jeg savner Polet littegrann.

Skrevet

Liker Polet jeg. Men jeg har lett tilgang til det da....

Gjest Anonymous
Skrevet
Bor selv i et land der jeg kan kjøpe vin på supern' date=' det er praktisk og greit, men innimellom må jeg faktisk tilstå at jeg savner Polet littegrann.[/quote']

...hvis du bor i et land der du kan kjøpe vin på Super'n, har du vel også tilgang til noen av de aldeles suverene spesialbutikkene som finnes rundt omkring.

Jeg for min del klarer meg flott uten vin på Super'n, men du verden som jeg savner en ordentlig spesialbutikk eid og drevet av noen som faktisk brenner for alkohol (og den doble betydningen var ikke tilsiktet!)

:)

Skrevet

Hva er egentlig grunnen til at man ikek får kjøpt vin og sprit i butikken?

Tviler sterkt på at folk drikker mer om de kan kjøpe vin på dagligvareforetninger.

HVa med de under 18?

Tro meg, det er NULL problem å skaffe seg verken spirt eller øl. Enten kjenner man noen, kjenner noen som kjenner osv, som kjøper for seg, eller så er det bare å stille seg i nærheten av et pol å spørre folk som går forbi om de gidder å kjøpe for en.

Gjest Godt spørsmål
Skrevet

Godt spørsmål der: hva er EGENTLIG grunnen til at det ikke er mulig å kjøpe vin i butikkene i dette landet?

Har politikerne på Stortinget et fornuftig svar?

Jeg hører ikke annet enn tvetydige svar som hører hjemme i barnehagen- uansett parti.

Tør virkelig ingen å ta klare standpunkt? Hva er så farlig med det?

:roll:

Gjest TomKrus
Skrevet
Godt spørsmål der: hva er EGENTLIG grunnen til at det ikke er mulig å kjøpe vin i butikkene i dette landet?

Svarer de ikke på det? Trodde det var ganske innlysende. Økt tilgang gir økt bruk.

Gjest Anonymous
Skrevet

Tom Krus, du kan være nokså bastant her...

- Er det nødvendigvis en sannhet dette, at økt tilgang gir økt forbruk, altså?

- Hva med de rapportene som sier at forbruket i Norge allerede er høyere enn i land hvor det selges vin/sprit i butikkene? (Nei, har ikke disse rapportene her.)

- Det er lov å være kritisk til slike svar fra politikerne. Det finnes nemlig like gode mot-argumenter: derfor bør de ikke slippe unna med det.

- I politikk finnes ikke bare ETT riktig svar, men det visste du sikkert, Tom?

Gjest TomKrus
Skrevet
Tom Krus, du kan være nokså bastant her...

- Er det nødvendigvis en sannhet dette, at økt tilgang gir økt forbruk, altså?  

- Hva med de rapportene som sier at forbruket i Norge allerede er høyere enn i land hvor det selges vin/sprit i butikkene? (Nei, har ikke disse rapportene her.)

- Det er lov å være kritisk til slike svar fra politikerne. Det finnes nemlig like gode mot-argumenter: derfor bør de ikke slippe unna med det.

- I politikk finnes ikke bare ETT riktig svar, men det visste du sikkert, Tom?

Var ikke det en innlysende årsak til at mange er i mot det?

"Hvorfor er du mot? Jo, fordi jeg mener økt tilgang fører til økt forbruk" Ser du ikke for deg en politiker si det?

Gjest TomKrus
Skrevet

her kommer forskningen din:

Jeppe drikker minst i Europa

Skrevet

Selv om denne linken her er hentet fra "bare" VG, er resultatene ikke mindre "sanne" av den grunn: norsk ungdom er blant de som drikker mest i hele Europa, ifølge WHO-forskning på alkoholkonsum.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=229358

La oss anta "økt tilgjengelighet fører til økt forbruk", (siden det er den mest populære forklaringsvariabelen hos SIRUS, politikerne og alkohol-motstandere):

Hva så?

- Hva er farlig med et økt forbruk?

Ja, folk dør, blir alkoholikere i drøssevis,

familier ødelegges på samlebånd,

det offentlige helsevesen ville ikke fått gjort annet enn å behandle alle alkoholikerne som plutselig slo seg vrange på supermarkedet fordi de oppdaget vin og sprit (tildigere hadde de nemlig ikke hatt tilgang på dette- noen av dem visste ikke at alkohol var mulig å få tak i engang...)

Alt dette og mere til, hadde virkelig dette blitt konsekvensene av et økt forbruk?

Isåfall, hva så?

Det forhindrer ikke at vi må anta at folk flest er blir alkoholikere uansett: folk får problemer, foreldrene drakk (arvet mønster) osv...vel, da skaffer de seg alkohol lett som bare det.

Med en slik bakgrunn for "økt tilgang gir økt forbruk" ser vi alle at dette er en sannhet med modifikasjoner.

Hvis vi antar at folk flest er fornuftige - og at de som er tilbøyelige til å misbruke alkohol uansett gjør dette (smuglersprit, brennevin, øl i butikken, narkotika, whatever), så har ikke politikernes argument en altfor stor sannhetsgehalt og rimelig fornuft i seg.

Gjest Christian gjest
Skrevet

Må vel si meg enig med Melissa der.

(Jeg har forresten gitt opp alt håp om å få kjøpe vin i butikken. Vurderer å bosette meg i andre mer frie land uansett.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...