Gå til innhold

Stukket meg på sprøyte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har nylig begynt å jobbe litt med en sprøytenarkoman som har hepatitt B. I dag satt jeg i vedkommendes sofa, sjekket nøye at det ikke var nåler der. Mens jeg satt der, følte jeg at jeg fikk vondt i den ene rumpeballen. Jeg tror og håper at dette bare var innbilning, fikk den samme følelsen en annen dag. Kan jeg ha satt meg på en sprøytespiss? Mener selv at jeg hadde kjent det dersom det hadde vært tilfellet. Er dog vaksinert mot hepatitt B, så uansett kan jeg vel ikke ha blitt smittet?

På forhånd takk

Anonymous poster hash: d7071...48a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du ble stukket (mest sansynlig ikke) så kan kan du allikevel være smittet. Du vet heller ikke om vedkommende kun har hep B med mindre h*n akkurat er testet. Du vet heller ikke om det er vedkommende som har brukt sprøyta. Hvis du tror du er stukket så oppsøk lege for testing.

Anonymous poster hash: a52f6...765

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved mistanke om blodsmitte skal du oppsøke legevakt umiddelbart for prøver, og om nødvendig profylaktisk antiviral terapi.

Anonymous poster hash: 17879...c89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved mistanke om blodsmitte skal du oppsøke legevakt umiddelbart for prøver, og om nødvendig profylaktisk antiviral terapi.Anonymous poster hash: 17879...c89

Du skal ha fått opplæring om fremgangsmåter av arbeidsgiver.

Du setter deg på en pinnestol og ikke i sofaen dersom du er redd for sprøytespisser. Bruker bør og få opplæring i å ikke slenge sprøyter i sofaen men i dertil egnede beholdere. Evt. Tomme brusflasker i mangel på bedre.

Anonymous poster hash: 53c75...df3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved mistanke om blodsmitte skal du oppsøke legevakt umiddelbart for prøver, og om nødvendig profylaktisk antiviral terapi.

Anonymous poster hash: 17879...c89

DETTE

Mannen min ble utsatt for mulig smitte i jobben, og ble satt på kur for sikkerhets skyld.

Dette er det arbeidsgiver som har ansvar for å ordne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde dersom du er usikker tatt blodprøve hos fastlegen, det gjorde jeg da jeg stakk meg. Da det kan gå tid før visse ting utvikler seg tok jeg "null prøven" som dek kalles, deretter 3 mnd prøve og så 6 mnd. Dette var hos bruker uten kjent smitte, men vet gangen var lik for ei venninne som ble utsatt for blodsøl fra pasient med hepatitt på hender med sår.

Anonymous poster hash: 618f1...218

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man kan vaksinere seg mot hepatitt B (men ikke hepatitt C, som også mange sprøytenarkomane har). Uansett er det kjempeviktig å oppsøke lege raskt, for man kan forebygge at infeksjonen blir kronisk om man søker hjelp raskt. Hepatitt er dessverre svært smittsomt, mye mye mer enn for eks HIV. Du burde sjekke det ut.

Du burde også få gjennomgang av rutiner på jobben mtp smittevern. Det er vel arbeidsgivers ansvar å få deg til lege og betale dine utgifter. De må også skrive avviksmelding. Om du skulle bli smittet i arbeidstiden og får kronisk infeksjon, vil jo dette også regnes som yrkesskade, noe som kan bli relevant i fht erstatningsutbetaling, forsikring og eventuell navstøtte.

Anonymous poster hash: 6ba19...bb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nå at du er vaksinert mot hepatitt B. Den må tas tre ganger for å være effektiv resten av livet. Man må også ta en antistoffprøve etter fem år for å sjekke om den fremdeles er effektiv.

Da er du jo mest trolig beskyttet mot hepatitt B, men ikke hepatitt C. Det finnes jo også hepatitt D,E og F (om ikke flere).

Anonymous poster hash: 6ba19...bb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stakk meg på en sprøytespiss når jeg var liten,og da måtte jeg gjennom tre runder med "sprøytelur"(beklager finner ikke det rette ordet)p.g.a fare for smitte av hepatitt C.Å stikke seg på en sprøyte er ikke noe man ska ta lett på,så kom deg til legen med en eneste gang.Jeg kan ikke en gang fatte at du er i tvil.



Anonymous poster hash: 956a8...47b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anonym over.Skulle stå sprøytekur.



Anonymous poster hash: 956a8...47b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Jeg gjorde også dette en gang, og da ble jeg sendt rett på legevakten. Hadde vaksiner i orden, men det skulle meldes og i tillegg tok jeg en oppfølgingsprøver etter noen måneder. Gi beskjed til arbeidsgiver, de skal ha prosedyre på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nå at du er vaksinert mot hepatitt B. Den må tas tre ganger for å være effektiv resten av livet. Man må også ta en antistoffprøve etter fem år for å sjekke om den fremdeles er effektiv.

Da er du jo mest trolig beskyttet mot hepatitt B, men ikke hepatitt C. Det finnes jo også hepatitt D,E og F (om ikke flere). Anonymous poster hash: [acronym="Full hash:

6ba197a83c58b61adc7804476f5a9bb2"] 6ba19...bb2 [/

i]

Hepatitt B vaksine varer ikke livet ut.

Dette er arbeidsgivers ansvar å følge opp, evt. Via "bedriftslege".

Hepatitt C, finnes og vaksine mot, men det er ikke temaet i tråden.

Anonymous poster hash: 53c75...df3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...