Gå til innhold

Erfaringer med antidepressiva


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal mest sansynlig begynne på antidepressiva for depresjon og lurer på om noen har positive/negative erfaringer med det? Fikk du noen bivirkninger/hva merket du forskjell på?

Takk for svart, er så usikker på om jeg vil starte på det eller ikke! :)

Anonymous poster hash: a1c57...c37

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har gått på venlafaxin i over et år, og har sånn sett bare positive erfaringer. De første dagene var jeg vanvittig dårlig, men det kan man leve med. Ellers anbefalte legen meg å ikke nilese på bivirkningene, da man ofte henger seg opp i de og innbiller seg det ene etter det andre.

Men slike preparater er ikke uten bivirkninger allikevel, og for min del har jeg opplevd vektøkning, men det kan jo være at det ikke har noe med pillene å gjøre heller.

Jeg har blitt mye bedre av å gå på medisiner, før kunne jeg bryte helt sammen av en filleting, gråte i timesvis og ikke se ende på noenting, men etter jeg fikk medisiner har jeg blitt mye mer stabil! Jeg har fremdeles følelser og kan bli lei og trist, men ikke på langt nær så ikke ille som før! :)

Anonymous poster hash: 20d0c...010

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått på venlafaxin i over et år, og har sånn sett bare positive erfaringer. De første dagene var jeg vanvittig dårlig, men det kan man leve med. Ellers anbefalte legen meg å ikke nilese på bivirkningene, da man ofte henger seg opp i de og innbiller seg det ene etter det andre.

Men slike preparater er ikke uten bivirkninger allikevel, og for min del har jeg opplevd vektøkning, men det kan jo være at det ikke har noe med pillene å gjøre heller.

Jeg har blitt mye bedre av å gå på medisiner, før kunne jeg bryte helt sammen av en filleting, gråte i timesvis og ikke se ende på noenting, men etter jeg fikk medisiner har jeg blitt mye mer stabil! Jeg har fremdeles følelser og kan bli lei og trist, men ikke på langt nær så ikke ille som før! :)

Anonymous poster hash: 20d0c...010

Kan jeg spørre om hvordan du opplever positive følelser i forhold til før? Er de like mye dempet som de triste?

Anonymous poster hash: 410d1...c0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!! :)

Personlig ville jeg ikke startet på det, men jeg har full forståelse for at det kan hjelpe for noen.

Jeg skulle egentlig begynne på det selv for noen år siden, men depresjonen min ble bedre da jeg skiftet kosthold (kuttet ut hvetemel, sukker og alkohol) og begynte å trene 5-6 ganger i uka.. :-)

I tillegg gikk jeg jo jevnlig i terapi.
Hadde aldri trodd at jeg kunne komme hit jeg er i dag, da jeg var på bunnen, men nå har jeg det helt supert. :)

Har jo dårlige perioder av og til, men jeg takler dem så mye bedre nå.

Men, kjære deg, for å svare på spørsmålet ditt!

Har venninner som har gått på antidepressiva, og de ble begge VELDIG tørre i munnen... Hun ene mente hun fikk mye hodepine av dem også, men jeg er ikke sikker på om dette er en standar bivirkning.

Så vitt jeg vet, så gjør ikke antidepressiva deg mer glad, det bare "stabiliserer" deg og får deg til å føle deg på et mer normalt nivå. Altså, at istedet for å være på toppen, eller i bunnen, er du liksom midt på skalaen. Det kan jo hjelpe deg med å fungere i hverdagen, men får aldri de derre "gledes-kickene" da.. tror jeg. :)

Nei, vet du hva, jeg skal ikke uttale meg for mye om ting jeg ikke vet noe om..

MEN som hovedregel synes jeg du skal være skeptisk på medisiner! Kanskje fungerer du bedre uten, kanskje ikke.. Tenk deg nøye om! :)

Stor klem til deg, lykke til!! Håper du finner noe som fungerer for deg og som kan hjelpe deg <3 :hug:



Anonymous poster hash: f1fe9...438
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for så fine svar <3! Dette hjelper masse, da jeg kan bestemme selv. Begynte å trene for 1uke siden så håper det hjelper i lengden. Sliter med å være tung og sliten i kroppen, men det er godt å komme seg ut. Interessant med at man blir "mer på midten", jeg vil jo gjerne få gledes kick når den tid kommer. Tar det under vurdering. Blir glad om noen har flere erfaringer:) Takk for svar :) TS

Anonymous poster hash: a1c57...c37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Klaveret

Min erfaring er at de virket fantastisk bra. Plutselig var verden i farger igjen og livet føltes bra. Det føltes som et mirakel. Jeg hadde fått livet mitt tilbake. Lite eller ingen bivirkninger.

Minuset er at jeg har hatt problemer med å slutte pga bivirkninger eller abstinenser. Men det går, det tar bare litt tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg går på cipralex. Gått på det siden i sommer. Vet ikke helt hva du vil vite? Det har ikke gitt meg noen bivirkninger bortsett fra i oppstartfasen, da hadde jeg noe vondt i magen, dårlig matlyst osv, varte 2 uker ca, men ikke noe som plagde meg nevneverdig i hverdagen, jeg gikk på jobb og studerte. Sånn helhetsbivirkning i ettertid er nok at jeg har sjeldent lyst på sex, og at det skal litt til før jeg blir kåt, og veldig mye mer til om jeg skal få orgasme. Ja, så blir jeg veldig fort sint, mye fortere enn før.

Bortsett fra det er jeg på en måte glad jeg begynte på cipralex, ellers hadde jeg nok ikke klart å studert videre. Det har ikke forandret meg noe særlig, de som kjenner meg godt og visste til plagene mine har merket stor forskjell, spesielt i humør, tilstedeværelse og hvordan jeg ser på fremtiden. Nå ser jeg faktisk lyst på fremtiden, og at det er håp for meg. Spør heller om det er noe spesifikt du lurer på? Hvorfor skal du begynne på antidepressiva?



Anonymous poster hash: 818b9...d8c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at de virket fantastisk bra. Plutselig var verden i farger igjen og livet føltes bra. Det føltes som et mirakel. Jeg hadde fått livet mitt tilbake. Lite eller ingen bivirkninger.

Minuset er at jeg har hatt problemer med å slutte pga bivirkninger eller abstinenser. Men det går, det tar bare litt tid.

Hvilket merke gikk du på? :)

Anonymous poster hash: a1c57...c37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Wellbutrin og for min del gjør det hverdagen mye enklere så for meg er det positivt. Har ingen bivirkninger.



Anonymous poster hash: b667b...315
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal mest sansynlig begynne på antidepressiva for depresjon og lurer på om noen har positive/negative erfaringer med det? Fikk du noen bivirkninger/hva merket du forskjell på?

Takk for svart, er så usikker på om jeg vil starte på det eller ikke! :)

Anonymous poster hash: a1c57...c37

Positive erfaringer med cipralex. Mest mot angst nå, brukte det mot depresjon tidligere. Men det øker matlysten min, så jeg har blitt ganske tjukk (sikkert ikke bare pillene sin feil, sier selvinnsikten). Ellers blir jeg litt tørr i munn og slimhinner. Derfor bruker jeg tabletter mot det (munntørrhet kan gi tannråte) og jeg bruker glidemiddel. Mine hadde god og relativt rask virkning (omlag 14 dager). Psykolog og venner sa at de faktisk kunne SE forskjell på meg, så det hjalp meg ut av en ganske jævlig depresjon. Det føltes som om noe lettet i meg, som om rullegardina med negative tanker og jævlige føleser gikk opp. Men husk at dette er individuelt. Det beste du kan gjøre er å prøve det legen anbefaler og kjenne på hvordan det virker for deg. Lykke til!

Anonymous poster hash: 26fe2...969

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går på Cipralex 20 mg og synes det er helt fantastisk. Har blitt et helt nytt menneske, med økt energi og ønske om å faktisk gjøre ting, kontra å bare ligge i sengen slik jeg gjorde før :) Har ikke fått noen andre bivirkninger, annet enn at jeg MÅ spise litt før jeg tar tabletten. Hvis ikke blir resten av dagen tilbragt på toalettet. For øvrig har jeg ikke merket noe.

Lykke til :)



Anonymous poster hash: 9dedc...06b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg går på cipralex. Gått på det siden i sommer. Vet ikke helt hva du vil vite? Det har ikke gitt meg noen bivirkninger bortsett fra i oppstartfasen, da hadde jeg noe vondt i magen, dårlig matlyst osv, varte 2 uker ca, men ikke noe som plagde meg nevneverdig i hverdagen, jeg gikk på jobb og studerte. Sånn helhetsbivirkning i ettertid er nok at jeg har sjeldent lyst på sex, og at det skal litt til før jeg blir kåt, og veldig mye mer til om jeg skal få orgasme. Ja, så blir jeg veldig fort sint, mye fortere enn før.

Bortsett fra det er jeg på en måte glad jeg begynte på cipralex, ellers hadde jeg nok ikke klart å studert videre. Det har ikke forandret meg noe særlig, de som kjenner meg godt og visste til plagene mine har merket stor forskjell, spesielt i humør, tilstedeværelse og hvordan jeg ser på fremtiden. Nå ser jeg faktisk lyst på fremtiden, og at det er håp for meg. Spør heller om det er noe spesifikt du lurer på? Hvorfor skal du begynne på antidepressiva?

Anonymous poster hash: 818b9...d8c

Skal begynne pga depresjon som har vart veldig lenge. Lurer egentlig på om du føler deg flat, fikk mer monotont liv(jeg føler alt er helt "flatt" nå) så lurer vel på om den gjorde deg gladere? Fint å lese at du fant håp igjen, og at tilstedeværelsen økte, det håper jeg også på at de kan for meg!

TS

Anonymous poster hash: a1c57...c37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg går på Cipralex 20 mg og synes det er helt fantastisk. Har blitt et helt nytt menneske, med økt energi og ønske om å faktisk gjøre ting, kontra å bare ligge i sengen slik jeg gjorde før :) Har ikke fått noen andre bivirkninger, annet enn at jeg MÅ spise litt før jeg tar tabletten. Hvis ikke blir resten av dagen tilbragt på toalettet. For øvrig har jeg ikke merket noe.

Lykke til :)

Anonymous poster hash: 9dedc...06b

Å det er godt å høre gode erfaringer! Håper det kan hjelpe for meg også. Takk :) TS

Anonymous poster hash: a1c57...c37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

jeg har gått på Cipralex i mange år nå og begynte på dette etter et samarbeid med min psykolog og min fastlege. Jeg forsøkte å starte på et annet merke for mange mange år siden, men ble ikke forberedt på bivirkninger av min daværende lege, og jeg fikk en svært vondt opplevelse, derfor tok det mange år før jeg turde å prøve igjen. På Cipralex fikk jeg også alle bivirkningene i boka, men denne gangen var jeg forberedt på og hadde derfor også klargjort dette med arbeidsplassen min. Jeg måtte sykemeldes i 1 uke, men så lettet det, og du, det var som en ny verden! Jeg ble på ingen måte flat, jeg fikk mer mimikk i ansiktet, jeg så ting klarere og jeg følte meg så uendelig mye bedre!

per nå drømmer jeg hver eneste natt og i perioder kan jeg ha litt "lopper" i kroppen, men dette er bivirkninger jeg gladelig lever med.

det jeg vil si til slutt er at jeg er sterk tilhenger av at man starter opp på antidepressiva i kombinasjon med samtaleterapi.

lykke til med oppstart, dette er jeg sikker på at går helt fint :)



Anonymous poster hash: d0c37...f23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Min erfaring er at de virket fantastisk bra. Plutselig var verden i farger igjen og livet føltes bra. Det føltes som et mirakel. Jeg hadde fått livet mitt tilbake. Lite eller ingen bivirkninger.

Minuset er at jeg har hatt problemer med å slutte pga bivirkninger eller abstinenser. Men det går, det tar bare litt tid.

Kan jeg spørre hvilken tpe du går/gikk på?

Anonymous poster hash: 1869c...180

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Erica

I mitt tilfelle var det vanskelig å finne et preparat jeg kunne bruke pga. hjerterytmeforstyrrelse og økt krampeterskel (epilepsi). Men jeg har jo prøvd forskjellige før dette ble oppdaget:

- Cipralex: Ingen virkning. Ingen bivirkning

- Efexor: God effekt. Ingen bivirkning.

- Remeron: Ingen virkning. Vektøkning og mathunger som bivirkning

- Tolvon: Ingen virkning. Ingen bivirkning.

Nå har jeg nylig startet på Fevarin og håper denne vil hjelpe. Merker trøtthet som bivirkning, men dette gjør meg ingenting siden den tas om kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...