Gå til innhold

Lungebetennelse - sykehusinnleggelse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Mannen har fått lungebetennelse. Crp er veldig høy, over 200. (Tror ikke legekontoret har mulighet til å måle mer nøyaktig når det er så høyt.) Var hos legen i går, da var også crp over 200. I dag sa legen at han ville legge han inn på sykehus. Han orker ingenting, bare sover, men får i seg litt mat og greit med drikke. Hva kan egentlig sykehuset gjøre som ikke kan gjøres hjemme? Han får jo antibiotika.

Er dette alvorlig? Kan det bli livstruende? Har fått beskjed om å kontakte legevakt for å bli innlagt med en gang hvis han får feber eller blir verre på noen som helst måte.



Anonymous poster hash: f5e90...46d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han kan få antibiotika rett i årene på sykehus.



Anonymous poster hash: 8e441...da1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Mannen har fått lungebetennelse. Crp er veldig høy, over 200. (Tror ikke legekontoret har mulighet til å måle mer nøyaktig når det er så høyt.) Var hos legen i går, da var også crp over 200. I dag sa legen at han ville legge han inn på sykehus. Han orker ingenting, bare sover, men får i seg litt mat og greit med drikke. Hva kan egentlig sykehuset gjøre som ikke kan gjøres hjemme? Han får jo antibiotika. Er dette alvorlig? Kan det bli livstruende? Har fått beskjed om å kontakte legevakt for å bli innlagt med en gang hvis han får feber eller blir verre på noen som helst måte. Anonymous poster hash: f5e90...46d

Sykehuset kan sørge for at sykdommen ikke utvikler seg til å bli kritisk, og gi intensiv terapi om det skulle bli behov for det.

Ikke glem at lungebetennelse egentlig er en meget alvorlig sykdom, og at den hadde høy dødelighet før antibiotikaperioden begynte.

Sykehuset kan vurdere ham fortløpende inntil antibiotikaresponsen kommer (dersom det faktisk ER en bakteriell lungebetennelse. Det du skriver tyder på det, men slik sykdom kan manifestere seg paradoksalt), og sørge for at han ikke får for høy feber eller dehydrerer.

Man får ikke innleggelse uten videre, så dette er veldig alvorlig.

Anonymous poster hash: 20ff7...4c7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært innlagt pga lungebetennelse og dårlig almenntilstand. Han kan få antibiotika intravenøst, og ellers var det pusting i en maske tre ganger om dagen (bare noe oksygengreier), og mye scanning og lungetesting. De ville sjekke at lungebetennelsen og tilstanden bedret seg, ikke forverret seg.



Anonymous poster hash: 752d6...a4c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde forkjølelse/ lungebetennelse som medisiner fra fastlege ikke hjalp mot, prøvde flere men ble bare verre og verre. Endte opp med blodforgiftning, og at deler av lungene ikke virket som ble et sykehusopphold.

Fikk intravenøst og ble bedre etter noen døgn. Før sykehusinnleggelsen kastet jeg opp fordi jeg gikk opp en trapp.

Sykehuset hjelper, de har all godisen han trenger :)



Anonymous poster hash: f74ec...964
Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Man får ikke innleggelse uten videre, så dette er veldig alvorlig.Anonymous poster hash: 20ff7...4c7

Jo det gjør man. Mange fastleger legger inn for å få blodprøver og second opinion, det betyr ikke at mottakende lege mener du trenger å være innlagt.

Regner med han ikke ville og at det er derfor han er hjemme ts? Eneste fordelen på sykehus er mulighetene for å antibiotika og væske intravesnøst slik at det virker fortere, det er svært sjelden lungebetennelse gir alvorlige komplikasjoner. Dersom han ikke er bedre i morgen kan det være verdt å ta en tur bare for å få sjekket blodprøver og evt fått tatt et røntgen for å se at det faktisk er lungebetennelse, og gjerne få en vurdering på hvilken antibiotika som er best. Er ikke sikkert han blir så lenge om han blir innlagt heller, de fleste er ute etter 1-2 dager.

Anonymous poster hash: 33d60...048

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er crp på over 200 veldig høyt?



Anonymous poster hash: f5e90...46d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er crp på over 200 veldig høyt? Anonymous poster hash: f5e90...46d

Ja, det er veldig høyt. Skal være under 5 når man er frisk.

Anonymous poster hash: e8574...933

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg nå mannen inn på sykehus om legen foreslår det. Han kan mye mere om dette enn deg.

Sykehuset kan ta rønken, blodkultur, intravenøs antibiotika (enkelte antibiotikatyper kommer kun i intravenøsform), de kan bistå om han får pustevansker, om han skulle gå i septisk sjokk så er det greit å ha rask tilgang til intensivavdelinga. Septisk sjokk kan føre til koma. De har mye bedre forutsetning til å gi han riktig behandling enn det du har.

Morfar døde av lungebetennelse, han var bare 65 btw......



Anonymous poster hash: bdd5f...7dc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unge friske mennesker blir sjelden innlagt pga lungebetennelse. Så om legen mener det, så gjør man det.

Da får man antibiotika intravenøst, det blir gjevnlig tatt blodprøver (bla blodgass som ikke tas på legekontoret) Man kan få oksygen om man har behov for det. Og generelt blir observert av kyndig fagfolk. Lungebetennelse kan føre til sepsis (blodforgiftning), det vil man ikke ha.



Anonymous poster hash: 46f6f...7c3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å ha en ting klart: Jeg har ikke nektet mannen å bli innlagt på sykehus. Han er voksen, og tok det valget selv (mot legens anbefaling). Han skal tilbake i morgen for kontroll, hvis det ikke er bedre blir han nok innlagt da. Det vil i alle fall jeg gå inn for, i den grad jeg kan påvirke valget.

I brevet til legevakten står det: pulm; krepitasjon H lunge. Noen som vet hva dette betyr?



Anonymous poster hash: f5e90...46d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å ha en ting klart: Jeg har ikke nektet mannen å bli innlagt på sykehus. Han er voksen, og tok det valget selv (mot legens anbefaling). Han skal tilbake i morgen for kontroll, hvis det ikke er bedre blir han nok innlagt da. Det vil i alle fall jeg gå inn for, i den grad jeg kan påvirke valget. I brevet til legevakten står det: pulm; krepitasjon H lunge. Noen som vet hva dette betyr? Anonymous poster hash: f5e90...46d

Det betyr at man hører knitrelyder over høyre lunge.

Anonymous poster hash: 20ff7...4c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det betyr at man hører knitrelyder over høyre lunge.

Anonymous poster hash: 20ff7...4c7

Hva vil det si? Noe jeg bør være bekymret for?

Anonymous poster hash: f5e90...46d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva vil det si? Noe jeg bør være bekymret for? Anonymous poster hash: f5e90...46d

Det er et alminnelig funn ved lungebetennelse, og kan bety at det er væske eller slim som delvis blokkerer små luftveier. Disse vil da ved innpust åpne seg med et lite klikk eller knirk. Krepitasjoner i seg selv er ikke nødvendigvis annet enn et tegn på at en lunge eller lungesegment er sykt. Alvorlighetsgraden må sammenoldes med øvrige funn eller symptomer.

Anonymous poster hash: 20ff7...4c7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres lurt ut med innleggelse ja, da kan han få tatt rtg av lungene for å se hvordan det ser ut der, skikkelig utredning med blodprøver og antibiotika intravenøst. Han kan også få væskebehandling om det er nødvendig. Lykke til!

Anonymous poster hash: af195...992

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen har vært hos lege til kontroll igjen i dag, og er blitt litt bedre. Crp er gått ned, lungene høres bedre ut. Det ser ut som det verste er over, men han skal tilbake om et par dager for en ny sjekk.



Anonymous poster hash: f5e90...46d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...