Gå til innhold

Egoisme


Gjest gjest1

Anbefalte innlegg

Gjest gjest1

Mennesket er jo et egoistisk dyr, men hos enkelte er egoismen det mest fremtredende trekket, og det skremmer meg! Hvordan har de blitt sånn??

Jeg driter i om jeg tråkker på andre, bare ingen tråkker på meg..... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mennesket er jo et egoistisk dyr, men hos enkelte er egoismen det mest fremtredende trekket, og det skremmer meg! Hvordan har de blitt sånn??

Jeg driter i om jeg tråkker på andre, bare ingen tråkker på meg..... :roll:

Er nok mange grunner til dette. Folk som ikke får dekket sine mest grunnleggende behov, vil alltid tenke egoistisk frem til disse behovene er dekket (mat, husly, trygghet osv)

Enkelte andre mangler empati med andre, og får ingen glede selv av å glede andre. Det er det som skremmer meg mest!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definer egoisme. Hva er egoistisk. Hva gjør at du ikke er egoistisk. Hvorfor er egoisme galt.

En viss egoisme finnes i alle, og det er ikke galt, men er grunnen til overlevelse. Når man derimot setter seg selv foran andre hele tiden så oppmuntrer man ikke til at man skal fungere sammen som gruppe. Det skaper konflikt, ufred og et slags anarki.

Mennesket skiller seg ut fra andre dyr ved at vi føler empati. Det er én av grunnene til at vi har kommet så langt som vi har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Jeg er også egoistisk til en viss grad, men jeg mangler ikke empati. Jeg ville aldri med vitende og vilje tråkke på andre mennesker, eller utnytte dem til min egen fordel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egoisme er galt fordi det hemmer positiv utvikling, som mange taper mer på enn en uempetisk person kan sette seg inn i. Jeg tror at svært egoistisk mennesker enten er veldig primitive/enkle eller at de mangler noe fundamentalt som er viktig for mennesker. Grunnen til at de mangler dette kan være mange. Egoistiske og uempatiske mennesker er svært skadelige for verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Egoisme betyr ikke det samme som uten empati.

Det har du helt rett i, men uempatiske mennesker er som regel egoistiske, så det går hånd i hånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky
Jeg blir skremt av mennesker uten empati.

Jeg nekter liksom å tro at det finnes slike mennesker, jeg, og blir liker sjokkert hver gang jeg møter på noen som er det.

Forøvrig er jeg sånn passe egoistisk selv. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...