Gå til innhold

Gallestein - erfaringer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei :)

Jeg søker hjelp angående gallestein.. For noen dager siden fikk jeg "stikking" i magen etter matinntak. Dette har jeg hatt de siste dagene, i tillegg til litt diarè og murring i nedre magedel (beklager detaljer). Har hørt at det kan være gallestein, da "stikkingen" også strømmer litt i ryggen. Men samtidig skal jo gallestein være HELT jævlig? Jeg har ikke så vondt at jeg ikke holder ut liksom, men lurer på om det kan være tidlige tegn? Og om noen har erfaring med dette - ble smertene verre gradvis, eller fikk dere akutt veldig vondt med en gang?

Vet at ingen her kan si om jeg har gallestein eller ikke, vil bare unngå å dra til legen før jeg "må", grunnet dårlig økonomi.



Anonymous poster hash: b657b...40b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Galleblæra sitter oppe, til høyre, så murring nederst i magen får meg ikke umiddelbart til å tenke på gallestein. Har du vært kvalm? Kastet opp? Gallesteinsanfall er veldig vondt, og kommer ofte i forbindelse med måltider og varer kanskje noen timer. Hvis gallegangen blir blokkert (noe som slett ikke alltid skjer) vil avføringen bli myk og lys, urinen vil bli mørk og huden og øynene kan bli gule.

At magesmerter forplanter seg til ryggen tror jeg ikke er så veldig uvanlig. Kommer stikkingene etter at du har spist? Eller er de der hele tiden? Kan det være noe du har spist, som du ikke har pleid å spise? Luftsmerter?

Hvis det gjør ordentlig vondt eller ikke gir seg i løpet av et par uker bør du oppsøke lege, det koster ikke mer enn et par hundrelapper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg fikk anfall var det veldig smertefullt fra start til slutt. Som Sima nevner over her sitter også vanligvis smertene høyere opp. For min del kjentes det med en gang ut som et skikkelig akutt sviende og blødende magesår med en touch av krampe i magesekken :P Jeg trodde jeg var døden nær, hehe

edit: manglet et ord

Endret av Karthy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Galleblæra sitter oppe, til høyre, så murring nederst i magen får meg ikke umiddelbart til å tenke på gallestein. Har du vært kvalm? Kastet opp? Gallesteinsanfall er veldig vondt, og kommer ofte i forbindelse med måltider og varer kanskje noen timer. Hvis gallegangen blir blokkert (noe som slett ikke alltid skjer) vil avføringen bli myk og lys, urinen vil bli mørk og huden og øynene kan bli gule.

At magesmerter forplanter seg til ryggen tror jeg ikke er så veldig uvanlig. Kommer stikkingene etter at du har spist? Eller er de der hele tiden? Kan det være noe du har spist, som du ikke har pleid å spise? Luftsmerter?

Hvis det gjør ordentlig vondt eller ikke gir seg i løpet av et par uker bør du oppsøke lege, det koster ikke mer enn et par hundrelapper.

Murringen er sikkert pga den løse magen. Smertene/stikkingen sitter i mellomgulvet, har også hatt tendenser til kvalme. Dette kommer etter måltid. Jo større posjoner jeg spiser, jo mer kjenner jeg smertene. Kommer innen en halvtime etter jeg har spist, og er ikke konstante. Er mer at de kommer og går.

Har ikke spist noe som jeg ikke pleier å spise, nei. Og grunnen til at jeg bekymrer meg litt, er at jeg ALDRI har problemer med magen.. Aldri reagert på noen som helst mat.

Tusen takk for svar :)

TS

Anonymous poster hash: b657b...40b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg fikk anfall var det veldig smertefullt fra start til slutt. Som Sima nevner over her sitter også vanligvis smertene høyere opp. For min del kjentes det med en gang ut som et skikkelig akutt sviende og blødende magesår med en touch av krampe i magesekken :P Jeg trodde jeg var døden nær, hehe

edit: manglet et ord

Huff, så ille er det nok ikke for meg. Men tenker at det kanskje blir det etterhvert, jo mer det utvikler seg. Får bare se smertene an og håpe at det går over. Etter det jeg har lest, er gallestein noe jeg IKKE vil ha, hehe. Men takk for svar! :)

TS

Anonymous poster hash: b657b...40b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, så ille er det nok ikke for meg. Men tenker at det kanskje blir det etterhvert, jo mer det utvikler seg. Får bare se smertene an og håpe at det går over. Etter det jeg har lest, er gallestein noe jeg IKKE vil ha, hehe. Men takk for svar! :)

TS

Anonymous poster hash: b657b...40b

Krysser fingrene for at du slipper det ja :) Heldigvis ble jeg kvitt det, så det er godt over et år siden sist. God bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har operert vekk galleblæra etter mange gallestensanfall samt betennelse med steiner. Trudde seriøst jeg skulle dø da anfallene kom. Smertene sitter under høyre ribbensbue og stråler ut i ryggen. Det eneste som lindret for meg var veldig varmt vann (dusj/bad) + morfin. Anfallene varte i mange timer i strekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krysser fingrene for at du slipper det ja :) Heldigvis ble jeg kvitt det, så det er godt over et år siden sist. God bedring!

Så bra :) takk!

TS

Anonymous poster hash: b657b...40b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har operert vekk galleblæra etter mange gallestensanfall samt betennelse med steiner. Trudde seriøst jeg skulle dø da anfallene kom. Smertene sitter under høyre ribbensbue og stråler ut i ryggen. Det eneste som lindret for meg var veldig varmt vann (dusj/bad) + morfin. Anfallene varte i mange timer i strekk.

Har hørt at smertene er ille, ja :/ Har vondt akkurat der du beskriver, men er at smertene ikke er SÅ ille som gjør meg usikker på om det er det.. Derfor jeg lurer på om det var veldig vondt fra første stund. :)

TS

Anonymous poster hash: b657b...40b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smertene ved gallesten var, for meg, mye verre enn å føde selv om jeg revnet. Det var forferdelig og krevde alt av mental innsats for å ikke bli hysterisk av smertene.

Anonymous poster hash: e1d89...dd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk noen gallesteinsanfall etter en fødsel. Sto og spydde, så vondt var det. Fødselen var ingenting i forhold til de anfallene.

Anonymous poster hash: 5501e...770

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...