Gå til innhold

Avskyelig rik

Monstermagnet

Anbefalte innlegg

De kan bruke pengene sine på akkurat hva de vil uten at noen har noe med det å gjøre (lovlige aktiviteter).

Markedet fikser slikt gjerne av seg selv: f.eks. dersom en svært rik person er interessert i sport, så donerer den gjerne frivillig penger til sportsklubber. Hvis den svært rike liker kultur, donerer h*n ofte penger til kulturaktiviteter. Har en ikke lyst til å dele med seg: greit.

Ingen andre bør fortelle en hva en BØR gjøre med penger en selv har tjent på egne lovlige initiativ- mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Esther

Monstermagnet skrev:

Hva jeg bidrar med er da knakende likegyldig. Debatten dreier seg om hvorvidt de som har mest, også har et større ansvar enn oss "gjennomsnittlige". Så hva jeg donerer/bidrar med er helt uvesentlig.

For en håpløs holdning.

Dessuten vil de rikes utbytter nesten uten unntak gå til nye investeringer - noe som ofte skaper nye arbeidsplasser som hjelper de som er svakere stilt. Det er faktisk mye er verdifullt å skape arbeidsplasser enn å dele ut penger til folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de kan bruke pengene på det de vil, uten at alle skal ha noe å si på det.Kjøper en seg et hus til 7-8 mill. så er det da vedkommende sitt problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sukkerert
Rattlesnake"]Så lenge det ikke går utover andre.

Dersom noen har ekstrem overflod, vil det alltid gå ut over andre. Det er ikke nok ressurser på jorda til at enkelte skal leve i luksus. Dersom maten og andre ressurser hadde blitt fordelt riktig, hadde det vært nok til alle. Det eksisterer millionvis av fattige fordi det finnes noen få rike.

Rike har mye makt, og dermed et ansvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
Rike har mye makt, og dermed et ansvar.

I verdensmålestokk er nok du rik. Hva gjør du med makten? Kjøper spriten i Sverige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Har for min del ikke noe med misunnelse å gjøre. Jeg bare synes det blir feil å ha råd til gullkraner og diamanter, men ikke et fadderbarn eller fast trekk til kreftsaken.

Hvordan vet du det da?

Ikke lenge siden så så jeg et program fra et araberland. Sjeiken der var gift med en moderne kvinne. Hun dro i gang skoler for jenter og de bidro ganske mye.

Det var da bastant da, ikke en krone til kreftsaken/fadderbarn.

Tror mange bidrar uten at det blir opplyst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sukkerert

I verdensmålestokk er nok du rik. Hva gjør du med makten? Kjøper spriten i Sverige?

Er jeg det?

De pengene jeg har er studielån.

Jeg gir litt penger til veldedige formål, slik som mange andre.

Hva gjør du med makten du har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valhalla

Ja sjeikene fra Saudi Arabia bidrar jo til å bygge ting i muslimske og vestlige land for å spre sin wahabi islam.

I tilegg gis det penger til terrorister ( eller frihetskjempere om du ser på det på den gale måten) for å bekjempe store og lille satan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Ja sjeikene fra Saudi Arabia bidrar jo til å bygge ting i muslimske og vestlige land for å spre sin wahabi islam.

I tilegg gis det penger til terrorister ( eller frihetskjempere om du ser på det på den gale måten) for å bekjempe store og lille satan.

svarene du gir, sier meg at du blir aldri fornøyd uansett hva de gjør.

hvordan vil du se de da? i rennesten med filler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Hvordan vet du det da?

Tror mange bidrar uten at det blir opplyst.

Det tror jeg også. Jeg har da ikke nevnt navn eller sagt at alle med gullkraner og diamanter ikke bidrar? Mitt utsagn var generelt, for det er slik i dag at mange ikke bidrar. Det gjelder både de med normal inntekt og de rike. Og jeg mener man bør.

Derimot har jeg venner som tjener over 500.000 og som "ikke har råd" til fadderbarn til 200 kr mnd, mens jeg som arbeidsledig har råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alt som ikke involverer å skyte en turbaneier er vel "scam" for deg.

Pass deg. Jeg tror din skrivemåte faktisk er mot din hensikt.

Snart kan du få en jøde til å elske koranen.

Vet ikke om det er det du vil. Kanskje det er??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
Er det greit at mangemillionærer bruker pengene sine på hva som helst?

Det er ikke greit at de bruker pengene på å rase rundt i Oslo-fjorden i superstøyende båter. Det er heller ikke greit at de forbruker unødvendig mye. Og nei, det er ikke basert på misunnelse, men miljøvern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Morsomt hvordan andre alltid har en mening om folk som har mer enn "alle". Janteloven's skremmende ekko gjaller i gangene.

Uansett, sier seg selv at folk kan bruke pengene sine på

hva de ønsker. Om det er snakk om 4 hus, 20 biler og 12 båter er da det ravende likegyldig. Samfunnet tjener

på disse uansett. Ta f.eks hyttepalaset til røkke; det alene står for en god porsjon arbeidsplasser som ikke

eksisterte før han kom dit.

Sålenge pengene blir plassert i Norge tjener samfunnet

på det; når vi gjør det uatraktivt å bruke disse pengene

innen for landets grenser taper vi effektivt sett mye penger.

For meg er de fleste veldedighets aksjoner, innsamlinger osv en fiks ferdig "kjøp deg god samvittighet her" pakke som for meg er rimelig uinteressent. Da gir jeg heller 20,- til en tigger på oslos gater. Dette "kjøpe seg fri" opplegget er egentlig bare

ganske plagsomt.

Uansett, personer med masse penger må få bruke dem som de vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir fast til organisasjoner jeg stoler på, og saker jeg har tro på men jeg er helt for at dette må alle få bestemme selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot
Fadderbarn er en scam

Så du mener at alle barnebyene til SOS-Barnebyer, deres sosialsentre i nærmiljøet, barnehage rog yrkesskoler ikke finnes, evt ville finnes selv om ingen ga penger til det?

For et tåpelig utsagn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...