Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det greit at mangemillionærer bruker pengene sine på hva som helst? Eller har de et spesiellt ansvar når de har så mye penger?

Hva mener dere?

Videoannonse
Annonse
Gjest Poirot
Skrevet

Jeg mener de har et moralsk ansvar til ihvertfall å donere noe penger (gjerne anonymt) til et eller annet formål, ha fadderbarn el.

Gjest Valhalla
Skrevet

Selvsagt skal man få bruke sine penger på hva man ønsker. Misunnelse er en ekkel egenskap.

Skrevet

Hadde det vært meg, så hadde jeg nok følt meg litt ussel hvis jeg ikke delte en eneste krone av overfloden min med noen av dem som virkelig er trengende. Men det betyr ikke at jeg synes andre har noen moralske "plikter" på noen måte- folk får gjøre som de vil med sine egne midler.

Skrevet

Jeg synes ingen har noe med hva andre bruker pengene sine på. Hver med sitt. Hvordan de har det med seg selv og samvittigheten får bli deres sak. De fleste som har penger har jobbet hardt for dem, og da er det deres privilegium å gjøre som de vil med dem.

• Liker 1
Skrevet
Selvsagt skal man få bruke sine penger på hva man ønsker. Misunnelse er en ekkel egenskap.

Trenger ikke være snakk om misunnelse, valhalla. Poenget er vel at har man i overflod, så blir det feil å sløse bort på ting som ikke skaper hverken arbeidsplasser eller noe annet positivt.

Er det f.eks. greit at oljesjeikene i de arabiske landene omgir seg med de mest vanvittige rikdommer, mens folket som arbeider for dem lever under fattigdomsgrensen?

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

Så lenge det ikke går utover andre. Et eksempel er jo strømprisene, som takket være overforbruk av de vannvittige hyttene (eller rettere sagt husene), presser prisene opp.

Gjest Poirot
Skrevet

Har for min del ikke noe med misunnelse å gjøre. Jeg bare synes det blir feil å ha råd til gullkraner og diamanter, men ikke et fadderbarn eller fast trekk til kreftsaken.

Skrevet
Så lenge det ikke går utover andre. Et eksempel er jo strømprisene' date=' som takket være overforbruk av de vannvittige hyttene (eller rettere sagt husene), presser prisene opp.[/quote']

Men det er jo industrien som bruker mest strøm.

Skrevet

Man må jo kunne gjøre hva en vil med sine egne penger. Men ens sanne natur vises ofte i slike tilfeller... Om man deler godene eller ei.. :wink:

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

Forskjellen er at industrien trenger den.

Skrevet

Ønsker ikke å spore av tråden, men det er industrien som har mulighet til de største innsparingene i energiforbruket. (Siste innlegget mitt om akkurat den saken. Får heller starte en ny tråd om dette Ikke ødelegg tråden min!! :wink: )

Gjest Valhalla
Skrevet

Jeg ble forbannet av at jeg må betale 20kr til et eller annet veldedig formål når jeg skal betale skolepengene mine. Hvis jeg ønsker å slippe å betale må jeg skrive navn og adresse og returnere svarslippen til skolen. Da vil 20kr+porto bli satt inn på min konto.

Jeg vurderte nesten å gjøre det fordi det irriterer meg at andre skal bestemme hva jeg skal gi til veldedighet.

Skrevet

Jeg for min del kunne aldri ødslet bort penger på jetfly og yachter med god samvittighet når jeg vet hvor mange her i verden som lider av fattigdom.

Det hadde gitt meg mye mer hvis jeg hadde kunnet hjulpet noen som virkelig trenger dem.

Men hva andre velger å bruke pengene sine på, er ikke min sak.

Skrevet

Har for min del ikke noe med misunnelse å gjøre. Jeg bare synes det blir feil å ha råd til gullkraner og diamanter, men ikke et fadderbarn eller fast trekk til kreftsaken.

Ja, ikke sant.

Hadde all verdens rikdom vært fordelt utover, så ville ingen lidd noen nød. Det er selvfølgelig utopi, men det er nå en gang slik at dersom en har mye, så må han ha fått det fra noen som har mindre.

Gjest TomKrus
Skrevet
Jeg ble forbannet av at jeg må betale 20kr til et eller annet veldedig formål når jeg skal betale skolepengene mine. Hvis jeg ønsker å slippe å betale må jeg skrive navn og adresse og returnere svarslippen til skolen. Da vil 20kr+porto bli satt inn på min konto.

Jeg vurderte nesten å gjøre det fordi det irriterer meg at andre skal bestemme hva jeg skal gi til veldedighet.

De bestemmer jo ikke. Du har muligheten til å avstå fra å avse disse 20 kronene.

Skrevet

Jepp, noen irriteres over dette, men for mange er det å gi til veldedige formål noe de egentlig har lyst til, de får bare aldri ut fingeren. Dermed er det et lite spark bak at det for en gangs skyld er mer tiltak å ikke gi enn å gi. Om enn litt på grensen.

Nåvel, dette ble kanskje avsporing, beklager.

Gjest TomKrus
Skrevet

Det irriterer meg lite. Som regel gjør de fleste av oss noe for fellesskapet. Jeg gidder ikke bry meg om det lille mindretallet som ikke gjør det.

Verdens rikeste mann f.eks. setter mesteparten av sine inntekter og formuer i sitt eget "bistands"-fond. Var det ikke snakk om at barna bare skulle arve noen millioner hver da?

Gjest Valhalla
Skrevet
Jeg for min del kunne aldri ødslet bort penger på jetfly og yachter med god samvittighet når jeg vet hvor mange her i verden som lider av fattigdom.

Du unner deg altså ikke luksus. Du lever ikke i en så fin leilighet du kan. Du kjøper ikke fine klær. Du unner deg ikke mat på restaurant. Ditt overskudd går til verdens fattige. Sorry den går jeg ikke på.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg bruker millionene mine som det passer meg - det er jo derfor jeg har blitt millionær!

:sjarmor:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...