Gå til innhold

Stemmer i hodet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen her som opplever å ha stemmer i hodet? Som har lyst til å fortelle litt om hvordan dette oppleves for deg?

Jeg har en bror som har fått en psykose og har blitt lagt inn på lukket avdeling. Det har holdt på en stund, men han har ikke snakket så mye om det. Jeg klarer ikke ta dette innover meg, og siden han da er ganske uttafor, kan jeg ikke spørre han. Men jeg lurer så på hvordan han har det nå.

Anonymous poster hash: df3d6...fa0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har aldri vært psykotisk, men har hatt stemmer i hodet, så kanskje jeg kan forklare litt hvordan det er. Det føles ut som om det er noen som snakker til deg, samtidig som du vet at det ikke er det, men det er selvfølgelig skremmende. Jeg hørte ikke stemmen som min egen stemme, og det var det som gjorde det enda mer skremmende, det var ikke som når man tenker liksom.

Jeg håper broren din blir bedre snart :)



Anonymous poster hash: d84fa...0cf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er helt umulig å svare på da det oppleves svært forskjellig fra person til person. Noen hører klare stemmer, andre hører mere bakgrunnsstøy/bråk. Det kan være én eller flere stemmer - hviskende eller skrikende, kjente eller ukjente. Det er ikke uvanlig med såkalte "befalende stemmer". Sistnevnte kan få svært alvorlige konsekvenser for personen selv og/eller andre. Dette opptrer oftest sammen med sterk paranoiditet og personer kan lett føle for å måtte forsvare seg for ikke-eksisterende farer som føles reelle for dem. Det kan også fremkomme "sannheter" som ikke har rot i virkeligheten, eller det kan gis kommando om å utøve alvorlige handlinger som personen selv ikke er i stand til å vurdere følgene av.

Du kan på ingen måte regne med å få klare svar på hva som foregår i din brors hode her inne på KG! Selv vi som jobber på psykoseavdeling sliter med å forstå og behandle den enkelte pasient sin psykose.

Vi kartlegger alltid hvorvidt personen hører stemmer eller ikke. Omfanget og konsekvenser av disse stemmene varierer sterkt fra pasient til pasient. Råder deg til å snakke med ansvarlig behandler for å høre mere spesifikt om din brors diagnose, symptomer, behandling og eventuelle prognoser fremover. Ønsker deg og familien lykke til!



Anonymous poster hash: ab9da...077
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen minner fra da jeg var barn ang. dette. Det var som en nedlatende mannsstemme i hodet som kjeftet på meg. Tror det gjerne kom om jeg holdt på med noe som stresset meg eller jeg skulle skynde meg. Og så gjorde denne stemmen meg enda mer stresset. Han maste om at jeg måtte skynde meg, gjøre ting skikkelig eller noe sånt. Eneste fysiske utslaget var høyere puls.

Har det ikke nå lenger heldigvis, og har heller aldri sjekket om noe var galt med meg, men har fundert litt på dette i voksen alder.



Anonymous poster hash: 162e1...3f6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er helt umulig å svare på da det oppleves svært forskjellig fra person til person. Noen hører klare stemmer, andre hører mere bakgrunnsstøy/bråk. Det kan være én eller flere stemmer - hviskende eller skrikende, kjente eller ukjente. Det er ikke uvanlig med såkalte "befalende stemmer". Sistnevnte kan få svært alvorlige konsekvenser for personen selv og/eller andre. Dette opptrer oftest sammen med sterk paranoiditet og personer kan lett føle for å måtte forsvare seg for ikke-eksisterende farer som føles reelle for dem. Det kan også fremkomme "sannheter" som ikke har rot i virkeligheten, eller det kan gis kommando om å utøve alvorlige handlinger som personen selv ikke er i stand til å vurdere følgene av. Du kan på ingen måte regne med å få klare svar på hva som foregår i din brors hode her inne på KG! Selv vi som jobber på psykoseavdeling sliter med å forstå og behandle den enkelte pasient sin psykose.Vi kartlegger alltid hvorvidt personen hører stemmer eller ikke. Omfanget og konsekvenser av disse stemmene varierer sterkt fra pasient til pasient. Råder deg til å snakke med ansvarlig behandler for å høre mere spesifikt om din brors diagnose, symptomer, behandling og eventuelle prognoser fremover. Ønsker deg og familien lykke til! Anonymous poster hash: ab9da...077

Jeg vet da at det oppleves forskjellig fra person til person. Men spurte bare etter hvordan andre opplever det.

Jeg forventer ikke at noen her inne vet hvordan det er for broren min, bare interessert i hvordan andre opplever det som sagt.

Ellers takk for svaret ditt, og dere andre! :-)

Anonymous poster hash: df3d6...fa0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde to stemmer når jeg var yngre. Den ene var min mormors og kom fra "alle steder" som om man er i et rom med mye gjenlyd. Den andre var veldig anonym, og hørtes ut som om kom fra et annet rom en det jeg satt i. Det oppleves nok også som sagt ovenfor veldig ulikt fra person til person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hører en stemme som sitter langt nede i en tunell som befaler meg om å gjøre selvdestruktive ting. I gode perioder klarer jeg å ignorere stemmen, men i dårlige perioder gjør jeg det den befaler. Jeg går på antipsykotisk medisin.

Anonymous poster hash: c18c1...991

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...