AnonymBruker Skrevet 26. januar 2015 #1 Skrevet 26. januar 2015 Jeg er ei jente på 24. I august ifjor var jeg hos gynekolog pga stikkinger i eggstokkene. Alt var normalt, og det har ikke skjedd igjen. Mens jeg var der tok han celleprøve av livmorhalsen, og da svarene kom inn var det celleforandringer. Legen sa det var normalt og at de sannsynligvis kom til å gå tilbake like fort som de kom. Dro tilbake i begynnelsen av desember, og tok nye prøver, og disse viste fortsatt/ytterligere forandringer. Gynekologen vil ha meg tilbake raskt, dvs i løpet av denne uken. Jeg er livredd! Redd for å ha kreft, redd for å ikke kunne få barn (denne frykten er faktisk verst!), redd for å bli så syk at jeg ikke får gjort ferdig utdannelsen min.. Er det noen som har hatt flere raske kontroller etter hverandre slik som dette, men så viste det seg at alt var bra? Hva skjer videre nå? Det tok veldig lang tid å få svar på de forrige prøvene, er det normalt at det tar nesten 2 måneder å få svar?! Klarer ikke å gå rundt i 2 måneder og være bekymret for hva som skjer med livet mitt... Anonymous poster hash: f6033...abe
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2015 #2 Skrevet 26. januar 2015 Overskriften skulle være "Celleforandringer - fortsatt!!" Gikk litt fort i svingene der... TS Anonymous poster hash: f6033...abe
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2015 #3 Skrevet 26. januar 2015 Dette er det best at gynekologen din som har papirene/analysesvarene foran seg, svarer deg på. Fordi du da får svar tilpasset nettopp deg og din situasjon og ikke mye synsing og svar som ikke er relevant for deg.Anonymous poster hash: a5aa2...1f1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2015 #4 Skrevet 26. januar 2015 Jeg ble kallet inn ganske raskt (noen dager etter prøvesvar) for biopsi. Disse viste cin3 (alvorlig celleforandring) og hpv positiv som førte til konisering (gikk under en uke tror jeg). Regner med der er hpv-testen du har tatt som tar lang tid å få svar på. Hos mange samler de opp prøvene ig sender de inn for analyse 2 g pr mnd, og kan derfor ta litt tid. Men de tar alle alvorlige celleforandringer på alvor og behandler disse raskt ettdr min erfaring. Det tar igjennomsnitt 10-15 år før farlige (en liten prosent av alle påviste) forandringer utvikles til kreft, men siden de ikke vet hvilke av de få prosentene undersøker de alle for å vere på den sikre siden biopsien var forøvrig litt ubehagelig så anbefaler deg å ta paracept og ibux 1 time før timen. Ved konisering (om biopsien viser alvorlige celleforandringer får du lokalbedøvelse evt noe å sove på. Ps! Alvorlige celleforandring er kun forstadie til kreft der få prosenter faktisk ville utviklet seg. Ikke ver redd, du er i gode hender Anonymous poster hash: 43928...4a9
Doradora Skrevet 26. januar 2015 #5 Skrevet 26. januar 2015 Ps! Det utføres 3000 koniseringer (opererer bort en liten bit av livmorhalsen) årlig, og bare en brøkdel av disse kan ha økt sjangs for å føde for tidlig ved senere graviditet. Ved livmorhalskreft vil de gjøre alt de kan for å bevare fertiliteten din mtp din lave alder og barnløs
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå