Gå til innhold

Høy puls 85-110. Hvorfor?


Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har ganske høy puls, og dette bekymrer meg litt. Hvilepulsen er på ca 85 dersom jeg måler i sengen før jeg står opp om morgenen. Ellers kan den variere fra 85-95 hvis jeg sitter i ro. Og den kan øke til 90-110 dersom jeg feks reiser meg, går litt rundt inne og så setter meg.

Jeg er 22år. Jeg spiser relativt sunt og trener på treningssenter 2-3ganger i uken. Jeg har vel noen få kilo for mye, men jeg anser ikke meg selv som stor. Blodtrykket er normalt.

Jeg var hos legen og la til dette med pulsen min. Hun tok den, og den var da 85. Men siden jeg var litt bekymret så tok hun en blodprøve (sikkert for å gjøre meg mindre bekymret). Tror det var høyt/lavt stoffskifte hun tok prøve av. Verdiene var vist normal. Går ikke på noen spesielle medikamenter heller.



Anonymous poster hash: 79e98...50e
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ganske høy puls, og dette bekymrer meg litt. Hvilepulsen er på ca 85 dersom jeg måler i sengen før jeg står opp om morgenen. Ellers kan den variere fra 85-95 hvis jeg sitter i ro. Og den kan øke til 90-110 dersom jeg feks reiser meg, går litt rundt inne og så setter meg.

Jeg er 22år. Jeg spiser relativt sunt og trener på treningssenter 2-3ganger i uken. Jeg har vel noen få kilo for mye, men jeg anser ikke meg selv som stor. Blodtrykket er normalt.

Jeg var hos legen og la til dette med pulsen min. Hun tok den, og den var da 85. Men siden jeg var litt bekymret så tok hun en blodprøve (sikkert for å gjøre meg mindre bekymret). Tror det var høyt/lavt stoffskifte hun tok prøve av. Verdiene var vist normal. Går ikke på noen spesielle medikamenter heller.

Anonymous poster hash: 79e98...50e

Kaffe, nikotin eller lite søvn kan øke pulsen din.

Anonymous poster hash: 331c5...080

Skrevet

Jeg hadde det veldig likt som deg, hvilepulsen min varierte fort mellom 70 og 110, og kunne være helt oppe i 130 hvis jeg satt helt i ro. Legen min oppdaget det da jeg var inne for noe annet, og sendte meg til sykehuset, der konstanterte de atrieflutter. Nå går jeg på en lav daglig dose med betablokker, og pulsen min har stabilisert seg på 70-80.

Skrevet

Du har ikke angst da?

  • Liker 1
Skrevet

Jeg hadde også høy puls, men etter at jeg begynte på migreneforebyggende medisin gikk pulsen min ned :danse:

Håper du finner ut av det! :blomst:

Skrevet

Kaffe, nikotin eller lite søvn kan øke pulsen din.

Anonymous poster hash: 331c5...080

Drikker svært sjeldent kaffe, røyker og snuser ikke. Sover vel 6-8t natten.

Anonymous poster hash: 79e98...50e

Skrevet

Jeg hadde det veldig likt som deg, hvilepulsen min varierte fort mellom 70 og 110, og kunne være helt oppe i 130 hvis jeg satt helt i ro. Legen min oppdaget det da jeg var inne for noe annet, og sendte meg til sykehuset, der konstanterte de atrieflutter. Nå går jeg på en lav daglig dose med betablokker, og pulsen min har stabilisert seg på 70-80.

Hvor gammel var du da du fant ut av det?

Anonymous poster hash: 79e98...50e

Skrevet

Hvor gammel var du da du fant ut av det?

Anonymous poster hash: 79e98...50e

19. For å si det sånn, rommet mitt på sykehuset var fullt av leger og studenter som ville se om det var sant at noen så unge var der :P

Skrevet

Merkelig at legen ikke reagerte mer på det enn som så. Fortalte du han at hvilepulsen om morningen er oppe i 85? Det synest jeg hørest litt høyt ut så tidlig om morningen. Jeg tenkte også stoffskifte, venninnen min fikk forhøyet puls grunnet dette, men det kan jo være andre ting.

Siden du er såpass ung og i tillegg trener og spiser sunt, synest jeg du har grunn til å få det undersøkt. At pulsen øker når en reiser seg og går er ganske normalt, men at den er 85 om morningen med en gang du våkner, synest jeg virker litt høyt. Du er helt sikker på at du måler når du har hvilt deg en stund?

Skrevet

Gå til spesialister. Venninna mi slet med det samme i flere år og fikk ofte anfall pga det. Ingen leger som fant ut av det før etter noen år foreslo en lege et inngrep for henne, det har hjulpet ganske bra. Husker ikke hva de gjorde, men du kan jo høre om det er mulighet for et inngrep.

Skrevet

85 er ikke unormal høy hvilepuls. Det er ikke så rart at legen din ikke reagerte nevneverdig på det. Når hvilepulsen går over 100 blir man sendt videre for sjekk.

Legen din har jo resten av sykehistorien din og vet hvordan det står til med deg, om det ikke er andre symptomer eller sykdommer som forårsaker det så har legen din tenkt at det er normalt og greit.



Anonymous poster hash: 87eaa...ddd
Skrevet (endret)

85 er ikke unormal høy hvilepuls. Det er ikke så rart at legen din ikke reagerte nevneverdig på det. Når hvilepulsen går over 100 blir man sendt videre for sjekk.

Legen din har jo resten av sykehistorien din og vet hvordan det står til med deg, om det ikke er andre symptomer eller sykdommer som forårsaker det så har legen din tenkt at det er normalt og greit.

Anonymous poster hash: 87eaa...ddd

Det står det iallfall noen plasser at hvilepuls over 80 regnes som unormalt høyt, og du må ta det med i berekningen at dette er målt på den tiden av døgnet at pulsen skal være lavest! Hun er dessuten sunn og trener, og dette skal normalt føre til lavere hvilepuls.

Hadde jeg vært TS, så hadde fått legetime med en annen for å sjekke dette opp.

Nå mener jeg ikke å skremme TS her, men i følge hjerteforskning ved NTNU, så sies dette:

"Varsko ved 85

- 85 slag i minuttet er veldig høyt, og betyr at man er i høyrisikogruppen for alvorlig hjertesykdom. Det er en del individuelle forskjeller, men det positive er at du kan påvirke mye med en sunn og aktiv livsstil, sier NTNU-forskeren."

Endret av lillsunshine
Skrevet

Jeg har vist en hvilepuls på ca 90 for tiden, ble oppdaget av fysioterapeuten min, skal til legen i morgen. Men måler selv og, hadde bare ikke målt på lenge. Men jeg er i en stresset periode for tiden så kan være relatert til det. Blodtrykket er litt høyere enn normalt men innenfor det som er greit.

Anonymous poster hash: 0342d...20e

Skrevet

Måler du forresten pulsen din ved høyintensitettrening også? Kommer du unormalt høyt opp i puls der også? Det kan også være en indikator på at noe bør sjekkest opp. En venninne av meg har nettopp bli henvist til hjertespesialist da hun har målt pulsen til å være godt over 200 på harde treningsøkter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...