Gå til innhold

vennine som kutter seg for oppmerksomhet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

har en venninne som har selvskadet seg i 10 år nå. Hun sier at hun er avhengig av å døve smerten over på armene sine. Men at hun liker nærheten hun får hvis hun feks er på legevakta + at folk spør hvordan hun har det.. samtidig så svarer hun jo alltid at ting er greit og orker aldri å snakke med disse menneskene.

Hun kunne tenkt seg være innlagt for en lengre periode, for å få orden på livet sitt, men tør ikke å be om det, pågrunn av diagnosen Borderline. (?)

Altså; jeg tror ikke på at dette er for oppmerksomhet, selv om ho sier at psykologen hennes sier det. Det gjør henne både sint og lei seg når han sier sånn til henne.

Jeg vet at hun sliter og OFTE holder seg unna å kutte seg..

Jeg vil så gjerne hjelpe, men vet ikke hvordan?

Hvis hun skal klare å stoppe, burde ikke hun fått mer oppfølgning da?

1 DPS time hver 14 dag er liksom ikke helt innafor...



Anonymous poster hash: a6088...36b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun er også en veldig sterk person og gråter aldri. Vet jo ikke hva hoo gjør alene, men ho har sagt ho ikke får til å gråte..

Hun fortalte meg engang at hun helt siden hun var 12 år hadde ønsket å bo i en annen familie. Kanskje hun ikke fikk den omsorgen hun trengte hjemme ? (Nå trives ho hjemme da) Har også hatt kjæreste, men dett har ikke gått over for det om, alt var bare sykt bra i forelskesfasen



Anonymous poster hash: a6088...36b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Erica

Jeg tenker at din venninne har det vanskelig. Det at hun alltid sier hun har det bra osv. er nok en måte å ikke involvere mennesker i livet sitt, men samtidig trenger hun omsorg. Den omsorgen har hun funnet hos sykepleiere og leger på legevakten. Det at hennes behandler sier at hun gjør det for oppmerksomhet - oppmerksomhet fra hvem? Forsøker hun å skjule selvskadingen?

Jeg har skadet meg selv, men alltid skjult skadene. Jeg har heldigvis ikke opplevd at behandler sier at jeg er ute etter oppmerksomhet. Hvis noen hadde sagt det til meg, hadde jeg blitt skuffet, for det har vært min måte å uttrykke psykisk smerte og vanskelige følelser jeg ikke har fått uttrykt på annen måte.

Hva du kan gjøre for å hjelpe din venninne... Vær der for henne. Si at du vet hun strever og at du tåler å høre hva hun sier og se hva hun føler. Det at hun aldri gråter, kan nok bety at hun holder mye inni seg (i hvert fall når hun er ute blant andre).

Gi venninnen din en klem og si at du er glad i henne, men spør henne først om det er OK å gi henne en klem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at din venninne har det vanskelig. Det at hun alltid sier hun har det bra osv. er nok en måte å ikke involvere mennesker i livet sitt, men samtidig trenger hun omsorg. Den omsorgen har hun funnet hos sykepleiere og leger på legevakten. Det at hennes behandler sier at hun gjør det for oppmerksomhet - oppmerksomhet fra hvem? Forsøker hun å skjule selvskadingen?

Jeg har skadet meg selv, men alltid skjult skadene. Jeg har heldigvis ikke opplevd at behandler sier at jeg er ute etter oppmerksomhet. Hvis noen hadde sagt det til meg, hadde jeg blitt skuffet, for det har vært min måte å uttrykke psykisk smerte og vanskelige følelser jeg ikke har fått uttrykt på annen måte.

Hva du kan gjøre for å hjelpe din venninne... Vær der for henne. Si at du vet hun strever og at du tåler å høre hva hun sier og se hva hun føler. Det at hun aldri gråter, kan nok bety at hun holder mye inni seg (i hvert fall når hun er ute blant andre).

Gi venninnen din en klem og si at du er glad i henne, men spør henne først om det er OK å gi henne en klem.

Det er jo mulig det er sånn, ja! tror han tenkte oppmerksomhet generelt , og ikkesant, det jeg heller ikke skjønner, for hun skjuler alltid skadene sine og det er ikke akkurat noe hun forteller eller skriver på facebook! hun har jo hatt kontakt med legevakta når ting har vært vanskelig. Da sa hun engang at hu kuttet seg fordi da kunne hun komme dit. men hun dro ikke. Derfor kan det jo ikke handle om oppmerksomhet.

Ho forteller meg det meste, så vil bare støtte henne:)

Anonymous poster hash: a6088...36b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestvest

Jeg vil tro hun uttrykker at hun liker nærheten hun får på legevakta fordi psykologen ikke viser kun mangel på forståelse, men også påstår at hun søker oppmerksomhet, noe som føles vondt. Det ville ihvertfall vært vondt for meg å høre om jeg hadde vært i en så utsatt og sårbar situasjon der jeg hadde oppsøkt hjelp og forståelse.

Psykologen har sviktet henne.

En time annen hver uke er på ingen måte forsvarlig. En psykolog som gjør henne lei seg er ikke forsvarlig. Disse er to faktorer som gjør at hun lenge er etterlatt til seg selv frem til neste avtale i nedsatt stemning. Dette fører til at hun kutter seg mye.

Kanskje du sammen med din venninne skal snakke med ledelsen i DPS. Kanskje se om hun kan bytte til en annen psykolog som forstår henne bedre, gjerne trappe opp timene.

Forståelse og nærhet skal ikke forveksles med oppmerksomhet.

Endret av gjestvest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...