Gå til innhold

Hunder og frukt


-Fisken-

Anbefalte innlegg

Valpen min er helt gal etter druer, moreller og epler.

Har ikke turt å gi henne så mye, det kan da umulig være bra for magen?

Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Druer (og rosiner sådan) kan gi hunder nyresvikt etter hva jeg har forstått. Epler, fersken (slike "sure" frukter o.l) har frøene noe som inneholder cyanid, noe som visstnok er giftig for hunder, mennesker pleier å stoppe å spise kjernen der frøene ligger, men hundene blåser egentlig i det og bare spiser. Og en hund har ikke den samme fordøyelsesmekanismen som vi mennesker har heller.

Så, nei, jeg vet ikke helt med eple om det er farlig å gi den "kjøttet", men du skal isåfall ikke gi kjernen.

Men det du også kan gjøre er å (hvis du har en food prosessor) mose litt gulerøtter, bønner, salatblad o.l. som snacks. Liker isåfall vofsen min. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druer er skummelt ja.

Vi har ikke det "problemet", får hun noe det er en liten bit av grønnsak eller frukt på så lukter hun lunta, og rensker det bort :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Er druer farlig for hunder?

Oj, det visste jeg ikke... og darlingen min som er SÅÅÅ glad i det da... MEn er ikke så ofte han får, kanskje et par -tre annenhver uke eller noe. Og jeg kjøper alltid de stenfrie selv..

*XORA*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva angår druer, spiller det ingen rolle om de er stenfrie eller ikke - hunden skal ikke ha druer (i de fleste tilfeller går det bra, men ingen vits i å ta risikoen, er det vel).

Grønnsaker er glimrende for hunden, valpen min elsker å ligge og gnage på gulrot, for eksempel. Mange veterinærer anbefaler at hunden får grønnsaker ved siden av vanlig fôr, så det er bare bra å venne dem til det først som sist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder er kjøttetere fra naturens side og trenger ikke grønnsaker og dill i kosten sin.

Av frukt, så skal man være veldig forsiktig med frukt som inneholder sitronsyre (veldig mye). Sitronsyre er ikke bra for en hundemage (jeg vet av erfaring...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hunder er kjøttetere fra naturens side og trenger ikke grønnsaker og dill i kosten sin.quote]

Vel, mange ser ut til å mene at hunder trenger grønnsaker i kosten sin. Hvorfor er f.eks ellers de fleste hundefôr tilsatt grønnsaker? Dersom du leser om BARF på nettet, sier også de at hunder trenger grønnsaker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil vel tro at hunder iallefall ikke har vondt av å få i seg litt grønnsaker. De trenger vel vitaminer på mer eller mindre samme måte som oss - og jeg har vondt for å tro at en diett bestående kun av kjøtt er særlig bra for hunden.

Kanskje greit å skille på grønnsaker og frukt - vil tro at en hund egentlig ikke trenger frukt. Grønnsakene inneholder mest vitaminer, og mindre skumle saker - som feks sitronsyre og frø med cyanid-spor som ble nevnt over her.

(Når det gjelder det å spise eplekjerner - dersom du trykker i deg ca en kaffekopp full av eplefrø vil du trolig stryke med, da har du fått en overdose cyanid, eller blåsyre som det heter på norsk.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder spiser litt frukt/grønnsaker for å få i seg det som frukt/grønnsaker inneholder (sånn fra den gangen de var ville). Men de er kjøttetere og trenger derfor mimimalt med frukt og grønnsaker.

Mennesker er drøvtyggere, ikke kjøttetere og trenger derfor et helt annet kosthold enn hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mennesker er drøvtyggere' date=' ikke kjøttetere og trenger derfor et helt annet kosthold enn hunder.[/quote']

Drøvtyggere er vi vel neppe... :o , men vi har ganske riktig tenner og tarmsystem som er tilpasset vegetabilsk føde på en helt annen måte enn hva som er tilfellet med hunder.

Hunders tarmsystem nyttiggjør seg i liten grad næringen i vegetabilsk føde, men litt skader neppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mennesker er drøvtyggere' date=' ikke kjøttetere og trenger derfor et helt annet kosthold enn hunder.[/quote']

Både hunder og mennesker er altetende fra naturens side, selv om vi mennesker har en litt bredere diett. Hunder sliter med å nyttegjøre seg av linser og korn feks, og er som sagt følsomme for frukt. Men de har god bruk for grønnsaker. Det mest næringsrike for både mennesker og hunder er kjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...