Gå til innhold

"Smittefester" - vannkopper


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

"For ellers friske mennesker er vannkopper en uskyldig sykdom, særlig hos barn er sykdommen mild og går over av seg selv.

For mennesker med blodkreft eller andre kreftformer, for nyfødte der moren ikke har hatt vannkopper, for gravide i slutten av svangerskapet og personer som bruker immundempende medisiner, er vannkopper en farlig sykdom. Disse pasientgruppene har svekket immunforsvar, og vannkopper kan da medføre alvorlig sykdom. Gravide bør vente med vaksinasjon til svangerskapet er over, men de øvrige risikogruppene kan ha nytte av vaksinasjon.

Det er generelt sjelden med komplikasjoner, men:

  • Voksne kan få lungebetennelse fremkalt av vannkoppevirus
  • Barn kan utvikle en godartet hjernebetennelse
  • Bakterieinfeksjoner i utslettet kan forekomme"
Kilde: NHI
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å oppsøke smitte blir jo som å vaksinere barna sine slik at de unngår å bli veldig syke som voksne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Det er generelt sjelden med komplikasjoner, men:

  • Barn kan utvikle en godartet hjernebetennelse
  • Bakterieinfeksjoner i utslettet kan forekomme"
Kilde: NHI

for å ikke snakke om de grusomme brennkoppene, med påfølgende infeksjoner..

Å oppsøke smitte blir jo som å vaksinere barna sine slik at de unngår å bli veldig syke som voksne.

Så lenge det finnes en vaksine, så ser jeg ingen grunn til at oppegående mennesker skal utsette barna sine for slikt. Å ha sykdommen, kontra vaksine er vitterlig ikke det samme.

Lungebetennelse er også i de aller fleste tilfeller helt ufarlig, MEN der som ved vannkopper og andre sykdommer kan det forekomme komplikasjoner.

At man som foreldre er villig til å ta den sjansen for barna sine kan jeg ikke forstå.

Helt greit at de blir smittet tilfeldig, men å påføre ungene plager med viten og vilje, må være noe av det rareste jeg har lest.

Og til deg oppi her, som sa at åtteåringen din samtykket til å bli smittet. Hvordan kan du som voksen og ansvarlig legge en slik avgjørelse om helse og sykdom over på barnet. Snakk om ansvarsfraskrivelse!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det finnes en vaksine, så ser jeg ingen grunn til at oppegående mennesker skal utsette barna sine for slikt. Å ha sykdommen, kontra vaksine er vitterlig ikke det samme.

Akkurat i tilfellet vannkopper så er det visstnok bedre å ha sykdommen enn å ta vaksine. Det er usikkert om man blir varig immun av vaksinen.

Det finnes vaksine mot vannkopper, men den inngår ikke i rutinevaksinasjon i Norge. Årsaken er at det er flere uavklarte sider ved denne vaksinen, bl.a. vedrørende varighet og grad av immunitet, og mulige senkomplikasjoner. Vaksine gis imidlertid til barn etter 9 måneders alder med alvorlig underliggende sykdom som leukemi, barneleddgikt og nyresykdommer, og barn som skal gjennomgå transplantasjon. Vaksine kan også gis til voksne som ikke har antistoffer fordi sykdomsforløpet hos voksne er verre enn hos barn. Kvinner som ikke har antistoffer, og som tenker å bl gravid i framtiden, anbefales også vaksine. Denne må gis minst 3 måneder før svangerskap, og kan ikke gis under svangerskap.

http://nhi.no/foreldre-og-barn/barn/sykdommer/vannkopper-2860.html?page=7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det finnes en vaksine, så ser jeg ingen grunn til at oppegående mennesker skal utsette barna sine for slikt. Å ha sykdommen, kontra vaksine er vitterlig ikke det samme.

Lungebetennelse er også i de aller fleste tilfeller helt ufarlig, MEN der som ved vannkopper og andre sykdommer kan det forekomme komplikasjoner.

Vaksinen er ikke anbefalt til friske mennesker, kun til voksne eller barn som er syke eller kvinner som planlegger å bli gravide.

Det er voksne som kan få lungebetennelse som komplikasjon, ikke barn.

Endret av Mohair
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er etisk forkastelig å bevisst prøve å gjøre barna sine syke. Min mor har "Münchausen by proxy," og selv om jeg ser bort fra all smerten hun påførte meg for å dikte opp sympomer eller gjøre meg syk, og all behandlingen jeg fikk for ting jeg ikke hadde og som i dag bla. har ødelagt lungene mine, så er faktisk forræderiet det verste. Jeg var virkelig ikke store barnet før jeg skjønte at dette gjorde mamma med vilje. Mamma ville jeg skulle være syk. Jeg hatet henne intenst hele oppveksten og jeg har ikke hatt kontakt med henne siden 18-årsdagen. Så dere som smitter barna deres; be til gud om at de ikke husker det... Anonymous poster hash: d0d99...7ab

Jeg skjønner godt at du reagerer som du gjør pga bakgrunnen din,men i mine øyne så er det en vesentlig forskjell mellom dette og det din mor gjorde. Vannkopper er som regel ufarlig for friske barn. De foreldrene som velger å gjøre dette gjør det fordi de ønsker å redusere risikoen for komplikasjoner som er minst i småbarnsalder. Får man infeksjonen i småbarnsalder er den stort sett mild.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har gjort det, og det er flere som vi barna sine vannkopper, vannkopper gir et virus som blir liggende i kroppen latent som kan utløses i shingles.

Hos noen så ligger viruset latent og ved kan senere bryte ut som helvetes ild,men dette er ekstremt sjelden hos mennesker med normalt immunsystem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor vaksinere mot noe som ikke er farlig?

For å unngå stygge arr, for eksempel. Og sjeldne, alvorlige komplikasjoner som noen få barn kan utvikle. Grunn god nok til å vaksinere, spør du meg.

Anonymous poster hash: 90384...b9c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos noen så ligger viruset latent og ved kan senere bryte ut som helvetes ild,men dette er ekstremt sjelden hos mennesker med normalt immunsystem.

Det er ikke så sjeldent. Jeg vet om mange som har fått helvetesild. Og dette er også smittsomt for dem som ikke har hatt vannkopper.

Anonymous poster hash: 90384...b9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en måte er det jo trist hvis et barn dør. Man det hadde også vært litt morsomt å sett reaksjonen til en mor som tok barnet sitt til en sånn fest, og så døde barnet.



Anonymous poster hash: 74553...807
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en måte er det jo trist hvis et barn dør. Man det hadde også vært litt morsomt å sett reaksjonen til en mor som tok barnet sitt til en sånn fest, og så døde barnet.

Anonymous poster hash: 74553...807

Hadde det vært litt morsomt? Virkelig?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å unngå stygge arr, for eksempel. Og sjeldne, alvorlige komplikasjoner som noen få barn kan utvikle. Grunn god nok til å vaksinere, spør du meg.

Anonymous poster hash: 90384...b9c

I og med at vaksinen ikke er innført i barnevaksinasjonsprogrammet antar jeg at FHI har kommet frem til at bivirkninger fra vaksinen er en større komplikasjon, enn det vannkopper i seg selv gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at vaksinen ikke er innført i barnevaksinasjonsprogrammet antar jeg at FHI har kommet frem til at bivirkninger fra vaksinen er en større komplikasjon, enn det vannkopper i seg selv gir.

Det kan jo ha noe med å gjøre at vaksningen kanskje er relativt ny. FHI og Legemiddelverket krever jo nærmest 20 års forskning før et nytt medikament kan introduseres på det norske markedet. Så kanskje vaksninen kommer om 10-15 år :)

Smittefester synes jeg uansett er etisk betenkelig. Å påføre sine barn bevisst en potensiell farlig sykdom er problematisk, selv om man vil forebygge senere sykdom. For man vet jo ikke om det hadde blitt et problem (siden så mange andre blir i,mune rundt dem).

Anonymous poster hash: 90384...b9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I og med at vaksinen ikke er innført i barnevaksinasjonsprogrammet antar jeg at FHI har kommet frem til at bivirkninger fra vaksinen er en større komplikasjon, enn det vannkopper i seg selv gir.

På den annen side er det mange vestlige land som har denne med i vaksinasjonsprogrammet. Det er ingen grunn til at norske helsemyndigheter skulle inneha informasjon andre ikke har eller være større eksperter på området. Det er jo ikke utenkelig at den kommer i vårt vaksinasjonsprogram om noen år uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos noen så ligger viruset latent og ved kan senere bryte ut som helvetes ild,men dette er ekstremt sjelden hos mennesker med normalt immunsystem.

Jeg har hatt helvetesild og da leste jeg selvfølgelig masse om det. Det jeg lærte er at vannkoppviruset ligger latent i ryggmargen hos alle og kan hos noen bryte ut som helvetesild.

Men når det er sagt så er jeg glad jeg ble tatt med for å bli smitta da jeg var liten. Jeg vil heller ha helvetesild en gang til enn å ha vannkopper som voksen. Om jeg får barn tror jeg at jeg vil la de bli smittet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...