Gå til innhold

Tannproblemer/bekymringer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har ikke akutte problemer, men har ikke vært til tannlege på over 10 år. Er det flere der ute enn meg som lar det gå alt for lenge mellom hvert besøk?

Har som sagt ingen vondter i tennene, bortsett fra litt ising, og litt smerter i en jeksel en sjelden gang, men bare når jeg tygger og treffer et visst punkt.

Jeg frykter en stor regning om jeg går til tannlegen, og jeg er redd for at jeg har alskens hull og må rotfylle mange tenner.

Tennene mine ser absolutt fine og sterke ut utad, riktignok litt misfarget.

Jeg har noen jeksler som jeg er bekymret for at jeg må rotfylle, siden de har hvert sitt store, tydelige hull. Men jeg vet at de har vært der i mange år, og kanskje trodd at det bare var en naturlig at jekslene er litt dype og har litt "kupert" utseende. Men et hull er vel et hull, ikke sant?

Sett at dette er hull, så er det vel bekymringsfullt at de er så dype at jeg ser de med det blåtte øyet, og kjenner at det er et hull bare med tunga? I tillegg er det er litt grått område rundt hullet på den ene tanna.

Jeg har ikke råd til tannlegeregning på mer enn 10 til 15.000, og ikke har jeg fast eller ordinær jobb..



Anonymous poster hash: a5245...c1c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gå til tannlegen så fort som mulig og få et overslag.

Husk at mange ting hos tannlegen dekkes av det offentlige nå også.

Det er ikke sikkert det står så alvorlig galt til selv om det er lenge siden sist. Det er vanligere enn du kanskje tror å la det gå 20 år.



Anonymous poster hash: 5017e...ac8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå til tannlegen så fort som mulig og få et overslag.

Husk at mange ting hos tannlegen dekkes av det offentlige nå også.

Det er ikke sikkert det står så alvorlig galt til selv om det er lenge siden sist. Det er vanligere enn du kanskje tror å la det gå 20 år.

Anonymous poster hash: 5017e...ac8

Men det er vel bare for litt spesielle ting, og ikke rotfyllinger og slikt?

Anonymous poster hash: a5245...c1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått til tannlegen. Bedre å få gjort det nå, da den regningen kun kan bli større om du venter enda lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går til tannlege to ganger i året og betaler litt over tusenlappen i året for dette veldikeholdet. Som voksen ville jeg absolutt ikke latt noe slikt være.



Anonymous poster hash: 0d085...519
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg går til tannlege to ganger i året og betaler litt over tusenlappen i året for dette veldikeholdet. Som voksen ville jeg absolutt ikke latt noe slikt være.

Anonymous poster hash: 0d085...519

Men nå er poenget at trådstarter har ventet så lenge. Ikke hvor flink du er. Ser ikke bidraget ditt i tråden, rent bortsett fra selvskryt.

Anonymous poster hash: 5017e...ac8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå er poenget at trådstarter har ventet så lenge. Ikke hvor flink du er. Ser ikke bidraget ditt i tråden, rent bortsett fra selvskryt.

Anonymous poster hash: 5017e...ac8

At man bør gå til tannlege, fordi det ikke er dyrt?

Anonymous poster hash: 0d085...519

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er vel bare for litt spesielle ting, og ikke rotfyllinger og slikt?

Anonymous poster hash: a5245...c1c

Sjekk mulighetene. Tannlegen kan sikkert svare deg. Håper du bestiller time, det er godt etterpå når man slipper å bekymre seg lenger. :hug:

Anonymous poster hash: 5017e...ac8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestill time hos tannlege eller tannpleier og få tatt en status / undersøkelse. Hvis det skulle vise seg å være mye som må gjøres vil de hjelpe deg med å prioritere hva som er viktigst å få tatt. Jobber på et tannlegekontor og det er ikke sjelden at det kommer folk som ikke har vært inne på masse år. Det trenger ikke nødvendigvis å være arbeid for 15 000, hvis man har et godt renhold i hverdagen er mye gjort for å unngå unødvendige hull og utgifter til tannbehandling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk mulighetene. Tannlegen kan sikkert svare deg. Håper du bestiller time, det er godt etterpå når man slipper å bekymre seg lenger. :hug:

Anonymous poster hash: 5017e...ac8

Åh, jeg vet..

Bare skikkelig kjipt når jeg først har fått spart litt penger, for første gang på mange år, så ryker de til en tannlege.. :(

Anonymous poster hash: a5245...c1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at det er kjipt å bruke hardt oppsparte penger på tannlege, men lettelsen etterpå når tannbehandlingen er gjennomført og du vet at alt er på stell i munnen, er verdt det spør du meg.

Var selv nylig hos tannlegen og dette var første gang på 12 år. Jeg var klar over at jeg hadde hull i en visdomstann for det var lett å se med det blotte øye. Siden det var en visdomstann, valgte jeg å trekke den - alternativet var rotfylling. Det gikk veldig greit og jeg betalte 1800 for grundig undersøkelse med kjeverøntgen og trekking. Jeg fryktet at det ville være MYE galt fordi jeg syntes egentlig jeg hadde litt misfarginger og groper på flere tenner, men det viste seg at alle tennene var veldig fine bortsett fra nevnte visdomstann. Det kan gå bedre enn du frykter selv om det er lenge siden du har vært hos tannlegen.

Bestill i det minste en time for en undersøkelse og ta det derfra. Selv om jeg denne gangen slapp lett unna med å ikke ha vært hos tannlegen på 12 år, er jeg ikke i tvil om at jeg skal møte opp når jeg fra nå av får årlig innkalling fra min nye tannlege.



Anonymous poster hash: c8f27...e78
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke vært hos tannlegen på 5 år og gruet meg noe enormt. Har noen svarte flekker på tennene som jeg var overbevist om at var hull. Hadde ikke et eneste hull utrolig nok og de svarte flekkene var misfarging. Mine jeksler er veldig "kuperte" og det kan godt føles ut som om de har hull.

Så bestill deg en time for å få det ut av verden. Masse lykke til :)



Anonymous poster hash: 919a4...f17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spør "Tanntrollet" her på KG:) Hun er et omvandrende oppslagsverk:P Startet en tråd som het noe a la; la 2014 være året du tar tak i tannproblemene dine, eller noe sånt. Anbefaler deg å lese den tråden, den som fikk meg til tannlegen:) Du kan også sjekke helfo sine nettsider for hva du kan få dekket:)



Anonymous poster hash: f9831...680
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...